Jump to content

Prosjekt: "Nimbus 4000"


nimba

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Lenge siden jeg har gått gjennom  tråden din og du verden hva jeg har gått glipp av! Fantastisk inspirasjon og du gør et enestående fint arbeid! Berre lekkert!

 

 

Har lest gjennom tråden din de siste to dagene. Utrolig imponerende :thumbsup: Du viser i praksis at det går an å få sin egen stil på båten og at det meste kan bygges om.

 

:thumbsup:  :thumbsup: veldig bra folkens.. alltid kjekt med positive tilbakemeldinger :smiley:

 

Har vært litt "bakpå" I det siste når det gjelder både BP og  posting , arbeidet går sin gang , men overgangen fra vinter til vår er alltid utrolig hektisk ,

når kveldene blir lyse er det også vanskelig å sette seg ned  å formidle ting her , ja faktisk tar det mye tid det også , leite etter bilder , lagre dem flytte dem og så forklare dem og kansje også redigere litt

før man omsider får trykker på  "legg til svar" .

 

Men . nå er jeg her men resten av historien om den  nye pentryen :smiley:

 

Avsluttet vel sist med noe vann lekkasjer... den fikk jeg omsider bukt med ved å tette vindu både ute og inne...

 

 

 

bilde

 

 

 

 

I årenes løp har det dryppet vann ned I pentryen , som ikke har blitt oppdaget og selvsagt gjort skade på treverk  ,

så jeg regnet med nytt treverk måtte til , men etter opptørking fant jeg ut at det ville holde med ny overflate , så da var det å finne fram reste med tynnfiner

og rett og slett lime dette på utsiden av fineren som var "skadet"

 

 

bilde

 

 

 

En annen faktor som fikk meg på den tanken var at "skapet" skulle jo reduseres I dybden , det medførte at jeg måtte skjære meg inn I den eksisterende fineren

som I ettertid ville bli synlig...

 

 

 

Under ser en ny benkeplate delvis over skinnene til det gamle skapet , sporet som er skjært er hvor benkeplaten nå skal ende.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Ja.. da er fineren limt på (med strykejern) as usual , og skap belagt med hvite plastplater innvendig  , ny skinne til plexidørene er frest lik den gamle ,

den Nye benkeplaten vil som en ser legges oppå den gamle skinnegangen , det medføre at dørene nå må justeres I høyden siden den gamle skinnegangen I topp blir værende

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Med et fresebord er det lekende lett å justere plexien   :smiley:

 

 

bilde

 

 

 

 

Fullt så lett var det ikke å lage ny skinnegang , men med god tolmodighet går det meste bra

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Pga. søl fra vask osv. valgte jeg å lakke den et par strøk

 

New VS old :smiley:

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:smiley:  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg er imponert over hvilke muligheter du ser, og hva du får til!

:thumbsup:

:thumbsup: ...av og til blir eg selv litt forundret , men tror tolmodighet er en viktig faktor  :smiley:

 

God inspirasjon til oppjustering av egen skute! Misunner deg verkstedet ditt kjenner jeg! Flott arbeid!!!

:thumbsup: Veldig bra , verksted ? skal bare en garasje til....med bilforbud :smiley:  :smiley:

 

 

 

 

:smiley:  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei & hå :smiley:

 

 

 

 

Ny hylle I produksjon... vrien sak å få til den der , passet perfekt på tredje forsøk :smiley:

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De første forsøkene gikk på å utfylle  tomrommet mot vindu/vegg , men fant ut at den beste løsningen var å først montere teak listen (pyntelist) mot vindu  ,

for så å tilpasse hylleplaten mot denne.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Så den ble satt I produksjon og limt etter beste evne....

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Avslutningen er skråskjært for å tilpasse enden av hjørneplaten (høytaler , brytere etc..) sees på bilde over

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I denne enden valgte jeg  å avslutte ved innfestning til låse-beslag for vindu , det passet også bra I forhold til hylleplaten  , listen måtte

uansett "skjøtes" for å kunne nå helt fram til vindu I front .

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Hadde egentlig tenk å male hylleplaten , men det ble vankelig å få den 100% tilpasset teaklisten mot vindu ,

den buer og få kryssfineren  skjært etter buen fant jeg ut kunne bli vanskelig , en "fuge" opp mot teaken var uaktuelt

så løsningen ble å skjære til en plastplate , den var mulig å presse inn I buen slik den fulgte teaken perfekt.

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Valgte å sette en tealist på front av hyllen , tilpassing av vinkler og lengder var ikke lett!

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gikk nok en dag med denne... kun lim som holder det hele sammen :confused:

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

:smiley:  :smiley:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei :smiley:

 

Etter at benkeplaten var kommet på plass og limt var det klart for den nye skinnegangen til plexidørene , her valgte jeg å bruke Tec 7 blank ,  den er skikkelig blank ,

selv etter tørk er den "gjennomsiktig" .

 

Ute på høye vingen ser en også at sidepanelet er modifisert med teak , likt som på andre siden.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Ja.. her ser en jo det mer tydelig , også årsaken til skråskjæringen av enden på teaklisten mot vindu

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Innhuk og skråvinkling av hylle har flere årsaker , som avslutning på sidepanelets underkant ,  og for at "lokk" til gassbluss skal kunne åpnes 90 grader.

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Passet dårlig med en hvit Elko kontakt her , 595,- I en butikk 235,- I en annen :confused:

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Merkelig nok , har både hylleplass under vindu  og skapplass I benk samme kapasitet som før , litt trangerer inn og ut lasting , men det får heller våge seg :smiley:

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med vasken fulgte det med et lokk I stål , fant ut at det kunne gi grunnlag for en ny skjærefjøl

Limte sammen 5 staver med teak og kuttet denne ca 4 mm I overmål til lokket , freste så ut en forsenkning slik at teaken

ble et tettsittende lokk til lokket :confused:

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Like this :smiley:

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Her kom den Nye tec 7èn til nytte igjen

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Så finpuss og innsatt med matolje , har ikke peiling på om Teak egner seg til dette formålet , gjennstår å se om det blir teaksmak på maten :confused:  :confused:

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Sklisikring...

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:smiley:  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Minuset er at den fjøla er altfor fin å skjære på :wink:

 

Ja , det blir bare til finbruk selvsagt  :smiley:

 

 

 

Da er pentryet ferdigstillt  :smiley:

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

:smiley:  :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Et imponerende arbeid du utfører på denne båten. En tusenkunstner som behersker de fleste disipliner. Finner inspirasjon og ideer i din blogg/tråd.

Var innom hos Clas Ohlson for å kikke på/kjøpe filteret som du benyttet i innlegg #322. Ble anbefalt å ikke benytte dette filter til filtrering av diesel. Hva er din erfaring, er filteret bestandig imot diesel?

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei & Hå  :smiley:

 

Da blir det en ørliten oppdatering her... :smiley:

Etter at pentryen var ferdig , gikk jeg i gang med gulvet , nødløsningen fra forrige sesong med løse plater og teppefliser måtte bare vekk....

Bestemte meg for samme type syntetisk teak som ute , det ble  også nye  hengsler og ny låsemekanisme , under hele byggingen hadde jeg også fokus på å få det så lydtett som mulig.

 

Siden det gamle gulvet hadde forskjellige høyder måtte det justeres opp til en plan overflate , en 9mm finer dannet så grunnlag for det nye gulvet. Den gamle motorromsluken ble så justert og modifisert til den nye åpningen i gulvet , her ble det ny ramme med løse støttebjelker , noe som gjør arbeid i kjelleren langt hyggeligere....

 

 

Motorromsluken på operasjonsbenken , justert på lengde og bredde og gamle åpninger blendet

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Ribbet for gammel isolasjon , frest ny anleggsflate rundt pga. reduksjon av areal

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

De gamle fastmonterte støttebjelkene er nå avtagbar og ligger i åpningen over stålbeslaget 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Luken er nå justert ut fra pentry , slik at den står av seg selv  i åpen stilling  , den er også justert

noen cm vekk fra sittebenken på venstre side samt vekk fra døråpning , årsaken er for å

få "gulv" rundt luken  

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Så var tid for liming av Flexi-teak , fint varmt vær er absolutt en fordel , teaken blir myk og føyelig , viktig

å ha et rett "land" og presse imot , når en limer , så ikke belegget  blir skjevt

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Hele gulvet ble limt i et stykke , lukene ble så skjært ut i etterkant

 

bilde

 

 

 

 

Denne malen er 100% tilpasset gulvarealet 

 

 

bilde

 

 

 

 

En god kniv er et must når en skal skjære , 

 

bilde

 

 

 

 

 

Ja , da var teppet kommet på plass.....

 

 

 

bilde

 

 

 

..og godt brukt.... :smiley:

 

 

 

bilde

 

 

Ble faktisk langt midre støy fra kjelleren også

 

 

bilde

 

 

 

 

 

:smiley:  :smiley:

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det der er rett og slett nesten for flott til å bli brukt. Et utrolig godt arbeid nimba.

Det her ble veldig bra:)

Reslultatet er meget meget bra!

:thumbsup: Bærre lækkert

Et imponerende arbeid du utfører på denne båten. En tusenkunstner som behersker de fleste disipliner. Finner inspirasjon og ideer i din blogg/tråd.

Var innom hos Clas Ohlson for å kikke på/kjøpe filteret som du benyttet i innlegg #322. Ble anbefalt å ikke benytte dette filter til filtrering av diesel. Hva er din erfaring, er filteret bestandig imot diesel?

Blir helt stum av denne tråden. Stort pågangsmot og mye dyktighet. Denne båten hadde jeg kjøpt tvert om du hadde solgt den og pengeboka hadde sagt ja :) Stå på og kom gjerne med mere

 

:thumbsup:  :thumbsup: Bedre seint en aldri tenker jeg og takker alle sammen for kjekke tilbakemeldinger   :smiley:  her blir det mer framover for de som ønsker inspirasjon til egne prosjekt , ekstra kjekt å kunne bidra med det` :thumbsup: . Blir nok ikke de store tingene i år , heller mange små tenker jeg . 

Vedr. dieselfilteret Halco-Dreamer , fungerer utmerket til dieseltank rens , men noe permanent rensing ville jeg ikke anbefale , selv om filtret absolutt tåler diesel !

 

 

:smiley:  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Fantastisk prosjekttråd du har her. Veldig inspirerende for meg som nettopp har satt i gang mitt eget prosjekt. Likte veldig godt kombinasjonene dine med teak og høyglansplater. Satser på noe lignende i min Selby. 

 

:thumbsup: Lykke til med Selbyen , vedr. høyglansplatene er det viktig med et "godt" stabilt  land å skjære etter (feks. alu.profil) , jeg bruker å låse det med skrutvinger , skal utrolig lite til før kniven tar en ny vei...  Bruk en god lynoliumskniv ( ikke engangs)og skift blader ofte , det første skjæret tar du forsiktig så 2 gode , bare å knekke platen etter det  .

 

Godt arbeid som alltid nimba  :thumbsup:

 

   :thumbsup:  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...