Jump to content

Prosjekt: "Nimbus 4000"


nimba

Recommended Posts

Grattis med ny flott båt , og litt arbeid ;) Har starta med div prosjekter jeg også,legger nye teak dørker inne + at jeg har slip/pussa ned all teak innevendig i salong og pentry.Hadde håpet på litt + grader så jeg kommer videre men,litt vanskelig å nate om dagen så lurt å vente litt .Men sitter å lurer på om jeg skal trekke om taket så lenge,men som flere sier her.Best å ikke gape over for mye av gangen,har jo litt å gjøre jeg når det blir litt varmere .Nate dørker ,lakke skuffer å skaper + dørken.så kansje lurt å slappe av litt nu i kulda ;)Det kan fort bli litt mye ,så lurt å bremse litt .Plutselig er det stopp,så står du der med halvgjort jobb.Så ta et prosjekt av gangen , til du er ferdig med det .Så kan du se om du vil hoppe på neste prosjekt,et lurt å godt råd å ta med seg . Ellers lykke til med jobben , og igjen grattis med flott båt .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Har koblet opp laderen for å teste noen instrumenter som jeg skal bruke i båten .

Batteriet som er tilkoblet er så godt som utladet , og regnet dermed med laderen ville gå for fullt .

Men som en ser på instrumentene lader den kun med 1.9 A / 13.98 V , har prøvd flere andre batterier som er ca halvt oppladet , disse gir laderen kun 0,5 A

Har også belastet batteriet med ca 3A under ladingen , da øker ladestrømmen tilsvarende .

 

Laderen skal gi max 45A

Noen som kan forklare meg hvorfor den ikke gir høyere ladestrøm ?

her er en link til Produsenten > http://www.waeco.com/en/331_1166.php?hirID...p;artOrigID=273

 

dscn3135.jpg

Link to post
Share on other sites

Instrumentene skal brukes til å overvåke 2(eller 3)? batteribanker , hennholdsvis batterispenning (V), og til en hver tids forbruk (Amp) , i tillegg skal ladestrømmen fra 2 generatorer også måles (Amp)

 

Skissen under viser at alle utgangene på laderen er lik , den kan lade 3 seperate banker , og batteristørrelsen kan max være 500A , så batteriet på 100A som jeg prøver å lade , skulle ikke være noe problem for laderen , som tidligere nevnt har jeg prøvd 2 andre batterier , de er 70A.

 

lader.gif

Link to post
Share on other sites

Har prøvd og bytte utgang , men ingen forskjell :headbang:

Men så :smiley: fant jeg bruksanvisningen på nettet , laderen min heter 945-12TC , den har ikke egen utgang for startbatteri .

På fronten av laderen sitter der 4 dipswitcher , de skal "programmeres" etter type batteri og :confused:

 

dipswitch.gif

 

dipswitch2.gif

 

utifra dette setter jeg dem på henholdsvis > off-off-off-on og håper på endringer.....

 

Batteriet som er tilkoblet har spenning på 12.7V , når laderen kobles til stiger denne til nesten 14V (se bilde).

Utifra annet jeg leser går laderen over til vedlikeholdslading ved 13.8V .

 

<I startfasen lades det tomme batteriet med konstant strøm inntil

batterispenningen når 13,8 V Når batteriet har oppnådd dette

spenningsnivået avtar ladestrømmen langsomt. Når strømmen er kommet

ned på 80 %-markeringen, kobler ladeapparatet om til nærmeste høyere

ladespenning; 14,4 V/14,8 V

Link to post
Share on other sites

, den har ikke egen utgang for startbatteri .

Ok.

Det er nok forskjellige modeller ute å går. Noen Waeco har egen utgang med mindre effekt for startbatteri.

 

Hvis batteriet ditt har 12,7V hvilespenning så er det ikke så rart det går lite strøm, da det sannsynligvis er fulladet.

 

Men du bør uansett sette laderen din til 14,4 V absorsjonslading.

on-off-off-on

 

 

Link to post
Share on other sites

Du har så fantastisk helt rett , batteriet som jeg prøver å lade er fullladet og laderen vil da bare "vedlikeholdslade" , jeg fant batteriet i garasjen , det har stått i 2 år og jeg var overbevist om det var helt flatt og tenkte dermed ikke .... "lenger" :headbang:

 

Skal ta å tappe det , for så å teste Lader og instrument , takk ellers for tipsa :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvis batteriet har stått ubrukt i 2 år og uten lading, er det betydelig sulfatert og da skal det svært lite strøm til før spenningen "går i taket" og laderen regulerer da ned strømmen til et minimum. Kan bli bedre ved f.eks. å stå på lading 13,6 - 14,2 volt en uke eller flere.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

En liten oppdatering for de som evnt. følger prosjektet mitt :

 

KONG VINTER måtte selvfølgelig trå skikkelig til akkurat det året det passet meg minst...

Frost og snø har overvunnet og lite "praktisk" er utført , til min store fortvilelse :headbang:

Men heldigvis kan en planlegge , sjekke og tenke i mellomtiden .

 

Tok for meg alle gjennomføringene og fikk dem ut , skremmende var det og se at kuleventilene på sjøvannsinntaket kun sto 40% åpen , hendelen 100%!!!!!

 

Startet en tråd for utredning av valg av nye gjennomføringer : https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=63857

Det resulterte i en bestilling USA , Capella Marin som jeg hadde bestemt meg for å handle hos , måtte jeg gi opp , makan til treige folk har eg aldri vært borti :headbang: 6 telefoner , 4 mail og 14 dg på å finne ut hva de hadde på lager av Bronze....

Fikk super onlinebehandling (chat) hos www.jamestowndistributors.com , Anbefales!!

Masse Bronze er på vei. nevnte jeg prisen ? Bronze er kostbart i Norge , jeg sier ikke annet...

Link to post
Share on other sites

Det meste av gammel innstallasjon er nå demontert , bilder snakker for seg.....

 

dscn3156.jpg

 

dscn3159.jpg

 

dscn3162.jpg

 

Nytt anlegg er under planlegging , tror det kansje det blir en løsning med reèr fra BEP , skal ha et` seperat startbatteri for hver motor og en forbruksbank på ca 280A .

Har laget en foreløpig skisse...

 

rev.stroemsjema_20.2.gif

 

 

Ellers fikk jeg en ide om et noe utradisjonellt oppsett av lading av batterier , luftet det her på BP men... kansje ikke den beste løsningen.. :confused:

Det kan du lese om >her<

Link to post
Share on other sites

Startbatterier är batterier som man släpar med sig huvudsakligen för att kunna starta motorer. Denna uppgift kräver stor ström under kort tid men lite energi. Men strömbehovet blir dimensionerande så battrierna blir ganska stora. Dom åker med och latar sig kan man säga.

 

Jag har en annan lösning. Gemensamt startbatteri för båda motorerna plus att det kan driva andra liknande 'stygga' förbrukare samtidigt ss ankarspel thrusters mm. Då vinner Du två fördelar: Du klarar Dig med ett lagom stort startbatteri i stället för två, och det får jobba lite mer än bara att kicka igång dina motorer. Samtidigt så slipper Ditt belysnings och instrumentsystem ombord att utsättas för otrevliga smällar när Du kör t ex Din bogpropeller. Och Du sparar en massa kilo och lite värdefull plats som Du kan utnyttja för något värdefullare (kanske ett extra förbrukningsbatteri?)

 

För att renodla det hela kan Du sedan låta den ena generatorn ladda det ena systemet och den andra det andra. Om Du känner Dig osäker kan Du ju alltid ta med ett par startkablar, men det har aldrig funnits sådant behov på mina båtar (på 25 år).

Link to post
Share on other sites

Kuleventiler som bare åpnet 40%, vet du årsaken? Slitasje i hendelens inngripen? Eller noe annet?

Jeg spør fordi jeg har en inntaksventil som er treg i starten, men lett på slutten når jeg stenger. Motsatt når jeg åpner.

 

Er temmelig sikker på at du har samme problem som meg , samme symtom , kula inni ventilen er "rustet" og går ikke hele veien >>>

 

bilde_002.jpg

Link to post
Share on other sites

För att renodla det hela kan Du sedan låta den ena generatorn ladda det ena systemet och den andra det andra. Om Du känner Dig osäker kan Du ju alltid ta med ett par startkablar, men det har aldrig funnits sådant behov på mina båtar (på 25 år).

 

Du har sikkert rett vedr. startbatteri(er) , men jeg tror gjerne jeg skal la dynamoen som lader startbatteriet også få mulighet til å lade forbruksbanken etter at startbatteriet er fulladet , det gjøres enkelt ved bruk av et BEP ladereèle

da blir opsettet slik >>>

 

hovedstroemsjema3.gif

Link to post
Share on other sites

Nå er nye motorlabber montert ! :smiley: De fikk jeg til en behagelig pris hos

Bjarne Johnsen Tekniske A.S i Bergen .

Disse var ulik de "orginale" fra Volvo på den måten at det var større hull avstand .

motorlabb.jpg

 

Så igrunn ikke noe problem i å lage nye , men ved nærmere sjekk var det lagt inn stål i motorfundamentet (innstøpt) ,og dermed var de gamle festeboltene gjenget maskinskrue.

dette ville innbære borring og gjenging i stål , forsåvidt greit nok , men å komme til med drill bød på problemer , med en "vinkeldrill" ville det kansje gå ??

 

Men så kom øyeblikket som fikk meg til å tvile , den nye labben , forøvrig kalles den Elbe 400-80 var for høy :sad: ! helt nedskrudd var den nesten 1 cm høyere en den orginale , så da var det over og ut med Elbe...

Tok en telefon til BJ og forklarte problemet ... , der kunne de fortelle at de akkurat hadde fått inn helt like de orginale :smiley::smiley:

jeg Måtte bare bruke den høydejusteringsbolten fra de gamle , disse er litt spesielle da de er fingjnget !

 

Gammel kontra ny !

bilde_004.jpg

 

montert men ikke justert !

bilde_0111.jpg

 

Ellers tok jeg ibruk utradisjonelt verktøy til jobben , en luftjekk fungerte utmerket !dscn3169.jpg

 

Slik ser den ut , og er egentlig beregnet til opplbåsning via et munnstykke tilkoblet eksosrøret på bilen , der sitter en enveisventil bak "hendelen" , og ved å vri av denne går luften ut igjen. kjøpt på Netthandel.no !

bilde_0101.jpg

 

Siden jeg ikke hadde tenkt å benytte meg av eksos , modifiserte jeg munnstykket noe , og kunne dermed benytte trykkluft !

1.jpg

Link to post
Share on other sites

Halo Nimbo...

 

Grattis med flott båt, det vet jeg jo siden jeg har en lik skute :seeya:

Ser ut som vi bor i samme kommune til og med.. Kanskje vi har sett hverandre på sjøen også, la merke til en "ny" 4000 i fjor sommer/høst på fjorden her.

 

Min har også vært et lite prosjekt og jeg ribbet ut masse og fikk på plass nytt. Har litt igjen enda, men er deilig å bruke båten også.. Hehe!!

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Igår fikk jeg omsider demontert propell anlegget , det etter lang tids frustrasjon pga.snø & kulde. :headbang:

Heldigvis fantes det ikke tele i jorden , så "utgravingen" for akslingene gikk greit :smiley:

 

Vel demontert fikk jeg bekreftelse på min "visuelle" mistanke om at propellene ikke var like :nonod: , så nå er jeg selvsagt usikker på hvilken som er rett , det må jeg jo finne ut før anlegget sendes til sjekk.

 

Svaret hadde jeg jo når båten lå på sjøen , men jeg husker ikke nøyaktig turtall ant enn at BB motor gikk noe høyere enn STB , og det stemmer nok siden da BB propell er minst.

 

Motorene som er VP TAMD 41A skal etter det jeg har funnet ut gå med max 3800 RPM

Noen som kan hjelpe :confused:

 

Bilde fra slagmarken

 

dscn3207.jpg

 

Propellen løsnet "greit" med en ters fra biltema og en stor skiftenøkkel

 

bilde_117.jpg

 

og en skrutvinge til å låse armene for å ikke skli ut

 

bilde_124.jpg

 

"Ringen" som skal ta opp revers krefter , satt som bare f.. , skulle sikkert vært varmet opp , men gassflasken var tom så det ble stålull og olje for å få den av

 

bilde_127.jpg

 

Her ligger problemet

 

bilde_125.jpg

 

STB propell

 

bilde_129.jpg

 

BB propell

 

bilde_128.jpg

 

Gjengepartiet er også forskjellig på akslingene

 

bilde_134.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...