Jump to content

Prosjekt: "Nimbus 4000"


nimba

Recommended Posts

Nummeret før eg føler meg kompetent til å måtte bygge om salongen ! Men sy...nei..

Kjekt å følge med :-)

:thumbsup:  :thumbsup: Kem sier du må sy då ? finn en sydame slik jeg gjorde , billig &flink :smiley:

 

Flere av fjorårets oppgraderinger :

 

Oppgradering av utegulv er noe jeg har utsatt lenge ,  gjorde et forsøk for et par år siden med å slipe ned Teaken

men oljeflekkene forsvant ikke og fugene bare smuldret vekk , det ble faktisk verre

Begynte så jobben med å fjerne fugemasse , men ....evighetsprosjekt :thumbsdown:  kjøpte heller et teppe å la over.

Men teppe ble etterhvert irriterende mye I veien .... skulle en ha opp en luke måtte halve teppe fjernes uansett , og på langturer er jo det ikke akkurat tomt bakpå der  :worry:

Lukene ble tatt hjem for tørking og vurdering... prøvde på nytt å slipe men ga fort opp , ny plan måtte legges.

 

Løsningen ble å fjerne alt av trevek I luken ,  rubbel&bit , tidkrevende ? ja ,men nå visst jeg resultatet måtte bli bra .

For å si det sånn , så prøvde jeg flere metoder på å fjerne den gamle teaken men den endelige løsningen var og rett og slett å bruke fres ,

og det måtte freses ganske mye ... før teaken lot seg fjerne

 

 

 

 

 

 

 

 

Freste først 2 runder rundt ytterkanten  ved å bruke et land mot fresen , her var det små marginer for å ødelegge topcoat ... videre var

det bare å ete seg framover fram og tilbake fram og tilbake .....

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Så hvorfor så små ruter ??  Jo.. ble de for stor ble det mer arbeid med hammer å meisel etterpå , problemet var også

at limet tok med seg topcoaten under

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Etter 4 sånne luker blir man rett og slett lei av å plukke teak...  her klargjøres det for ny teak :smiley:

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:smiley:  :smiley:

Link to post
Share on other sites

:thumbsup:  :thumbsup:

 

 

Det ble selvsagt Fleexi(teak) fra Maritim  :smiley:  Ekte teak ute er uaktuelt på Janita , har jo samme type på badeplattform så 

sånn måtte det bare bli.

Lurer på..om det ikke gikk akkurat opp med 3 ruller ?

 

 

Her limes teppestavene...  mot et rett land så de ikke blir "sjeive" ,

jeg varmer dem også opp med varmluftspistol rett før påføring av lim , da blir dem litt mer samarbeidsvillig

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så tilpasses teppe 100% til åpningen i luken , en god rettholdt å skjære etter forenkler 

denne jobben betraktelig , som her også er godt festet for å hindre forflytninger...

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Her er en annen metode....

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Før liming sjekkes selvsagt passform

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Lim : Simson Konstruksjonslim fra Maritim

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

De gamle lukeåpnerene skrues og limes fast

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Så var det tid for fuging... tenkte å ikke "jukse" med vanlig tec-7 lim så jeg

gikk til anskaffelse av Tec-7 Natemasse , men det angret jeg bittert på i etterkant ,

massen var altfor tynt "flytende" og ga meg luftbobler i fugene.... det siste var nok min feil

men jeg vet det ikke hadde skjedd ned vanlig Tec-7 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Massen var nesten selvutjevnene , noe jeg ikke ønsket da teaken lå litt "dypere" en toppen på luken

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Vel vel...det kunne sikkert vært verre....

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Jau.. fleexiteaken er både fin og praktisk , her.... godt ut i sesongen

 

 

bilde

 

 

 

 

:smiley:  :smiley:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

:thumbsup:  Blir nok mer Flexiteek innover i båten etterhvert  tenker jeg , men da med vanlig svart Tec-7 !

 

Av andre oppgradering i sesongen som gikk....

Nye vinduer i kalesjen gjør at vi nå slipper å strekke hals hver gang vi ønsker å se ut...om de 2000,-

kronene er hvert utsikten kan jo diskuteres , båten ble uansett finere å se på  :diving:

 

 

Fant et gammelt bilde i arkivet , som viser hvordan kalesjen så ut før ingrepet....

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Her ser en at den nedre kanten på vinduet er kommet litt lavere ned , dette bidro også med bedre romfølelse innvendig  :smiley:

 

 

bilde

 

 

 

 

Det var alt av sesongens oppgraderinger , nå er det på tide å fullføre det som gjennsto.... i tillegg ser det ut som om 

hovedkabinen kan få  seg en etterlengtet Refresh...? mye er i hvertfall demontert der inne  :confused:  :confused:

 

 

 

 

:smiley:  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei & Hå  :smiley:

 

Da er vi i gang med vinterens prosjekt...  :smiley:

Pentryen ala 1988 skal oppdateres med ny benkeplate , vask , gassovn , gassbluss -og kansje skjule en tv når den ikke er i bruk ? Videre skal den "slankes" for å frigjøre litt gulvplass ! detaljer rundt dette vil komme etterhvert , først må det demonteres og se på hvilke løsning som blir mest praktisk . 

 

 

Vedr. dybden er det mye å gå på pga.skap & hylle i bakkant av benkeplaten , erfaringsvis brukes lite av innholdet så en reduksjon her tror jeg ikke blir noe problem . 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Demontering.... er gøy  :smiley:

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Denne hyllen ser jeg for meg enten skal fjernes eller reduseres , det medfører selvsagt at at hylleplassen under forsvinner.

men nå etter demonteringen  ser jeg at dybden i selve benken ikke er så dyp som først antatt , så her blir

det mye tenking nå tenker jeg  :smiley:

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Fjerning av vask.... med hammer & Kniv  :thumbsdown:

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Som ble livsfarlig å håndtere

 

bilde

 

 

 

 

 

Planen her er å dele hele benken i 2 , der den ytre delen skal få bli med hjem i garasjen , det begrenser turene

i båten betraktelig ... 2 avstivere motert rett før utløfting

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gikk et par timer med Fein, håndsag og bajonettsag før denne ville gi slipp på sin bedre halvdel

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Nå skal tilpassing av skuffer og utstyr bli langt lettere , skuffene skal selvsagt bli lik dem i sittebenken.

 

 

bilde

 

 

 

 

Å hva dukker opp her...?

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

En gammal svenk mynt fra byggeåret 1988 ? 

den må jo sjekkes nøyere..

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

En natt i ketshup avslørte alderen...og at båten ble bygget i 1987 og solgt som en1988 mod.

 

bilde

 

 

 

 

 

 

:smiley:  :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

 Selv om jeg  på noen måte ikke kan hamle opp med de store tunge entusiastene her inne

 setter jeg veldig stor pris på å bli nominert

 

Husk at de virkelig store tunge entusiastene er de som tilbringer tiden i båten, ikke foran PCèn, og det virker jo absolutt som om du brenner for å jobbe med båten   :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Har ikke turt å se på tråden din på flere måneder! Har en jobb å gjøre selv også, for å si det mildt! Fortsatt meget imponerende arbeid! Og skulle du gå tom for steder å legge flexiteak har jeg 45 fot å gyve løs på!!! :smiley: :smiley: :smiley: Skuta di blir bare bedre og bedre!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei & hå :smiley:  :smiley:   

 

 

Husk at de virkelig store tunge entusiastene er de som tilbringer tiden i båten, ikke foran PCèn, og det virker jo absolutt som om du brenner for å jobbe med båten   :wink:

:thumbsup:  :thumbsup:

 

Du er helt ekstremt god til å skape et produkt som er helt eksepsjonelt bra når det står ferdig!!!!!!!!

 

Et spørsmål: Hvor kjøpte du stoffet til putene og den nye kapteinstolen?

:thumbsup:  :thumbsup: , må bare beklage men dette stoffet bestillte sydama direkte fra en importør ? , men vet...stoffet finnes  I Skisma  sitt sortemang .  

 

 

Har ikke turt å se på tråden din på flere måneder! Har en jobb å gjøre selv også, for å si det mildt! Fortsatt meget imponerende arbeid! Og skulle du gå tom for steder å legge flexiteak har jeg 45 fot å gyve løs på!!! :smiley: :smiley: :smiley: Skuta di blir bare bedre og bedre!

:thumbsup:  :thumbsup:  Huffameg Erikda.... heldig for deg har det ikke skjedd noe her på lange tider...........

 

Men...her kommer en ørliten start på vinterens prosjekt ....

 

Som nevt tidligere skulle den nye pentryen narturligvis ha skuffer lik som I sittebenken .

Begynte da med å trimme vekk den runde kanten på alle 4 sider ,

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

I praksis slik dette bildet viser på en løs skuffefront foran vasken.

Her er det tatt av tilsvarende tykkelsen på teaklistene(oppskjært plank)  jeg kjøper på Biltema for å beholde samme størrelse på skuffene

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Før og etter.... riktig nok 2 ulike skuffer dette

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For at skuffene skal bli litt "smekrere" må de også trimmes på tykkelsen , her kommer fresen til sin rett...

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For å få en plan flate beholdt jeg en "støttekant" I hver ende , denne ble så fjernet I sagen etterpå.

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Ferdig tykkelse klar for ny kantlist

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Denne gangen valgte jeg kun å lime listene på ...

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Erfaringen er at dette blir veldig sterkt , og sterkt nok...

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Her må vi hoppe litt fram .....mobilen min tok desverre kveld noe som medførte at en del av bildene gikk tapt .

Men ... for de som har fulgt med en tid kjenner  prosedyren , teakfiner limt på med strykejern gir et fantastisk nytt liv I skuffefronten

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En del av årets oppgradering var å få inn en ny komfyr , jeg valgte da en innfelt løsning med seperat gass topp

det medførte selvfølgelig en liten ombygging....  

Til venstre I bildet ser en skuffefront før teak ble pålimt , komfyren får her samme "ramme" for mest mulig intregrering I fronten

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Blir spennende å teste denne...

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

:smiley:  :smiley:

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Videre har jeg gjort en del modifikasjoner med rammeverket , overflaten  fornyet og så skulle kjøleskapet innfelles "flush"

slik resten av fronten . Eikesokkelen som sto igjen I båten måtte også monteres før ny teak skulle pålegges fronten.

 

 

 

 

Her er det liming av teak for å fylle et "tomrom" mellom det Nye skapet (skippestol) og pentry 

 

 

bilde

 

 

 

 

Like this !

Teakplanken er lagt som "land" for fresen . mellomrommet var selvfølgelig ikke likt nede ved gulv som oppe ved topp , så noe av listen måtte freses vekk

er nok  det Nye skapet til skipperstolen som ikke er helt I water...

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Fresen I action....

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Tilsvarende ble også gjort I åpningen til kjøleskapet  , det handlet også om å få symetri I avstanden mellom skuffer og ramme til kjøleskapet , kjøleskapet får lik "ramme" som komfyren ! 

 

Furuen I bunnen er kun midlertidig  avstivning av bunnplaten , siden bunnstokken står igjen I båten ,

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Åpningen under komfyren ble jo endret pga. ny komfyr så her måtte jeg finne på noe... det ble en ny dør , da måtte noe av den gamle hyllen freses vekk for at

døren skulle få plass I dybden , hyllen valgte jeg å beholde , kunne være kjekk til rister og plater til komfyren

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her er det dørproduksjon.... med overflate lik døren I skapet under skipperstolen

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Her begynne det å ligne noe... bunnstokken er også kommet på plass .

 

bilde

 

 

 

 

 

:smiley:  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da var alt klart for å trekke om hele pentry fronten med lim & strykejern "as usual"

Var noe skeptisk da jeg ikke hadde nok finer til å dekke hele fronten I et stykke ,

Løsningen ble å lime øvre og nedre vertikale først (sokkel & øvre del) , så de horisontale  (stammene) for så å lappe I de vertikale melleom skuffene) etterpå

 

Enden til høyre har jeg frest "rund" slik som resten av innredningen

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her ser en utfordringen med "lappingen" , fordelen er helt klart lite svinn :smiley:

Alle mellomrom som skulle tettes ble kappet ca en halv mm for kort  , startet så å lime I ene enden for så å "strekke" teaken mot motsatt side , for å få en mest 

mulig usynlig skjøt.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

NB! All teak må pålegges lim  FØR de tilpasses åpningene , da får en fine skjøter

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Ikke godt å se skjøtene her , har riktignok gått over med fint pussepapir , men ble overasket fornøyd :smiley:

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:smiley:  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Lækkert  :thumbsup:

 

:thumbsup:  :thumbsup:

 

Da skulle pentryen være klar for montering i båt igjen  :smiley:

 

bilde

 

 

 

 

Vel tilbake til sin bedre halvdel :smiley:  Seksjonen er skjøtet med finerplater i både bunn , topp og sider i skap ,så den samme styrken er nok opprettholdt , Rammestokken er også skrudd og limt til undelaget .Da blir det å se etter en ny egnet benkeplate....

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Komfyr på plass og målinger til åpningen vask & komfyr pågår 

Listen i bakkant er for de skyvbare plexiglass dørene i bakkant av benk , siden disse er intregrert i stammen 

må jeg bare la den ligge , får heller lage en ny , 

 

bilde

 

 

 

 

 

Benkeplaten var jeg så heldig å finne på Ikea , faktisk i resteavdelingen til halv pris  :smiley:

Komfyrtoppen ble innkjøpt forrige sesong så den var bare å hente fram....

Når det gjaldt plassering gikk jeg noen runder... den nye platen blir en del dypere , fant ut at 

det beste var å få mest mulig ledig plass bak vask og komfyrtopp og dermed trekke disse fram istedenfor å plassere dem i senter.

brukte stikksag underifra , da får en det fineste kuttet.

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Fornøyd med den  :smiley:  :smiley:

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Ny vask  :smiley:

 

bilde

 

 

 

 

 

Passet fint den  , men skaphyllen i bakkant skal trimmes og trekket om , en betydelig vannlekkasje skal også fikses før nytt treverk får innpass her .

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

:smiley:  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...