Jump to content

Fra Belissimo til Windy 31 Tornado

Finn Erik

Recommended Posts

Det gikk ikke veldig lang tid etter båten var kjøpt før en måtte begynne å tenke på opptak og opplag. Noe opplagsytstyr fantes det ikke til båten, så da var det igang med å finne ut hva en skulle velge. Den båttralla som jeg brukte til Belissimo var selvfølgelig for liten, etter flere runder på nettet fant jeg ut at jeg likegodt kunne få laget en. Bjørn Giller og sønn i Larvik sveiser sammen det meste og båttraller hadde de laget mange ganger før. Så oppdraget gikk til dem.

Her er bilde av en tilsvarende, på min var det ikke behov for mer enn seks hjul bak

og fire forran. Vekten den da ville tåle er 7 tonn 700 kg pr. hjul og det burde være mer enn nok.

Jeg fikk han også til å skråsjære skråstiverne forran så de kunne komme helt inntil draget.

Både draget og koblingen mellom framre og bakre hjulsett har justeringsmuliheter på lengden.

34_1252407214473.jpg

Båten på land med ny tralle. Legg merke til at tralla har dobbelt sett med justerbare støttearmer bak.

Det er da mulig å få stoffet ferdig hele båten under ved å legge ned en og en støttearm.

plasthall_nevlunghavn_22._oktober_2009_011.jpg

Når det gjelder hvite hjerter og kjeder på kalesjen så fant jeg fram et bilde av Belissimo med Kalesje. Dette er smme type stoff som jeg skal ha på den nye båten. Nå blir det nok ikke helt retferdig for på belissimo så hadde jeg helt avtagbare sidestykker. det blei da ekstra mange hvite kjeder. Nå regner jeg ikke med å ha avtagbare sider på den nye. Menn det gir vel likevel en pekepinn og kansje det blir noe lettere og danne seg en mening.

Kalesje med hvite hjerter og kjeder:

etter_sjoesetting_2008_007_paa_plass.jpg

Her har jeg fjernet kunn de hvite hjertene :

belissimo_med_kalesje_ute_hvite_hjerter.jpg

Hjerter og kjeder er fjernet :

belissimo_med_kalesje_ute_hvite_hjerter_og_kjeder.jpg

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)

Er vel egentlig den jeg også lander på, syntes den blei rein og fin i linjene.

Ang. Tralla så må du nok regne å betale 25- 30 båtpenger + mva. Selvfølgelig avhengig av hvor mye vekt den skal tåle.

En ting som er veldig kjekt med den tralla, er at den er ganske enkel å bygge ut samtidig som den også er grei å demontere for lagring.

Man fjerner draget og firkantbjelken som holder framre og bakre del sammen. Den tar da meget liten plass når den skal lagres bort.

Da jeg kjøpte den nye båten, trodde jeg det skulle være mulig å få lagret den på samme plassen som Belissimo hadde stått, menn det skulle vise seg at det ville bli veldig trangt og plundrete. Andre løsninger blei vurdert, jeg fant ut at en "liten" plasthall måtte være løsningen. Trodde først den skulle være enkel og rask å montere, men det skulle vise seg at det tok adskillig lengere tid enn jeg hadde trodd. Fikk samlet 5-6 venner og vi holdt på i gode to helger før hallen var oppe ca. 90 timer tilsammen.

Her noen bilder fra monteringen, hallen er 5M x 5M x 12M

Imp. Ferdig nivilert svill i 2" x 6" imp.

NB ! Legg merke til seilbåten på høyre side, den fikk god medfart en av de vidfulle dagene på seinsommeren.

Båten er nå solgt og fraktet til vestlandet for å komme til heder og verdighet igjenn.

Kansje det er noen her inne som drar kjensel på den?

opplag_2009_001.jpg

Hallen var ikke større enn at den lot seg greit transportere på en liten boggyhenger:

opplag_2009_002.jpg

Helgen er kommet og monteringen er igang:

opplag_2009_005.jpg

Jobben blir nøye overvåket av barne barnet Marcus, han er nok imponert over pappa og bestefar:

opplag_2009_006.jpg

Rammeværket er oppe og vi har lagt på en lettpresenning som undertak, for å hindre eventuell

Kondes i å dryppe ned på båten:

plasthall_nevlunghavn_22._oktober_2009_0

Plasthallen ferdig motert og båten på plass, her tror jeg hun får det fint i vinter.

På bildet kan det se ut som om båten står skjevt, men det er bildet som bedrar.

opplag_2009_012.jpg

plasthall_nevlunghavn_22._oktober_2009_0

alt du gjør finn erik gjøres så usansynelig skikkelig! skulle ønske jeg også hadde vært slik,men det ender ofte med halveis gode løsninger :headbang:

hvor mye kostet det teltet ditt..er det mulighet for å forlenge det i ettertid i tilfelle 3 fotssyken?

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Pris : 39.000.-inkl.mva. Syntes i utgangspunktet at det var dyrt, men etter å ha montert det syntes jeg ikke det lengere, meget solid bygget. Tror sikkert hallen kan stå i 10 -15 år uten problemer. Hallen er utformet på en måte som gjør at snø lett vil skli av. Det er 660 PVC duk...( hva nå det betyr ) Regner med å sprøyte duken med vaselinolje en gang i året, tror det kan forlenge livet på duken betraktlig.Teltet er 12m langt, så for meg og andre med båt i Stavern skulle det ikke være noe behov for å forlenge teltet. Her er nemlig største tillatte båtlengde 11,5 M. Men alt er mulig bare en er villig til å betale for det, så det er klart det er mulig å forlenge teltet. Billig blir det nok ikke....... :cool:

Kan feks.kjøpe et til å koble dem sammen........ :wink:

Etter jeg hadde hentet båten, fikk jeg raskt komentarer på det ankeret som hang bak der.....et lite skålanker:

henting_av_joysea_015.jpg

"Det er alt for lite, et sånt Micemusanker kan umulig greie å holde den båten. Jeg hadde ikke turt å drikke kaffe på det en gang."

Da jeg kjøpte båten hadde jeg ikke akkurat ofret store tanken på det ankeret. Har heller ingen erfaring med bruk av skålanker, selv om jeg ser de brukt på relativt store båter noen ganger, måtte jeg vel medgi at det så puslete ut.

Har selv god erfaring med Brucekopi, så da var det vel bare å gå til innkjøp av et sånt. 15 kg. burde være passe.

Det skulle vise seg at det ikke var bare-bare å montere det på. Armen på ankeret var så lang at det ikke lot seg gjøre å stramme det helt opp, dessuten var vel heller ikke den Engbo ankerullen som stod bak, beregnet til et Bruceanker.

Ankeret blei derfor bare hengende å slenge. Løsningen var enkel og grei: Kappe 10 cm. av armen, lage nytt hull til ankersvibelen og sikkerhetslenken.

Nå sitter det helt perfekt, passer som dritt i kram snø som vi sier i vestfold.... :giggle:

nytt_bruceanker_001.jpg

Kjeden henger normalt på utsiden av ankeret for ikke å skrape opp båten.....

nytt_bruceanker_007.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...