Jump to content

Fra Belissimo til Windy 31 Tornado


Finn Erik

Recommended Posts

Det var ikke bare enkelt å få solgt Belissimo, selv om båten var strøken og jeg mente prisen var riktig, så tok det jammen sin tid.

Prisen blei satt ned både tre og fire ganger uten at det skjedde stort hele sommeren.

Menn på slutten av sommeren var det plutselig tre stykker som var interesert i båten. :wink:

Båten blei solgt og jakten på ny var for alvor igang.

Jeg/vi var sikkere på at vi skulle ha en Windy, men var veldig usikkere på om det skulle bli en 32 Scirocco eller en 31 Tornado.

Det var ikke få runder i løpet av det siste året, jeg gikk med meg selv og sammen med kona, før vi midt på sommeren endelig greide å bestemte at en 31 Tornado måtte være det rette for oss.

Som dere skjønner var i god tid før vi hadde solgt vår egen. Det var ikke aktuelt å kjøpe noe ny båt før den gammle var solgt, så jeg var nok ikke den smarteste selgeren.

Vedkommende som kjøpte båten gjorde nok klart den beste handlen..........

Det var rart å selge en båt som en hadde nedlagt så mye arbeide og sjel i.

Blanda følelser som vi sier, vi var blitt så glade i Belissimo menn gledet oss selvfølgelig veldig til å kjøpe ny båt som vi hadde drømt om lenge.

Link to post
Share on other sites

Belissimoto et meget godt forslag som vi faktisk ikke har tenkt på, men vi har nok bestemt oss for et navn som vi liker godt.

Akterenden på en 31 Tornado har ikke så veldig mange muligheter for passering av navn og plassen hvor vi mener det må stå er retativt liten.

Navnet bør se dekorativt ut, helst være hunnkjønn samtidig som det forteller/betyr noe. Så dersom det ikke dukker noe bedre opp så blir det :

 

logo_joysea.jpg

 

Med gull skygge og selvfølgelig STAVERN under

Link to post
Share on other sites

Der var vi oppe og gikk igjenn ja.....

 

Det gikk ikke mange dagene etter Belissimo var solgt før jeg og en motorkyndig kammerat var nede i

Tvedestrand for å ta det jeg mente kunne bli drømmebåten i øyesyn.

 

Det var ingen misslykket tur jeg likte godt det jeg fikk se fikk reine nybåtfølelsen:

 

2003_windy_31_tornado_i_tvedestrand_046.jpg

 

2003_windy_31_tornado_i_tvedestrand_013.jpg

 

 

2003_windy_31_tornado_i_tvedestrand_020.jpg

 

Ingenting å si på det motrrommet, her så det omtrent ut som da det var nytt

2003_windy_31_tornado_i_tvedestrand_007.jpg

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjente igjenn båten denne hadde jeg siklet på før......Den hadde nemlig tidligere i

sommer ligget til salgs i Bergen. En 2003 mod. uten teak på badeplattformen,

jeg hadde riktignok ikke vært borte og sett på den båten i Bergen men det måtte jo være den samme.

Det finnes trods alt ikke så mange 2003 modeller. 2003 er forøvrig det siste året 31 Tornado blei produsert, så dette er altså en av de siste.

 

Bilde fra anonsen på finn.no når den lå til salgs i Bergen:

 

tornado_5.jpg

 

Prøvetur blei gjort og etter en samtale med kona på telefon blei avtalen gjort..... :flag::cheers:

Link to post
Share on other sites

Å jo da, det er da en del før den blir akkurat slik vi, unnskyld jeg vil ha den.... Teak til badeplattformen er allerede i hus. nytt anker som er bygd om/kappet på lengden, solmadrass, lanterner,nye dekaler,ny kalesje med nytt design +++ så jeg har nok å styre med. Litt er allerede gjort og resten kommer før båten blir sjøstt til våren..... :crazy: Det kommer bilder av planer og ideer så får vi se etterhvert som ting faller på plass, morro er det i alle fall. Gleder meg til sommeren :cheers:

Link to post
Share on other sites

Takk for det Lasse....nei helt orginal blir den nok ikke, "noen" detaljer blir justert menn ikke mer enn at skal se ut som at det alltid har vært sånn. :wink:

 

Det gikk ikke mer enn ei uke etter at vi hadde sett på båten før kontrakten blei skrevet og båten skulle hentes hjem til Stavern.

Det var et fantastisk vær skyfritt og så godt som vindstille, så dette lovet for en fin tur hjem.

Båten var flyttet til ei brygge litt lengere ut i fjorden så det bare skulle være strake veien.

 

henting_av_joysea_001.jpg

 

Gammel og ny eier:

 

henting_av_joysea_008.jpg

 

En liten gjennomgang før motorene blei startet opp og hjemturen kunne begynne:

 

henting_av_joysea_009.jpg

 

henting_av_joysea_015.jpg

 

Sikker ikke enkelt for gammel eier å se båten forsvinne ut, nå var det ingen vei tilbake.

 

henting_av_joysea_019.jpg

 

henting_av_joysea_028.jpg

 

Ute på åpent hav og Tvedestrand forsvinner i horisonten :

 

tornado_hjemtur.jpg

 

Ser vi framover dukker Jomfruland og Brunlaneskysten opp i det fjerne :

 

stavern_i_sikte.jpg

 

Endelig båten hjemme på sin plass i Stavern, dette var morro....

 

tornado_4.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk for gratulasjoner.....Vi mener også at det er en perfekt solskinsbåt, som du sier vi bor her på solkysten.

Stavern - Svenner og Brunlaneskysten er den plassen i landet meteriologene hevder har flest soldager og det er her vi trives.....

Derfor var det en av grunnene til at vi valgte vi å ikke kjøpe turbåt. ( 32 Scircco )

Likevel regner vi med at det kommer dager som det er greit å ha kalesjen oppe og kalesjen var den som var i virkelig dårlig forfatning på båten. Det var kansje ikke så rart.....Båten hadde trods alt bodd en del år i Bergen. :giggle::lol::giggle:

Å kjøpe en ny orginalkalesje hadde selvfølgelig vært det enkleste og rimligste, menn jeg syntes ikke helt at den er sånn som jeg vil ha den.

Utformingen på vinduene er ikke fine, de motarbeider hverandre, virker liksom litt rotete og forstyrrer derfor linjene i båten,

samtidig er ikke glidelåsene på de plassene som er mest praktisk.

Fargen på orginalkalesje fra HH er enten hvit eller nesten sort. jeg vil ha en som er mørk blå på utsiden og lys på innsiden.

Jeg var veldig fornøyd med den sadelmaker Arne Haugen i Larvik laget til Belissimo.

Etter tre år viste den ikke et eneste tegn til falming kalesjen så ut som ny selv etter de tre årene.

Det får bare stå til at den blir noe dyrere, bare jeg får det som jeg vil ha det.

 

Satte meg derfor ned på Paint for og disigne en ny:

 

Bilde av båten med eksisterende kalesje:

kalesje_4.jpg

 

Her er et manipulert bilde av hvordan jeg ser for meg den nye kalesjen, som dere ser så har jeg forandret en del

på vinduer og flyttet glidelåser så de befinner seg på steder som jeg mener er mer praktiske. Den framre glidelåsen heller nå

riktig vei, så ikke vannet renner inn i låsen. Om det skulle komme noe vann inn i den bakre så lanner det på en plass som gjør at det vil renne bort og ut.

Vil gjerne ha kommentarer, er litt usikker på om det blir riktig med de hvite "hjertene" som forsterker hullene.

Kansje de heller skulle vær møkeblå ? Fjernet for morro skyld uteliggeren til brygge samt en del forstyrrende master i bakgrunn.

Morro med data gitt.... :smiley:

kalesje_117.jpg

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott båt!

 

Synes det kalesjealternativet ditt så meget bra ut. Båten ble enda mere sporty og elegant. Jeg ville valgt hvite forsterkninger rundt knappene, om disse er mørke, forsvinner detaljer/nyanser og jeg synes kalesjen blir seende litt "trist" ut.

 

Ps. Leste igjennom tråden til din tidligere båt her forleden, all honør til deg for flott arbeid og et øye for flotte detaljer :flag:

Sjøblid og ubetinget positiv!

Link to post
Share on other sites

HH (Hellytech) får du i to blåfarger; Marine Blue (den vi har på GM'en) og Captains Blue (nesten svart)

 

 

Jeg valgte HH (Hellytech) og har ikke angret på det. Jeg var veldig i tvil og jeg skulle ha Marine Blue eller Captains Blue. Var redd sistnevnte skulle bli svart. Valget falt alikevel på Captains Blue siden jeg hadde, som deg, mørk blå stripe på sida. Syntes det ble mest likt.

 

Legger ved et bilde som viser litt:

img_0043.jpg

Redigert av alfb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

--Gratulerer Igjen Finn Erik :flag:

 

Nydelig båt som man får polerings og finish komplexene til og bli Store :yesnod::lol:

 

Hva gjelder"Hjertene" på kalesjen så synes JEG at det blir Back to the 80s med hvite hjerter.. Ville valgt samme farge som kalesje.. Knapper skal ikke synes etter mitt syn og det ser bare enda mer fremtredene ut med hvite hjerter på blå kalesje.. samme med hvite lenker (kan være fint).. Men det er mitt syn.. veldig NORSKT med hvite glidlåser,hjerter,lenker.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Takk for all respons, ser at meningene er litt forskjellig. Tror jeg er enig med deg Thorlyn om at det kansje er litt gammeldags med de hvite "hjertene" har snakket med Arne Haugen om det og han sier: Nei det er klart de må være hvite, mye penere, mer maritmt med hvit og blått har jeg hørt fra andre. Veldig Norskt sier du.... jeg skjønner hva du mener, ( traust og gammeldags ) men det er vel ikke noen bakdel, Windyen er jo NORSK :flag: Vet at du er svak for de engelske...... de er kansje mer moderne ? Det går kansje an å gå halve veien, mørkeblå " hjerter" og hvite glidelåser og kjeder. Som sakt er jeg veldig i tvil, har heldigvis litt tid på å bestemme meg kalesjen blir ikke produsert før et stykke ut på nyåret. Vil gjerne høre flere sine meninger om problematikken. Må en kansje være godt over 50 for å like hvite "hjerter" på blå bunn.... :fishing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...