Jump to content

Prosjekt: "Nimbus 4000"


nimba

Recommended Posts

:thumbsup: Lykke til med Selbyen , vedr. høyglansplatene er det viktig med et "godt" stabilt  land å skjære etter (feks. alu.profil) , jeg bruker å låse det med skrutvinger , skal utrolig lite til før kniven tar en ny vei...  Bruk en god lynoliumskniv ( ikke engangs)og skift blader ofte , det første skjæret tar du forsiktig så 2 gode , bare å knekke platen etter det  .

 

 

   :thumbsup:  :thumbsup:

 

Takk for det Nimba! Gode tips lagres på harddisken :wink:  De har en billig og god kniv på BT. Den kommer nok flittig i bruk etter hvert  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

har ikke lest alle 38 sidene, kun noen utvalgte høydepunkt, resten får vente til snøen kommer...

 

For et håndverk!!  For noen tekniske løsninger !!  Makan til smakfull plan !!  :clap:     :thumbsup:    :yesnod:

 

Veldig bra dieselfan , håper det blir snø I år da... :thumbsup:

 

 

I fbm. fjordårets prosjekt pentry bestemte jeg å ta hjem alt av puter / dyner og madrasser for å få litt bedre plass

under arbeidet , skap og skuffer skulle jo tømmes så jeg trengte et stad å sette alt rotet.

I den forbindelse måtte også madrassen I forkabinen ut , det var lettere sagt en gjort , endte med at jeg delte den

I 2 uten noe nærmere plan , ut skulle den .

Madrassen ble selvsagt glemt I løpet av vinteren så det ble litt armer og bein siste uken før sesongstart

Men ferdig ble dem , takket være Putedama og rederrinnen som sydde på overtid når jeg var I havet .

 

 

 

 

Slakting pågår , stor uhamselig madrass som ønskes nytrekt til våren....

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Her kommer vårsolen inn , :easter:  og en plan må legges .

Har aldri forstått hvorfor de bygget denne  kassen  , gjør sengen kortere som igjen fører til at en ikke kan ligge I midten uten at beina henger på lufting.

Jeg får en plan... kassen fjernes .

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Den førte til at her er blitt langt kjekkere å ligge , kassen  fjernet og madrassene forlenget , sidepaneler også forlenget og noe justert på høyden  

og trekt om .

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I samme anledning fikk jeg også nye trekk på madrassene I sidekabinen , enkel fix og stor oppgradering.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:smiley:  :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei Nimba, fantastisk arbeid du får til, og en helt forferdelig tråd du har laget.......  :lipseal:

Klarer ikke la være å bli inspirert til å mekke......

I utgangspunktet skulle jeg bare.... men så kikker jeg litt på hva du har fått til, så må jeg bare..... blir jo aldri ferdig heller :giggle: 

 

Jeg lurer litt på hvor du har fått tak i bladfineren og hvilket lim som fungerte best.... og blandingsforholdet. jeg ser at Oslo Finerfabrikk har noe bladfiner, men selger de til oss stakkars dødelige uten mva registrering :confused: 

 

Mvh

Kjesto 

Link to post
Share on other sites

Oi... tilfeldigvis innom her og ser aktivitet , kjempekjekt det  :smiley:

Kansje litt seint å svare på spørsmål men...først og fremst , Fortega..."barskapet" står framdeles uten hengsler ,

jeg er faktisk usikker på om det vil komme noen heller

døren står nemelig veldig fint uten , den er jo ikke i daglig bruk akkurat så...vi får se etterhvert.

Har litt ettersleng på andre detaljer som mangler så spørs om dette blir prioritert ?

Om ikke du er ferdig så får du ha lykke til med bygget , post gjerne et bilde når du er ferdig...

 

Når det gjelder blad fineren , er det riktig som S/S Lucky hevder , Oslo Finerfabrikk er stedet , men usikker på privathandel , jeg har org. nr.

Men obs når det bestilles , de sender "pakken" fra dør til dør , ganske dyrt , betalte over 600,- , andre gangen ga jeg beskjed om post , langt under halve prisen.

 

Ellers til alle dere som inspireres...  :thumbsup: følg gjerne med videre , her kommer det mer  :yesnod:

Ja , som sagt kommer det mer , er i full gang med vinterens oppgraderinger , ikke store men mange små... 

 

- flytte  sjøvannsfilter

- flytte og montere nye grovfiltre

- montere pumpe mellom dieseltankene

- flytte alle hovedstrømsbrytere i eget skap i kabin

- oppgradere varmeanlegget

- nye tak i lugarer

- ny luke i hovedkabin

- nye fuger rundt vinduer

- skifte til joystik  truster

- nye turboer

- el.pumpe på oljeskift

- øke kapasitet på kloakken

- nye midtstillte vindusviskemotorer

- ny RETT vannlinjetape

 

Puh... vi får se hva vinteren bringer av tid , takprosjektet blir ihvertfall prioritert.... så kommer det jo en ny vinter neste år  :giggle:

 

 

:smiley:  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er bare at komme igang, men det skal du nok få til, der er lidt tid til foråret endnu :smash:  Lige som mig selv, så finder du jo altid på nye projekter... Regnede ikke med at det skulle være det store i år, men endte med at skifte motoren :wink:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Helt korrekt pam , i år var planen kun å ferdigstille noen småprosjekter, men slik blir det nok ikke ser jeg  :diving: 

 

Noe jeg har sett på lenge men aldri fått gjort er å "pynte" opp dørene til kabin og toalett , er nok ikke alle som

er helt enig her , plast framfor flott teak ?? , vel vel , smaken er som baken....

 

 

Nye dører takket være flotte drypp stopp plater 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Kunne vel etterhvert omdøpt båten til M/S Plastmo 

:smiley:  :smiley:

 

bilde

 

 

 

 

 

Så var det sjøvannsfiltre og dieselfiltre... disse skal nå tilbake til sin opprinnelige plass ute under dekk.

Nye vannutskillere har lagt på vent 2 sesonger , så da er det vel bare å hive seg rundt....

 

Må jo bare le... disse fitrene ryker ut i år , billige men et mareritt og skifte , de erstattet dyre Racor filtre , som i sin tid erstattet

de orginale VP filtrene som var ødelagt av korrosjon og kraftig intlitrert med dieseldyr .

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Nå er jeg tilbake til start med sett nr. 3 , de er riktig nok ikke orginale men en meget god kopi av de opprinnelige orginale VP filtrene (racor) , disse bruker samme filter innsats , har satt inn 30 micron (racor brun)

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Da var ting og tang på plass , bare å hukke av på listen  :smiley:

Ikke helt bestemt meg for styring av pumpen , det kommer nok etterhvert....

Nye slanger hele veien...

 

bilde

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

:smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

Helt enig SoBo  :thumbsup:  og nok en gang takk til Plastmo som gir oss muligheten til litt "modernisering" 

 

Ellers...denne uken har det vært et fantastisk vær her på vestlandet , og det ga meg mulighet til litt utendørs aktivitet

på båten , som nevnt skal luken i hovedkabinen byttes pga. lekkasje og defekt pakning og ny luke har ligget på vent noen uker så nå var det bare å benytte muligheten . 

 

 

Men først et flott bilde en tildlig vestlandsmorgen , frostrøyk , rim , sol og blikk stille med ca 7 minus

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Gamleluken demontert , smertefri handling , gammel tetningsmasse gjenstår å fjerne , nok den verste jobben her...

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Ellers passet noen av de gamle hullene , så den ble fint sentrert , kun å supplere med fler skruehull

Maskering er ikke gøy men er man nøye blir resultatet fantastisk bra

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Så noen runder lim ....... og 18 skruer

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

-og kabinen er klar for styrtregn 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nesten... om Høsten og vinteren tar båten inn store mengder vann , lekkasjene er håpløs og finne men jeg antar det er en kombinasjon med vind og regn som en ikke har vår og sommer  ? Vannet blir antagelig presset inn gummilister mellom skrog og glass , og ikke i selve rutepakningen , de tok jeg tidligere år og problemet ble langt mindre .

Så da bestemte jeg meg for en skikkelig tetterunde , så får vi se om det gir resultat

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 Etter noen meter maskeringstape , gjenstår bare selve grisejobben , fjerning av tape med lim rester .

 

bilde

 

 

 

Så nå håper jeg mildvær og regn  :giggle:

 

 

 

 

:smiley:  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Nimba, håndverket ditt er så flott at jeg får tårer i øynene. Jeg har derfor blitt inspirert og lurte på om du ville dele en liten forretningshemmelighet. Angående dørene der hvor du har brukt dryppstopplater i "speilet": Kutter du til dryppstoppplatene så perfekt at de passer rett inn mellom kantlistene, eller limer du på platene før du lister slik at listene overlapper dryppstopplaten? 

Link to post
Share on other sites

Jøss.... det var litt av et kompliment , bra du også blir inspirert :thumbsup:

 

Ang. forretningshemmlighet... tror neppe jeg blir rik av denne patenten , så den deler jeg så gjerne meg deg   :smiley:

Platene kuttes etter lysåpning i speil , resultatet blir alltid bra visst du tar nøyaktig mål og skjærer etter et godt stabilt  "land" med en god teppekniv , 2-3 skjær så knekker du platen ,

husk på at den har 2 overflater , en blank og en mindre blank .

Ps! innlegg 715 , denne døren er laget av en hvitmalt finerplate , og har ikke dryppstopp slik det kan se ut på bilde , ferdig dør har dryppstopp kun i speil

 

Lykke til Sondreland

 

 

 

:smiley:  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg sittet et par dager å ledd å koset meg med bra skriving å finurlige ideer. Jeg trodde jeg hadde lest de prosjekttrådene som virkelig skiller seg ut som denne her. Det som imponerer meg mest med ditt prosjekt er at du benytter deg av ebay, bt, clas, osv å tilpasser ting som er billige til å se helt utrolig proffesjonelt og gjennomført ut. Kommer til å benytte meg av mange flotte illustrasjoner som du har delt i 7år! her i denne tråden.

 

Det er bare en ting jeg så absolutt kunne tenkt meg en liten innføring i, hvis du ser deg behag i å forklare selvfølgelig.

Laaaangt bak i tråden (sikkert 6 år siden) har du laget pynte rekkverk av chrome vannrørene til bt. Kan du forklare hvordan du gikk frem da? Forstår rørbøyene men ikke fotene å hvordan disse er festet.

Takk for en flott å enormt inspirerende tråd Nimba ?

Link to post
Share on other sites

Flere dager med gratis underholdning må jo være helt topp , kjempekjekt å høre det Yorgoz :thumbsup:

Som sikkert de fleste , er jeg også opptatt av å få mest mulig glede for minst mulig penger , ikke å stikke under en stol at

båtlivet koster ,så en prøver så godt en kan å spare der det er muligheter , det gir jo en "god-følelse" det og  :thumbsup: .

 

Når det gjelder rørene rundt dasjen så har jeg laget en illustrasjon som jeg håper kan forklare spørsmålet ditt ,

"Foten" er kappet I ønsker lengde fra et 10mm rør , skruen som holder den er slipt  slik at skruehodet ikke

kommer utenfor røret .

Topp røret er så borret hull I underkant og tredd nedpå foten , hullet bør være så trangt at topprøret

må "presses" nedpå . skal du ha flere rør over hverandre borer du gjennomgående hull disse .

De får du ikke "låst" men min erfaring er at di sitter bra likevel , om så er kan en jo ta en god 2 komponent blank lim

på undersiden , men da ville jeg ha gjort det før jeg monterer "føttene" I underlaget , oppned feks.

 

 

bilde

Lykke til   :thumbsup:

 

 

 

 

 

:smiley:  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Oj! Se der, det var en svært lett forståelig tilbakemelding. Takker å bukker for det. Da kan det hende jeg kopierer ideen din nå som jeg holder på å pusse opp inni båten. Tenker å lage en ny hylle i pantry å bruker Nimba's rør patent som kanter til denne. Hvis det er greit? ?

Link to post
Share on other sites

Med glede yorgoz , du har faktisk gitt meg en ny ide :thumbsup:  :thumbsup:   blir mer rør i Janita nå , bare følg med...

Ellers...en liten superlett oppgradering fullført , har tenkt på den i åresvis , men aldri

fått rotet meg til...inntil jeg så en brukt på Finn... :smiley:  

 

 

 

Just plug& play :smiley:

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Den gamle gikk i retur på Finn  ,100 kroner billigere :smiley:

 

 

bilde

 

 

 

 

Glemte at jeg hadde en på flyèn -og , så dukker det opp en , skifter jeg den også...

Da kan jeg huke av nok et "prosjekt" på lista mi :smiley:

 

 

bilde

 

 

Hmmm... noen som nevnte at takprosjektet skulle prioriteres ???

 

 

 

 

 

:smiley:  :smiley:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei & hå :smiley:

 

Da har jeg fått snikkert litt  og vært avgårde etter  batterikabel , 20m 70m2 skal holde til et strømprosjekt som er på gang.

Årsaken til prosjektet er 2 delt , den ene er at skuta har slagside mot styrbord , den andre er at   

etter ombygging av sittegruppen er det langt mer tungvindt å betjene hovedbryterene i kjelleren.

 

At skuta har slagside skyldes nok den tunge pentryen samt at vv-tank og halve batteripakken står på samme side.

Det har jeg nå endret  , samtidig vil jeg ha alle hovedbryterene opp fra kjelleren .

 

Først  flyttet jeg hele batteribanken over på bb.side , banken består av 2x4 70A biltema syrebatteri som brukes til forbruk ,

La meg legge til at disse har fungert utmerket nå i hvertfall 7 år , så jeg har ingen planer med hverken AGM , GEL eller Lipo

Disse er jeg storfornøyd med framdeles .

 

Fant et bilde fra et tidligere innlegg , det viser halve banken på bb. side .

 

 

2012-08-23_12.14.50.jpg

 

 

 

 

 

 

Det jeg nå har gjort er å lage en helt ny batterikasse til hele pakken .

Forskalingsplater fungerer utmerket til dette , så etter litt måltaking var det bare å gå i gang...

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bunnplaten  limes og skrues fast i båten , så da  kommer  den ingen vei...

For ellers å fordele litt på kreftene som oppstår ved sjøgang ,  har jeg delt kassen i 2 med en skillevegg

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Batteriene har en kant i nedre del som stikker ut , den er beregnet til å låse batteriet fast i "bilen" , ja... for dette er bilbatteri !

Så jeg freste et spor i fronplaten som den haken skal inn i , på den måten hindrer det at batteriet beveger seg oppover

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Noe sånt blir det da innvendig , alle kutt utvendig og innvendig ble så sprayet med maling så evnt. fukt ikke skader treverket

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Og vipps er det hele på plass , batteriene er  festet i bunnplaten i bakkant og er dermed låst både bak og framme , som ekstra sikring er 4 og 4 batteri

låst med en reim . Ellers er div kabler omtrekt og noen nylaget ,men  jeg har ikke trekt kabler videre til nye hovedbrytere enda......

 

bilde

 

 

 

 

Så nå planlegges plassering av hovedbrytere som skal flyttes , all 70mm2 skal trekkes til motorer og start bank samt en del omlegging

av kabler til lading , truster og ankervinsjer  .

 

 

Batterikabel innkjøpt fra tips fra BP , 1700,- for 20 meter , slå den... ja, dette er solid myk kabel , ser jeg må

bruke 95mm2 kabelsko (står 70mm på kabel)

 

bilde

 

 

 

 

:smiley:  :smiley:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...