Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

Hei Trygve.

 

Jeg har ikke forsøkt å varme opp epoxy som skal fjernes - det er sikkert en god ide!

Sjøsetting blir det ikke før til våren, når alt er ferdig. Ser for meg at jeg ikke lager ny rigg med det første - den gamle er fullt brukbar som den er.

 

Ps! Noen som kjenner til om det er pælemark i Bunnefjorden? (Brakkvann).

 

Hilsen

Ole

Link to post
Share on other sites

Hahhh.. Oppvokst i Bunnefjorden (Bomansvik). Denne fjorden er saltere enn Hvaler/Koster. Den derre brakkvannsbiten kan du glemme! Pelemark? Den levde meget godt den tiden jeg holdt til der.

 

Jeg regner med at sjøsettingen annonseres, slik at jeg kan stille om jeg ikke er offshore. Det blir som rene dåpen av egne barnebarn. For oss som har slitt sammen med deg i et antall innlegg. Og gitt tildels tåpelige råd.

Link to post
Share on other sites

He he... Dåpen av egne barnebarn :giggle:

 

Har satt pris på dine innspill Hulda, og ser frem til å møtes på fjorden!

 

 

Lister til fordekksluka ble limt på plass i dag.

 

 

 

11092012_021.jpg

 

 

 

 

 

11092012_022.jpg

 

 

 

Holdt på å glemme maskeringstapen men fikk den av før limet hadde herdet skikkelig.

 

 

 

 

11092012-2_002.jpg

Link to post
Share on other sites

Den siste listen på luka ble laget og montert i ettermiddag.

 

 

 

 

12092012_009.jpg

 

 

 

Hjørnene skal avrundes når limet har herdet.

 

 

 

De to siste listene ved nedgangen til hytta ble også montert.

 

 

12092012_005.jpg

 

 

 

 

Siden jeg var i gang med listing så gikk jeg for å lage disse til forbindelsen mellom cockpit og hytteveggen. Splittet en halv rundlist i to, så det må vel bli en kvartlist det da.. Disse vil jeg skru på plass med en fleksibel fugemasse mellom, slik at eventuelle bevegelser ikke fører til sprekkdannelse.

 

 

 

12092012_001.jpg

 

 

 

LItt lett høvling mot anleggsflatene og de passer fint.

 

 

 

12092012_002.jpg

 

 

 

12092012_003.jpg

 

 

Toppen kapper jeg etter at de er montert, for å være sikker på å få en helt rett flate for det siste stykket.

 

 

For en stund siden laget jeg blokker til å montere vinsjene på. Disse har jeg kviet meg for å plassere, men nå har tiden kommet for å bare hoppe ut i det.

Båten er såpass liten at det er helt kurant å seile den alene, og det blir også hensyntatt med tanke på hvor vinsjene plasseres.

Vinkelen skjøtene vil få inn på vinsjen er det for tidlig å si noe om, men jeg har vinklet brettene noe ut i forhold til en loddlinje.

 

Etter at vinkelen var justert på høvelen:

 

 

12092012_006.jpg

 

 

 

12092012_007.jpg

 

 

Brettene blir festet med 2 bolter i hver med fornuftige skiver på innsiden.

 

 

To av blokkene hadde sprukket i limfugen (er ikke så greit å lime eik), så disse ble splittet og limt på nytt.

Passer på å raspe limflatene skikkelig opp for å forankre limet inn i veden.

 

 

12092012_008.jpg

 

 

 

Ellers så har jeg (omsider) fått levert inn søknad på å få Minde på listen over "Vernede Fartøy" hos Riksantikvaren.

 

 

God kveld!

Link to post
Share on other sites

WOW! :yesnod: Dette er helt fantastisk, fant tråden i formiddag og har brukt dagen og mesteparten av natten på å la meg imponere! Utrolig spennende å lese om et prosjekt som er så veldokumentert med bilder og tekst. Lykke til videre med både Svaap og Minde, skal følge nøye med begge trådene fremover!

Link to post
Share on other sites

Estenkyr:

Jeg har bladd litt frem og tilbake på alle sidene i strengen min, og ser at det er rimelig mange sider og relativt tidkrevende.

Hyggelig at du har funnet det verd tidsbruken.

 

Lena:

Takk for kompliment.

Jeg har vært heldig å seile redningsskøyte et par ganger i sommer, og det er virkelig stas å kjenne over 30 tonn bevege seg trygt over urolig sjø.

Håper alt er vel ombord i Sandefjord.

 

 

 

Litt slipearbeid er gjort - slike ting som tar tid, og som ikke alltid er like givende som de er viktige.

 

 

 

Rundet hjørnene på listverket til luka:

 

 

16092012_018.jpg

 

 

 

16092012_019.jpg

 

 

Jeg håper luftingen under madrassene er tilstrekkelig. Hørt mange sliter med rått sengetøy som følge av for tett bunn.

 

 

 

Kjenner stadig på at det er litt for lite plass på verkstedet nå.

 

 

 

16092012_020.jpg

 

 

 

 

 

16092012_022.jpg

 

 

4 av 8 skruer knakk når de ble forsøkt bakket ut av eika (forborret først). Jeg har erfart dette hele veien med disse skruene, men tror ikke skruene er dårlige, men at det bare er slik det er med 316 kvalitet (A4). Rent praktisk i dette tilfellet, så gjør det ingenting. Jeg propper igjen hullene og lukker øynene.

 

 

 

16092012_017.jpg

 

 

 

 

Fein maskinen er uvurderlig på lite tilgjengelige områder!

 

 

16092012_021.jpg

 

 

 

test.jpg

 

 

 

17092011_013.jpg

 

 

Videre så fikk jeg borret boltehull til begge klossene til vinsjene på babord side. Har ikke syrefaste bolter, men vurderer å bruke 2 stk 12mm kobberbolter på hver blokk, i tillegg til lim i anleggsflaten. Vil det holde tro? Vet jo at kobber er bløtt, men blir det for bløtt?

 

 

 

 

God kveld!

 

Ole

Link to post
Share on other sites

 

Lena:

Takk for kompliment.

Jeg har vært heldig å seile redningsskøyte et par ganger i sommer, og det er virkelig stas å kjenne over 30 tonn bevege seg trygt over urolig sjø.

Håper alt er vel ombord i Sandefjord.

 

Ja, det er litt spesielt å seile redningsskøyte. Ble selv overrasket over den forskjellen som var etter bytte av Skjæløa vår som også var veldig god i sjøen.

Alt er vel ombord i Sandefjord. I vinter skal hun pakkes godt inn, så blir det pussearbeid etter jul og frem mot sommeren. Hun har jo 100 årsdag til neste år og da må hun være i pussen må vite :smiley:

Vi regner med å seile sørover neste sommer, så kanskje vi møtes på sjøen.

Link to post
Share on other sites

I ettermiddag fikk jeg forsenket boltehullene til vinsj-blokkene.

 

 

 

 

19092012_004.jpg

 

 

 

Jeg kappet noen 12mm bolter for å kunne fiksere blokkene på plass, uten behov for tvinger. Grunnen til dette var at jeg skulle runde alle kantene på karm/vinsj-blokker med overfresen, og dermed måtte ha "fri bane" for fresen.

 

 

 

19092012_005.jpg

 

 

 

19092012_007.jpg

 

 

 

Må fylle acetylen/oksygen flaskene før jeg får laget boltene. Det gjenstår også et par nater inn mot cockpit karmen som jeg må gjøre ferdig før jeg kan montere blokkene.

 

 

Ellers så var det gledelig å se at jeg fortsatt kan få brukt dørene til nedgangen etter litt tilpasning. Disse ble laget til den forrige hytta, og er i utgangspunket litt for smale. Jeg lager bare en innvendig karm og justerer toppen til å passere under skyveluka så blir det bra.

 

 

 

19092012_010.jpg

 

 

 

19092012_011.jpg

 

 

 

Det gjenstår justeringer på løpebjelken til skyveluka, og spesielt avslutningen av denne i bakkant.

 

 

God kveld!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I helgen fikk jeg fraktet seilsjekta hjem på en båthenger for vinterlagring.

Det var så flott vær i går ettermiddag at jeg bestemte meg for å kjøre opp til Årnes for å seile litt oppover elva.

 

 

 

Det blåste gunstig for å forsere elvas strøm, med nærmest platt lens oppover.

Ved elvedeltaet mellom Vorma og Glomma ligger Nes Kirkeruiner, en steinruin fra tidlig 1100-tallet - et spesielt flott sted på en slik dag, så jeg bestemte meg for å seile til brygga for en titt.

 

 

02102012_005.jpg

 

 

 

02102012_009.jpg

 

 

 

02102012_011.jpg

 

 

 

02102012_016.jpg

 

 

Kirkebygget ble ombygget på 1200, 1300 og 1600-tallet før den ble herjet av brann i 1857 etter et lynnedslag.

 

 

02102012_024.jpg

 

 

 

Det ble bidevindseilas hjem igjen, og selv om jeg hadde svært god fart i båten så avanserte jeg for lite i forhold til ønsket retning i forhold til hvor lenge det ville holde seg lyst. Jeg rigget derfor ned masten og rodde mot ganske kraftig motvind i en gooood halvtime.

 

Inne i havna var det rolig og greit, og båten kom på hengeren igjen.

 

 

02102012_030.jpg

 

 

Jeg viste at jeg hadde en "Klikk" hjemme i kjøleskapet, og var enig med meg selv i at det hadde vært en fin ettermiddag..... :thumbsup:

 

 

 

Kraftig regn i ettermiddag betinget innearbeid, og Svaap fikk et par timers oppmerksomhet.

 

 

Jeg laget forsenker-plugger (i to forskjellige dimensjoner), og plugget listene til luka på fordekket, samt babord fenderlist.

 

 

 

03102012_004.jpg

 

 

 

03102012_009.jpg

 

 

Ankeret skal surres på dekk under seilas, og skal helst ikke ligge direkte mot dekket - det vil bare føre til slitasje over tid.

Jeg har laget klosser av iroko som er tilpasset ankerets berøringspunkter mot dekket i sammenslått tilstand. Den fremre blokken ville jeg endre på slik at kula på "tverrstokken" lå ned i en tilsvarende grop i et stykke iroko.

 

 

03102012_005.jpg

 

 

Brukte deretter et kvistborr for å få ut veden, og et flattborr i senter til slutt. Poenget er å lage en grop i en halvkule-fasong.

 

 

03102012_006.jpg

 

 

Bildet er tatt før jeg borret ut senter. Det gjenstår å jevne dette ut, og jeg må klø litt i hue for å finne en måte å få dette gjort pent. (Har ikke lyst til å feste denne til dreiebenken...)

Den passet fint til ankeret.

 

 

03102012_007.jpg

 

 

Klossen skal rundes litt for å bli noe mer behagelig å se på.

 

 

Jeg tørrmonterte skylightet, og ser (igjen) at jeg har en utfordring i for lavt tak på verkstedet (eller for høy båt..).

 

 

03102012_001.jpg

 

 

 

03102012_002.jpg

 

 

 

Jeg syntes egentlig at skylightet trekker ned helhetsinntrykket på hytta. Er rimelig godt fornøyd med linjene i hytta - ikke for dominerende, men gir akkurat ståhøyde for oss. Skylightet gjør det litt mer "topptungt". Lyset skylightet gir ned i salongen er dog avgjørende for et trivelig bo-miljø!

 

 

03102012_003.jpg

 

 

 

Får håpe det regner i morgen også.....

Link to post
Share on other sites

Du som er en rev på epoxyliming, får laminere noen buede tverrbjelker til taket og bytte dem ut! Da får du bedre plass.... :yesnod:

 

Er forøvrig ikke helt enig i din kommentar om skylightet. Det er jo vanskelig å si bare ut fra bilder og uten å kunne se båten på litt avstand, men jeg synes det hever inntrykket.....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Du verden, for et arbeid, eller kalle det kurs i båtbygging, type gammel båt. Jeg er imponert langt over det som kan settes ord på.

Mitt store spørsmål er som følger: Trebåt på land i, hva var det..fjorten år? Vil den flyte eller trengs div pumper?

Vel, så vidt jeg vet, tre flyter, men jeg undres likevel.

 

Lykke på ferden Svaap.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Hei Egil,

 

Har faktisk vært inne på tanken på å øke høyden på veggene på verkstedet, ved å jekke opp takstolene og bygge imellom.

Ble med tanken.... Skylightet får bli som det er. Når mast og bom kommer på plass vil synsinntrykket sikkert endre seg, og det blir kanskje ikke så prangende.

 

Faxen og Vivvi: Takk for hyggelig tilbakemelding.

Når det gjelder båtens opphold på land, (17 år) så har det ingen betydning ettersom all ved er skiftet ut. Den står i prinsippet og venter på første gangs sjøsetting.

Skroget i Svaap er luset så eneste lekkasje jeg påregner er gjennom store boltehull i senterkonstruksjonen, hvor trange bolthull kan ha åpnet seg noe etter hvert som treet har tørket.

 

Jeg er ikke tøffere i trynet enn at jeg selvsagt kommer til å ha pumpe installert, og backup i beredskap ved sjøsetting :pray:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ole, nå har jeg vært igjennom tråden din på Wooden Boat Forum, bare for å sjekke at ikke du har lagt mer informasjon der! :pray:

 

Har ikke finlest alt, men du er nesten renvasket. :lol:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

He he Egil,

Ja det stemmer at jeg skribler litt på verdensspråket også :sweat: ..

 

Inne i en lite produktiv periode for tiden.

Var på seilas deler av forrige uke og helg - helt fantastisk!! Skikkelig påfyll av inspirasjon til å jobbe videre for å bli ferdig med båtene slik at byggefase går over i bruksfase...

 

Vel hjemme igjen ville jeg forsøke å sparke igang arbeidet med en enkel og rask oppgave - festing av halegattene både foran og bak.

Det hele strandet ettersom jeg ikke fant halegattene - "Jeg er sikker på jeg hadde dem i går" surret i hodet mitt men jeg saumfarte verksted og båt - uten resultat..

 

I kveld fant jeg dem liggende i linoljekaret (selvsagt lå de der :giggle: ), så da ble verktøy klargjort til montering.

 

Disse ville jeg spikre med skipsspiker, og jeg hadde noe 3" liggende som tidligere har vært brukt til det gamle dekket. Disse rettet jeg ut for gjenbruk.

 

 

 

 

img_2707.jpg

 

 

 

img_2710.jpg

 

 

 

Etter oppmåling, forborring og fuging av undersiden på beslaget så ble de spikret på plass.

 

 

img_2712.jpg

 

 

 

img_2718.jpg

 

 

 

God fredag :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

En kort oppdatering:

 

Gjorde ferdig klossene til oppbevaring av ankeret før disse ble montert.

 

 

 

29102012_001.jpg

 

 

 

 

29102012_003.jpg

 

 

 

 

29102012_008.jpg

 

 

 

29102012_009.jpg

 

 

 

30102012_001.jpg

 

 

 

 

30102012_002.jpg

 

 

 

Det skal påføres surringer som sikrer ankeret i å løfte seg i sjøgang.

 

 

Jeg så en smart løsning på en hakeløsning for å holde fordekks-luka åpen som jeg ville bruke.

Begynte på den i ettermiddag.

 

 

30102012_003.jpg

 

 

 

 

30102012_004.jpg

 

 

 

 

30102012_005.jpg

 

 

 

30102012_006.jpg

 

 

 

 

30102012_007.jpg

 

 

 

 

30102012_008.jpg

l

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, hyggelige tilbakemeldinger!

 

Jeg spikret disse ettersom de først og fremst skal ta sideveis krefter, og min erfaring med de skruene jeg har brukt (stor sett syrefast), er at de lett knekker for torsjon og skjærkrefter. En skipsspiker har større motstand mot disse kreftene - tror jeg.

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvis SVAAP tillater: Skipsspikere sitter noe innmari i eik. De holder bedre enn skruer, er sterkere, har bedre galvanisering. Det eneste måtte være om SVAAP fikk fatt i bronseskruer av riktig dimensjon, men det kan vel bli vanskelig.

 

Husker når vi skulle foreta reparasjoner av noenlunde frisk eik, ofte dro vi disse spikrene tvers av, umulig å få hele ut.

 

Det eneste jeg kunne tenkt meg, var at venstre- og høyre halegatt hadde byttet plass. Men det kommer an på hvordan man vil ha det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...