Svaap Svart 4.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Hei, Det tar mye tid å oppdatere to prosjekter på nettet, så jeg har trappet ned den biten noe - og det virket som om folket er litt mettet også (forståelig i så tilfelle ) Jobber med Svaap innimellom og har gjort noen fremskritt, men det er mest Minde jeg jobber med. Skal lage en liten oppdatering for de som måtte være interessert. Hilsen Ole Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Framtia Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Vi er selvfølgelig veldig interessert, men skjønner samtidig at det krever mye å skulle dokumentere på nettet to steder. For min del ble hverdagen litt bedre når jeg nå fikk lenker til dine oppdateringer på woodenboat :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sitrin Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Kjempeflott Svaap. Gleder meg til oppdateringen. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Skudenes Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Ja takk til en oppdatering Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Hulda Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Vi begynte å bli redd for at du hadde gått lei... Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Ja, en oppdatering er meget velkommen, stå på Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Mettet? Langt i fra! Vi suger til oss alt du måtte komme med. Dine innlegg i de to trådene er et høydepunkt hver gang, det er både lærerikt og interessant å følge med på. Så det hadde vært flott om du hadde holdt oss oppdatert, vi er mange her som følger deg;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
adeneo Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 vi er mange her som følger deg;-) Hør,hør! Sjekker nesten daglig om det er noen oppdateringer på Svaap og Minde, både her og på det engelske forumet, så det er ingen grunn til å slakke av i svingen nå ! Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 6.November.2013 Link til dette innlegget Svart 6.November.2013 Tror nok det er like mange som fortsatt følger med, bare ikke så mange som gir lyd fra seg Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 6.November.2013 Link til dette innlegget Svart 6.November.2013 Følger med stum av beundring :-) gleder meg til neste oppdatering. Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Gunga Din Svart 6.November.2013 Link til dette innlegget Svart 6.November.2013 Det tar mye tid å oppdatere to prosjekter på nettet, så jeg har trappet ned den biten noe ta den tid du trenger Svaap ! vi er glade for alt som kommer..........men vi kan vente..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bøljan Svart 6.November.2013 Link til dette innlegget Svart 6.November.2013 Hei Ole! Det er nok flere her som følger dine prosjekter her enn du er klar over, og ikke minst den hånd og ånd du legger i dine prosjekter. At du har mange hull som skal bearbeides og plugges er vi klar over men når det går for lang tid med oppdatering så blir vi bekymret. Har flere eiketrær på rot hvis du trenger mere... Keep on the good working Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 18.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Hei igjen, I høst brukte jeg endel tid på å lakkere flater av eik. Jeg har brukt en blanding av Benar og Ravilakk - basert på andres gode erfaring med denne kombinasjonen, samt at den gir en varm og fin glød i treverket. Jeg har slisset opp iroko-rester ifra dekksplanken til glattkant planker som jeg har kledd cockpit med og laget dørk til styrebrønnen. Samme materialet har jeg brukt til å bygge inn kontrollpanelet til motor, samt hendler til gass/vridning på Bergensern. (Ja her er det bare å legge hodet mot venstre...) Jeg har forsøkt å plassere kontrollene og bryterpanelet slik at det er synlig/tilgjengelig, men minst mulig i veien for tauverk som naturlig hører hjemme i dette området av båten. Hekter man storseilskjøtet i gearhendelen så blir det fort fulle vinger på Sabben - for å si det forsiktig :-) Tror plasseringen er fornuftig - det er i allefall lett å betjene både ror og vridning fra styreplassen. /Ole Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 1.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2013 God søndag - snart er det jul! Jeg har fortsatt litt med cockpiten på Svaap. Det blir en enkel løsning med et rammeverk av Iroko og benker/lokk av 2 lag med 9mm finêr limt med epoxy. Hadde først en plan om å lime iroko over finêren, med natespor som i dekket, men jeg tror det blir renere og finere om jeg har enkle flater med samme farge som på taket og lukene både på hytta og fordekket. Liker det enkle - det blir fort mye krims-krams... Jeg vil være nøye med å forsegle finêren med epoxy, slik at den blir holdbar. Oppsiden med å bruke finêr er at du ser resultater veldig fort. Et par kutt her og der, og vips så ser det ferdig ut. Artig. Dagens innsats gir inntrykk av en funksjonell cockpit. Det jeg er mest fornøyd med i dag, er at den store håndhøvelen min er operativ igjen (Ser den på bildet). Laget nytt håndtak i formiddag - av eik. En enkel og billig høvel, men du verden så mye glede jeg har hatt av denne - og fortsatt vil ha fremover. Byttet stålet for en del år siden - til et av god kvalitet. Dørken har jeg skåret ut av vannfast 18mm finêr. Alle bjelkene til dørken er boltet slik at de blir lette og demontere hvis motoren skal ut igjen på et senere tidspunkt. /Ole Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
egilwh Svart 1.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2013 Nå satser vi på åpning av en ny luke i 23 dager til..... ;-) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Kenneth 81 Svart 2.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2013 Svaap's julekalender! Beste julekalender-idéen jeg har hørt på mange år. Gleder meg til fortsettelsen. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Svaap Svart 3.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2013 He he.. Tror det går et par bedre julekalendre på TV ;)) Blir ikke fremdrift her denne uken - jobb krever reising. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Ventus Svart 13.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 Fantastisk tråd - men er den i sitt rette element? Gleder meg uansett til å lese fortsettelsen! =) Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 8.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2014 Kjære Ole Jeg velger å starte slik, kjære Ole, slik som man gjerne gjør til venner. Vi har riktignok aldri truffet hverandre, og kommer kanskje aldri til å gjøre det heller, men jeg har tilbrakt så mange hyggelige timer sammen med deg (på nettet) at jeg regner deg som en venn. Ord kjennes fattige når du nå har mistet ditt livsverk. Brann er utrolig brutalt. Ikke bare er det voldsomme krefter der og da, men restene som ligger igjen gjør ekstra vondt å se på. Forkullede rester av noe man har hatt sterke følelser for er grusomt. Håper derfor at dere får ryddet vekk restene snart, slik at dere slipper å ha dem rundt dere. Som du skriver er alt tapt i brannen. Ja, alt det fysiske er borte - og kommer aldri tilbake - men mye annet er igjen. Du har betydd mye for meg (og mange andre) gjennom flere år. Vi har fått innblikk i en båtbyggers tanker og beslutninger, med gode begrunnelser og flott bildedokumentasjon. Trinn for trinn har du tatt oss med, og for en fantastisk opplevelse det har vært. Jeg antar at din egen utvikling har vært like fantastisk. I løpet av restaureringen har du tilegnet deg kunnskaper det er få andre forunt å ha. Du har bygget båt med en presisjon som en erfaren møbelsnekker. Du har holdt på med restaurering i veldig mange år. Der andre ville ha tatt snarveier for å få båten raskt på vannet, har du heller gått skikkelig i dybden. Veien til målet har vært vesentlig, ja kanskje mer vesentlig enn selve målet. Jeg har mange ganger lurt på om du ville finne like mye glede av å bruke båtene som å restaurere dem. Det får vi aldri vite. Hva skjer nå? Det vet bare du og dine nærmeste. Det kan tenkes at du bygger opp et nytt verksted med nye maskiner og starter på et nytt prosjekt, eller at du bryter med alt båtrelatert og starter med noe helt annet. Hvis du konkluderer med at du orker å starte på nytt - med båt - så håper jeg du vil dele det med oss på forumet. Du har betydd mye for mange i lang tid. Svaap og Minde er borte, "evig eies kun det tapte". Hilsen Snekker'n (Som i kveld vil ta et "Klikk" i form av gravøl for Svaap og Minde) Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Ben Sin Svart 8.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2014 Liker. Sitér dette innlegget Link to post
zeyang Svart 8.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2014 Som båtbygger selv som har brukt nå mer enn 10.000 timer på et colin archer prosjekt selv, får jeg vondt langt inn i sjela når jeg leste om at Svaap og Minde hadde gått med i brann. Mang en gang har jeg selv tenkt hva som skjer om det begynner å brenne i driftsbygningen som ligger rett siden av båten. Faren er jo alltid tilstede. Det er ikke lett å komme med trøstende ord, men jeg håper inderlig du kommer over dette og finner deg et prosjekt igjen. selv om båtene er borte er jo alle de hyggelige timene i verkstedet og på båten jo fremdeles med deg som et minne. lykke til og håper du raskest mulig finner deg et nytt prosjekt. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 8.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2014 En av mine forum-venner fra USA, og som selv har bygget båt etter Danske tegninger, viste Minde og Svaap en bevegende gest ved sjøsetting av sin egen båt. En tale ble holdt (!) og vimpler med Minde og Svaap ble hengt over baugen på båten rett før krana løftet henne til vannet. Dette er venner jeg har hatt lang og god kontakt med, og det rører fortsatt sjela å lese hvilken støtte jeg har fått av så mange! /Ole Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Skudenes Svart 9.November.2014 Link til dette innlegget Svart 9.November.2014 For en flott gest :-) Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Martine29 Svart 22.November.2020 Link til dette innlegget Svart 22.November.2020 Fantastisk lesing. Ord blir fånyttes. Håper nye medlemmer her inne ser og tar seg tid til å lese denne tråden Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.