Jump to content

Prosjekt: "Nimbus 4000"


nimba

Recommended Posts

Båten ble levert fra nimbus med 18x20 propeller (radice B-7) når den gikk med 41 motorer og 18x18 på 40 motorer

 

Takk for den :smiley:

Jeg ringte NIMBUS og fikk samme svar , 18x20 , men er Radice B-7 en produsent eller en type propell?

Må jo nå på jakt etter en ny evnt.brukt og da er det vel veldig viktig med en eksakt lik propell :confused:

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg vært å fått avlevert propellen til "make over" . Sveis & Propell Service

på Nordstrøno har fått oppdraget , dette er et velrenomert firma , tross kommerlige forhold i en garasje Håpet var at de kansje kunne ha en brukt stb.propell liggende til meg , men desverre , ca 7500,- for en ny kunne skaffes .

 

Har undersøkt litt utenlands.... et firma i England , som forøvrig har solgt meg R&D flex.Koplinger , har gitt meg pris på 1 NY , det er ikke en RADICE B-7 , men oppgies å være tilsvarende , lurer selvsagt på om denne kan brukes sammen med den jeg har :confused: Pris : £440 inkl. frakt. :smash:

 

Ellers har også vært og fått sjekk på akslingene , Superask service hos sabb på damsgård som brukte en halv time på jobben , fikk også være med å se hvordan det foregikk :crazy: , den ene akslingen var utenfor "kravet" på 1/10 dels millimeter og ble dermed "rettet" prisen synes jeg var helt ok , 850,-

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Påsken 2010

 

Bygging av nytt kloakkanlegg :cryin:

Den gamle dassen som endte sitt liv på gjenbrukstasjonen er nå erstattet , den nye som var noen hakk større trengte større bunnplate....ville vel uansett byttet den da den var godt inntrukket med urin og luktet deretter

Noe særlig bedre var det ikke med sideveggene , så noe måtte gjøres :headbang:

 

dscn3220.jpg

 

Look at that shit... :eek:

 

dscn3222.jpg

 

Ny bunnplate blir til..... bruker Meranti kryssfiner (forskalingsplate) som forøvrig NIMBUS har brukt flere steder i båten , de ser framdeles nye ut !

 

dscn3217.jpg

dscn3218.jpg

 

 

Skråvegger :headbang: tross alt , perfekt så langt..

 

dscn3225.jpg

 

Som toppfinish valgte jeg noen hvite PVC plater som jeg fant hos Byggeriet , PLASTMO DRYPPSTOPP er navnet , lette og bøyelig og lett å kutte med tapetkniv , og til slutt og kansje viktigst , kjempeflott overflate , blank på ene siden og noe mattere på den andre , alt etter hva man ønsker . Så da var det bare å begynne å lime...tok først fronten , slik at topplaten kom over denne på kanten

 

 

dscn3228.jpg

 

Nye slanger må til , disse valgte jeg å ta opp i bunnen og ikke inn via maskinrom slik som tidligere = mye ryddigere da dem går "skjult" i dobbeltbunnen .

 

dscn3231.jpg

 

PVC platene ble også perfekt til sideveggene også , veggene ble først kjemisk vasket , så mattet med sandpapir før liming , i håp om å få vekk restene av dårlig lukt...

Nytt bryterpanel (trekkisnorenknapp) måtte selvsagt oppgraderes , samt en avtrekksvifte som seg hør og bør på et bad/toalett (dusjen er i andre enden av rommet (eget rom)

 

dscn3233.jpg

 

Gleder meg faktisk til å test det.... :blush:

 

dscn3241.jpg

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Appropo septiktank... Kjøpte en "universaltank" som jeg omsider fant med rette mål , tanken hadde kun et lokk i toppen , som da følgelig gjorde det mulig for meg og selv velge hvor de andre stussene skulle være , perfekt for en "selvbygger"

 

Jeg har nå lagd hullene tilpasset stussene , men lurer på hva som er best å bruke som tettningsstoff , kraftig miljø nedi tanken... så det er vel kansje ikke hva som helst som kan brukes :confused:

 

påfyllingsnippel i messing er gjenget inn , samt låst med en mutter på baksiden

 

dscn3243.jpg

 

Tappenippel ser opprinnelig slik ut (skroggjennomføring)? men ble modifisert med mutter på "begge" sider i tank , soppen ble avkuttet .

Mon tro om det er gummi pakninger som bør brukes ??

 

dscn3216.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte Sika som tettingsmiddel, og det har holdt fint til nå. Trikset tror jeg er å legge godt med sika rundt flensene, og så bare trekke forsiktig til med fingrene. Når sikaen er herdet, strammes det godt til, og du har fått en pakning, istedet for å skvise ut all sika ved montasje. Hvordan jeg kom på dette? Jeg leste det nok på baatplassen et sted :smiley:

 

Redigert: Men hvorfor har du fjernet "soppen"? Er det ikke lettere å få det tett om ikke du har gjengene på innsiden som guffa kan snike seg gjennom?

Redigert av Viksund Bravo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Redigert: Men hvorfor har du fjernet "soppen"? Er det ikke lettere å få det tett om ikke du har gjengene på innsiden som guffa kan snike seg gjennom?

 

Soppen og litt til måtte av pga. plassproblemer , ellers hadde det såklart vært best og bruke den slik den er , ellers takker jeg for tipset :smiley:

"Sikaflex" har jo mange produkt , vet du hvilke du har brukt ? Har en 11FC stående , men den er ikke bestandig overfor "organiske løsningsmidler og -syrer, konsentrerte baser og mineralsyrer" , som jeg antar finnes i en septik tank :confused:

Link to post
Share on other sites

Da er alle tilkoblinger på plass , tanken er klar for montering

 

dscn3288.jpg

 

 

Ellers er det armer & bein for tiden pga tidspress for sjøsetting (ferie), tapte jo ca 8 ukers arbeidstid pga den JÆ....vinteren :headbang: det er til tider meget hektisk og har vel ofte et snitt på 10-15 turer fram og tilbake mellom båt og garasje om dagene :sweat:

Her en dag tok jeg meg en "timeout" , jeg ble rett og slett var møkk lei av å ikke finne "ting" :headbang:

Så det MÅTTE ryddes , noen som kjenner seg igjen :confused:

 

dscn3281.jpg

 

dscn3283.jpg

 

dscn3285.jpg

 

dscn3286.jpg

Link to post
Share on other sites

Trenger hjelp :wflag:

Det handler om lageret i akselbraketten . Et lite studie på demontering fikk meg til å mekke en slags ters , laget av et gjengestag , en pipehylse og foten på en forskalingsstøtte , et par sveisepunkt og den var klar

dscn3318.jpg

 

Slik ble den montert , pipehylsen har samme dimensjon som det vannsmurte lageret , stålrøret i andre enden har diameter nok til at lageret kan trekkes igjennom , så ved å skru på mutteren i enden , trekkes pipen gjennom brakketten

 

dscn3297.jpg

 

Men.... :headbang: :headbang: disse lagerene sitter noe jæ...! slet meg helt ut uten at lageret rikket seg en millimeter , så ny løsning måtte klekkes..

Siden lageret var laget av plast , fant eg en baufil og begynte å gni , gney sikkert en time før eg fikk splittet lageret , da var det fort gjort og få det ut

dscn3298.jpg

 

dscn3299.jpg

 

Vel.. et problem mindre :smiley:

 

På B.B side viste det seg at lagerhylsen var av messing , da regner jeg med dette er "orginal" lageret , ihvertfall etter slitasjen og dømme , denne løsnet lett med et skrujern

dscn3313.jpg

 

men hva hjelper det når hylsen står igjen ,

 

dscn3317.jpg

 

Prøvde tersen på denne også , inklusiv hammerslag og oppvarming , men ikkje kul..

noen som har noen andre tips :confused:

dscn3311.jpg

Link to post
Share on other sites

Bruk en bajonettsag og splitt hylsen, eller du kan varme braketten. Da mener jeg "VARME" med skikkelig varme, ikke en liten blåselampe. Hylsen har satt seg pga salt, og det er som betong.

Lykke til, interesant prosjekt. :smiley:

Ellida

 

Ja..den lampen var noe liten , går oppvarmingen for seint , varmes vel messinghylsen samtidig og det hele blir nytteløst , ellers var det jo kjekt å få vite årsaken..

 

Da ser det ut som at det ikke finnes noen vei utenom baufil :headbang:

Stikker en tur opp på BILTEMA og sjekker... luftdrevet eller elektrisk :wflag:

Link to post
Share on other sites

Havde selv et kæmpe problem med mint stævnrør, det blev klaret med opvarmning og hårdt arbejde - men det tog 2 mand (professionelle motorfolk) at få det ud :headbang: . Behøver jeg at sige at det ikke lignede et stævnrør efter det.... :rolleyes:

 

Jeg føler virkelig med dig - det er et :lipseal: :lipseal: :smash: når det sidder fast...

 

Held og lykke.

Link to post
Share on other sites

Da er de nye hylsene på plass :smiley::smiley:

Slik ser dem ut , laget i Plast og Nitril gummi

 

dscn3331.jpg

 

Til info finnes disse for mitt vedkommende med ytterdiameter på 55mm samt 53,97mm , så vær nøye med å måle med skyvelære for å slippe feilmontering !

 

Ellers fant jeg en kjekk sag på Biltema , som var vel vært pengene , bladet måtte kjøpes seperat

 

dscn3323.jpg

 

Med skjæreolje og entusiasme gikk jeg løs

 

dscn3326.jpg

 

dscn3327.jpg

 

Etter noen minutter fikk jeg et langsgående spor tvers igjennom hylsen , og regnet med at den da skulle løsne lett , men det var ikke tilfelle , prøvde tersen igjen , men ikke kul :headbang: BOM FAST!!!!

Sjønnte igrunnen ingenting på dette tidspunkt :confused::confused:

Fant fram hammer å meisel i håp om at den kansje kunne "løsne" ...og ganske riktig etter en ti-tolv slag kom den en mm eller to :smiley:

På igjen med tersen...og slet noe jæ...med en STOR skiftenøkkel , tenker det gikk borti en halv time på å skru den ut :sweat::sweat:

 

dscn3329.jpg

 

 

Her er Marerittet delvis ute ....mm for mm :headbang::headbang:

 

dscn3328.jpg

 

De nye lagrene var enkel å montere , først forsiktig entring med en gummihammer , så tok jeg en trekloss i mellom og dunket dem forsiktin inn :smiley::smiley:

 

 

dscn3332.jpg

 

 

Så da skulle det være klart for montering av akslinger :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...