Chilli Solbris Svart 17.April.2017 Del på Facebook Svart 17.April.2017 Jeg har ikke godt av å følge med på hverken det du Nimba og SoBo bedriver...... Det er en vanvittig kvalitet og gjennomføring på det dere utfører! Dere må jo ha noe teknisk bakgrunn? Prøver å stjæle ideer til egen skute og vet at Kjesto har lest dere grundig og godt når han holder på med fornying av sin Princess P414...... Det er moro å følge folk som har så godt håndverk! Gleder meg til fortsettelsen! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
nimba Svart 23.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2017 Kjekke ord fra en trofast "leser" er alltid inspirerende Erikda , du skal bare forsette , dette er helt ufarlig Du lurer på teknisk bakgrunn og til det vil jeg svare ja... men det er ikke noe krav her , man trenger pågangsmot og tålmodighet , resten kan man lese seg til og lære ! Når det gjelder "teknisk" båt var jeg helt "blanko" før jeg havnet innpå her , så her er mulighet for alle.... Forsetter litt der jeg slapp , etter påske....hadde jeg planer , men helsen hadde desverre andre planer så er noe forsinket . Hovedkabinen skriker etter litt pleie , det begynte med ny takluke og da er man jo i gang , akkurat som i heimen , male en vegg kan få konsekvenser , plutselig er rommet flislagt osv... ting har en tendens til å eskalere når man "pusser" opp , vi Normenn er jo i verdenstoppen i den geinen der... Vel , jeg skal prøve å begrense meg , trekke om plater i tak og få noe kjekkere belysning , en kompis har samme båt og kom opp med en en god plan vedr. lys. Vi skal fjerne noen av teaklistene i taket og erstatte dem med noe bredere og felle inn LED i listen , tror det blir snasent. Så langt... fjernet 3 takplater , 2 av dem var fine så bare trekkes om , den midterste er vannskadet pga. lekkasjen i takluken så den må lages ny. Ikkje kjekt å ligge å se opp på denne Fjerning av gammelt trekk , beste metoden var å dra å skjære med skarp kniv akkurat som å flå skinnet av et dyr, obs obs tar mye tid !! Men så var det limrestene... noe skikkelig griseri , men den sprayen funket bra Men....noe klissete ble det likevel , tørket heller ikke opp så.... jeg tok likegodt å lagde nye plater , var bare å skjære etter de gamle så fort gjort , den værste jobben er egentlig å få hjem nye plater , kan liksom ikke bare putte dem inni bilen , bilhenger og oppholdvær er en fordel . Så trekking ,her er det tilskjæring av stoff , beregner ca 5 cm brett til bakside Spenner så opp trekket for å unngå luftbobler , samtidig få en ørlten strekk i det , markerer så plassering av platen så klargjøres kantliming Etterfulgt av stifting Etterhvert var det kart for montering , denne jobben er ikke å anbefale å gjøre aleine , jeg hadde med meg 2 meget stille typer , som utførte en perfekt jobb Den midterste platen har jeg aventet med trekking , får ofte noen ideèr når jeg holder på , og akkurat nå har jeg en ny plan for denne platen , vi får bare vente og se... Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Tom Rør Svart 23.April.2017 Del på Facebook Svart 23.April.2017 Jeg er imponert over hvor fint det blir, og hvor skikkelig du gjør det. Kjempetråd ?? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 23.April.2017 Del på Facebook Svart 23.April.2017 Jeg henger med! Har selv håndverkerbakgrunn. Er tømrer så når jeg skryter er det med et visst innblikk i jobben! Men kreativiteten dere har er og blir fantastisk! ?? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Sivijo Svart 14.Mai.2017 Del på Facebook Svart 14.Mai.2017 Bra jobba ?? Aner jeg en stjernehimmel ? Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 20.August.2017 Del på Facebook Svart 20.August.2017 Må si jeg savner fortsettelse i denne tråden. Er liksom noe som mangler i livet for tiden Men er du som meg å sikkert flere båtfolk så liker vi jo å bruke båten på sommeren. Har du kjørt uten takplate i hele sommer? Nei det har jeg vanskelig for å tro! Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 20.August.2017 Del på Facebook Svart 20.August.2017 Enastående fint Du gör! Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 30.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2017 Capt.Yorgoz skrev On 20.8.2017 at 8.51: Må si jeg savner fortsettelse i denne tråden. Er liksom noe som mangler i livet for tiden Men er du som meg å sikkert flere båtfolk så liker vi jo å bruke båten på sommeren. Har du kjørt uten takplate i hele sommer? Nei det har jeg vanskelig for å tro! ....var tilfeldigvis innom her etter gammelt..Må bare berolige deg Capt.Yorgoz , her kommer nok noe etterhvert , når båtsesongen ebber ut... Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
nimba Svart 4.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2018 (redigert) ....hmmm blir litt flau når ser forrige innlegg ca 7 mnd siden !!! Vel vel... Vinteren I år har vært veldig annerledes enn tidligere kan man si , ingen prosjekt knyttet til båten , så det har egentlig ikke vært så mye å legge ut om her kan man si . Burde selvsagt avsluttet fjor-året annerledes , men vår -sommer og høst var supertravel og så kan jeg vel innrømme at en annen hobby jeg har prioriteres mer en dette , det handler selvsagt om båt... > gamle båt motorer , litt samlemani og litt restaurering både av innenbords og utenbords , så nå planlegges et lite "museum" I et naust som er under oppbygging . Jeg må også innrømme at jeg ser for meg å selge båten etterhvert , enten I år eller neste år ? familien minker stadig så behovet endres , dessuten bruker vi skjærgården mer og mer til dagsturer , så kansje få tak I noe mindre som egner seg bedre , tiden får vise... Vel , før det kan bli noe handel må jeg ihvertfall fixe alt ombord ferdig , det var planen I vinter , men det toget har gått så blir vel å vente til vinteren slepper taket . Ok , då er det vel på tide med litt "morro" her... var taket I hovedkabinen jeg holdt på med sist ...det består av 3 deler og ble laget helt nye pga. umulige limrester og fuktskader på de gamle platene . Underveis fikk jeg også en ide om ny belysning , så den gamle rosetten midt I taket havnet dermed I bosset.. Du vet oppussing...det ene tar med det seg andre , platen I front sto jo selvsgt ikke I stil med taket lenger så da var det bare å hive seg rundt Skinnfelling... Så noen runder med BT sin limfjerner , bruker tapetknivblad til å scrape etterpå , skikkelig griseri dette Trekking... Så ble det selvsagt nye "leselamper" på den nye veggen over sengen.... Så var det belysningen I taket....lister kappes etter nøye målinger I båten , det er meningen å felle inn spotter I listene Denne saken her skal passé bra , den bygger mindre en listen I høyden og mindre enn listen I bredden Huller mekkes... Så freses det spor til ledninger Redigert 4.Mars.2018 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Tom Rør Svart 4.Mars.2018 Del på Facebook Svart 4.Mars.2018 Ser bra ut?? Den som overtar båten din, får ihvertfall en båt som er grundig oppgradert. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 4.Mars.2018 Del på Facebook Svart 4.Mars.2018 Som alltid meget bra arbeid Nimba Ble egentlig litt lei meg når jeg leser at et salg er på gang. Er ikke mange tråder her inne som omhandler så mye og et arbeid med sånn oppfinnsomhet og nøyaktighet. Har vært en av mine favorittråder. Uanz, lykke til med videre arbeider og salget når den tid kommer Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
ebonita Svart 4.Mars.2018 Del på Facebook Svart 4.Mars.2018 Måste erkänna att det känns trist att Du kanske 'byter spår'. Det verkar som att Entusiasternas skara av sådana som Du blir mindre och mindre.... Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 4.Mars.2018 Del på Facebook Svart 4.Mars.2018 Du kan ikke selge! Kort og godt! Godt å se at du er i gang igjen! Det blir en vannvittig heldig ny eier av en meget godt oppgradert båt! Men! Du skal jo ikke selge! Må nyte verket ditt en stund! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Fyrlykten Svart 5.Mars.2018 Del på Facebook Svart 5.Mars.2018 Dette er uten tvil en av mine favorittråder også, lykke til med salget når den tid kommer @nimba Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wester Svart 5.Mars.2018 Del på Facebook Svart 5.Mars.2018 Lærerik og inspirerende tråd! ?? Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 12.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2018 (redigert) Huff... blir ikkje lett å avslutte her kjenner eg , masse kjekke komplement , trofaste "lyttere" åsså videre , det er dere som er min inspirasjon men! synest uansett det mest riktige er å informere enn å plutselig avslutte tråden med en annonse på finn , det blir litt feil ! Vel...som nevnt er hverken mnd. eller årstall bestemt , så her forsetter vi til det bitter end Ikkje for å skryte men lyslistene I taket ble en suksess ,det skal dere snart få se Bare et helsikke å få ledningene på plass , skulle selvfølgelig gått for midre dimensjon , men dette var det eg hadde liggende ! Kunne jo også vært lurt å frest to spor istendenfor ett , da hadde jeg sluppet utfordringene med skruene som skal holde listen oppe men det kom jeg desverre på litt for seint Limpistolen var kjekk å bruke her.... Vel plassert I skuta Nesten ferdig... Ny luke og ny ramme samt solgardin og slutt på kjedelige vann lekkasjer Forøvrig , beiset jeg platen med teakbeis for å gå I ett med listene . Oppussingen og fornyelsen gjorde at stemnigen steg betraktelig I kabinen Ny dimmer selvsagt , så ble det en brun ledning ned , men det kan eg leve med Redigert 12.Mars.2018 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Key Freak Svart 12.Mars.2018 Del på Facebook Svart 12.Mars.2018 Det ble veldig elegant! Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
SoBo Svart 12.Mars.2018 Del på Facebook Svart 12.Mars.2018 Elegantus Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
BOBO II Svart 12.Mars.2018 Del på Facebook Svart 12.Mars.2018 (redigert) Utrolig bra nimba. Får utrolig kløe av dine utrolige ideer og utførelser. Godt du ikke har tatt noe standpungt på hvilket år du trekker deg ut av båtlivet med stor båt. Måtte det komme masse mer med utrolige gode og praktiske løsninger. Men må bare spørre deg hvilken varme og lumen er det i de nye ledlysene dine. Likte den lave høyden på innbygningen. Redigert 12.Mars.2018 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Fyrlykten Svart 12.Mars.2018 Del på Facebook Svart 12.Mars.2018 Lekkert @nimba Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
fernanda Svart 13.Mars.2018 Del på Facebook Svart 13.Mars.2018 Neiiiiii, du må ikke selge Nimba!?? Hva da med alle oss andre? Hvor skal vi finne motivasjon og ideèr hen da??? Ser det er flere her som mener det same og det med god grunn. Jeg lover å oppdatere prosjekttråden min etterhvert, om du ikke selger... Ellers må jeg si at dette ble som alt det andre du har gjort, knall bra, og jeg kjenner som Bergstad sa I tråden over at jeg får litt kløe av dette. Stå på videre, en Nimbus kan brukes til dagsturer I skjærgården også Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
nimba Svart 14.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2018 Haha.. no må eg bare , dette tilbudet som fernada her legger fram er jo vanskelig å takke nei til , tror flere er enig med meg der , I tillegg tror jeg han har noe spennende på gang...... om jeg da... venter til neste sesong , tenker jeg at han i løpet av året bør bevise så vi det derifra hoho.... Tommelen opp for fernada Takprosjektet ble jo "sist"presentert og på en måte avsluttet....men før eg hopper til neste prosjekt har eg har et par bilder til og litt info om noen skal gjøre tilsvarende , så var det de lampene Bergstad ønsket info om. Etter flere tester endte jeg opp med kun ett strøk beis , synes det ble litt for mørkt med to selv om listene er en anelse mørkere . Ellers er denne platen utvidet med 10 cm I bredden , dvs at de to tilhørende er 5 cm mindre hver . Årsaken var å unngå konflikt med lyslist og taklukeramme -og for å spre lyset ørlite mer I bredden. Siden ingen linjer er "vinklet" ble de 10 cm litt utfordrene , men kom meg I havn med litt trange skjøter , Her er aktre ende , bød på utfordringer her og , men med flere forsøk og bruk av smygvinkel kom jeg til slutt I havn Biltema listen itaket var selvsagt ikke lange nok så det ble desverre en skjøt på de beggen , men dette kan jeg leve med , ser på flere bilder at lampene ikke er flush med listen , men det er de ferdig montert , dvs. at lampen bygger mindre enn listens tykkelse . Kjekk og rimelig "Trykkdimmer" , styringen er plassert I taket , lampettledningen er limt med limpistol Var litt skjeptisk her pga. skjøten like med hullet... Så til Bergstad , disse spottene er kjøpt hos campingtillbehor4u.se , mener de kostet ca 90,- stk. type Vega square , bygger ca 10 mm Finnes også I rund utførelse , og I 3 eller 6 dioder. Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
nimba Svart 29.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2018 God Påske til folket , her kommer litt mer fra fjorårets oppgradering... Sidelugaren trengte også nytt lys , den gamle rosetten med 10watts pære ga kun måneskinn i mørket , så... da ble først å trekke nye plater her også... planen var tilsvarende løsning som i hovedkabinen ,men fant ut etterhvert at et lys midten var sikkert nok Så da lagde jeg denne , ca samme løsning som før men med langt bedre lysutbytte , enkelt og greit med bryter i midten Nytrekkt tak og nye lister i sidelugaren Så over til noe helt annet , har tenkt en stund på en løsning for å utnytte varmen fra v.v.tanken når vi ligge på landstrøm og kun trenger en liten "lunk" i skuta , som også kan stå på når vi ikke er der . Detaljert løsning kan jeg komme tilbake på seinere , men helt enkelt forklart har jeg satt en "varmeveksler" i serie med vv.tanken samt satt inn en sirkulasjonspumpe , ikke noe ny tenkning akkurat , men systemet er en del mer komplexst enn det , ny dieselvarmer , en ekstra ekspansjonstank en "systemsplitter" ++ . Vel.... tilbake varmeren , kjøpte en sak som skulle være megt støysvak , men ble litt skuffet der , men på lavt turtall er den helt grei.. Består av 2 vifter som minner om pc vifter , tror egentlig at viftene er støysvak men at det er "varmeveksleren" som skaper støy når det blåses igjennom . som regulator til viftene kjøpte jeg en sak på Ebay for et par dollar . Det "nye" skapet under førerposisjonen egnet seg utmerket for varmeren , 4 hull og litt stikksag så var den på plass Så der... Glemte bilde fra innsiden , fixer det ved en senere anledning . Men det funker , vv.tanken yter jo 800 watt så når denne går på lavt turtall gir den konstant varme . Så...husker jeg en ide jeg fikk av en her inne , husker ikke i hvilken forbindelse men her kommer uansett resultatet Har lett etter en plass til brøfjøla... når vasken brukes er jo den stort sett i veien... Mekket disse rørene på jobb Mal for hulltaking Nok en gang kom det nye skapet til nytte Yes , da var den på plass , og storfornøyd "byssesjef" God Påske Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Chilli Solbris Svart 29.Mars.2018 Del på Facebook Svart 29.Mars.2018 Jeg mener det! Jeg skal kidnappe deg, @SoBo og @Kjesto og låse dere inn i Solbris med verktøy, utstyr og mat i fjorten dager! Det skulle vært veldig spennende å se resultatet??? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
nordan family 27 Svart 7.August.2018 Del på Facebook Svart 7.August.2018 Heisan. I post 215 monterte du et oljefylt manometer direkte på blokka ved en splitter for å målte oljetrykket. Virker det fremdeles? Var kvaliteten på den saken du kjøpte OK? Fristet til å montere en slik splitter og manometer / klokke på egne maskiner (tamd 60C). Dersom den du valgte fremdeles er OK - husker du leverandør eller type eller en annen tag det går an å søke på på Ebay (eller hvor du kjøpte den hen)? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.