Jump to content

Sikler på Storebro 34, noen med erfaringer?


Christensen

Recommended Posts

Ligger en Furuholmen Scheen båt bygget hos Berg Olsen i bøye ved Killingen. Den er på 44 fot med flybridge, to toaletter, masser av plass, 2 GM V8 Detroit Diesel og en Onanist i tillegg. Båten var sunket for et par timer, og nå er den flott igjen. Motorer ute og konservert.

bilde026.jpg

bilde023.jpg

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Ligger en Furuholmen Scheen båt bygget hos Berg Olsen i bøye ved Killingen. Den er på 44 fot med flybridge, to toaletter, masser av plass, 2 GM V8 Detroit Diesel og en Onanist i tillegg. Båten var sunket for et par timer, og nå er den flott igjen. Motorer ute og konservert.

 

Jeg var ombord i Solitude (som hun da het) for 3 eller 4 år siden, ble invitert ombord når vi lå på samme gjestebrygge i Son, hyggelige mennesker som hadde tatt over stafettpinnen.

 

På meg virket som hun var bygget over noe av samme lest (dog ikke av samme båtbyggeri) som Anne av Hankø, gamle båten til skipsreder Ole Schrøder fra 1960.

 

Dersom eieren har fått Solitute noe videre opp fra den stand den var i når jeg så den så er det en imponerene jobb, hun var fryktelig sliten, stakkars, er dette bilder fra når hun ble gjort flott igjen med maskiner ute eller er det fremdeles mye vann i baugen på henne som gjør henne så fortung?

 

Den skrå akter'n og flybridgen tviler jeg på om er i Furuholmen eller Scheen's strek, jeg tror de har vært hengt på i etterkant.

 

Mvh

Champagne

Redigert av Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hej!om du ska köpe en storö 34 så är det plast skrovet som gäller!om du inte vill ha en massa problem,dom är kända för lite dåliga konstruktions lösningar!tror det står en hel del om storö på www.trabatsakuten.nu det är heller inte ovanligt mä helt sönder skrapade överbyggen även på dom nyare modellerna kolla även teak däcken som brukar va helt nerslipade så det knappt finns en teak plugg som sitter fast!nackdelen mä plast skrov ä ju att du inte får lika många vänner...

Link to post
Share on other sites

Maskinene er ute av båten, så derfor er den på nesa som på bildet. Vurderte å kjøpe denne, men kom til at jeg heller ville ha Konvall. Likte ikke flybridgen på denne båten, og Detroit bråker som helvete :nonod: Heter visst Solitude ennå

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Må si jeg er facinert av Storebro sin storø34, lekre linjer og trebåt, noe jeg serpå som en positiv utfordring!

Hva må man se etter på disse båtene.

Har forstått det slik at man bør se etter frostsprengte bord under vannlinjen på de med mahognyskrog.

Link to post
Share on other sites

Maskinene er ute av båten, så derfor er den på nesa som på bildet. Vurderte å kjøpe denne, men kom til at jeg heller ville ha Konvall. Likte ikke flybridgen på denne båten, og Detroit bråker som helvete :nonod: Heter visst Solitude ennå

 

Jeg syntes du har valgt riktig, en slik deilig dansk madame som Konvall tross alt er, med masse sjel og flotte linjer. Hun er dessuten historisk sett, mye mer interessant båt enn Solitude er (IMHO) Eldre vs nyere, og mer spennende.

 

Man skal huske på at i de størrelser der så snakker vi om at en 45 foter fort kan være dobbelt eller mer arbeid som en 30 foter.- Ta foreksempel Anne, jeg vil anta at siden hun er lakkert i skroget og ikke malt som min er, så snakker vi 4x arbeidet i bare vanlig vårpuss sammenliknet med hva jeg er vant med på Champagne. Dra på noen føtter i lengde, bredde og høyde så får du plutselig godt med volum å jobbe på. Da er det litt vesentlig at man velger ett prosjekt som ikke krever for mange tunge løft i tillegg til vanlig vedlikehold. Ellers kommer båten til å forringes for hvert år som går, og da er det jo ikke noe gøy med båt eller hva? Solitude bærer preg av å ha lidd under for dårlig vedlikehold over lengre tid. Detroiter i denne skuta blir helt feil, hun var designet for å være lystbåt, ikke ferge. Men dersom noen hadde tatt seg flid med å hente Solitude tilbake til den prakt hun sikkert var når hun ble sjøsatt hos Berg Olsen, med riktig overbygg osv, så kan det igjen bli en flott motor yacht. Jeg tror ikke det skjer uten å legge flere millioner i henne og og en umenneskelig mengde arbeid.

 

Mvh

Champagne

Link to post
Share on other sites

Er ikke i tvil på at jeg gjorde det riktige, for jeg tror at Konvall er i mye bedre grunnleggende stand enn Solitude selv om hun er 20 år eldre. Kan fort tenke meg at det kommer til å gå mye penger i tillegg på Solitude for å få henne i skikkelig stand, og da er kanskje den summen penger jeg la i Konvall ikke såååå gal når alt kommer til alt. :smiley:

 

 

Jeg syntes du har valgt riktig, en slik deilig dansk madame som Konvall tross alt er, med masse sjel og flotte linjer. Hun er dessuten historisk sett, mye mer interessant båt enn Solitude er (IMHO) Eldre vs nyere, og mer spennende.

 

Man skal huske på at i de størrelser der så snakker vi om at en 45 foter fort kan være dobbelt eller mer arbeid som en 30 foter.- Ta foreksempel Anne, jeg vil anta at siden hun er lakkert i skroget og ikke malt som min er, så snakker vi 4x arbeidet i bare vanlig vårpuss sammenliknet med hva jeg er vant med på Champagne. Dra på noen føtter i lengde, bredde og høyde så får du plutselig godt med volum å jobbe på. Da er det litt vesentlig at man velger ett prosjekt som ikke krever for mange tunge løft i tillegg til vanlig vedlikehold. Ellers kommer båten til å forringes for hvert år som går, og da er det jo ikke noe gøy med båt eller hva? Solitude bærer preg av å ha lidd under for dårlig vedlikehold over lengre tid. Detroiter i denne skuta blir helt feil, hun var designet for å være lystbåt, ikke ferge. Men dersom noen hadde tatt seg flid med å hente Solitude tilbake til den prakt hun sikkert var når hun ble sjøsatt hos Berg Olsen, med riktig overbygg osv, så kan det igjen bli en flott motor yacht. Jeg tror ikke det skjer uten å legge flere millioner i henne og og en umenneskelig mengde arbeid.

 

Mvh

Champagne

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Den annonserte Storø 34 som "Grønningen" henviser til er bygget lenge før angitt byggeår 1976. Min har b.nr 2106 og ble levert fra verftet høsten 1973. Tipper byggeår er før 1970.

 

Takker for info!! Syns ikke den var så rimelig heller! ligger en i Drm som jeg sikler på hver gang jeg kjører over Holmenbrua, ligger på Finn den også, men den har disse tvilsomme motorene da, kanskje like greit å kjøpe uten motorer???

 

Ps er ikke klar for handel akkurat nå, snekka må i allefall selges først, og den selger jeg nok til våren, hvis noen vil kjøpe den da!! Syns bare det er greit å sjekke opp rundt tingene jeg har lyst på, skuffelsen kan jo bli bunnløs hvis man ikke sjekker opp mener jeg!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Hva slags motorer er det i denne båten da siden de er tvilsomme :confused:

 

 

 

Takker for info!! Syns ikke den var så rimelig heller! ligger en i Drm som jeg sikler på hver gang jeg kjører over Holmenbrua, ligger på Finn den også, men den har disse tvilsomme motorene da, kanskje like greit å kjøpe uten motorer???

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Volvo Penta AB i Gøteborg mariniserte disse dieselmotorene. Mere om motorene kan man finne under flg. link: http://www.indenor-retro.de/katalog.html. Her vil man finne delekatalog og prislister. Personlig ville jeg holdt meg unna disse i en såpass stor og tung båt som Storø 34. Denne båten fortjener motorer med større ydelse og som tåler belastning. Jeg ser at noen hevder at det er nok å lufte kjølesystemet for å få jevn og tilstrekkelig kjøling av topplokket som er forarbeidet i aluminium. Min erfaring var at det ikke alltid berget topplokkene fra å "slå" seg med gjennomslag og lekkasje til følge dersom man ikke var svært forsiktig med å belaste motoren(e).

Link to post
Share on other sites

Hadde vært kjekt med etpar stykker på mellom 150 og 200 hk tenker jeg. mange fine forder i den størrelsen, fine arbeidsturtall, stort volum og etter sigende god slitestyrke. Uansett så vil det vel på en motor fra tidlig syttitall være på tide å ta de ut og overhale de helt, hvordan er det med tilgang på deler til md32, er det god tilgang på deler er det ikke noe problem å sette motorene tilbake til tilnærmet nyskikk og det er mer enn bra nok for meg! Overhaling for meg innebærer med andre ord litt mer enn å justere ventiler og male motoren!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...