Jump to content

Prosjekt: "Nimbus 4000"


nimba

Recommended Posts

Har endelig kjøpt meg en båt ... ca 10 fot større enn planlagt og 20 fot større enn den forrige..

Båten trenger en skikkelig opppussing , og da mener jeg ikke gelcoatpleie....

 

  • propeller av for sjekk
  • akslinger ut for sjekk
  • skifte vannsmurte lagre
  • ny pakkboks
  • montere flexsibel kobling
  • nye motorlabber
  • male motorrom
  • nytt 12v fordelingsanlegg
  • nytt varmeanlegg
  • skifte allt av vannforsyning
  • nytt kloakkanlegg
  • dieseltanker ut for rengjøring
  • bygge om styreposisjon
  • nye instrument

Puh.. :headbang: pluss mye mye mer....som nok vil oppstå etterhvert , noen som lurer på om jeg har "tatt vann over hodet" ?

Vel..tid har eg nok av (nordsjøarbeider) , arbeidslyst i massevis , godt med kunnskap , og båten plassert like rundt hjørne og en viktig ting til >med god med hjelp fra dere her på baatplassen tenker jeg dette vil gå bra .

Sa jeg hvilket år den skulle ut...? Vel , prosessen er igang og med dette ønsker jeg meg selv lykke til :smiley:

Link to post

Velkommen til forumet :sailing:

 

Du har tydligvis tatt på deg et prosjekt som du gløder for, kom med bilder og del din lidenskap med oss og gode tips og råd vil strømme inn :yesnod: :yesnod:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Velkommen på forumet, nimba!

Ønsker deg lykke til med prosjektet og håper på bilder.

Absolutt enig med de her inne som råder deg til å ta det "bit for bit",

det er mange som river ut alt på en gang, og så går lei og selger

prosjektet sitt " på rot" og trolig med solid tap.

 

Finn ut hva som er helt nødvendig for å få tatt fartøyet i bruk,

og prioriter deretter, viktig å beholde hygga!

 

mvh

JanS/EIR ( som har oppgaver i kø, men er i seilbar stand)

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post

Takk for den... har lyst å ta det litt fra starten , jeg måtte nemelig laaaangt avgårde for å få tak i "damen"

Harstad Havn ! som ligger ca 700Nm fra heimen.. Fikk en avtale med en frakteskute som kunne ta den rett på båt 15000,- NOK , MS Nyksund ble noe forsinket så jeg heiv den på land og fløy hjem .

baatplassen.jpg

ellers ble det tid til noen riktige så flotte prøveturer i Harstad havn..upåklagelig vær i sept/okt :smiley:

dscn0803.jpg

 

 

14 uutholdelige dager gikk før den var tilbake til hjembyen Bergen , kansje noen gjenkjenner ?

foto012.jpg

foto013.jpg

 

Det ble mange turer den høsten , ikke så lange men nok til å bli kjendt med båten , etterhvert så jeg jo også hva som måtte gjøres . ikke for at det kom som noe overaskelse , det stod bra i forhold til prisen jeg ga , jeg visste mye måtte fixses men vannlekkasjer er ikke kjekt , spesielt ikke når du må vekk i 14 dg.

Koblet opp en automatisk pumpe og håpet at den forsatt fløt når jeg kom hjem . Årsak : den ene Pakkboksen pisste mildt sagt , hmm. kast i aksel også ?? etterhvert store vibrasjoner på et spesielt turtall !

Etterforskning pågikk og svarene fantes her , jeg bestemte meg for å ta båten opp , og gå over hele skuta teknisk . Må ha ting på stell eg !

 

Synderen , en utslitt "volvokondom"!

dscn3104.jpg

 

Fant ut av vibrasjonene også , når jeg tok opp båten , begge akselzinkene var løs , den ene hang og slang . dvs. vibrasjonen var også når jeg lå i ro , men kun på styrbord maskin !! det var den motoren som var "ny" dvs . totaloverhalt etter havari , 100.000,- NOK og gått 25 timer (ref.tidl. eiger) tror et motorfeste var gåent !

Link to post

Det formelig klør etter å komme i gang... :cryin:

så hvorfor ikke begynne med sanitæranlegget , det lagde jo sånn ekkel lukt...

 

dscn3130.jpg

 

Det meste her går på dynga , beholder v.v tank , webasto og septikpumpe . webastoen var nylig overhaldt av forhandler og pumpen var ny , v.v tanken er uisolert ?? dårlige greier vel... orginal volvo fra -88 , men funker .

 

 

Kom til å tenke på en kommentar... ta en ting av gangen , vel då e`eg klar til neste ting...

Gamle ventilasjonsslanger og et heimesnekra varmebatteri , eg beholder batteria , resten går på dynga...

 

dscn3132.jpg

 

 

Neste ting blir å fjerne en MASSE strømkabler , dvs fagarbeid ! :smiley:

Link to post

Gratulerer med ny båt . Nimbus er etter mitt syn noe av det bedre som er bygd av motorbåter. Du nevner fleksible koblinger. Om du får sjekket akslingene dine og de er rette og sjekker propeller. Bytter motorlabber(om de er dårlige) og retter opp ordentlig så tror jeg at du vil bli fornøyd. Jeg gjorde det på min gamle nimbus og den gikk tilnærmet vibrasjonsfritt(riktignok en Nimbus 2700).

Link to post

Når bare snøen forsvinner og det går an å stappe spaden i jorden , skal akslingene ut , tenkte å levere både de og propeller inn for sjekk , er blitt anbefalt disse :

Sveis & Propell Service

Sveingard 34, 5218 Nordstrøno

Ellers er skifte av motorfester 1. pri , monterer inn "mykere" gummi kombinert med nye flex-koblinger for å være helt sikker !!

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post

Jo takk.. føler virkelig kvalitet når den kjøres , båten har allerede fått en del oppgraderinger relatert til "synlige" ting , som nye kalesjer , kjøleskap , org. nimus "labels", lader , nytrekt sofa og førerstol samt ny plotter med seperat skjerm , men som sagt teknisk sett noe forfalt og en del lappverk....

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...