Jump to content

Båtførerprøven


bliss X

Recommended Posts

Poden min tok båtfører prøven i fjor høst.  Jeg hadde fortalt ham om de turene jeg hadde med faderens båt dengang jeg var 16, 1 ukes tur med 4 kamerater - helt topp,  mitt lille 'problem'

var at jeg sa at det skulle han og få lov til dersom han viste at han kunne håndtere båten, viste seg 'skikket og tilliten verdig' og tok båtførerprøven. Så han og en kamerat meldte seg på et weekend kurs, tok noen oppvarmingstimer hos min far som er gammel skipper og kurs instruktør, stilte så sammen med en gjeng voksne karer til kurskveld. Var ikke så lite stolt da han noe senere klasket beviset i bordet og sa at nå fikk jeg værsågod låne bort båten til sommeren.

Og slik ble det, han og gutta dro avsted i Friendship'en mens jeg sto igjen på brygga :lol:. Litt smånervøs var jeg, men alt gikk strålende, guttene hadde en flott tur og jeg er overbevist om at poden vokser ved å få ansvar for skute og mannskap og bli vist tillit.

At han kunne kjøre båt visste jeg, har jo kjørt jolle siden han var 8 og stadig stått til rors i snekka og ikke minst fått bryne seg på å legge til/fra, med båtførerprøven ville han få inn mer teori en jeg hadde klart å tilføre. Var jo litt morro når han og kameraten satt med kartene og planla turen, satte ut kurser, beregnet avstander osv. Skillelig planlegging av seilasen der ja.

 

Tok selv som så mange andre båtførerprøven som valgfag på ungdomsskolen. Fikk et diplom som kunne byttes inn  med et bevis etter fylt 16. Tror aldri jeg fikk byttet og diplomet er nok borte nå.

Husker at problemet med forsvunne båtførrerbevis ble diskutert i BM og fant denn tråden:  http://www.baat.aller.no/baatweb/webdisk.nsf/b8dcdd040c015d89c125656e0035f89f/5022ABFA4D1F8736C125691A00405B66?OpenDocument

og denne:   http://www.baat.aller.no/baatweb/webdisk.n...18?OpenDocument

 

Kanskje det er mulig å få gjort noe med saken?  :sleep:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Tusen takk skal Du ha Rolf. Dette var jaggu meg gode nyheter. Dette skal jeg sjekke opp ved første anledning.

 

Så kjøper jeg heller boka "Stø Kurs" som jeg ser de har for salg på Nautisk Forlag, for å repetere gamle kunster for meg selv.

 

En riktig God Jul til både Deg og alle andre som leser dette.

 

:santcheers:

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet om en bare kan ta selve prøven - uten å ha gått på kurs. Jeg har lest en del på egen hånd i Veien til båtførerprøven (Det er også utarbeidet oppgavehefte til denne boka). Det er klart en mister noe ved ikke å delta på kurs, men tenkte likevel å forsøke uten. Til Leifen - det høres fint ut med praktisk opplæring - hvor skal du arrangere dette ? (kanskje jeg da skulle meldt meg på kurs likevel !)

 

:sailing:

 

Tone

Link to post
Share on other sites

Halloen folkens!!!

 

Når det gjelder ditt spørsmål Tone , om og kun ta prøve så går det desverre ikke.

 

Sjøfartsderektoratet har vedtatt at en skal gå på kurs med minst 25 timers varighet, dvs 25 undervisnings timer a 45 min.

 

Når en studerer selv kan en lett lese for mye på ting som ikke er så " matnyttige ", og husk at det er mange på kurset og dele erfaringer med, her er det mye du kan lære av andre og andre av deg, og så er det selvfølgelig en forutsetning at instruktøren har noe og fare med.

 

Når det gjelder praksis så er det en viktig del og ta med seg i opplæringen, flere og flere spør om praksis, og de praksis turene jeg har hatt har jeg fått veldig god tilbakemelding om at det har vært veldig lærerikt.

 

Og så endelig, hvor holder jeg til ?? jo, jeg holder til i Nord Rogaland. Karmøy fastland.

 

mvh

 

Leifen     :sailing:

Link to post
Share on other sites


Leifen:

Sjøfartsderektoratet har vedtatt at en skal gå på kurs med minst 25 timers varighet, dvs 25 undervisnings timer a 45 min.


Det var ikke mye oppløftende å høre. Jeg som hadde tenkt å ta prøven sammen med min sønn i løpet av vinteren etter at vi hadde gjort hjemmeleksene våre. Rene diktaturet  :newyearcheers:

Link to post
Share on other sites

Halloen Folkens!!!

 

Når det gjelder pris på båtførerkurset som du lurer på Jonny,kan jeg ikke med sikkerhet si hva den blir enda.

Dette pga at jeg har ikke har fått prisoversikt på de nye bøkene/oppgaveheftene, ei heller hvor mange timer praksis som skal avholdes.

 

Det jeg kan si er at prisene på landsbasis ligger mellom 1700-2000 kr, inkl matrriell, bevis og eksamensgebyr til sensor. Evt praksis et tillegg på ca 3-400 kr.

 

Vet mer om prisen i uke 3.

 

mvh

 

Leifen      :lol:

Link to post
Share on other sites

Tok selv båtførerprøven for noen år siden, faktisk sammen med fruen. Har flere steder lest om "nettundervisning/andre løsninger". Og dette er selvfølgelig løsninger som alle fører frem til det "etterlengtede" båtbevis. Men med fare for å erte på meg enkelte - jeg synes jeg ser mange "farer" med denne typen "undervisning", spesielt innenfor et "fagomfang" hvor de fleste vil klare å tilegne seg kunnskaper til å bestå eksamen i løpet av noen få lesetimer. Synes det viktigste med "båtførerprøven" må være tilegnelse av holdninger/etikk som gjelder båtliv og båtbruk generelt . Og følger man et "kveldsundervisningsopplegg" 1 gang pr. uke i noen vintervmåneder sammen med en gjeng andre likesinnede som er opplagt intereserte i båt og båtliv - da gir et slikt kurs uendelig mye mer enn et plastkort. Man kan faktisk risikere å "komme inne i" et miljø hvor erfaringsutveksling og diskusjoner er enormt lærerike. På det kurset jeg "tok" var det forøvrig med 3 "fjoriser" - dvs. tenåringer mellom 14 og 16. Og faktisk var det spesielt disse som ga utrykk for verdien på "uskrevne kunnskap" i løpet av kurset.

For målet med båtførerprøven er vel å bli en bedre og dyktigere båtbruker, ikke å få et plastkort i lomma.......

Link to post
Share on other sites

Til de som har tatt prøven men ikke fått utstedt bevis eller mistet beviset:

 

Tore Kamfjord  :seeya: i Sjøfarts direktoratet er 'mannen' å snakke med. Sendte ham en epost i romjula der jeg forklarte at jeg to prøven i 1975 (da jeg var 15) og ikke hadde fått skaffet meg beviset. Har nå mottatt flg hyggelige svar:

 

Heisan. Jeg har søkt i vårt register, men kan dessverre ikke finne at du er registrert der. Grunnen er at utstedte diplomer ikke har blitt registrert, men at vi har ventet med dette til selve beviset har blitt registrert. Hvis du har diplomet eller annen dokumentasjon på at du har avlagt prøven, kan du sende dette sammen med bilde og kopi av legitimasjon til Sjøfartsdirektoratet, Vis sjøvett, pb. 8123 Dep, 0032 Oslo - så skal vi utstede et bevis til deg.

 

mvh

Tore Kamfjord

 

Så nå er det bare å rote frem diplomet jeg tror jeg vet hvor ligger ... eller.... :sailing:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hei Jonny39.

 

Addressa til 'vår mann' i direktoratet:

 

tore.kamfjord@sjofartsdir.dep.no

 

Se forøvrig disse innleggene:

 

http://www.baat.aller.no/baatweb/webdisk.n...18?OpenDocument

og

 

http://www.baat.aller.no/baatweb/webdisk.n...66?OpenDocument

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg tok også lappen som valgfag i 9. klasse (takk til Brunla U-skole i Stavern for det), men har selvsagt mistet den for lenge siden. Nå er det vel tvilsomt om noen hadde kjent meg igjen fra glansdagene i 80-åra, så en fornyelse er vel på sin plass uansett. Jeg henger meg på spørsmålet om det er noe sted en kan henvende meg til for å få et nytt. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg fant dette innlegget på Båtplassen. Jeg tok selv Båtførerprøven i 1984 og fikk beviset. Da nå bilde ikke stemte med virkeligheten lenger, så sendte jeg inn det gamle sammen med nytt bilde. Fikk nytt bevis med nytt bilde tilbake prompte, uten kostnader. Så det er bare å sette i gang.

 

 

INNLEGG  

Forfatter: Tore Kamfjord Dato: 12.07.2000

Email tore.kamfjord@sjofartsdir.dep.no    

Tittel: Mistet båtførerbevis?  

Jeg har registret at det i denne spalten har vært noen spørsmål og upresise svar når det gjelder Båtførerprøven og fornyelse av Båtførerbevis. Til orientering: Det er i dag Sjøvettkampanjen som har ansvaret for Båtførerprøven. Denne ordningen har vært i drift siden 60-tallet, og gjennom tidene har anslagsvis 30.000 avlagt prøven. De siste årene ligger antall uteksamenerte kandidater på ca 2.000 pr. år. Sjøvettkampanjen er avhening av at sensorene innrapporterer hvem som har tatt prøven, slik at vi kan holde register over uteksaminerte kandidater. Noe dokumentasjon er nok blitt borte i årenes løp, slik at registeret vi har i dag er ikke helt fullstendig, men i de fleste tilfeller klarer vi å skaffe frem tilstrekkelig dokumentasjon til å skrive ut duplikater. Sjøvettkampanjens register ligger i dag delvis på papir og delvis på data. I løpet av høsten tas det sikte på å forbedre dataregisteret slik at vi får en bedre oversikt over alle som har tatt Båtførerprøven.

Dersom du har mistet Båtførerbeviset kan du skrive brev til Sjøvettkampanjen der du skriver når og hvor du tok prøven (så godt du husker), ditt navn og fødselsnummer, telefonnummer og adresse, og legger ved passfoto og kopi av legitimasjon. Så skal vi etter beste evne forsøke å hjelpe deg med et duplikat av Båtførerbeviset.

 

Vår adresse er: Sjøvettkampanjen, Sjøfartsdirektoratet, Postboks 8123 Dep, 0032 Oslo.

 

Vennlig hilsen

Tore Kamfjord, sekretariatsleder i Sjøvettkampanjen

Telefon: 22 45 44 27

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har tenkt å ta båtførerprøven. Men jeg har ikke fått sånn katalog i posten med alle de kursene man kan gå på. (pleier alltid å få det årlig)

 

Noen som veit hvem som driver kursene i buskerud? Nærmere bestemt Kongsberg?

 

Noen som veit hvem som holder kurset?

Link to post
Share on other sites

Loven sier at du må være over 16 for å kjørte båt som:

enten: er lengre enn 8 meter

eller: KAN gå raskere enn 10knop

eller: større motor enn 10hk

 

Tror derfor ikke dette vil være noe problem for deg. Hovedproblemet er alle ungene som har joller med 9.9hk (selvsagt trimmet til 15) som går i 25 knop.

 

 

Bra at noen i den alderen har sans for skikkelige båter også  :smiley:

Link to post
Share on other sites


Estrewes: Hei!

 

Jeg har tenkt å ta båtførerprøven. Men jeg har ikke fått sånn katalog i posten med alle de kursene man kan gå på. (pleier alltid å få det årlig)

 

Noen som veit hvem som driver kursene i buskerud? Nærmere bestemt Kongsberg?

 

 

Noen som veit hvem som holder kurset?


 

 

Ingen som kan svare meg eller?

Link to post
Share on other sites


Estrewes: Estrewes:Hei!

 

Jeg har tenkt å ta båtførerprøven. Men jeg har ikke fått sånn katalog i posten med alle de kursene man kan gå på. (pleier alltid å få det årlig)

 

Noen som veit hvem som driver kursene i buskerud? Nærmere bestemt Kongsberg?

 

(har søkt litt rundt på nettet, men har ikke funnet noe. kunne selvsakt søkt mer men... :smiley:)

 

Noen som veit hvem som holder kurset?

 

 

Ingen som kan svare meg eller?


 

Jeg tok kurset i regi av AOF - de holder vel til mer eller mindre over hele landet. Sjekk www.aof.no.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

Nå har jeg funnet det; men det er noe som ikke stemmer her?

 

se her;

 

I Kongsberg koster kurset 1850 og går over 36 timer/9 ganger fra 17:30 til 21:00

 

http://www.fubv.no/webxec/innhold/kurs.asp...842&avd=60&kat=

 

 

I Drammen koster kurset 1290 og går over 6 ganger fra 17:30 til 21:00

 

http://www.fubv.no/webxec/innhold/kurs.asp...973&avd=60&kat=

 

 

 

Begge kursene drives av Folkeuniversitetet Buskerud/Vestfold, hvorfor koster det da mer i Kongsberg enn i Drammen? (det er forskjellige lærere!??)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...