Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

He he....

 

-Tror jeg bør innse at jeg har hendene fulle som det er.

Snart går telen i bakken og verkstedet tømmer seg for vann igjen. I år har det vært værre enn tidligere, og jeg har måttet gå med støvler for å komme inn i det hele tatt. Nesten så det dypeste punktet i skroget har hatt føling med vann = nesten sjøsetting!

 

 

Skal igang med å ende litt på strukturen rundt motoren og ferdigstille cockpit.

Motoren skal monteres og systemer tilknyttet den installeres.

 

Gleder meg!

Link to post
Share on other sites

Og vi gleder oss til nye oppdateringer her, har lest hele tråden nå på tre kvelder og måtte igår kveld i kjøleskapet og romstere etter litt "klikk" siden jeg stadig ble påminnet det her i tråden.. :thumbsup:

 

Forslaget mitt med nytt prosjekt til deg var forresten dårlig, da den båten båten mest sannsynlig er litt for moderne etter din smak. :wink:

 

"Imponert" er forresten heller ikke dekkende for arbeidet du gjør, har ikke ord! (Nå skal jeg straks begynne på tråden om "Minde", gleder meg til det også, får bruke en time i stua med frøkna først siden ho er litt muggen over tiden jeg har brukt på tråden din de siste kveldene.. hehe

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Hei Seil-løs og takk for et artig og aller mest hyggelig innlegg :)

 

Det har blitt noen sider med informasjon på denne tråden, og jeg skjønner at det tar tid å lese fra A til Å - for å ikke glemme antall "Klikk". Håper du begrenset deg der...

 

Det er utrolig hyggelig med alle som har vært aktive bidragsytere her inne - mange gode tips og ikke minst hyggelige støtteerklæringer, som jeg setter stor pris på.

 

Lykke til med "Minde-tråden" - den er gudskjelov kortere å komme gjennom... :)

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Hei Svaap :-)

 

Ble bare et par "klikk" (men må innrømme at det ble et "klikk" i går kveld da jeg leste gjennom Minde-tråden også) :cheers:

Så nå er jeg ferdig med begge trådene og gleder meg til å følge fortsettelsen i de!

Frøkna ble ganske muggen på meg i går da jeg fortsatte med Minde-tråden (ho har ikke hester ser du), så jeg får spandere en skikkelig god flaske med rødt på ho i kveld.. :wflag:

 

Ha en fortreffelig helg i sola! :smiley:

 

T

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

He he....

Jeg har lest siste innlegg før, men lo godt av det igjen nå..

Det tar tid å lese hele strengen - ingen tvil om det. Hyggelig at du fant det verdt det :giggle:

 

 

I ettermiddag var bikkja og jeg en tur på dekket til Svaap for å skjære ut noe mahogny til en "medforumant".

Den gamle hytta til Svaap henger opp under takstolene på verkstedet, og jeg har flere ganger tidligere vært og forsynt meg med virke.

Mens jeg først var der oppe så fant jeg det for godt å ta ned skylightet for å fullføre det nede.

Av hensyn til høyden på båten så kan jeg ikke montere det på hyttetaket før den er ute av verkstedet - får ikke båten ut med det på.

 

 

Det som gjenstår er å lime vannkanalene til senterstokken fast, samt å lime/skru senterstokken til rammen. Hengsler har jeg, og de har jeg allerede boret hull til. Glass må monteres, samt at beskyttelsespinner må til.

Godt å konstatere at delene ikke har slått seg etter en tids lagring.

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

Drillen min har tatt kvelden etter at jeg hjalp en kompis med ny toppstevn på ei fiskeskøyte, hvorpå drillen hugg tak og glapp ut av hendene mine... Plupp i sjøen! :diving: . Har vært og tittet på en ny batteridrill, og syntes det er ganske imponerende å lese at du nå får 18V driller med over 80Nm dreiemoment!!

Tror en slik vil kunne klare de fleste jobber.

 

Må ut og handle før jeg får skylightet fullført, men det skjer vel en av de første dagene kjenner jeg musa på gangen.... :giggle:

 

 

Som en kurositet til tidligere diskusjoner om styrebjelke til rorkult, (manuell autopilot), så oljet jeg den som tilhører Minde i kveld.

Denne har kobberrør som forsterker hullene til styrepinnene.

 

 

bilde

 

 

Her er Svaap sin av samme type

 

 

bilde

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei,

 

Deilig tørt vær har gitt en fin førsteslått på gården - det er alltid en god følelse når man har "kommet i havn" på den fronten.

 

 

Ikke mye som skjer på Svaap for tiden, med unntak av en journalist fra lokalavisen som var innom og knipset litt bilder.

For å ikke miste helt kontakten med prosjektet, og for å få et mindre koseoppdrag i det flotte været, så fikk jeg ned jolla som har hengt i takstolene på verkstedet i noen år.

Denne har en knusningsskade på babord side, og trenger noen nye planker.

(Planker er vel nesten å ta i.... De er 8mm tykke.....!!)

 

 

Først skulle gammel lakk skrapes vekk.

 

 

bilde

 

 

Fort gjort å få den jobben unnagjort på en såpass liten båt.

Alt er smekkert - ribbene er ca 12 x 12mm og naglene er knappe 3mm tykke i snittet. Tror ikke man skal hoppe ombord i denne før man trår gjennom skroget.

 

 

Det er 3 bord som er skadet og det gikk litt tid til å få de ut så hele som mulig.

 

 

bilde

 

 

 

Jeg laget de nye bordene i finèr slik at jeg kunne montere dem og evt justere meg frem til korrekt fasong. Bordene kom ut i biter så de kunne jeg ikke stole på ift maltaking.

 

Mahogny er dyrt så det er greit å være sikker før man begynner å kutte.

Har hatt mahogny tilgjengelig fra den gamle hytta til Svaap, men det er ikke lange nok lengder igjen, så jeg måtte fise ut til Billingstad Trelast i går ettermiddag for å få tak i en plank jeg kunne splitte. Kjøpte en 28 x 145mm planke, 1,5 mtr lang som kom på nesten kr 900,- ( :blush: )

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

Planken til venstre er fra den gamle bakveggen til Svaaps cockpit. En annen kvalitet enn den jeg fikk ta i nå, men jeg får vel benytte meg av beise-trikset som jeg har sett "Mahogny-gutta" her på forumet bruker :thumbsup:

 

 

bilde

 

 

Etter utskjæring på båndsag og håndhøvling av kuttflatene, så sto skrålaskene inn mot de gjenstående bordende for tur.

Det er litt knot å lage disse på båten, ettersom arbeidsstillingen blir alt annet enn optimal, samtidig som hele båten beveger seg under arbeidet.

Fruen har hovrasper som hun kjøper i et visst antall hver gang, og jeg fikk en av disse som jeg hadde stor hjelp av til laskene.

Skarp som en nyslipt kniv - bare det å holde hardt i den førte til sår på hendene..

 

 

50mm lange skrålasker skulle holde til dette formålet

 

 

bilde

 

 

 

Noen nagler som måtte vekk for å komme skikkelig til

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

I overlappen mellom bordgangene måtte jeg til med en fintannet sag for å fullføre skjøten

 

 

bilde

 

 

Plankene var enklere å forme

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

Det er ikke nødvendig å steame plankene for å få de på plass - myke og greie.

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

Ribbene i samme område er også skadet og skal skiftes ut.

 

Får se om jeg limer skrålaskene etter jobb i dag.

Link to post
Share on other sites

Jøss! Ikke nok med at du har både det ene og andre store prosjektet i gang så drar du frem et prosjekt som vi andre her inne ville laget egen tråd om som et lite OT i egen tråd. Du er laget av noe annet enn oss andre! :thumbsup: Mer og mer imponert over pågangsmot så vel som utførelsen av arbeidet du gjør! :yesnod:

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Naboen har skaffet seg gjess, ender, høner og hane.....

Ikke lett å få normert nattesøvn når spetakkelet er i gang kl 04 + natt etter natt...

 

Ikke energi til å gjøre noe stort i dag.

Fikk festet ny ytterstevn til jolla - den gamle var litt "veik" og så rar ut.

 

 

img_4241.jpg

 

 

Nestet på et par plank - får lime en annen dag.

 

 

img_4240.jpg

 

 

 

Phew.... rakk å poste før pc'n døde ut pga lavt batteri....

Link to post
Share on other sites

Hehehehehe.......du håll på fortsatt du Ole me båtan din......å no ein tredje ein å... ;-)

 

Du ska bærre "keep them coming" byggetrådan din på både Svaap å Minde....det følges med stor interesse herifra!!

 

Da ønsker jeg deg å dine en fortsatt God Sommer å lykke til videre!!

 

 

Mvh Jan-Roger.

Link to post
Share on other sites

Joa Jan-Roger - jeg holder på da veit du... slik går nu dagan som de sier nordpå :wink:

 

 

Limejobb i dag...

 

Har ikke microfiber til fyllstoff, og tenkte hvorfor ikke bruke mel (!).

Tok en telefon til West Systems og fremla ideen med litt skam i stemmen (forklarte grundig at jeg måtte lime i dag, og at jeg ikke hadde anledning til å skaffe deres utmerkede produkt til formålet). Han lo godt, men ville ikke avfeie det heller. Ønsket meg lykke til.

 

Blandet først tynn epoxy og fikk mettet overflatene i laskene som skulle limes, før jeg tilsatte siktet hvetemel i gugga.

Den blandet seg veldig fint i limet og jeg har vel aldri fått en så jevn og fin utblanding noen gang før. Så gjenstår det jo å se om dette holder...

Vil tro at det går greit så lenge melet blir saturert av lim

 

 

bilde

 

 

 

Den nye ytterstevnen ble også limt på plass, etter at jeg boret hull til kobberspiker for gjennomgående feste.

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

Klinke gjør jeg når limet har herdet.

 

Bordene ble limt i laskene og jeg satte inn en del kobberspiker for å fiksere bordene mens "kakedeigen" herder.

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

Blir spennende å se hvordan dette blir når tvingene taes av i morgen.

 

Må farte en tur ned til Fredrikstad og "Minde" i morgen etter jobb. Tørst eik må få litt olje midt i fellesferien :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

En liten oppdatering siden sist.

 

 

Jolla er nå planket opp og klinket med kobbersøm.

Jeg må skifte ca 8-10 ribber med den nusselige dimensjonen på 15 x 11mm - Smekkert!

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Disse ble lagt i vann for å gjøre de mest mulig føyelige etter steaming.

Smekre dimensjoner ja, men de skal bøyes i relativt små radier.

 

 

 

bilde

 

 

 

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å lakkere jolla, men det ble såpass stor fargeforskjell på de nye plankene mot de eksisterende, at jeg valgte å male skroget utvendig. Akterspeilet forblir lakkert - av teak.

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Cockpiten på Svaap ble slipt (igjen), og jeg fikk gitt eika et strøk med en blanding av Benar og Ravilakk.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Nå som jeg har fått på et strøk med olje/lakk så holder resultatet seg, og godt er det for jeg har vel slipt disse overflatene 3 ganger nå :giggle:

(Godt jeg har noe å ta av i forhold til dimensjoner)

 

 

 

God kveld :cheers:

Link to post
Share on other sites

Takk Rainbow og Vivvi - hyggelig!

 

 

 

Sjøsetting av Minde blir til våren (- denne gangen skal det skje :lol::giggle: -)

 

 

 

Ettermiddagen gikk til å slipe rekka på styrbord side - babord side er lakkert (med Coelan) og ser fin ut.

Hadde tenkt til å gå på med Coelan også på andre siden, men spannet mitt (3/4 fullt) hadde antatt fast form, dvs en gummiaktig fast form.

Vanskelig å få spann som er åpnet skikkelig tette for lagring.

-Sikkert noen av dere som har en lur måte å tette/lagre spann på?

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Midtfisken ble slipt før jeg gav luka ett strøk av blandinga.

 

 

bilde

 

 

 

 

Alt slipearbeidet krever rengjøring - noe som ofte tar lang tid, enten man bruker kost eller sponavsug.

Nede på Minde kjøpte jeg meg en løvblåser fra Biltema - hele 2400W - en real kaldføner.

Bikkja og jeg tok turen inn på BT i kveld og ryddejobben var unnagjort på 2 minutter. Repeterte blåsinga når luftstøvet hadde lagt seg, og det var klart til lakking.

 

Cockpiten fikk nok et strøk før jeg tok kvelden.

Link to post
Share on other sites

 

Ettermiddagen gikk til å slipe rekka på styrbord side - babord side er lakkert (med Coelan) og ser fin ut.

Hadde tenkt til å gå på med Coelan også på andre siden, men spannet mitt (3/4 fullt) hadde antatt fast form, dvs en gummiaktig fast form.

Vanskelig å få spann som er åpnet skikkelig tette for lagring.

-Sikkert noen av dere som har en lur måte å tette/lagre spann på?

 

Fra den tiden jeg hadde agenturet på Coelan og hadde lager her i Ålesund, fikk jeg tipset fra importøren om å tømme et tynt lag med tynner på Coelan i boksen. Så forseglet toppen med Glad Pack over boksen før du slår på lokket. Dette var ment mer som oppbevaring fra dag-til-dag.

 

Lengre tids lagring anbefaler jeg som "Allan E" lagring med bunnen opp, men med Gald Pack mellom boksen og lokket.. Et tips som jeg fikk av mine gode venner hos Jotun, og andre malervenner. (Jeg har en fortid som byggtapetserer)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Har lagret Ravilakk i kortere perioder ved å slå en skvett whitespirit på toppen før lokket settes på. Legg ca 1-2mm lag oppå lakken. Fungerte dårlig over tid når det ble gjentatt flere ganger. Ble "geleklumper" i lakken nå jeg rørte opp.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

For en fantastisk tråd! Nå har jeg lest hele tråden og det tok meg noen dager :-)

Det var som å lese en spennende bok, vanskelig å legge bort.

Jeg er helt målløs over pågangsmotet, arbeidskapasitet og detaljfokus som du innehar svaap.

Du kan lett levere tråden til en forlegger å utgi Svaap - fra plank til båt.

 

Nå skal jeg lese meg opp på Minde :smiley:

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

"Har ikke microfiber til fyllstoff, og tenkte hvorfor ikke bruke mel (!)"

 

Mrsmt, jeg har selv vært i den situasjonen - men hadde ikke fantasi til å komme på noe sånt.

Hvordan vurderer du kvaliteten på dette nå/i etterkant?

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...