Svaap Svart 14.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Men dersom jeg skal være kritisk... dette står vel ikke helt i stil med epoxy-lusingen av skroget? (Ser dog fordelene, styrke etc) kansje ikke helt i stil........men ibland må man gjöre undantag........ ifallet Götheborg var man tvungen att ha lamell-limte spannt (trots att 'orginalet' hade massive) for o oppnå styrken som klassningssellskapet krävde......DNV Dere har helt rett i at jeg har "blandet" litt med moderne og "klassiske" byggeteknikker. Lusingen var ikke noe jeg planla, men ettersom jeg måtte flytte båten mens den var sårbar styrkemessig så valgte jeg å luse den for styrkens skyld. Ingenting er deiligere enn å lese om for eksempel prosjektene til Hardanger Fartøyværn Senter, hvor de virkelig følger antikvariske prinsipper -slik det var en gang Huden på skroget var opprinnelig festet med en kombinasjon av skipsspiker og trenagler, men jeg forsto ikke at en trenagle kunne være overlegen en bolt -hvilket den faktisk er- når jeg holdt på med opplankingen for en del år siden. Takk for kommentarene! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
free Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 imponerende innsats. har du samme kone etter alle disse årene? Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 14.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 imponerende innsats. har du samme kone etter alle disse årene? Visste denne ville komme...... Har nok vært gjennom en "utskiftning" der... (Har selvfølgelig ingenting med prosjektet å gjøre (?)....) Hun jeg bor sammen med i dag har sine egne interesser innenfor hest, (Vi har 25 hester på gården) og vi har sånn sett mye å gjøre hver for oss -men på gården begge to. Tror det er sunt å ha individuelle hobbyer i et parforhold Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Allan E Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Dette var en fin tråd, et imponerende stykke arbeid du har gjordt her. Lykke til vidre. Jeg venter spent på den vidre fremgangen. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 14.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Skal til å fuske litt i faget reparasjon/puss av gammel trebåt sjølnår bare kulda slipper taket, og derfor lurer jeg på om du ville vise noen bilder av verktøy/utstyr du har brukt på disse krevende operasjonene? mvh JanS/EIR Hei igjen, Jeg syntes det ville være en fin streng vi kunne etablere! Vi har vel alle erfaringer om ulike verktøy som sikkert kunne blitt en interessant tråd! -Både håndverktøy og maskinverktøy? Må da være nyttig for oss alle Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Ben Sin Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Men nå er det vel snart på tide med en bildeoppdatering! :smiley: Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 14.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Nå gikk det rutine i å lage halvbjelker og svalehaleskjøter. Mye hugging med stemjern og tunghammer satte seg godt i hånda... Jeg gikk med en "murrende" sint sene eller tre i hånda, som stadig ba mer roe ned Når alle bjelkene var ferdig tilpasset ble de tatt ned for å slipes og for å få en profil frest i underkant. Deretter la jeg alle delene som var under 70 cm lange i et kar fullt av rå linolje, litt milbrendt tretjære og soppdreper. Her fikk de hvile i 3 uker: Stabblet for å renne av seg overskytende olje. Bjelkene som var lengre ble satt nedi karet med endeveden ned i like lang tid på hver side. (Eika har en nærmest sugerørs-struktur i cellene, og tar til seg godt med olje i endeveden) Knærne jeg hadde laget ble tilpasset slik at de lå godt an mot skutesidene, samtidig som de fylte det mellomrom som var mellom dekksbjelkene. Dette for at en trang passform i seg selv gjør at komponentene spiller sammen til størst mulig styrke. Innfestingen ville jeg gjøre ved å klinke gjennomgående bolter. -Har tidligere klinket syrefast stål og syntes det var et sant mareritt selv om jeg glødet stålet. Metallet er veldig sprøtt og har lett for å "knekke" i kantene. Ville derfor bruke kobber til alle klinkerboltene i båten over vann, og gikk til innkjøp av 15 meter med 12mm kobber-stenger. Kobberet kan klinkes kaldt, men jeg lærte fra gutta på Isegran at det skulle glødes først (rødglødende) og så skulle man la det kjølne før klinking. Stor forskjell! Her et bilde fra når klink av bolt til bjelke/kne var utført: Det er allikevel ganske tungt å stå og holde et sleggehode som mothold, mens man med mange, mange slag former et hode i hver ende. Jeg syntes er det er noe tilfredsstillende over å vite at "denna løsner itte" Så kom tiden for å montere bjelker og stikkbjelker på plass for siste gang (for min del i alle fall ). Alle bjelkene skulle boltes ned i bjelkeveieren med kobberbolt. Hull ble borret og lengder på hver enkelt bolt ble målt -med tillegg av materiale som ville gå til å lage hode i ene enden. Jeg smidde et hodet ved å rødgløde kobberet før jeg stakk det inn i en 20 mm tykk metallplate som det var borret et forsenket hull i. Kobberet var svært lett å forme, og ut kom flotte små sopp-lignende hoder: Så laget jeg metriske gjenger med et håndsnitt på den andre siden (som ikke ble glødet) til de så slik ut: En kveld jeg ikke fikk sove så begynte jeg å tenke på hvor mange bolter det hadde blitt til da... og jeg kom frem til at jeg hadde laget akkurat 50 stk (Og en del flere har det blitt siden). I skøytemiljøet er det mange gode hjelpere, og fra en av dem fikk jeg et spann med blymønje av "God Gammel Aargang" -full av fanteri. -Den er så hissig at du skal nærme deg spannet med forsiktighet... Ingen brå bevegelser, og du skal helst spørre om lov om å få røre den ut !!!) Denne ble påført i rikelige mengder på all endeved, og alle anleggsflater. -Så ble boltene slått ned gjennom bjelkene og syrefast mutter og skive trakk det hele sammen til det knirket godt "Jeg er hjemme " Stikkbjelkene ble festet med skipsspiker ved alle svalehale-skjøtene. Alle spikerene ble satt inn med blymønje før jeg slo de inn: Alle spikerene er gjenbrukt fra de gamle bjelkene -etter at jeg hadde rettet de ut var de helt fine Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
JanS/EIR Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Utmerket ide, Svaap, synes alle slags verktøy er interessant, materialer også! Du bidrar med masse flott stoff her, og instruktive bilder. Jeg kan gjerne prøve å bidra litt etterhvert som jeg kommer i gang. Nå tror jeg nok jeg vil prøve å utnytte "ferdiglaget" i større grad enn du gjør, hos deg er jo det meste "handmade. Og flott er jo det, naturligvis, da vet du at det holder mål. Flott at du deler prosjektet ditt med oss, vet at det koster både tid og arbeide å skrive postinger, behandle bilder etc. Er spent på fortsettelsen<<1 mvh JanS/EIR Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
SandAnker Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Forferdelig dumt spm. men har du regnet ut tiden du har benyttet? Tror ikke jeg ville gjort det selv men Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 14.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Forferdelig dumt spm. men har du regnet ut tiden du har benyttet?Tror ikke jeg ville gjort det selv men He he -nei.... -mer enn 100 timer og mindre enn 100 000 timer Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Gunga Din Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 -mer enn 100 timer og mindre enn 100 000 timer tid er relativt...... vem o hvor ?? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
etape90 Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Sitter her å måper! Du er utrolig flink til å få ting til Svaap! Ser ut som du har holdt på med dette lenge før du blr født! Gleder meg like mye hver dag til å sjekke tråden din etter oppdateringer! Sitér dette innlegget Link to post
Treskallen Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Husk å bruke klinkeskiver så kobberet ikke "slipper" hodet Sitér dette innlegget Alle gode ting er tre Link to post
TPBS-277 Svart 15.Januar.2010 Del på Facebook Svart 15.Januar.2010 Fy og plystre for et pågangsmot.Imot dette prosjektet blir selv mitt båtprosjekt barnemat.Et utrolig arbeid som tydeligvis utføres med sjel og kunnskap. Tar av både hatt og frakk.Jeg skal jo tross alt bare leke med stålplater og sveiseaparat.Det er jo nesten juks iforhold til dette kunstverket i tre. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Januar.2010 Del på Facebook Svart 16.Januar.2010 Våte øyne her nå Fin hobby ! Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Frivakten Svart 16.Januar.2010 Del på Facebook Svart 16.Januar.2010 Kjempeflott tråd. Jeg har et spørsmål; det skal brukes bomull i dreveing over vannlinje. Den har en normal levetid på 10-15 år? da den råtner opp. Er det gjort forsøk med dreving med kunststoffer? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Bjørkski Svart 16.Januar.2010 Del på Facebook Svart 16.Januar.2010 Bomul bør brukes som drev, da den kan ta til seg fugtighet, og "setter" seg bedre når den slås inn. Jeg har ikke hørt om noen som har brukt kunstfiber. 10 års levetid er normalt lenge nok, da drevet blit "spist" over tid på grunn av båtens bevegelser i sjøen. Det gjelder spesielt støtene, altså der hvor bordene møttes ende mot ende. De fleste båter blir da også om kalfatrert (drevet) med jevne mellomrom. Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 16.Januar.2010 Del på Facebook Svart 16.Januar.2010 Utrolig flott arbeid. Inspirerer til å starte med saker og ting på min egen. Hvordan bøyde du mahognylisten på køyekanten? Var det vanskelig å få på plass fenderlisten? Hva tettet du med mellom fenderlist og dekk? Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
baatbyggren Svart 16.Januar.2010 Del på Facebook Svart 16.Januar.2010 fantastisk fint arbeid jeg er imponert det er mindre arbeid og bygge ny Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Januar.2010 Del på Facebook Svart 16.Januar.2010 Det er utrolig imponerende å se hvor allsidig kunnskap du har klart å tilegne deg mens du har holdt på med dette! De fleste hadde vel gått tom for energi i starten av dette, men du holder koken! En ting jeg lurer på er kobberboltene du har laget deg. Er det noen med lang erfaring som har gått god for å bruke syrefast skive og mutter mot kobber? Det syns jeg hørtes litt skummelt ut. Syrefast har et ganske mye høyere elektrodepotensial enn kobber, dvs at kobberet blir en anode. Tror kanskje jeg ville laget meg muttre i bronse eller messing istedenfor. Det er en enkelt sak å lage av sekskantbolt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Svaap Svart 17.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 Utrolig flott arbeid. Inspirerer til å starte med saker og ting på min egen. Hvordan bøyde du mahognylisten på køyekanten? Var det vanskelig å få på plass fenderlisten? Hva tettet du med mellom fenderlist og dekk? Karmen på køya foran (av maghogny) ble laget slik: Jeg hadde en bred nok planke til å kunne tegne inn profil-kurven (forhøyningen i karmens ende) på denne. Så saget jeg ut et antall av disse med ca 1,5 cm høyde, og limte disse sammen til den bredden jeg ville at kanten skulle ha. -Snakker her bare om kurvene i hver ende. Så laget jeg mellom stykket -som er en rett plank, og limte disse sammen med en lask. Så gikk jeg til innkjøp av en plate med magogny-finér, og limte 2 lag over hele lengden på kanten, slik at det ikke ble noen synlige skjøter. Litt avrunding og sliping, etterfulgt av litt beis og masse lakk så var den ferdig. Jeg liker godt kontrastene mellom malt og lakkert treverk og ble godt fornøyd med resultatet Gjorde noe av det samme på skottet i fremre ende av køya: Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 17.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 En ting jeg lurer på er kobberboltene du har laget deg. Er det noen med lang erfaring som har gått god for å bruke syrefast skive og mutter mot kobber? Det syns jeg hørtes litt skummelt ut. Syrefast har et ganske mye høyere elektrodepotensial enn kobber, dvs at kobberet blir en anode. Tror kanskje jeg ville laget meg muttre i bronse eller messing istedenfor. Det er en enkelt sak å lage av sekskantbolt. Ja jeg snakket med fagfolk (båtbyggere) om det før jeg laget arrangementet. Fikk vel ikke en forklaring på hvorfor det var ok, men kan det være noe med at dette ikke er under vannlinjen? Jeg spurte om jeg ikke måtte ha bronse mutter, men fikk svar at syrefast er helt ok. Det er i allefall mulig å skifte ut disse hvis det viser seg at jeg har gjort en feil. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 17.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 Var det vanskelig å få på plass fenderlisten? Hva tettet du med mellom fenderlist og dekk? Svarte ikke på alt.... Fenderlisten var ikke vanskelig å få på plass. Materialene jeg brukte til den var nylig kuttet og derfor relativt fuktige. Jeg husker at jeg forhånds-bøyet listene ved å tynge ned ene enden med vekter. Lot de "hvile" en stund i (1 uke vil jeg tro) før jeg spente de på skroget. Listene er faktisk ikke endelig festet ennå, så jeg har ikke brukt noe fugemasse mellom list og skrog. (Men det skal jeg bruke ved "siste innfesting") Denne listen ligger utenpå den øverste bordgangen, så den har ikke forbindelse med dekket. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Komodo Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 Ja, så lenge det ikke er under vann er det nok ikke noe å bekymre seg for. Hadde det vært under vann er det mer skummelt. Miksing av materialer (metaller) er en vitenskap i seg selv. Det skumle er jo at kobberet blir spist opp inne i treverket og syns ikke før man demonterer. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Svaap Svart 21.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2010 De siste bildene viser omtrent så langt jeg har kommet i dag. Det gjenstår noe sletting av dekksbjelkene, samt å felle ned et hakk som dollbordet skal ligge i. Alle spantetoppene skal også justeres slik at dollbordet ligger godt an mot alle flater. Etter det skal jeg gå igang med å lage finérmaler til dollbordet, før jeg løfter frem de grove eikeplankene. Gleder meg til å få lagt dollbordene! (Sweet curves) Ellers så har jeg jobbet med å gjøre ferdig pullerne i forskipet. Her skal klyverbommen passere mellom de to eike-bjelkene og låses. Det er et temmelig stort trykk innover langs klyverbommen, som skal taes opp av disse bjelkene. De er av den grunn forsterket i bjelkelaget med halvbjelker som gjør at 2 bjelker "spiller sammen" om å holde de på plass. Alt er gjennomgående klinket med kobberbolt: I bunnen er de felt over en bunnstokk og boltet til denne. Dere kan også se strekkbolter som er klinket parallelt med halvbjelkene, for å låse dette sammen. Neste bidraget blir når maler til dollbord er laget Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.