Jump to content

Prosjekt: "Nimbus 4000"


nimba

Recommended Posts

uffff... gruer meg nå, har en lignende jobb foran meg på vår båt... :headbang::headbang:

 

Puff :smiley: det er ikke noe å kvi seg på... er du smartere enn meg , kjøper du sagen på vel 500 penger , og skjærer 2 spor isteden for ett , ta dem så nærme hverandre at du kan slå ut stykket med meisel eller lignende , tipper 1 cm er nok . Da tror jeg ikke du vil trenge noen ters!

Lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Fandt lige et billede til skræk og advarsel :headbang: :headbang:

- sådan så mit stævnrør ud efter det var taget ud...

 

staevnror.jpg

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

- ja, selvom vi kommer hernede sydfra så kan vi også godt lave både :cheers::flag_da: kan nu ikke helt tage æren af det her stævnrør, måtte betale mig fra det :cryin::headbang:

 

Tak iøvrigt for en god projekt-tråd, flot skib.

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

I påvente av propeller , gikk jeg her en dag i gang med dieseltankene , for etter å ha lest om erfaringer med grums og dieseldyr i "eldre" tanker , ville jeg være på den sikre siden....

 

Startet med å tappe ned vannutskilleren , det ga meg ikke noe go`følelse akkurat..

 

dscn3259.jpg

 

Mannlokket på toppen av tanken ble så fjernet , og tanken som jeg trodde var tom inneholdt sikkert 150 Liter diesel , denne måtte følgelig vekk , og til det brukte jeg en manuell pumpe fra Clas-Olhsen som var designet for bensin

 

bensinpumpe.jpg

 

Dieselen ble så pumpet opp i B.b tank og spennende var det når tanken nærmet seg tom...

 

ikke akkurat det jeg håpet på :headbang:

 

dscn3335.jpg

 

Lurte selvsagt fælt på hva dette var..diseldyr ??

 

dscn3337.jpg

 

Vel... tanken måtte så ut for skikkelig regjøring , men etter masse demonteringer av plater osv. måtte jeg bare gi opp :headbang:

 

Og i den forbindele la jeg ut en tråd , for å hente erfaringer og hjelp :confused:

 

Den kan leses HER , ellers forsetter selve arbeidet i neste inlegg..

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Ekspertisen ga meg råd...og at tanken inneholdt dieseldyr var mer eller mindre bekreftet :cryin:

Siste rest av diesel og vann måtte opp før "rengjøringen" kunne påbegynnes , og en liten sjekk i Biltemakatalogen , fikk meg til å gå til innkjøp av en billig bensinpumpe (vakuum).

Og for at denne ikke skulle gå tett satte jeg på et bensinfilter på suge slangen , så ble den koblet til batteri via en bryter.

 

dscn3339.jpg

 

Bunnslammet ble så pumpet opp på en flaske , som bevismateriale...

 

jam.jpg

 

Tanken var nå klar for rengjøring , til dette ble det kun brukt filler , ikke noe god tilkomst akkurat men med en "armforlenger" og skuldra i mannlokket fikk jeg bort det meste , her er før og etter bilder...

 

dscn3335.jpg

 

dscn3342.jpg

 

dscn3349.jpg

 

dscn3348.jpg

 

Da var regjøringen utført :smiley: , men rester vil der alltid være igjen , så en "kjemisk" bekjempelse måtte til.

 

Ekspertisen var ikke langt unna , så turen gikk følgelig samme dag for innkjøp av "ammunisjon"

 

Maritim Consultants AS har 25 års erfaring med dieseldyr og er opphavet til BIO-PROTECT 2 , og "Grynderen" var hyggelig både med råd og salg , fikk forøvrig bekreftet at det var dieseldyr i flasken min. :eek:

 

Og dette fikk jeg med meg hjem... :smiley:

 

dscn3351.jpg

 

 

I B.b tank sto der nå ca 300 Liter , disse skulle følgelig overføres til den rene tanken , og for å hindre vann og partikler følgte med over , kjørte jeg det gjennom et dieselfilter/vannutskiller .

 

dscn3358.jpg

 

Og BIO_PROTECT 2 ble dosert etter anbefaling for bekjempelse i forhold 1dl/100L

 

dscn3360.jpg

 

Følgelig gikk der 4 Timer med pumping..... :headbang:

 

 

forsettelse følger........

Link to post
Share on other sites

Etter at mesteparten av dieselen i St.b tank var overført til B.b var det tid for å sjekke tilstanden...

Det var selvsagt ikke noe overraskelse at denne også var "infisert" , riktignok ikke fullt så mye svart mørje her ,

det gul/brune i bunnen er dieseldyr/vann , filteret i enden måtte tømmes flere ganger da det gikk tett..

 

dscn3368.jpg

 

Etter rengjøring med en halv sekk med filler så det slik ut

 

dscn3369.jpg

 

dscn3370.jpg

 

dscn3371.jpg

 

dscn3372.jpg

 

dscn3373.jpg

 

Da skulle tanken være klar for Disesel , men først skulle 1 dl. Bio-Protect 2 tilføres , følgelig ble halvparten av B.b tank ført tilbake , til dette brukte eg Youngboy og håndpumpen , siden det nå ikke var nødvendig å kjøre det gjennom filteret

 

dscn3374.jpg.

 

:smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei Nimba!

 

Kjøpte en 1986 Nimbus 4000 med 2x TAMD 40B i sommer. Har vært ute med den noen turer, og vi synes båten fungerer utmerket til vårt behov. Har drevet med campingvogn i ti år, så nå ser jeg frem til minst ti år med båt. Bor i Bodø, og planlegger å dre til Lofoten neste sommer.

 

Status på båten vår var rimelig grei, men oppdaget osmose i akterspeilet, samt slark i begge rorhylsene før kontrakten ble undertegnet. Polygon i Bodø fikset akterspeilet på profesjonelt vis, mens selger byttet begge rorhylsene. Dermed fikk jeg god tid på land til å polere og bunnsmøre skroget før sjøsetting. Motorene er gått 2400 timer.

 

Planlegger endel modernisering her og der. Til nå er alle lyspunktene i båten byttet til LED. Neste er full modernisering av bryterpanel/ sikringer. Regner med å gå for Biltemas touchpanel med tilhørende relebokser. I vinter skal jeg gjøre følgende:

 

-Nye dynamoer

-Oppgradering av hovedkabler

-Modernisering av skille mellom start og forbruksbatterier.

-Demontering/ overhaling av begge kjølerne (ser OK ut, men skal ta dem fatt uansett)

-Nye fotbrytere/ releboks til ankervinsj

 

Ved landsetting neste vår skal sjøvannsinntakene byttes...

 

I øvrig er båten fantastisk fin innvendig, men alt av puter skal trekkes om i vinter. Er veldig glad i denne båten allerede, og ser frem til å bruke den i mange år.

 

Lykke til videre - er interessert i bilder av hva du foretar deg på styreposisjonen :-)

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Og forsettelsen kommer....her :seeya: , har hatt en liten pause fra baatplassen , men ikke fra båten som forsatt er min lidenskap :crazy:

Fjordåret gikk fortere enn forventet og dato for sjøsetting /ferie kom nærmere og nærmere noe som gjorde oppdatering på siden samtidig umulig .

Og for å gjøre en lang historie kort , kom båten på sjøen litt seinere en planlagt men tidsnok til å nyte ferien på sjøen , vi hadde 14 overnattinger i strekk og alt fungerte prikkfritt , i forkant og etterkant ble det også tid til småturer i distriktet.

 

Så da forventes vel en liten oppdatering... og det skal komme , jeg må bare ta det innimellom fordi akkurat i disse dager fornyes tak og sidepaneler og dermed er det lettest og ta det først .

 

Først noen bilder fra den fantastiske dagen for sjøsettingen , en meget spent skipper gledet seg til hav under kjølen etter over et halvt år med arbeid.

 

dscn1244.jpg

 

dscn1246.jpg

 

dscn1248.jpg

 

dscn1249.jpg

 

dscn1519.jpg

 

 

mer kommer...

Link to post
Share on other sites

Dieseltankene ble som sist ble nevnt rengjordt , skremmende hva dieseldyrene kunne forutsaket , ikke bare tankene var kraftig infisert , slanger og dieselfilter hadde også solide forekomster

 

dscn3258.jpg

 

dscn3265.jpg

 

Filteret ble demontert for rengjøring , men etterhvert viser det seg at tidens tann har gjordt sitt , så nye måtte bestilles .

 

dscn3320.jpg

 

2 uker gikk og 2 nye mottat for prisen av ett :thumbsup:

nytt VS gammalt

 

dscn3353.jpg

 

 

Her ser man nedi et "lasterom" under dørken ute , jeg fant ut at det ville bli litt mer praktisk å flytte både dieselfilter og sjøvannsfilter inn i maskinrom

 

dscn3106.jpg

 

og da ble det seende slik ut , montert på vegg bak og imellom maskinene

 

dscn3475.jpg

 

riktig nok fikk sjøvannsfiltrene en liten oppshining før flytting

Tannbørste nye pakninger og litt sikaflex og di var go så nye..

 

dscn3383.jpg

 

dscn3384.jpg

 

dscn3385.jpg

 

dscn3386.jpg

 

Det gamle "lasterommet" fikk dermed nytt liv og oppbevarer nå utemøblene.

 

dscn3476.jpg

 

dscn3483.jpg

Link to post
Share on other sites

Du verkar vara en omsorgsfull man Nimba, och Du går grundligt tillväga!

Det ser fint ut!

 

Lite tveksam dock till att sätta Sikaflex på o-ringstätningarna i sjövattenfiltren.

Det tror jag inte konstruktören har tänkt sig.

 

Det gör väl iofs ingen skada kanske, men tanken är väl att gummi-ringarna skall täta...

 

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har nok helt rett , av og til gjør jeg litt for mye av det... bare for sikkerhets skyld :blush:

I forbindelse med flyttingen av sjøvannsfilter måtte slanger rutes om . og selvsagt nye tettinger rundt axslinger , hadde planer om oljesmurte men det var ikke å oppdrive til mine hylser , dvs spesialtillpassede kunne lages til en uoverkommelig pris , kondomene fikk jeg for halv pris fra England :yesnod:

 

 

 

dscn3479.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei Nimba!

 

Kjøpte en 1986 Nimbus 4000 med 2x TAMD 40B i sommer. Har vært ute med den noen turer, og vi synes båten fungerer utmerket til vårt behov. Har drevet med campingvogn i ti år, så nå ser jeg frem til minst ti år med båt. Bor i Bodø, og planlegger å dre til Lofoten neste sommer.

 

Status på båten vår var rimelig grei, men oppdaget osmose i akterspeilet, samt slark i begge rorhylsene før kontrakten ble undertegnet. Polygon i Bodø fikset akterspeilet på profesjonelt vis, mens selger byttet begge rorhylsene. Dermed fikk jeg god tid på land til å polere og bunnsmøre skroget før sjøsetting. Motorene er gått 2400 timer.

 

Planlegger endel modernisering her og der. Til nå er alle lyspunktene i båten byttet til LED. Neste er full modernisering av bryterpanel/ sikringer. Regner med å gå for Biltemas touchpanel med tilhørende relebokser. I vinter skal jeg gjøre følgende:

 

-Nye dynamoer

-Oppgradering av hovedkabler

-Modernisering av skille mellom start og forbruksbatterier.

-Demontering/ overhaling av begge kjølerne (ser OK ut, men skal ta dem fatt uansett)

-Nye fotbrytere/ releboks til ankervinsj

 

Ved landsetting neste vår skal sjøvannsinntakene byttes...

 

I øvrig er båten fantastisk fin innvendig, men alt av puter skal trekkes om i vinter. Er veldig glad i denne båten allerede, og ser frem til å bruke den i mange år.

 

Lykke til videre - er interessert i bilder av hva du foretar deg på styreposisjonen :-)

 

 

Hei Finn Nimbus

 

Ser du har planer... kansje du er godt igang ?

-nye dynamoer

Jeg kjøpte 2 stk 140A , men solgte den ene da jeg synes det ble litt overkill , men angrer noe idag , kjøper gjerne en ny , gi en lyd visst du er interessert , skaffes billig...

Ellers har jeg 2 adskilte system , den nye dynamoen forsyner alt av forbruk og lader en bank på 560A , her er også en inverter på 1000W tilkoblet

Den andre på 65A (orginal) lader kun startbatteriene som består av 2 stk 70A . Systemet funker !

 

 

Når det gjelder styreposisjonen er det faktisk det eneste på listen som jeg ikke rakk å fixe , den jobben startes når jeg er ferdig med nytt tak /sidepaneler og belysning , om et par uker... visst du har komt igang må du komme med litt info ....

 

Lykke til uansett

Link to post
Share on other sites

Taket i båten min ser ganske trasigt ut , fuktighet (vannlekkasje) har trekt igjennom finèren og store deler av "skaien" har bleiknet , i tillegg har tidligere eiere hatt taket som info tavle .

 

Dette bildet viser egentlig et flott tak , og gir desverre ikke inntrykk av tilstanden , heller et bilde å bruke om hvordan det opprinnelig så ut .

Det viser heller ikke at det henger svært dårlig med skruer som har vært ute og inne mange ganger , en del av dem står bare til pynt . Det er dermed på høy tid å få gjordt noe før det kommer ned.

 

I sesongen som var fikk jeg lokalisert MANGE lekkasjer , men forsatt forgår etterforskning...

 

 

 

dscn3096.jpg

 

 

dscn3097.jpg

 

 

Lettere er det kansje å se , når takplatene er demontert ....

 

tak1.jpg

 

 

På platen til høyre har jeg fjenet skaien langs kantene for å kunne måle eksakt til nye plater , lenger nede vil man se hvorfor nye plater...

 

 

tak2.jpg

 

 

Her kan en også se skjoldene pga. fuktighet , ellers også en generell missfarging , kansje fra en tid med mye nikotin også ?

 

 

tak3.jpg

 

 

tak4.jpg

 

 

Berre lekkert....

 

 

tak5.jpg

 

 

tak6.jpg

 

 

Nye plater ankommer "to day" ....

Link to post
Share on other sites

Vel.. apropo kost , har jeg hverken regnet på det eller hatt noe form for budsjett . Men så kjøper jeg ikke noe før prisen er grundig sjekket , og som du sikkert har lagt merke til er mye kjøpt fra utlandet , som oftest havner det på 50% av prisen i Norge.

Kosten må ogå sees i betraktning til prisen jeg ga for båten -og gleden arbeidet gir meg . Hobby kan være så mangt , og koste så forskjellig :smiley:

 

 

Visst det er av interesse kan jeg være behjelpelig tips om leverandører .

Link to post
Share on other sites

Flott skute du fikser på.

Har sett denne tråden før, men leste gjennom den i dag igjen.

 

Jeg vil takke for en ting du skrev, det var nok ikke ment som et tips, men det ble for meg et veldig godt tips.

Båten min har to tanker, på hver 200 liter.

Jeg ville gjerne rengjøre de før sjøsetting, men det er en del diesel i de.

Lurte lenge og vel på hvor jeg skulle tappe all den dieselen, men du har jo opplyst meg svaret...

Det er jo bare å pumpe alt fra den ene tanken over i den andre, gjøre ren den ene, pumpe tilbake via filter og så gjøre ren den andre.

Snakk om å ha løsningen midt oppe i dagen, og ikke tenke på den...

Takk for tipset, og lykke til videre med Nimbusen. Den ser ut som en veldig fin båt!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Takker så mye

Håper du slipper å møte det som møtte meg .. i tankene . Finner du rester av dieseldyr ikke glem å gjøre rein " tankmåleren også , som i Nimbusen består av 2 rør , tur & retur + måleren

Jeg brukte trykkluft og bra med guffe kom ut , målte samtidig motstanden i tankgiver , da den ene tankmåleren(instr. i dasj) viste feil , årsaken var instrumentet

Så jeg skal skifte begge to og har peilet ut en type instrument som gir en bedre skalering på innholdet i tanken .

 

 

dscn33761.jpg

 

 

Vanskelig og se med men , 2 tynne "motstandstråder" gir feedback til instrumentet

 

dscn3379.jpg

 

 

Full tank !

 

dscn3381.jpg

 

 

Og her er instrumentet som kan programmeres etter flere typer givere

 

tankmaaler1.jpg

 

 

 

Du får uansett ha lykke til med regjøringen

Link to post
Share on other sites

I går fikk jeg i hus nye plater til taket , jeg valgte 6mm merantifiner .

Først skar jeg opp 6 cm brede "lister" som måtte festes i taket i båten , disse blir brukt delvis som oppheng for selve takplaten og som feste til teaklisten ytterst.

Jeg brukte presslim og skruer . Ellers så har jeg forlenget dem i forhold til dem gamle for og få bedre bæreevne til taket . Som det framgår på bildet er plasten hvor instrumenter har stått så oppskåret at den helt har mistet bæreevnen . Oppå listene skal jeg feste en lekte som viler helt framme i taket , den vil bli sterk nok til å bære både tak og "plastik".

 

Totalt 5 lister ble montert , her vist bakover på stb.side

 

0620.jpg

 

Frammover stb.side

 

x_0610.jpg

 

 

 

zzzzzzzzzzz...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...