Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

Limfugen med mel som fyllstoff virker å ha fungert greit, men jeg tviler på at jeg ville brukt dette i en strukturell liming. I laskene mine er det satt kobbersøm i tillegg.

 

 

 

Er "Wooden Boat" inne i bilde ?

 

He he... Nei :giggle: - Men lokalavisen skrev en artikkel nå på sommertid - greit med en maritim agurk her inne på innlandet :lol:

Jeg gleder meg til å seile Svaap, ettersom jeg faktisk kjenner hver en flis i båten - bokstavelig talt. Når jeg tenker meg om så kjenner jeg også hver bolt, skrue og spiker også :sweat: .

 

 

 

Ettermiddagens økt var å fortsette å olje/lakke over dekk.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Siden Coelan-spannet hadde "selvherdet" til dyre dommer uten at jeg fikk glede av mirakelstoffet, så bestemte jeg meg for å kjøre samme blandinga av Ravi og Benar på hele Shabangen. Usikker på om jeg kan lakke over Coelan uten at det blir krøll, men det er kanskje noen som vet der ute?

 

Det er kun rekka på babord side som eventuelt blir et problem.

 

 

Fordelen med slikt finish-arbeid er at man er fort ferdig, og kan ikke gjøre annet enn å drikke kaffe etterpå. Støvende arbeid må vente!

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

En av de detaljene jeg er veldig godt fornøyd med på Svaap, er utformingen av hytta. Den er romsligere enn den ser ut (ståhøyde på midten for oss), men virker ikke dominerende over dekk.

 

 

bilde

 

 

 

Husker at det tok litt tid å lage hjørneklossene, men det utgjør en liten detalj som er med på å løfte inntrykket litt.

 

 

 

bilde

 

 

 

Dørene til nedgangen ble hengt opp i en hyllestender, slik at de hang fritt for overflatesmøring.

Merkelig så godt disse har holdt seg ubehandlet. Ikke èn sprekk i eikeplanker med 40mm tykkelse !

Husker ikke helt hvilke materialer jeg brukte til å lage disse, men de må ha vært tørre og fine i utgangspunktet.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Til slutt brettet for låsing av rorkulten.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Jeg var uheldig å miste drillen min på sjøen når jeg hjalp en kompis med ny toppstevn på reketråleren hans, og i et forsøk på å dykke ned for å hente den og en høvel opp igjen, så sprakk jeg jaggu trommehinna på høyre øre. Var ikke dypere en 4-5 meter (fridykk), men sånn gikk det. :diving:

Hører dårlig og har konstant trykk i hue, men det går fort over og leger seg selv iflg ekspertisen.

 

Høvelen er jo kass men en av forsenkerborrene mine sto i og dèt ville jeg gjerne ha opp igjen.

 

For ei uke siden fikk jeg denne pakka i posten!

 

 

bilde

 

:clap: Det er slike pakker vi gutta liker!!

Link to post
Share on other sites

Som passiv trebåt fan er det imponerende å se hvordan du klarer å gi disse båtene nye organer slik at de kan glede oss i 100 år til. Det jeg imidlertid lurer litt på er hvordan båtene skal brukes og hvilke moderne innretninger du kommer til å installerer.

Jeg regner med at du har en plan om strøm, navigasjonsutstyr, lanterner osv.

Kan du fortelle noe om hva du har planlagt på dette området som båtens brukermønster, utstyr som batterier, ladning osv.?

 

12 volt eller 24 volt, motortype?

Redigert av logget av (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et annet tips for lagring av Coelan er å putte det i fryseren. Der kan du også legge koster og fordrivere. Lurt å legge det i noen plastposer først. Etter tining er sakene klare til bruk igjen, i samme tilstand som da du la det i fryseren.


Ravilakk ser ut til å gå fint over Coelan. Har ikke sett noen problemer med dette etter 2-3 år.

Redigert av Kaptein-Nemo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har dessverre ingen kompetanse på elektriske innretninger, og kommer til å rådføre meg sterkt når det kommer til det temaet du tar opp.

 

Det eneste jeg vet er at jeg skal ha et relativt enkelt el-opplegg på båten (Svaap).

Har allerede montert et kjøleaggregat til kjøleboksen, og vil ha belysning strategisk plassert med gode og store brytere plassert bak kravellbjelker/dekksbjelker som er lette å finne og treffe. 12 eller 24 volt? Har ikke peiling. Er det ene bedre enn det andre? Dyrere komponenter med 24V?

Sabben er jo saktegående, men reimhjulet til svinghjulet er ekstra stort på den jeg har, så jeg vinner vel noe på omdreiningstallet.

 

Når det gjelder navigasjon, så skal jeg ha en moderne kartplotter/gps av noe slag, men jeg aner ikke hva som er "best buy".

 

Minde har allerede el-opplegget klart og jeg håper det ikke trenger oppgradering.

 

Har jo lest generelt om dette på forumet, og vet det er en massiv kompetanse som jeg kan rådføre meg med.

Det er jo det som gjør Båtplassen til et så variert og nyttig forum!

 

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Teknisk sett så er jo et 24 volt anlegg bedre hvis man tar utgangspunkt i dimensjonering av kabler, spenningsfall osv. men det blir fort litt vanskeligere å finne 24 volt forbrukere til en billig penge.

Så har man jo dette med selve motoren og hvilken spenning startmotoren krever osv. Det er oftest enklest å velge den samme spenningen som motoren er laget for.

Et annet spørsmål er jo om man kommer til å seile mye eller bruke motoren mye. Mye seiling krever jo en større batteribank og mye ladestrøm fra motor. Vekt er jo ikke noe problem på en slik båt, så billige store lastebilbatterier kan jo være et alternativ.

Jeg har en del gammelt rask i garasjen som du kanskje kan bruke, så hvis du legger ut et bilde av motoren og oppgir bredde på reim, diameter på reimhjul samt motorturtall så kan vi kanskje spare miljøet ved å resirkulere noe.

Link to post
Share on other sites

Motoren på Svaap er en 30 hk Sabb (dunk dunk).

 

På ei seilskøye blir nok motoren brukt titt og ofte (jeg er ingen erfaren seiler og kommer antakelig ikke til å bli tildelt "Den begrodde propell").

Når det gjelder vekt og plass, så er Svaap en liten båt. Benker i cockpit/under cockpit har ikke store volumet, så jeg antar at det blir lettest å plassere 1 eller 2 std batterier, og at dette vil rekke til det forbruket jeg vil få.

 

Tar vi utgangspunkt i 6 lyspunkter inne i båten, nødvendige lanterner ute, Isotherm kjøleaggregat (Compact 80), samt navigeringsutstyr så er vel dette relativt beskjedent når det kommer til forbruk?

Kjøleaggregatet tar vel mest, men jeg har 50mm isolasjon i bunn/vegger og enda tykkere i lokket, så jeg håper det ikke vil bli purret for ofte heller?

 

Kom akkurat på at jeg tror jeg vil montere en (eller 2) "lyskastere" oppe i riggen, slik at jobbing på dekk i mørket kan gjøres på en trygg og belyst måte.

 

Har jeg glemt noe?

 

PS! Gammelt "rask" som eventuelt kan brukes på nytt er jeg generelt tilhenger av. Jeg skal titte litt på motor/dynamo/tilgjengelig plass etc i ettermiddag :thumbsup:

 

 

/Ole

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder navigasjon, så skal jeg ha en moderne kartplotter/gps av noe slag, men jeg aner ikke hva som er "best buy".

 

 

Sjekk ut Garmin 720S, denne holder Maritim og de fleste andre på å tømme fra lagrene sine da det skal komme ny modell med bare små forbedringer, det er passelig størrelse på skjermen, den har innebygd gps og ekkolodd (du trenger en svinger utenom). Den kostet 14000,- for et par år siden og de selger den nå ut for 5990,- -den nye vil igjen koste ca 14..

Kjøpte denne selv og er kjempeførnøyd! :thumbsup:

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Veldig hyggelig og generøst av deg Famtida :yesnod: !

 

Har ikke kommet så langt som til å sjekke ut hva som er på markedet, men oppe i masta er det vel ikke så viktig om det er det ene eller andre materialet tenker jeg.

Kjenner endel skøytefolk som blir smittet av bronsesyken.... - En dyr sykdom!!! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Siden du skal lyssette båten, så er det like greit å tenke LED-lys med en gang. Styr unna BT. Kjøp også LED-lanterner.

Det vil få stor betydning for strømforbruket, og ikke minst behovet for batteribank.

Hva slags kokemuligheter skal du ha om bord?-gass, sprit eller parafin?

Link to post
Share on other sites

jeg tenkte på belysning under dekk. Da er det LED SMD-pærer som er tingen. BT-sine er sånne ekle blåhvite lys.

BT har mye bra de, men belysning under dekk, da må man gå til andre.

Har ikke erfart dekkslys eller lanterner fra BT. Det er sikkert bra. Man får jo dekkslys med LED også nå. Jeg tenker strømbesparelse.

 

-men nå skal ikke jeg styre tråden i feil spor.

 

Et utrolig spennende og givende arbeid som gjøres med disse båtene Svaap. Jeg bukker meg i glassfiberstøvet mitt.

Var en kort periode betatt av en BB35, mahogny-seilbåt fra 1964, som jeg ble tilbudt her i Ålesund, da jeg lette etter min første seilbåt i fjor vår. Det er to stk igjen av disse i landet. Hadde jeg kjøpt den, så måtte jeg lest noen teoribøker, og ikke minst studert ditt arbeid inngående. -dog var BB35'n i bra stand med enkelte lekkasjer i dekket. Jeg feller en tåre hver dag jeg kjører forbi den, og ser den ligger der, ubrukt, urørt og ustelt.

Jeg hadde ikke mot og guts til å kjøpe den.

29.02.2012_bb35_028.jpg

 

 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Personlig ville jeg ikke rotet meg bort i 24 V på en så liten og enkel båt. Om man går opp i spenning, så kan man gå ned i kabeltversnitt. Når båten ikke er lenger enn 15 meter, så er det ikke mye å spare på kablingen. Det du skal være obs på er å lage anlegget slik at du ikke får krypstrømmer til skroget og derpå følgende luting av skrogmaterialene.

 

Når det gjelder lampene som Anjuma referer til, så har Hulda montert en art. nr. 38745 pekende litt akterover på targabøylen for å lyse opp sjøen aktenom båten. Flott i uthavn når akterankeret skal opp i mørket. Fungerer helt toppers! Jeg har dessuten montert en art. nr. 38747 (HID) som lyser forover fra targaen. Den lampen er helt fantastisk. Lyser opp hele båten og sjøområdet rundt.

Link to post
Share on other sites

Motoren på Svaap er en 30 hk Sabb (dunk dunk).

 

Noja - ein 30hk Sabb er vel det som heiter 2J, og som tosylindra firtakt blir det vel heller ka-hakk ka-hakk, den lyden.

Eg bladde litt i boka til Sabb 2J og fann at den er som standard levert med 12 volt, men 24 volt på bestilling. kva for spenning denne er for, trur eg det er lurt å sjå om du finn noko på starteren. Selvfølgelig går det an å skifta starter, men starter til Sabb tilhører den lille minoriteten som roterer motsatt vei, dermed må der forventes noko høgare pris.

Men, starter til G, 2G og 2J har samme delenr.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Vedrørende dekkslys, du ønsker sikkert en i messing eller annet stilriktig, men om en vanlig lampe i plast duger kan du få en av meg som takk for underholdningen og som et bidrag til prosjektet.

 

PLAST!!!! :thumbsdown: Her er det "Polished Gun Metal" som gjelder. Koster vel litt, men det er vel ingen stadion som skal belyses. :wink:

Davy's har vel en del tidsriktig lysutstyr, men det tar litt tid å få det. Kjøpte alle Aquasignal lanternene mine hos Toplicht i Hamburg, og sparte 1000,- kroner på det. Da er norsk moms med også.

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg forstår deg rett så har du ikke noe elektrisk anlegg i dag og trenger det meste som sikringer / brytere, lensepumpe / nødpumpe, batteribrytere, dynamo, batteri polsko osv.

Hvis du forteller hva du trenger samt navn og adresse så kan jeg sende en pakke til deg som du selv kan vurdere om du har bruk for. Det hadde jo vært morsomt å se hva du fikk ut av det gamle rasket, selv om det jeg ev. har liggende neppe er så gammelt som skuta.

Jeg sjekker jo om det er i orden før jeg sender det til deg så du slipper å montere noe som ikke virker.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Når det gjelder voltstyrke ombord, så går jeg for std 12 volt som dynamoen til motoren leverer.

 

 

Astor:

Positivt å lese at du kunne lakkere over Coelan med andre lakktyper. Jeg har fulgt dette og tok en ny runde med Ravi/Benar på alle flater som skal ha glans. Alltid tilfredsstillende å tilføre glas til treverk!

 

 

Eureka:

Jeg har satt inn en gasskomfyr - type "Eno". Har imidlertid ikke lagt opp tilførsels/overvåkningssystemet for selve mediet. Kunne tenke meg å kjøpe en gasstett beholder som kan monteres på dekk, alternativt nede i en av benkene ved cockpit (hvis jeg får plass).

 

 

Når det gjelder belysning nede, så ønsker jeg meg klassisk utseende lamper med varmt lys. Mulig LED alternativer kan innfri det, men de jeg har sett så langt har vært kalde og xzenon-like i fargen.

 

 

Logget av:

Du har rett - jeg har intet el-opplegg i båten i det hele tatt. Det eneste jeg har montert er kjølekompressor til fryseboks, men den er ikke koblet til noe ledningsnett.

Det er vel lurt å legge plastrør som kabler trekkes gjennom?

For å være helt ærlig så har jeg ikke filla peiling på hva jeg trenger/hvordan det skal legges opp, så der tar jeg gjerne imot tips fra dere kyndige!

 

 

Så er altså verkstedet låst så lakken kan herde i fred mens jeg tar med familien og reiser på ferie til vakre Lofoten++ for en stund. :clap:

 

 

PS! Er det noen som kjenner til en pram til salgs? Selvfølgelig i tre (helst gran = lett), ikke større enn 10 fot. Har saumfart Finn en stund nå uten hell.

Trenger denne til L/S Minde.

Setter pris på eventuelle tips :yesnod:

 

See 'Ya

 

 

 

img_4343.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...