Jump to content

Fra Belissimo til Windy 31 Tornado


Finn Erik

Recommended Posts

Ankeret står nok ikke særlig lengere ut enn det opprinnelig gjorde, selv om det kansje ser lit voldsomt ut på bildet. Snappdavitene skal av, det er nok praktisk særlig på en turbåt, men de som står på denne båten ser etter min mening grusomme ut. Som du ser så er de forlenget på en lite pen måte for at jolla skal komme lengere ut fra båten. Har ikke tenkt å monere davittene tilbake, hverken med eller uten forlengelse. Skal som jeg fortalt tidligere, montere teak på badeplattformen. Vi har ikke tidligere hatt noen jolle, har heller ikke savnet det selv om det sikkert kan være kjekt enkelte ganger. Vi har ikke små barn som trenger å syselsettes med å rase rundt i ei gummijolle med påhenger :crazy: og så slipper vi å bekymre :sweat: oss for barnebarn som evt. ville ha maset seg til å leke med jolla. Skal vi på tur så får vi heller passe på å dra sammen med noen venner med turbåt og jolle.... :wink: Skulle vi likevel ha en gummijolle så måtte det bli av en type som kan pakkes bort når den ikke er i bruk og som lett kan blåses opp med feks. en gassflaske. Tror/håper det finnes noen slike på markede.... :fishing:

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Løsningen var enkel og grei: Kappe 10 cm. av armen, lage nytt hull til ankersvibelen og sikkerhetslenken.

 

Det kan være lurt å teste hvordan dette ankeret fungerer etter at du har kappet av 10 cm, før du virkelig har behov for det. Jeg vil vel tro at Bruceankerets utforming og funksjon ikke er tilfeldig, og at ditt modifiserte anker kan ha mistet noen av sine egenskaper. Vil kanskje tro at det uasett er bedre enn et skålanker, og at det vil fungere tilfredsstillende som kaffeanker, men i mye vind??

 

Mvh

Spinner

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Endelig så har Windy igjenn startet opp produksjonen så det var mulig å få bestilt solputa til båten. Jeg liker ikke helt måten puta er sydd på orginalt, så jeg satte meg ned å tegnet et forslag som jeg syntes er bedre.

Jeg har latt den blå kanten gå hele veien rundt puta og tenker den bygd opp litt i fronten hvor jeg også har tegnet inn Windylogoen. Håper jeg får dem til å lage den på den måten.

 

solpute_paa_min_tornado2.jpg

 

Bilde av båt med orginalpute :

 

tornado_2.jpg

 

Jeg har tidligere nevnt at det ikke er teak på badeplattformen.... :eek: Dette måtte jo gjøres noe med.

Teak er bestilt og ligger nå hjemme på kontoret og værker etter å bli montert. Venter bare på mer varme i lufta :yesnod:

 

opplag_2009_017_2.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Det finnes trods alt ikke så mange 2003 modeller. 2003 er forøvrig det siste året 31 Tornado blei produsert, så dette er altså en av de siste.

 

tornado_5.jpg

 

Har sjekket litt rundt dette, av i alt 114 produserte blei det produsert kunn 2 stk. Windy 31 Tornado i 2003 og vår er den siste som blei produsert.....

 

Morro.... :cheers: :cheers: :flag:

Link to post
Share on other sites

Ja jeg er klar over det og har derfor også tatt kontakt med Seasit i forhold til ekstra-arbeide, for å få puten slik jeg vil ha den. Problemet er at det er Windy som støper glassfiberplaten som puten skal ligge på.....jeg hadde nok ikke fått Windy til å lage den, uten at de også skulle levere beslag og pute.... :sad: Får nok bare bite i det sure eplet, solputa er nemlig laget på en måte som gjør at den følger med opp når en åpner motorluka.

Link to post
Share on other sites

Litt sent ute her, men har lest gjennom tråden og må få gratulere med en flott båt. På bildene fremstår den praktisk talt som ny. Virker meget velholdt.

Har selv hatt brucekopianker med blytau tidligere og med kjetting nå, og har kun en gang med tau opplevd at ankeret har sluppet. Det var ekstremvær sensommeren 2008. Du husker den sikkert. Kom nesten som "julenissen på kjerringa".

 

Er mye i Stavern og Torkildsøy i helgene så om du blir oppdaget så blir det nærmere gransking.

 

Gratulerer igjen med en flott båt. :flag:

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Takk for det Per Harald!

 

Båten er kjempefin og en ekstra bonus var det jo i dag, da jeg fikk greie på at det er den sist produserte 31 Tornadoen. Vi gleder oss veldig til sommeren, regner med at den blir bedre enn den vi hadde nå i 2009, vi her i Stavern og på Svenner hadde likevel mange fine dager på vannet, spesielt forsommeren var fin da.

 

Bare hyggelig det Per Harald om du tar kontakt når du er i Stavern. Torkildsøy er et fremmed navn for meg....hvor ligger den ?

Link to post
Share on other sites

Ja ja der kan du se.......kan jo omtrent spytte dit fra der båten vår ligger......ser på alt sammen som Stavernsøya eller Sitadelløya, men jeg hadde mistanke om at det var den, skal likevel ærlig inrømme at jeg aldri har hørt navnet før, men jeg må jo ha sett det hundre ganger på plotteren.

Har heller aldri liggi der med båten, da er det like greit å kose seg i båten når den ligger på bryggeplassen sin. Ellers så er nok vi mest i Viksfjord og på Svenner.

Link to post
Share on other sites

Der fikk du Torkildsøy ja. Det gikk en stund før jeg også ble irettesatt da jeg har kalt den for Stavernsøya i alle år. Vi som ligger med ferskvann "Flatstrand" under kjølen synes Torkildsøy er et fint og trygt sted for helgen om det er litt ruskete. Viksfjord er også en del brukt. Ligger til og med på betong/gjestebrygga ved båtplassen din en gang i mellom. (Så du må ikke spytte så veldig haha)

 

Har du noen bilder fra nedenunder?

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Der fikk du Torkildsøy ja. Det gikk en stund før jeg også ble irettesatt da.

 

Ja det var nesten flaut, jeg har jo selv bilde av øya på siste bilde i innlgg nr.9 der det er bilde av båten på plassen sin.... :giggle: (samme bilde som jeg bruker ved navnet mitt ) men det må jo i rettferdighetens navn sies, at det er ei halvøy som er en del av Stavernsøya. Når folk har liggi der så sier de at de har liggi på Stavernsøya. :blush::sweat::cheers:

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi får vel legge Torkildsøy til side... :wink: Flott båt. Ser velholdt ut fra ende til annen. Bare en liten detalj jeg la merke til tidligere i tråden var at bordet ute var innpakket i varetrekk. Tyder på at gammel eier har vært nøye. Så ble jeg litt imponert over stikklugaren. Pen praktisk og romslig. Windy lager flotte båter. Delikat innredet, "riktige farger" og materialbruk. Lækkert. :yesnod:

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Tidlig i denne tråden la jeg inn et utkast til navn på båten, samt hvilken skriftype jeg kunne tenke meg å bruke. Jeg blei aldri helt fortrolig med skrift-typen, det var litt formye rosemaling, jeg har funnet ut at det ikke er lurt å blande inne ennå en type skrift. Det holder vel med de to som er på båten fra før av. Det har vært litt tenking fram og tilbake, navnet er jeg fornøyd med, så det blir Joysea. Svenning her inne på forumet syntes jeg har gjort det på en fin måte. Han har brukt samme type fonter som Windy bruker til navnene på båtene, det ser veldig ryddig og ordentlig ut.

Jeg tok derfor kontakt med Weberg som lager en del syrefaste detaljer for Windy for å høre om pris : Et sted mellom 4 - 5000.- kr var hva de skulle ha for jobb og materialer, syntes det var i drøyeste laget.

 

hekk3.jpg

 

 

Da var det å tenke seg om, hvem andre kan gjøre en sånn jobb.......http://www.gussi.se har jeg hatt meget god erfaring med tidligere i forbindelse med nye intrumentpaneler til Belissimo. Jeg tok derfor kontakt med Erik hos Gussi, for å høre om de kunne gjøre en sånn jobb. Fikk posetivt svar og det skulle ikke koste i nærheten av hva Weberg skulle ha, bare å sende en fil på hvordan jeg ønsket det så skulle det gå greit......

Godt å ha en svigersønn som jobber i reklamebransjen, så her er nytt utkastet til navn i de fontene jeg ønsker.

 

joysea.jpg

 

Når jeg først var i kontakt med Erik og Gussi falt jeg også for fristelsen å bestille et nytt Carlotta-ratt med Snapp On/Off løsning. De har nå kommet i ny polert syrefast utførelse så da er det ikke lengere noe problem med fornikling som flasser av.

 

carlotta_r2_c1.jpgcarlotta_r2_c1_f2.jpg

 

Regner med at dette blir lekkert på båten, det er forøvrig det samme rattet som Windy bruker på en del av sine nye større modeller.

 

52_gallery13.jpg

 

Som dere ser er da senterkoppen helt sort....Windy har aldri greid å få ut fingeren for å lage et eget emblem.

Da fikk jeg ordne med et selv, ny fil blei laget....En polert syrefast W regner jeg med blir lekkert.

 

windy_logo_til_ratt.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Så var de syrefaste bokstaver til båtnavnet kommet fra Gussi i posten, perfekt utskjærte og svarte helt til mine forventninger.

Jeg hadde avtalt med Erik på Gussi at jobben med pussing og polering kunne jeg ta selv.

En får spare der en har muligheten :yesnod:

Etter pusse og poleringsjobben måtte selvfølgelig bokstavene prøvelegges.

Er i tvil om hvilket av de to alternativene jeg skal velge. ( Er det flere som har mening om dette ? )

Navnet Joysea er som dere ser laget litt større enn Stavern for å ha muligheten til å midtstille slik som Svenning har gjort ( bilde av Scirocco over ) og anbefalt meg. Bildene er tatt med blitz og rettferdigjør ikke kvaliteten på bokstavene.

 

baatnavn_014.jpg

 

baatnavn_015.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...