Jump to content

Sikler på Storebro 34, noen med erfaringer?


Christensen

Recommended Posts

Må si jeg er facinert av Storebro sin storø34, lekre linjer og trebåt, noe jeg serpå som en positiv utfordring!

Hva må man se etter på disse båtene, har skjønt at det er noe råteproblemer med disse, har inntrykk av at dette stort sett ligger i overbygget.

Fint om noen med erfaring kunne postet litt her eller sendt meg en PM! Mange av disse har også md32, har forstått at dette ikke er Volvos heldigste produkt, noe man kan gjøre for å holde liv i disse, eller er det bare å røske de ut??

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Traff for noen år siden en kar med med en slik båt, samme motorer. Tror han nevnte at de var fra Frankrike. Han var frarådet fra å kjøpe denne med disse motorene. Men han sa at hele kluet var å kjøre motorene roligt opp til arbeidstempratur, han kjøpte båten billigt grunnet dårlige motorer, mye problemer med toppene, aluminium. Men hans erfaring var at med rett bruk fungerte motoren helt ok, men grunnet alder og fysiskform vurderte han å selge da helsen ikke holdt til vedlikhold av allt trevirke, og da spesielt ovebygget.

Selv liker jeg disse båtene godt, utseende, hvordan de går i sjøen osv...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Noe smårusk i treverket skal ikke by på noe problem, svoger har møbelsnekkerverksted her i Svelvik og har også Svennebrev som trebåtbygger fra Dolvik! Plager han litt når det er saker jeg ikke rår helt over selv!

Har for vane å alltid kjøre mine motorer varme før de belastes nevneverdig, har aldri så dårlig tid på sjøen at jeg må bråstikke, bortsett fra evt nødsfall da, men da er jo saken en annen! Er det slik at med godt stell så er disse motorene fullt brukbare??

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at disse motorene var fra Peugeot jeg. Kunne være vanskelig å få ut lufta fra vannkanalene i motoren de ved første gangs oppstart da de var nye, og det endte den gangen med gåen toppakning. Den måtte skiftes og Så måtte en lufte kjølesystemet etterpå. Var flere luftekraner rundt omkring på motoren.

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Var vel en overgangsfase på midten/slutten av syttitallet hvor man grasdvis gikk over til glassfiberskrog, ser ut som de endra overbygget litt samtidig?? med min lommebok må det nok bli treskrog gitt! Men det er jo lottofestival om dagen!!!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Banner kanskje i kjerka her men det hatte vært tøft med en trebåt med overbygget fra den litt nyere glassfibervarianten! kanskje jeg må kjøpe 2??? syns det er litt smoothere linjer i det nye overbygget! men det gamle har sin sjarm det også!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Christensen, ser du har lyst på en Storebro 34, hvis du kan strekke deg og litt så kan jeg nevne at det ligger en veldig fin Storø 42 Kungsørn i Stockholm til salgs, det hadde vært flott å få den til Norge da det er en ren Otto Scheen konstruksjon :flag:

 

En annen dønn strøken båt som er til salgs er Magnum, en Furuholmen&Scheen 38ft som er gjennomgått fra kjøl til mast.

 

6235778460.jpg

 

64_255715034.jpg

 

Mvh

Champagne

Redigert av Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis man finner en fin båt i Sverige, hvordan er det å få den inn i Norge? Med en Volvo-motor i en Svensk båt produsert på 70/80-tallet, må man CE-godkjenne denne (dvs ut med gammel motor) eller betaler man bare moms?

 

Hvis man må ut med gammel motor for å få den godkjent bør man kanskje se etter ett eksemplar med ødelagt motor, slik at man bare betaler for båten...

 

Storebro er nydelige motorbåter. En båt hvor KNM-Blazeren og splittflagget kommer til sin rett... :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har hatt flere Storebroer og har i dag en Storebro 340 adriatic som vi kjøpte i 2008, hadde en Storø 34 i fire år og før det en Storø III

Er det noe du lurer på er det bare og ringe meg

 

Dette er ett forum for utveksling av kunnskap. Har du mulighet til å skrive en innlegg om hva man skal se etter, fordeler/ulemper osv. Du sitter utvilsomt på mye informasjon som kan komme gryende spekulanter til gode. Vi er sikkert flere som kunne tenke oss å vite litt mer om Storebro, men som synes det kanskje er litt i overmål å ringe og bruke din tid på "informasjonshøsting".

 

Hvilke årsmodeller skal man se etter, viktige skiller mellom modellene, vanlige feil osv. Bare skriv alt du vet... :cool:

Link to post
Share on other sites

Kan ikke la være å mene noe om Storø 34 siden jeg har brukt en slik siden 1978. Min er bygget i glassfiber armert polyester og var ferdigstilt høsten 1973. Den er utstyrt med Perkins T 6.354 High Rated stående turboladede diesler med mellomkjølere. Storebro bygget båttypen i glassfiber fra 1969 til å begynne med paralelt med treversjonen som etterhvert ble terminert. Som oppvokst på et skips og trebåtreperasjonsverft med deretter 7 års erfaring fra bygging av lystbåter i gap vil jeg hevde at båter med hud av mahogny kan være en betydelig utfordring etterhvert som årene går. Min anbefaling vil være å undersøke skroget meget nøye under vannlinjen særlig ved hudens innfestning til stevn og kjøl samt nater og støter hvor vann kan trenge inn i endeveden. Å legge ny hud kan by på betydelige utfordringer selv for folk med erfaring og kunnskap. Når det gjelder Indenor motorene så er jeg meget skeptisk, i min tid som lystbåtbygger ( 1968-1975 ) hadde vi mange klager på disse. I en Storø 34 er de også etter mitt syn for svak, båten kan ikke yde det den bør med slike underdimensjonerte fremdriftsmidler. Når det gjelder selve båttypen er den en meget vellykket konstruksjon som er en fryd for øyet særlig sett fra siden. Etter dagens standard er den i smaleste lager, men for en fordel det er nå man skal gå i tung motsjø og helst holde farten uten at innholdet i glasset skvulper over.....

 

Har lagt inn en link til Indenor:

 

http://www.indenor-retro.de/englisch.html

Link to post
Share on other sites

Har ikke så mye å melde om Storø\Storebro utover at man skal være veldig påpasselige med dekksbjelke innfestningen spesielt på plast varianten, Jeg har opplevd å se råte på innsiden mellom dekk og skrog i, sansynligvis pga kondens i en relativt lufttett kabin.

Kenneth er mannen som KAN denne type båter, det hadde nok vært lurt å ta en telefon til ham i forkant av kjøp

 

Men for å tråkke litt i sildesalaten her.. Hvorfor kjøpe en masseprodusert Svensk bygd trebåt som det går 13 av på dusinet eller ett øsekar med treoverbygg :eek: når man kan få tak i Norsk båtkultur i form av Furuholmen & Scheen konstruksjoner som er bygget av trebåtkunstnere med kjærlighet for hva de produserte..

 

:wflag:

 

Mvh

 

Champagne

Redigert av Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men for å tråkke litt i sildesalaten her.. Hvorfor kjøpe en masseprodusert Svensk bygd trebåt som det går 13 av på dusinet eller ett øsekar med treoverbygg :eek: når man kan få tak i Norsk båtkultur i form av Furuholmen & Scheen konstruksjoner som er bygget av trebåtkunstnere med kjærlighet for hva de produserte..

Hoho..sterke ord her...

Nesten som å høre Sponheim i debatt med Siv Jensen.. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Jeg vil helst ikke komme inn på politikk, Wasco, en av tingene jeg liker best ved båtlivet er at det gir en mulighet for å fysisk fjerne seg fra det konstante politiske media kjøret som preger omtrent alt fortiden.

 

Men jeg gav jo beskjed i forkant om at jeg skulle tråkke i sildesalaten og viftet med det hvite flagget, så jeg gjør som jens og co gjør til stadighet, jeg legger meg flat..

 

Mvh

Champagne

Link to post
Share on other sites

Jeg vil gjerne skyte inn at jeg ser verdien av å ta vare på de gamle tre Storøene, de er fantastiske flotte damer, men jeg er veldig farget av at jeg syntes Furuholmen & Scheen har de vakreste konstruksjonene (Derav de tidlige storøene;) og at brorparten av båtene som de konstruerte, som ble bygget i Norge var av høyere trebåt teknisk kvalitet enn de som ble bygget på Storøverftet. Blir litt samme greiene med 50\60 talls Chris Craft, når du går de nærmere i sømmene så er det mye byggeteknisk juks for å få de fort ut av verftet.

 

Bartesam, helt enig med deg, det er derfor jeg trekker disse to prakteksemplarene her frem for at man kan ta de med i vurderingen. (Kungsørnen har jeg ikke sett med egne øyne, kun på nett, Magnum derimot kjenner jeg historien på og har tatt henne i nærmere øyesyn) Hadde jeg ikke vært midt oppi å pusse opp Champagne samtidig må jeg si at jeg ALDRI kommer til å vurdere å selge henne, så hadde jeg kjøpt Magnum. :flag:

 

Mvh

C777 - Champagne

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...