Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

Det eneste jeg kunne tenkt meg, var at venstre- og høyre halegatt hadde byttet plass. Men det kommer an på hvordan man vil ha det.

 

Den stusset jeg også litt på. mine står motsatt. Men det avhenger kanskje av hvordan man ser for seg at fortøyningene vil bli?

 

Ellers så var det en genial ide å bruke stålbørste til å forme klossen til ankeret, det hadde jeg ærlig talt ikke tenkt på selv. Men resultatet ble jo veldig bra, så da kan dette lagres i bakhodet til fremtidig bruk...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

De står riktig som de gjør, men begrunnelsen er at de nå låser tauet fra å hoppe ut av halegattet når fortøyningen strammes framover.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Heisann,

 

Jeg ble stående og vurdere halegattenes plassering i ettermiddag, og ser at de godt kunne stått andre veien.

Tanken var som Framtida skriver; å gi en myk passering for springet.

Det går an å snu dem, selv om det blir et aldri så lite prosjekt. Som Hulda skriver så sitter disse spikerne infernalsk godt i fresk eik....

 

 

 

01112012_005.jpg

 

 

 

Laget ferdig opplegget til luka (kommer muligens til å skifte ut støtta til en noe mer solid en.

 

 

01112012_001.jpg

 

 

Innfestingen av støtta blir endret slik skruen passerer en hylse for å gjøre det hele litt mer solid. Hadde ikke dette for hånden i kveld.

 

 

 

01112012_002.jpg

 

 

 

01112012_003.jpg

 

 

 

 

01112012_004.jpg

 

 

 

Jawik: Du har jo helt rett i det. Jeg skjærer en åpning i sporet i bakkant, slik at vann kan dreneres ut - Takk for tips!

Link to post
Share on other sites

Eller borre et hull, 5-6mm? (Bakover, ...

Det var dette jeg også tenkte på. Et spor vil medføre at trevirket sprekker. Kan sikker øke diam. mye mere.

 

Halegatten står rette veien - fortøyningen føres akterover og får skikkelig anlegg. Hulda tenkte muligens på fortøyning forover og da vil ikke denne halegatten fungere noe særlig. Tauet slites av ganske fort. I slike tilfeller egner ikke disse seg. Da må halegatten nedfelles og ha "ring" åpning som peker begge veiene..

 

Har muligens 4 av disse i messing liggende et sted og skulle vist passe til Svaap.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

God kveld,

 

 

 

Det gjenstår å drive/nate inn mot hytta.

Jeg måtte til med Feinsaga for å rense ut natene, kombinert med støvavsug før jeg kunne drive.

 

 

 

 

 

19112012_001.jpg

 

 

 

 

Hyggelig å høre klangen fra drivklubba igjen

 

 

 

19112012_002.jpg

 

 

 

Natene ble dekket med tape for å hindre forurensning av natet før jeg får natet.

 

 

 

17112012_019.jpg

 

 

 

 

Håper nå på kaldere og mer tørt klima - en skikkelig vinter gir litt mer krutt i mitt maskineri....

 

 

Skyveluka er tatt inn for å lime inn en dekklist.

 

 

Kan vel si at fremdriften er begrenset, men det kommer seg.

 

 

Hilsen

Ole.

Link to post
Share on other sites

Får dårlig samvittighet med tanke på fremdriften på mine egne ganske så små vedlikeholdsprosjekter når jeg ser hva du utretter med Svaap og Minde. Det er rett og slett morsomt å følge med på så utrolig flott arbeid! :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Hyggelig at en som ikke er interessert i trebåt setter at den tid som skal til for å komme gjennom alle sidene strengene utgjør :yesnod:

 

 

Jeg har sysslet med diverse småprosjekter på Svaap før helgen - deilig at det er kaldt igjen, jeg trives mye bedre da!

Blokkene som vinsjene skal stå på blir festet med kobberbolter - sikkert noen som vil at jeg skal bruke noe sterkere, men et par 12mm kobberbolter er sterkere enn en 35mm eikeplanke (...) Har blitt noen kobberbolter på meg, og det er en fryd å jobbe med.

 

 

 

02122012_001.jpg

 

 

 

02122012_002.jpg

 

 

 

Klinket skalle i den enden som vender inn i cockpit - med en deilig bronseskive under!

-Laget 8 bolter.

 

 

 

Det gjenstår endel slipearbeid på listene rundt hytta - kjedelig men nødvendig!

 

 

 

03122012_004.jpg

 

 

 

Jeg har vel tidligere skrevet at jeg vil bruke dørene som allerede er laget, selv om de er noe for smale til den åpningen som er nå.

 

For å løse dette må jeg lage karmer som begrenser lysåpningen til nedgangen.

 

 

06122012_002.jpg

 

 

Høyden settes av og dørene kortes ned noe. (De var heller ikke i vinkel i bunn, noe jeg ville rette opp. Har sikkert brukt saga til gjerding på et eller annet tidspunkt, og glemt å stille den tilbake = fort gjort! :nonod: )

 

 

06122012_004.jpg

 

 

Så var det å avsette senterpunkter og måle opp hvor tykke karmene må være.

 

 

06122012_005.jpg

 

 

 

Karmene ble skåret ut og høvlet før jeg målte opp plassering av hengselpunktene. Disse skal forsenkes inn i karmen (som på dørbladene).

 

 

Et knivblad er fint å bruke når strekene skal være nøyaktige.

 

 

06122012_010.jpg

 

 

 

Konturene ble hugget forsiktig med et skarp stemjern, før overfresen tok resten.

 

 

06122012_007.jpg

 

 

 

4 hengsler senere kunne jeg prøvemontere

 

 

06122012_008.jpg

 

 

 

En liten kladd med fugemasse fra tidligere sammenføyning kan utgjøre trøbbel hvis man ikke oppdager den i tide...

 

06122012_009.jpg

 

 

 

06122012_012.jpg

 

 

 

Det neste var å forbinde de ekstra karmene med glideunderlaget for skyveluka.

 

 

 

06122012_014.jpg

 

 

 

06122012_015.jpg

 

 

 

06122012_018.jpg

 

 

 

Begge sider ble felt inn, og anleggsflatene ble pyntet på ved å sage imellom.

 

 

Dørene må nødvendigvis også følge til skyveluka, ellers vil det bryte med linjene og se rart ut.

Målte opp fra innsiden.

 

 

06122012_021.jpg

 

 

 

06122012_023.jpg

 

 

 

På et eller annet tidspunkt så skal jeg forsøke å frese ut ny profil på den kurvede delen, slik det var før jeg buet toppen.

Skummelt med fare for at fresen hugger :sweat: - får se om jeg får fiksert arbeidsstykket på et vis som gjør det sikkert.

 

 

06122012_024.jpg

 

 

 

 

06122012_025.jpg

 

 

Det blir for mye endeved og forstyrrende linjer slik det er nå.

Listverk sto på planen, men så fant jeg en 2mm bronseplate som jeg har hatt i noen år. Med denne kunne jeg lage en sexy avslutning som over tid blir deilig og grønn - kanskje et navneskilt i enden av skyveluka i bronse???? :pray:

 

 

Vinkelsliperen fikk gjøre grovarbeidet

 

 

 

06122012_026.jpg

 

 

06122012_029.jpg

 

Fasongen blir tilsvarende konturen av trevirket, noen forsenkerskruer i bronse..

 

Lar tanken/inntrykket modnes litt før jeg bestemmer meg....

 

 

God kveld :smiley:

 

l

Link to post
Share on other sites

Flere som har slitt med å komme inn på Båtplassen i dag?

 

 

 

Karmene til dørene ble festet i dag.

 

 

 

08122012_007.jpg

 

 

 

08122012_009.jpg

 

 

 

Fresen har jeg stor respekt for, og jeg var noe skeptisk til å frese profilen til den buede toppen på dørene.

Jeg fikk laget et styrelager til en av de andre fresene i forbindelse med arbeidet med rekka, og dette passet godt diametralt i forhold til den jeg nå skulle bruke.

Med dette til hjelp var det uproblematisk.

 

 

08122012_004.jpg

 

 

 

Ble litt jobb med fila for å få platene til å passe skikkelig.

 

 

08122012_014.jpg

 

 

 

-Og en runde med slipemaskin for å få vekk riper.

 

 

08122012_015.jpg

 

 

 

Plasserte hull og borret/forsenket til noen bronseskruer jeg hadde (tilhører hengslene til skylightet).

 

 

08122012_021.jpg

 

 

 

Tror det blir fint når platene oksiderer og blir grønne..

 

 

08122012_023.jpg

 

 

 

Dette er en list som skal monteres i toppen av luka, for å dekke over endeveden til sidelistene.

 

 

08122012_033.jpg

 

 

 

Vurderer å laget et navnskilt som skal stå på skyveluka, og kunne tenke meg å få navnet skåret ut fra en bronseplate.

Usikker på om man kan laserskjære i bronse (refleksjon?), men hvis det er mulig så kunne det vært fint å få skåret ut bokstavene for å male området før platen monteres, slik at fargene fremstår i (en eller annen) farge.

 

 

08122012_034.jpg

 

 

 

Vinsj-blokkene fikk en større radie både på over og undersiden.

 

 

 

08122012_025.jpg

 

 

 

Prøvemontering (har ikke skiver av riktig type )

 

 

08122012_028.jpg

 

 

 

 

"Klikk"

 

:smiley:

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror det blir fint når platene oksiderer og blir grønne..

Kom heller ikke inn en periode.

 

For deg som bor på gård med firbente dyr rundt deg hvis navn ikke skal nevnes ombord i fartøy. :wink:

På kobber er urin fra de ikke nevnte dyr kjent knep for å fremskynde oksidasjon og irr.

Vil tro det også virker på bronse.

Ble brukt ved restaurering av Nidarosdomen og også på Høvik kirke utenfor Oslo. :saint:

 

:drink:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt målløs over ditt arbeid med Svaap!

 

Jeg leser at du ønsker å få laget et navneskilt i bronse. Om det er mulig vet jeg ikke, men om du tar kontakt med Ruud Mekanikk på Vøyenenga i Bærum så vil du få de svar du trenger. Dette firmaet har maskiner til det mest utrolige innenfor metallarbeid og er utrolig serviceminded.

Link to post
Share on other sites

Jens_P:

 

Artig forslag til å fremskynde oksideringen :thumbsup: - Hestepiss har vi nok av, men jeg tror ikke jeg vil skifte ut lukten av frisk eik til fordel for stall-lukt...

 

Tidligere i strengen så beskrev jeg bruk av saltlake til å fremskynde dannelsen av oksid - det fungerte fint og alle soklene til rekkestøttene er nå vakre og grønne. Prøver det også på platene. :wink:

Link to post
Share on other sites

En kort med slitsom økt i dag.

 

Sliping (håndsliping) sto på timeplanen - kjedelig men nødvendig.

 

 

Dette hjørnet

 

 

09122012_001.jpg

 

 

Skal bli som dette

 

 

 

09122012_002.jpg

 

 

-Ved hjelp av

 

 

 

09122012_003.jpg

 

 

 

Jeg har aldri satt mine ben i et treningsstudio, men jeg ser for meg at en god times økt med sandpapir hengende på hodet over en takstol, tilsvarer minst den samme tiden i et treningsapparat...

 

 

Slik ble det

 

 

09122012_008.jpg

 

 

Karmen til cockpit med vinsjbrett var det neste.....(phu)....

 

 

 

09122012_006.jpg

 

 

 

09122012_007.jpg

 

 

 

 

På det siste bildet ser dere at jeg har borret hull til en av vinsjene.

 

 

Avsluttet med å smøre all bronse med saltlake.

 

 

God søndag!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...