Jump to content

Prosjekt: "Nimbus 4000"


nimba

Recommended Posts

Flott de`t :smiley:

Selv liker jeg å se på andre sine prosjekt , så da må jeg nesten bidra litt selv :flag_bp:

Tok og gikk igjennom bildene mine for å se på hva som var innkjøpt og utifra det huske hvor det var innkjøpt , her er noe av det jeg kan komme på...

 

Norske butikker

 

www.maritim.no

Bergen / meget gode priser , god service og rikt utvalg .

 

 

www.marineshop.no

Best på pris for en 1000W Sinus inverter

 

 

www.qmi.no

Olje og motorbehandlingsprodukter

 

 

www.maritim.as

Dieseldyrbekjemper

 

 

www.marinesentret.com

Rotete butikk i Bergen med fantaskisk godt utvalg og gode priser ,

kjøpte alt ifb.med kloakken her.

 

 

www.bjt.no

Billige Motorlabber

 

 

www.propellservice.no

Fikk propellene mine til å se nye ut

 

www.frydenbosabb.no

Rettet akslingene mine , nesten gratis .

 

 

 

 

Utenlanske butikker

 

 

www.keypart.com

Orginale VP deler , fikk Akseltettinger og dieselfiltre her

 

 

www.dbelectrical.com

Volvo dynamoer

 

 

www.tnorrismarine.co.uk

Flexible akselkoblinger

 

 

www.jamestowndistributors.com

Alle bronse gjennomføringer , samt viktron batteri meter

 

 

Håper dette kan være til hjelp for andre også :smiley:

Link to post
Share on other sites

Prosjekt "tak" forsetter og nye planer iverksettes .

Taket skal nå avrettes og bli litt mer "moderne" , dette medfører at det må "senkes" 3cm på midten og siden brukerene av båten ikke er over 1.90 har jeg ingen betenkeligheter med dette , jeg kan da også få innfellte lamper i taket , noe som fruen liker meget godt :smiley:

 

Legger ut et bilde som tydelig viser "togvogn" taket , og for de mest oppservante legges kansje merke til at front og sidepaneler er blitt hvite , dette var en "nødløsning" jeg gjorde rett før båten ble sjøsatt , vi syntes den var noe mørk og dyster og malingen gjorde underverker .

En del av de utrangerte instrumentene måtte også vike for GPS og ny AIS vhf , autopiloten fikk være .

Messingen gikk i bosset bortsett fra klokken og barometret som jeg lakket svart , disse ser jeg ikke har kommt med på dette bildet .

 

 

 

xx_004.jpg

 

xx_003.jpg

 

 

Så tilbake til det "moderne" taket :smiley:, fikk på plass lektene som skulle forsterke instrumentpanelet oppunder taket . de to "pinnene" framst skal settes fast i bunn , sikkert med sikaflex. Det hele ble mer enn sterkt nok , så nå skrues bare instrumentpanelet i dette.

 

 

Ser man tauet ? oppretting trengtes i lengde retningen også

 

x_066.jpg

 

x_064.jpg

 

x_063.jpg

 

x_065.jpg

 

 

 

Så da måtte taket "skimses" ned og produksjon startet

 

x_070.jpg

 

Knotearbeid

 

x_071.jpg

 

x_072.jpg

 

Kappet så til nye lister og skrudde disse opp i gjennom "skims" og opp i plasten i taket .

Så nå er egentlig taket ferdig nedlektet og klar for nye takplater .

 

 

x_073.jpg

 

x_075.jpg

 

Til dette arbeidet brukte jeg Tec 7 og skruer , jeg tror det blir mer en sterkt nok .

Ellers går nok resten av uken med til oppskjæring av de nye takplatene samt trekking av disse.

Istedenfor 2 skal jeg nå ha 3 plater , dette blir mye mere brukervennlig å jobbe med , skal også redusere listene i taket fra 5 ti 2 , den som venter får se :smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jepp , ønsker bedre kontroll på innholdet i tankene , har riktignok ikke anskaffet dem enda , men det er en sterk kandidat for mitt "nye" dasjbord som kommer etterhvert...

Den kan kjøpes bla. på Ebay.com , heter AUTOMETER 4310 og kan programmeres til de fleste typer sensorer som har motstand mellom o-270 Ohm , en typisk WEMA har 0-180 . pris inkl. frakt : $145

 

Ellers går valget på denne , som er et multi-instrument for

-tanknivå

-kjølevannstemperatur

-oljetrykk

-batterispenning

 

Er selvsagt dyrere en det over , men så er det 4 instrument totalt og for mitt vedkommende som har 2 motorer blir det 2 instrument i stedenfor 8 !!

Prisen er ca $300 + sensorer .

 

dakota_digital_multi_instrument.jpg

 

Dette selges bla. hos <www.phoenixtuning.com> og de sender worldwide :smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

har du prøvd qmien? gode erfaringer?

 

Jeg kjørte "full" pakke , som innebærte Innvendig motorvask , behandling med PTFE toppet med Royal Purple syntetisk olje . En liter dieselrens ble også hellt på tanken

Resultatet var åpenbart jevnere gange og mindre støy .

Dette er et produkt som mange har testet her på BP og meningene er så mange , jeg for min del er godt fornøyd .

Link to post
Share on other sites

Som tidligere nevnt ville jeg endre den orginale løsningen med 2 til 3 plater i taket , den ene grunnen var at de store platene var vanskelig(umulig :worry: ) å ta opp og ned pga.størrelsen , den andre grunnen var jobben med limingen av nytt trekk , kontaktlim på store flater er ikke lett å få fint .

En tredje grunn som jeg først så i ettertid var at jeg trolig kunne endre antall lister i taket fra 5 til 2 da platene ville bli mer "selvbærende" , men dette vil jeg først se når taket er komt på plass :smiley:

 

Skissene under forklarer gammelt VS nytt :

 

 

takplater.jpg

 

 

takplaterny.jpg

 

 

 

Platene ble skåret opp etter mal fra de gamle , som selvsagt ikke var rettvinklet og dermed gjorde jobben mye verre , et liten ombytting eller snuing av platene ville få kjedelige konsekvenser... noe jeg uheldigvis fikk erfare , jeg limte trekket på feil side på den første platen :headbang:

 

 

Men med hell i uhellet så jeg at denne kunne brukes som den "siste" :smiley::smiley: ved å snu den .

 

 

dscn3481.jpg

 

 

 

Lange kutt blir mye enklere med et "land" å skjære etter :

 

 

 

dscn3482.jpg

 

 

Det nye trekket var enkelt å klippe til :

 

 

dscn3485.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er lurt å male takplatene med husmaling på oppsiden før du limer trekket på, så er de ikke så

utsatt for muggdannelse.

En annen ting er at jeg ikke forstår hvorfor en skal bruke kontaktlim.

Jeg bruker vanlig vannbasert Bostik Gulv og Vegglim til slikt arbeide, lett å jobbe med og lettere å justere.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er lurt å male takplatene med husmaling på oppsiden før du limer trekket på, så er de ikke så

utsatt for muggdannelse.

En annen ting er at jeg ikke forstår hvorfor en skal bruke kontaktlim.

Jeg bruker vanlig vannbasert Bostik Gulv og Vegglim til slikt arbeide, lett å jobbe med og lettere å justere.

 

Jo... det skulle nok vært gjordt og tanken var der , men iveren etter resultat overtok :worry:

De gamle platene var heller ikke behandlet og så jo deretter ut , men så har de jammen fått gjennomgå i 23 år . Vannlekkasjen er fjernet og jeg tror unngåes mer vann holder de i nye 23år :wink:

Kontaktlim ble valgt etter råd fra erfaringer her på BP , de som solgte meg trekket og der limet ble kjøpt . Hadde jeg vist at "gulvlim" kunne brukes , hadde jeg spart meg for mye arbeid :headbang:

 

Etter at trekket ble klippet til var det tid for liming , og for å unngå luftbobler når delene ble presset sammen "spente" jeg det opp på en gipsplate som var helt slett og flat.

Først la jeg lim på takplaten med kost og sparkelspade , deretter på trekket , men da kun på det som kom i kontakt med overflaten på platen .

NB! dette lukter noe alldeles forferdelig og er ikke noe jeg vil annbefale og gjøre et sted man oppholder seg , og husk åndedrettsvern !

 

Tørketiden er ca 20 min før delene kan settes sammen , selvfølgelig avhengig av temperatur , men 20 grader er annbefalt. Kontaktlimens dårligste egenskap er at den ikke gir rom for korreksjon etter sammenføyning , den beste er en enorm heft !

 

Ellers vil jeg annbefale å ikke klippe kantene som skal brettes rundt for "kort" , det trengs ca min 5 cm å lime på , det fordi at trekket må "strekkes" rundt kanten med enn viss kraft , og det viste seg at 2 cm bød på store utfordringer med stiftemaskin .

 

 

 

dscn3486.jpg

 

 

dscn3491.jpg

 

 

Etter 24 timer skal limet være ferdig herdet , og monteringen lot seg ikke vente...

Kontrollmåling for de to neste platene ble da også lettere.

 

 

x_076.jpg

 

 

x_077.jpg

 

Rimelig fornøyd jeg :smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

:smiley: :smiley:

 

Underveis måtte lampene i taket på plass , og nye ledninger måtte legges og kobles , jeg har planer om 1 tenning på "hver" side , det midterste store har egen bryter påmontert lampen .

 

x_078.jpg

 

 

Lampene ble innkjøpt på MARITIM og er av typen med halogen , som er ca 1/3 billigere en LED .

Fordelen med halogen er den varme fine fargen , ulempen er strømforbruket .

Så bare for og prøve . bestillte jeg 2 forskjellige LED pærer på Ebay for og teste , levert postkassen for $3 stk.

 

x_080.jpg

 

led2.jpg

 

g4_24_smd_led.jpg

 

 

 

Ellers har jeg begynt planlegging av sidepaneler , som skal "ombygges" for å matche det nye taket.

Panelene har også som oppgave og holde oppe taket i ytterkantene. Ny fester måtte limes opp for og få skikkelig feste .

 

x_081.jpg

Link to post
Share on other sites

En ørliten oppdatering...

 

Sidepanelene sto selvsagt ikke lenger til resten av taket og planen min var og trekke dem med samme type stoff som i taket , hadde også planer med noe Led lys og litt "glim glim" men....etter litt fram og tilbake syntes jeg det ble noe for mye .

Panelene måtte også forlenges noen cm for bedre tilpasning , jeg kunne da også fjerne en pyntelist i overgangen mot skyvedøren .

 

Først målte jeg opp og sjøtet på et stykke med vannfast spon (eneste jeg hadde for hånd som hadde samme tykkelse)

 

 

sidepanel.jpg

 

 

 

Det ble også skjært ut et stykke hvor jeg skulle ha Led ++

 

 

dscn3492.jpg

 

 

Panelet ble så hengt opp for kontroll

 

 

x_083.jpg

 

 

Men som sagt angret jeg på hele Ledèn og tettet igjen

 

 

dscn3495.jpg

 

 

dscn3496.jpg

 

 

Panelene fikk seg også en liten "kant" , ikke spør meg hvorfor

:smiley:

 

 

x_001.jpg

 

 

x_003.jpg

 

 

Og alltid blir det endringer underveis... her avretting av de "runde" formene , som jeg ikke lenger syntes matchet det mer "moderne taket.

 

 

x_0141.jpg

 

 

sidepanel2.jpg

 

 

sidepanel1.jpg

 

 

x_0151.jpg

 

 

x_0161.jpg

 

 

Klar for grunning:

 

x_01711.jpg

 

 

0050.jpg

 

 

Nye bilder kommer når jeg har trekt de med stoff :smiley:

 

 

Og her er "glimmen" som jeg valgte å avstå :

 

 

x_009.jpg

 

 

x_008.jpg

 

 

x_007.jpg

 

 

x_006.jpg

 

 

x_004.jpg

 

 

x_005.jpg

Link to post
Share on other sites

Bra du lot "glimmen" være.......;-)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Da var panelene ferdig , nesten ihvertfall...bare litt "pynt" gjenstår (uten Led :smiley:)

Restene fra takplatene passet perfekt og "limingen" ble utført på samme måte som disse , sett vekk fra noe større utfordring med stiftemaskinen .

 

Restene...av skottbeledning , egner seg egentlig ikke til "knappe" hjørner pga.tykkelsen , håper jeg finner noe tynnere til hjørneplatene som også skal "renoveres"

 

dscn34921.jpg

 

 

trekking.jpg

 

 

x_052.jpg

 

 

trekking1.jpg

 

 

x_055.jpg

 

 

trekking_3.jpg

 

 

Frontpanelet var "så" gjennomhullet at ny plate måtte skjæres til og legges over , det "nye" panelet ønskes instrumentfritt!

 

x_087.jpg

 

 

x_088.jpg

 

 

x_089.jpg

 

 

 

dscn3466.jpg

 

 

dscn3467.jpg

 

 

dscn3468.jpg

 

 

dscn3469.jpg

 

 

dscn3470.jpg

 

 

.......................

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I påvente av detaljer rundt takprosjektet , startet jeg igår opp "prosjekt dasjbord" som omfatter flytting av rattstyring , nye instrumenter , sikringspanel etc.

Første del av jobben består selvsagt av demontering , som oftest går veldig fort , dette tok meg en liten time....

 

dscn3515.jpg

 

 

dscn3516.jpg

 

 

dscn3517.jpg

 

 

dscn3519.jpg

 

 

Grovt skissert ser jeg for meg at det skal se noelunde slik ut , akkurat som i nyere utgaver av denne båten .

 

nytt_panel.jpg

Link to post
Share on other sites

I dag tok jeg fram sagen og kutttet vekk overflødig plast , det værste med jobben var igrunn alt støvet , som ikke er noe særlig å få hverken i luftveiene eller på huden for det klør noe inn for j..

 

-og denne har jeg sett fram til å få vekk siden den dagen jeg fikk båten , skjønner ikke hva designerene hos Nimbus tenkte på her... :puke:

 

dscn3532.jpg

 

Aaaah endelig :clap:

 

dscn3533.jpg

 

dscn3534.jpg

 

 

Oppbygging startet ...

 

dscn3535.jpg

 

dscn3536.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...