Jump to content

Fra Belissimo til Windy 31 Tornado


Finn Erik

Recommended Posts

Fikk smørt inn badeplattformen med Teakseal idag. Renset den igår så den var lys tørr og fin til behandling idag.

Væsken trakk fint inn og ga en gylden fin farge, men ikke den variasjon og livet som endel oljer gir, så med en gang flata er smørt inn er den ikke like lekker å se på .

Men det er hvordan den holder seg i lengden som teller........

 

Der rundet jeg jammen 1000 innlegg og ei stripe til gitt :cheers::flag_bp: :flag_bp: :flag_bp: :flag_bp:

Redigert av Finn Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal ta bilder, men nå er båten inne i plasthallen så jeg venter nok til den kommer ut i lyset.......Du skriver at du skal handle teakprodukter????

Er usikker på hva du mener. :confused: Skal du handle produkter til å behandle teaken med?

 

Etter min mening er produktvalget helt avhengig hvor den teaken du skal behandle står/ligger......

Jeg liker selv den mørke finishen på motorbåter et seilbåtdekk blir noe annet, det er fint sølvgrått med lakkerte detaljer.

Dørken i båten er/var fra forrige eier behandlet med Ovatrol D1 teakolje. Dette har fungert utmerket så det har jeg i utgangspunktet tenkt å fortsette med.

En badeplattform blir noe annet, da den er utsatt for mye vær,regn, saltvann og sol på en annen måte.

Om Teakseal Link fungerer som reklamen sier, er det ikke umulig at jeg går over dørken med det stoffet ved en seinere anledning.

PÅ områder/ting av teak som kan lakkes er det den peneste behandlingen etter min menining.....

Link to post
Share on other sites

handlet epifanes teakolje, får prøve og se hvordan det blir :)

 

teaken inni selve båten er mørk, fin og ser ny ut, mens badeplattformen har jo hatt litt hardere liv, lykke til med båtessongen, deilig med over 30 fot og 2 maskiner! du får vinke om du ser meg i stavern i sommer, har båten liggende rett ved ;)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Det blei ny varmtvannstank etterhvert.

Tanken på en 31 Tornado er plassert på et sted som gjør det fristende å bruke den som et trinn for å komme opp og ned i maskinrommet.

Jeg kjøpte derfor et ekstra feste, som jeg monterte opp/ned med foten på toppen av tanken, den fugerte helt perfekt som feste til et trinn.

dsc_0024.jpg

 

 

dsc_0026.jpg

 

 

Jeg så i etterkant at det hadde vært en fordel å laget det 10 cm. breiere, men det får bli til neste år.

 

dsc_0023.jpg

 

Badeplattformen blei i år behandlet med Teakseal. Jeg har tidligere snakket varmt om Golden Teak, men det produktet holder etter min mening ikke lenger mål.

Det oppfører seg helt forskjellig fra tidligere, virker nesten som om de har fjernet noen av ( de kostbare) virkestoffene. En nabo av meg på piren har akkurat samme oppfatningen.

 

dsc_0011.jpg

 

dsc_0100.jpg

 

Ellers så er jeg ganske så fornøyd med finishen i år, bli finere for hvert år.. :yesnod:

 

dsc_0039.jpg

 

Nye lufterister til defrosteren har det også blitt, de gammle hadde begynt å gulne.

 

dsc_0097.jpg

Redigert av Finn Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ellers så er jeg ganske så fornøyd med finishen i år

 

Nå er du beskjeden... :smiley: Tydelig det ligger en del timers arbeid bak. Det er gøy å se en så til fingrene nydelig båt, alle detaljene som teller så mye totalt sett. Kan tenke det er artig å ha en slik skute i en slik stand.

 

Nå satser vi på at været lever opp til forventningene her på solkysten, da kommer solskinnsbåtene til sin rett.

 

God sommer! Håper alt fungerer.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Sist tur vi hadde til Svenner i år, fikk en slutt jeg håper ikke jeg får oppleve igjenn......

Lå og koste oss: Fantastisk vær, 24 grader i vannet, manetfritt og kaffen var akkurat satt på.....Link

Telefon ringte: Huset du bor i bernner,....... Hiv opp ankeret og kom deg inn så fort du kan. Snakk om å komme fra himmelen til motsatt side i løpet av noen sekunder.

Se bildeserie Bilde 4 til 11 er av meg og min kone etter jeg har fått vært inne sammen med en brannmann og reddet ut kattene......

Redigert av Finn Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Finn Erik,

 

Det var svært trist å lese innlegg 108, føler med deg og dine.

 

Har i dag hatt en flott opplevelse ifm de 107 første postene i føljetongen din, du har gledet mange, gitt inspirasjon og "vist" vei på en særdeles positiv måte. Tusen takk.

 

Det pågangsmotet og innsatsviljen du har vist kommer til å hjelpe deg gjennom den tøffe tiden du må gjennom.

Håper du snart får orden på ting slik at du kan komme tilbake.

I mellomtiden vil mange krysse fingre for dere.

Link to post
Share on other sites

Dette var trist lesing. Håper dere ikke mistet for mye uerstattelig.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder Finn Erik :thumbsup:

 

Sommærn har jo ikke hvert så værst her sydpå synes jeg :flag_bp:

 

Ang Windy er det gledelig at de ser ut til og ha >stikki fingern i jorda> som Bitteliten utalte og satser igjen på mindre modeller :thumbsup::thumbsup:

 

Hvis da Aaby også gjør det samme og kvitter seg med den overbærende tonene mot sine kunder så skal vi se at vårt kjære norske båtmerke får solgt flere båter :flag_bp:

 

Så håper jeg for deres skyld at dere finner dere til rette i boilgen igjen når den tid kommer :flag_bp:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Vi har nå heldigvis fått leie et hus ved Agnesodden i Stavern Thorlyn, flyttet inn på mandagen. Vi har vært utrolig heldige å fått beholde alt av eiendeler som har betydning.

Foreløpig har vi fått beskjed om at det vil ta et år før vi kan flytte tilbake.

 

Ang. Windy så er det vel første gangen de kommer med en modell som er en fot større og som skal koste mindre :eek: .....Ser også ut som de har tenkt å delta på : Båter i sjøen i Sandvika

Link to post
Share on other sites

Vi har nå heldigvis fått leie et hus ved Agnesodden i Stavern Thorlyn, flyttet inn på mandagen. Vi har vært utrolig heldige å fått beholde alt av eiendeler som har betydning.

Foreløpig har vi fått beskjed om at det vil ta et år før vi kan flytte tilbake.

 

 

Så flott :flag_bp::flag_bp: Da har dere hvert riktig heldige.. De største traumene ved brann er ofte tap av uerstattlige eiendeler så sant ikke liv har gått tapt..

 

Godt og høre at dere er "oppegående" etter den tragiske hendelsen. :thumbsup:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Godt at dere ikke har mistet noe uerstattelig og at det har løst seg med bosted mens det bygges opp igjen hos dere.

Det fører alltid med seg masse bekymringer når slikt skjer, men da har dere tross alt fått en god mellomløsning.

 

Kanskje det til og med blir bedre standard enn tidligere når det kommer til isolasjon etc.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 2 år senere...

Startet en ny tråd og fant ut at det var lenge siden jeg hadde gitt lyd fra meg her inne... Fant igjen min gamle tråd og følte for å kopireie den nye tråden inn her.

Som dere forstår har jeg fortsatt min Windy 31 Tornado....

 

Min gamle Simens plotter har sakt takk for seg og jeg må kjøpe ny. Hva skal jeg velge er det store spørsmålet ? Ser for meg i prisleie 10-15000.- Den skal felles inn der den gamle stod. Jeg mener å ha ca.15cm høyde til rådighet. Skal ha kombinert med ekkolodd men driver ikke med fiske...

1440785498.jpg

Har sett litt på denne fra Garmin

Regner med at det er mange av våre eminente medlemmer som har oversikt og erfaring. Jeg derimot er ikke oppdatert og ser at markedet er stort og uoversiktlig HJELP!!!!!??

Redigert av Finn Erik: I dag 19:20

bilde

Redigert av Finn Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

godt å se deg poste igjen :-)

 

Fint design på den nye serien fra Garmin. Sverger selv til Raymarine, men det er smak og behag hva liker av design og menystruktur, kartvalg/ visninger osv.

Hos Ray er den nye a-serien et godt valg. Fåes opp til 12" mener jeg.

 

Bare et forslag: Ser plasseringen av plotteren ikke er optimal så langt på siden av førerpos og typisk litt begrenset plass på båter fra tiden hvor plottere var i startfasen.

 

Hva med å omorganisere dashen slik at du kan få plotteren rett foran deg der instrumentene står nå?

Lag en ny plate (kan f.eks folieres med valgfri finish) og plasser de viktigste instrumentene på hver side av plotter eller to og to på ene siden om flytter plotter off-center. Metallrammen rundt kan beholdes om du kutter bort nettverket av ringene (som kan brukes enkeltvis om du skjærer de ut av "webben".

Da kanskje det blir plass til en ca 10" plotter som du får ståemde rett foran deg i fin vinkel.

 

De øvrige, mindre viktige instrumentene kan flyttes dit gamle plotteren står på en ny plate som dekker hullet.

Du har jo imponert stort med tidligere prosjekter, så en slik jobb er jeg sikker på du hadde får til å se råflott ut :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

bilde


 


Besnærende tanke SAP men jeg har ikke tenkt å gå så drastisk til værks denne gang.


Bygde  om hele dachbordet på Belissimo


( I min forrige tråd som Svenning har laget link til ) så jeg har vært igjenom det.


Savner ikke å ha plotteren rett foran meg.


Er heller ikke villig til å ta kostnaden ved et sånt prosjekt, vi snakker da fort femgangen+++ 


Redigert av Finn Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Behøver ikke å bli så stort prosjekt det, Finn Erik. Jeg er enig i SAPs vurderinger om å reorganisere instrumentpanelene. Plate® i polert syrefast bestiller du etter mål og får ferdig levert. Så er det litt glassfiberskjæring, det gjør du greit med en multisag. Jeg har gjort dette flere ganger selv, sist for Mor Major II. Der folierte vi en plate med veldig godt resultat.

 

Hjelper deg gjerne med litt råd og anbefalinger. Kan underskrive på at en plotter nær synslinjen er veldig mye bedre enn langt utenfor

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...