Jump to content

Hvorfor er det "galt" å kalle et sjøkart for et draft?

2nd Trikker'n

Recommended Posts

Undrer meg mye på f.eks to av de ovensiterte (sydvesten og rem), som finner det så nødvendig å latterligjøre andre medlemmenr her på BP.

Hvem er det som er latterliggjort... siden du går på meg som person så forventer jeg selvsagt at du kommer med en link som viser til hvem jeg latterliggjør her i tråden? Det rekker med et navn!

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Meg f.eks. - og alle andre som bruker ordet draft for sjøkart.

Sitat: "men man tenker jo sitt med lite smil om munnviken da, og rister litt på hodet.."

I min verden, Sydvesten, så er dette latterligjøring - eller forsøk på sådan. For de som kommer fra "nordaførr da'n" så kan det hende saken forholder seg annerledes , men hva vet jeg :rolleyes:

Her på sydostkysten er i hvertfall dette ikke uttrykk for normalt hyggelig samkvem mellom mennesker.

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)

Om du tar med hele innlegget så ser du dette også

ar det vel ikke særlig tungt om andre bruker ordet draft om sjøkart eller mil om hastighet,
som i grunnen betyr at jeg gir jamt f..n i hva andre sier, men at jeg at jeg tenker mitt er annen sak.. Det at tanker du ikke engang kjenner til er å latterliggjøre andre mennesker sier jo mest om din egen tankegang og heldigvis ikke min.. Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Dersom bruker puster tungt inn, og leser mitt innlegg en gang til - sakte - for å få med deg det hele, så vil nok også du oppdage at jeg opprinnelig siterte hele innlegget ditt.

Men, som sagt - du må bruke energi og lese så sakte at det siger inn.

Jeg har for øvrig allerede tenkt mitt.

mvh tuffff

PS! tjeh, jeg pleier ikke lenger å la meg provosere av den blåsevinden, men noen ganger er det for fristenede til å la være - ellers helt enig. DS.

Redigert av tuffff (see edit history)
Tuffff: La nå fyren få riste litt på hodet og tenke sitt. Det er nemlig det eneste han tenker. ÆreVære!

Det er nok ikke så lett om en opptatt av meg som person.... derfor kommer det slike oppgulp om meg ny og ned.... Da henger folk seg gjerne opp i meg som person og ikke saken, slik som ditt innlegg her

Dersom bruker puster tungt inn, og leser mitt innlegg en gang til - sakte - for å få med deg det hele, så vil nok også du oppdage at jeg opprinnelig siterte hele innlegget ditt.

Kan ikke si at jeg ser du har sitert det... men nok om det... er vant til slik kommentarer fra folk som er mer opptatt av personen enn saken, så da sier vi du har sitert hele innlegget mitt..

Opplysende er det ja, det er et medlem som ikke har noe å tilføre saken annet enn å angripe to navngitte medlemmer....

Joda, enkelte holder på gamle former, som feks. hu Marthe på 90+ som endelig fikk mannet seg til å gå i butikken, og hvor hun bad ekspeditøren om et pund kaffe. Kjæreste Marthe humret ekspeditøren, det heter kilo idag vet du?

"Så gi meg et pund kilo da" repliserte a Marthe.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Enhver vet hva du snakker om når du snakker om sjøkart.

Veldig godt poeng. "Sjøkart" er et godt norsk ord mener jeg.

Alle grupper skaper seg egene "stammespråk" og de utallige(?) diskusjonene her om bruk av diverse ord er jo et tegn på at friditsbåtverden ikke står tilbake for andre grupper når det gjelder å skape seg et eget språk. Noen mener f.eks. at det er like greit å bruke "rygge" fremfor "bakke" og mener de som holder på "bakke" er Besserwisserene som skal demonstrerer hvor bevandret de er i maritim jargong men at alle (også utenforstående) vil forstå ordet "rygge". Litt pussig da at det er omvent med "draft" vs. "sjøkart"; at det er de som foretrekker "sjøkart" som blir beskyldt for å være bessevisserene. Hvor ordet "draft" komemer fra er det jo flere teorier om (dybde, skisse), men minner om at at det engelske ordet er "Chart".

Jeg velger å bruke "bakke" og "sjøkart". "Rygge" høres jo helt teit ut :wink:

Redigert av Krimart (see edit history)
Litt pussig da at det er omvent med "draft" vs. "sjøkart"; at det er de som foretrekker "sjøkart" som blir beskyldt for å være bessevisserene.

Ikke så rart tatt i betraktning av at det alltid er en av disse "besservissere" som må korrigere her på båtplassen dersom noen skulle driste seg i å brukte et draft.

Dette ser imidlertid ut til å bedre seg (?) nå i forbindelse med denne diskusjonen, og da går jo allikevel verden litt fremover.

mvh tuffff

Veldig godt poeng. "Sjøkart" er et godt norsk ord mener jeg.

Alle grupper skaper seg egene "stammespråk"

Jeg velger å bruke "bakke" og "sjøkart". "Rygge" høres jo helt teit ut :wink:

Er helt enig med deg her, det virker som om enkelte ikke synes det er maritimt nok å bruke sjøkart men vil bruke draft..

Jeg bakker også, samt bruker sjøkart. Rygge, kjøre og draft høres helt teit ut på sjøen. Men jeg gir jamt f..n i hva andre sier, annet enn at jeg tenker mitt med et smil om munnviken når stammespråket deres utøves...

Trivelig å ha noe å bry hue med i vintermørket også, ja.

Jeg tipper Sæbø hadde løsningen helt perfekt i innlegg #140 med den fine tegningen.

Forklaringen på løsningen kom Lars H med i innlegg #96, der han siterer fra en engelsk ordbok fra 1966 og hvor draught betyr: ";the depth of water necessary to float a ship".

Så det var nok mange, og kanskje først og fremst folk med levebrød til sjøs, som brukte uttrykket draft om sjøkart før i verden. For sjøkart som hovedkategori er jo selvsagt kart med dybder inntegnet.

Men sjøkart har nok lenge vært den offisielle betegnelsen. Iallfall har jeg ett eller annet sted et opptrykk av "SPECIALKART over DEN NORSKE KYST" utgitt i Kristiania i 1906 av NGO, utarbeidet av Norges Sjøkartverk. Altså SPECIALKART og Sjøkartverk. Forøvrig er kanskje dette en slags den tids båtsportkart; målestokken er 1:25000. Området det dekker er indre Oslofjord.

Nå til dags er det sjøkart som er suverent vanligst å si, tipper jeg. Men heldigvis: Ingen av oss misforstår hva som menes dersom noen kaller sjøkartet for draft.

Forresten har jeg hørt at dashbord også er et sånt norrønt ord som er kommet i retur til oss fra engelsk. Dashbord skal komme fra daskarbord - den derre opp- og tilbakesvingte skråveggen foran kuskesetet på visse typer vogner, som skal hindre søle som spruter opp fra hestebeina i å grise til klær og sko. Eller kanskje hestehalen for å daske borti? Eller kanskje det også har noe med avløpssystemet på en hest å gjøre?

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Kommentar fra moderatorI sammenheng med at de to trådene som omhandlet sjøkart vs. draft ble forsøkt slått sammen til én tråd, forsvant desverre den siste, sammen med tilhørende poll. Teknisk er varslet, og vil se på muligheten til å hente fram tråden igjen.

Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden.

Er du uenig så ta det opp i Om baatplassen/generelt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Er det noen som kan fortelle meg vilket sjøkart number Christofer Columbus, eller "kaptein Sortebill" for den del, brukte når de var ute å seilte.??? :headbang:

Det er akkurat fordi det moderne "sjøkart" ikke var tatt i bruk. :eek: De eldste sjøfarerene våre brukte ordet "draft" : :smash: .

Mens stikkningsingeniøren i den senere tid måtte vite om dataen var over "sjøen" eller under "sjøen" :confused: visste sjøfarerene at det var på sjø :sailing: de skulle seile på så de utelatte "sjø" i ordet draft. SÅ hadde det ikke vært for stikningsingeniøren som skulle skille sine kart på land og sjø så hadde det fortsatt hett draft så for meg vil det alltid være draft da draftet ble tatt i bruk mange år før "sjøkart".

" Sjøkart" er et system som stikkningsingeniørene/ myndigheter har laget for sjøfarere mens draft er fagutrykket til en sjøfarer. :smash:

Er helt enig med deg her, det virker som om enkelte ikke synes det er maritimt nok å bruke sjøkart men vil bruke draft..

Glitrende eksempel på hvordan en tillegger folk egenskaper eller holdninger basert på dine egne ryggmargsreflekser når en hører et ord en er blitt opplært til å ikke bruke. Har du noensinne spurt og fått bekreftet fra noen at de sier draft fordi det høres mer maritimt ut? Det er faktisk motsatt i mitt tilfelle: Jeg sier sjøkart fordi det er erfart som mer "maritimt korrekt".

Burde heller vært formulert som: Ut fra mine egne erfaringer men mest tidligere klassifisering av folk velger jeg å legge min egen innbilning til grunn når jeg klassifiserer også disse enkelte.

Jeg for min del sier sjøkart, og det gjør at jeg slipper unna peset med folk som tror de vet hva jeg tenker når jeg bruker det ordet jeg har brukt siden jeg som 8-åring var med min bestefar ombord og lærte om å stikke ut kurs på det han kalte draft.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...