Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

God Jul alle sammen!

 

Noen av oss må stille til arbeidsgivers disposisjon i romjula, og jeg er en av disse. :smiley:

 

Før feiringen tok til laget jeg hjørneklosser til forbindelsen styrebrønn/hytte, av samme sort som jeg akkurat har fullført mot akterdekket.

 

 

 

22122012_004.jpg

 

 

 

Sporet i sagbordet egnet seg godt til å styre kuttet slik at jeg fikk splittet emnet diagonalt.

 

 

22122012_005.jpg

 

 

 

 

22122012_006.jpg

 

 

 

22122012_007.jpg

 

 

Satte de opp for å sjekke at vinklene stemmer mot anleggsflatene.

 

Jeg skar også ut et mulig emne til navnskilt som er midlertidig montert på skyveluka. Fortsatt usikker på om jeg liker tilførsel av metall i trearbeidet...

 

 

22122012_008.jpg

 

 

 

Nå som det er frost og hardt i bakken så skal jeg snarlig ut med akterenden av båten, slik at jeg kommer til med gravemaskin/talje til motorløft.

Gleder meg til å få inn 30 hesteren, og håper den smetter inn på plassen 22 hesteren hadde. Ser ut som om luftfilteret er større og at jeg muligens må gjøre noen justeringer på det omkringliggende.

 

 

 

God romjul!

Link to post
Share on other sites

09122012_001.jpg

 

Har brukt julen til å sjekke ut diverse videoblogger rundt om i verden, og kom over denne http://www.thewoodwhisperer.com/videos/coves-on-the-tablesaw-the-parallelogram-cove-jig/?category_name=techniques som sikkert kunne ha kommet til nytte når du lagde disse buene.

 

Invendige buer "frest" ut på sirkelsagen. Genialt!

 

Og godt nytt år, forresten! Gleder meg til et par sjøsettinger av ærverdige gamle skuter i år! :)

Redigert av egilwh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt Nytt År!

 

Takk for fin link Egil.

Har vært innom hans sider tidligere, men ikke sett denne. Veldig instruktiv og flink kar!

 

Jeg brukte den teknikken på en innredningsdetalj i forpiggen (for noen år siden) - den gang jeg hadde en ok bordsag.

Den paralelle jiggen var veldig fin (og ikke minst trygg).

 

Bildet under viser detaljen som ble formet med bladet på en bordsag.

 

 

 

 

 

 

 

bilde033.jpg

 

 

 

Ja, det blir spennende å se om jeg rekker to sjøsettinger. Må vel innrømme at jeg ligger etter skjema på båten i Fredrikstad - begynner å få dårlig tid.

Ikke så enkelt med såpass lang pendlervei..

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

.

-Til minne om vår kjære mamma...

 

 

 

 

 

 

 

 

Angående laserskjæring, så er jeg ikke bekymret for svimerker - mer om det i det hele tatt lar seg gjøre.

Har noen kontakter som jeg kan sjekke ut. :wink:

 

 

Det er ikke gjort så mye på båtfronten, men noe kan jeg dele med dere:

Hjørneklossene som forbinder cockpit med hytteveggen ble kappet og rundet tilsvarende de bak.

 

 

 

11022013_004.jpg

 

 

 

Disse blir skrudd fast med en god dose fugemasse i anleggsflatene for å forhindre vanninntrengning. I tillegg så må jeg beskytte endeveden, og da valgte jeg bronse igjen. Jeg syntes det er litt yacht-style med små bronsedetaljer, men det skal jo passe til båten. :blush: Litt ambivalent til akkurat det på en skøyte...

-Minde skal ikke ha bronse i det hele tatt - det er en fullblods losskøyte!

 

 

 

11022013_007.jpg

 

 

Dette er gjort på både stb og bab side.

 

Ellers så har jeg laget et enkelt hakebrett for låsing av rorkulten.

 

 

11022013_053.jpg

 

 

 

11022013_065.jpg

 

 

 

Ellers så har det blitt noen gjesteopptredener på ei annen skøyte her oppe som trenger nye spanter...

 

 

/Ole

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så litt spinkelt ut vist du ikke har planer om å bekle overflaten med kobber e.l. Er jo store krefter ute å går fra roret og med litt bevegelse vil jo dette slite på hullene eller boltene sliter på kulten. Avstanden på hullene ser jo ok ut, men så fintfølende (tett) trenger en jo ikke være, dersom dame viser seg å seile som en yndig Svane.

 

Ellers berømmer jeg deg for ditt arbeid og tålmodet du utviser mot henne etter alle disse årene.

Link to post
Share on other sites

Tiltrer hylekoret når det gjelder hakebrettet. Hullene bør vel ha dia. ca. 8 mm. Minimum. Og så er det greit å frese dem ned/kante dem der bolten som sitter i roret skal entre. Avstanden CC hull bør kanskje være ca. 50 mm. Litt vanskelig dette med målene. Sitter offshore midt i teknikkens høyborg, og finner ikke en j#¤%& linjal eller noe annet som kan visulaisere for mitt elendige øyemål hvor langt eks. 50 mm er. Men du kan tenke deg, dess mindre dia på hull og bolt, dess høyere blir punktbelastningen mot treverket.

 

Du er nok i et håpløst mindretall akkurat på dette punktet :smiley:

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Får hyle litt til :giggle: Heter det virkelig "hakebrett".

 

Vet at Hakkebrett er siste bordgang på akterspeilet / hekken hvor kulten ble lagt an mot, men dette hadde haker som var nedfelt i bordet og med en pinne (langsgående) på kulten som ble lagt an ned i "hakket". Derimot har jeg et firkantet "Hakebrett" som navigasjonsbord ute på dekk/poppen hvor jeg setter kursen for rormannen. Eller rormannen legger sin hake ned på og sovner. Firkanten (bordet) er stort og har en mengde med hull slik at rormannen kan bli helt forvirret vist han (hun) ikke forstår prinsippet ved dette og hva pinnene betyr. Pinnene utgjør kursen. Bordet egner seg jo også til å ha ølmugga stående der. Eller askebegeret m.m.

 

Slutt på tytingen - over og ut :lol:

 

Men (digger dette ordet) jeg kan jo ha tatt feil i mange år for alt jeg vet og da får jeg legge skylden på min bestefar :saint:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei

 

Heter hakebrett faktisk, det er mange forskjellige hake løsninger også

 

Påsken er jo her snart da... går vel bra i år og.

 

Har fulgt med her, lest hele lina, tråd er for kort, uansett da... en aldeles fengende lesning med mange gode ideer.

 

Først trodde jeg også dette skulle bli ved til eventuelt jonsokkbål eller peis, men her er det en ståpå vilje utover det normale,

med kvalitetsarbeid fra ende til anden, imponert !!!

 

Bor ikke så langt unna, hadde vert veldig artig og svingt innom en dag du var i uthuset og rota bort en time for deg...

nesten så en ikke skulle tru det er sant det her.

Redigert av Draco 1700 AQ130 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er så vidt i gang her også etter en lengre periode man best kan beskrive som "tomgangshastighet".

 

 

Hakebrettet blir kanskje noe for svakt, men jeg tror det skal få sin prøveperiode først.

Selve pinnene er av bronse og de går akkurat gjennom hele høyden på brettet.

 

 

 

04032013_028.jpg

 

 

 

For et par uker siden fikk jeg løftet motoren ombord, etter et nytt strøk med blåfarge var påført av fattern. Fargen valge jeg ut, men den ble alt for lys.

Godt å få motoren ombord så jeg kan få på plass nødvendig struktur rundt/over den slik at den er ute av syne...

 

 

 

04032013_012.jpg

 

 

 

Natten båten sto ute kom det bløt snø, og da fikk jeg (nok en gang) erfare at ubehandlet eik fort blir svart..

Frem med pussepapir igjen.

 

 

Nå har fruen bestem at det skal pusses opp i huset (igjen) så her blir det deling av ledig kapasitet mellom diverse prosjekter.

 

:giggle:

 

 

 

God fredag.

Ole

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

NO !!! no dere, no pusser'n opp så det holder, i hjemmet :thumbsup:

 

Men jeg venter no spendt på mer flott arbeid på båten jeg.

 

Våren er her såvidt, blir en fin tid fremmover no med varmere dager... og netter

båtpuss og slikt om våren, ja da er snart sommeren her også :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...