Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

Takk for en grundig tilbakemelding :flag::flag:

 

Ja, mastefisken går over 4 bunnstokker med vannløp på hver side mot huden.

 

Jeg vil følge tipset ditt med tanke på beslaget til vaterstaget. Har selv også tenkt på at eika kan kløyves av draget fra vaterstaget.

Blir vel en gjennomgående løsning av typen "Denna detter itte av" igjen..

 

Spørs om kjerringa blir så fantastisk fornøyd hvis jeg begynner å koke iroko i kjelene våre??

(Ikke si det til noen....) :rolleyes:

 

Igjen, Takk for en interessant tilbakemelding!

 

Sender deg en IM (Thanks)

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering siden sist:

 

Jeg fikk lånt meg en fuktighetsmåler til å måle iroko-plankene.

De har ligget på loftet siden september i fjor, og jeg var spent på hva de var kommet ned i:

 

16082009003.jpg

 

Prøvene viste at de er blitt overraskende tørre -jeg målte mellom 11,5% og 13% på hele partiet.

Kappet også av en meters lengde som jeg høvlet ned til de målene jeg skal ha (65mm x 40mm) og målte den på nytt med omtrendt samme resultat :smiley:

Det vil si at de er klare til bruk.

 

Neste helg ser jeg for meg at jeg tar ut tykkelseshøvelen på gårdsplassen, og høvler ned det jeg trenger til dekket. De fleste plankene er 8 meter lange (!).

 

Jeg har nå laget alle dollbordene (3 på hver side), og har høvlet dem ned til drøye 50mm tykkelse:

 

Disse skal laskes til hverandre med skrålasker, noe som er et litt vel spennende "stunt" for oss amatører. :sweat:

-Dette fordi det er stor fallhøyde hvis man skjærer noe feil (en del timers arbeide som står på spill).

 

Jeg hadde såpass stor omskjøt at jeg kunne lage lasker som var 40cm lange:

07022010011.jpg

 

Laget meg først en mal for oppmåling. (Slik at alle laskene blir like store)

 

Her er den første under utskjæring:

07022010002.jpg

 

Er viktig å få disse helt rette og fine!

Jeg har erfart at jeg "sager best" når jeg forsøker å slappe helt av i kroppen, og bare forsøker å følge sagen med rolige bevegelser så den ikke "vingler".

 

Her er den første på plass:

07022010003.jpg

 

Så kommer alvoret...

Jeg la den neste planken oppå den første, og passet nøye på at den lå riktig ift den første... (Her sjekker jeg gjerne 2 eller 3 ganger før jeg stoler på plasseringen. Det er så lett å gjøre feil..)

Så merket jeg lasken fra undersiden, og snudde planken for å skjære denne.

 

Her har jeg begynt kuttet, og har tegnet piler på hvilken side av streken jeg skal sage:

07022010007.jpg07022010008.jpg

 

Det passet godt sammen :flag: .

 

07022010009.jpg

 

Denne skjøten skal "åpnes" med et nat i toppen, og skal drives som dekksplankene forøvrig.

I bunnen skal den være helt tett.

 

Godt fornøyd med å se hvordan dollbordene slynger seg langs hennes vakre kurver:

07022010010.jpg

 

Den neste blir også spennende, for da skal jeg ende med en fremre ende som skal passe perfekt i stevnen i tillegg til en tett lask.

 

(hvem trenger spennings-serier på TV for å få et drama-kick :lol: )

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Det blir litt variasjon over samme tema, men i dag har jeg fått lasket sammen dollbordet i forskipet. Det gikk veldig greit.

Jeg sliter med å få brukbare bilder (som dere sikkert er rimelig enig med meg i... :wink: ), og lysforholdene er enda dårligere fremme i båten, så jeg har ikke bilder av det arbeidet. (er jo det samme som jeg la ut i går).

 

Når jeg handlet eik til dollbordet var jeg ute etter en stokk med krumning (hvis mulig), eller en med stor diameter.

Krumning er jo det beste ettersom faren for oppsprekking er mindre når man får mindre avved.

Jeg var heldig med materialene -de var både krumme og med stor diameter i tillegg til at de hadde svært lite kvist eller andre kosmetiske avvik.

 

Hele dollbordet mitt vil bli av denne kvaliteten (bortsett fra en stor kvist som jeg skal hugge vekk og spunse inn ny ved):

 

08022010008.jpg

 

Gir et solid rammeverk til dekksplankene.

 

 

Ellers så tok jeg et par bilder av bordet jeg har laget til å ha i salongen mellom benkene.

Det skal tas ut en sirkel i forkant av bordet som masten skal gå igjennom:

 

08022010011.jpg08022010012.jpg

 

Under lukene er det god plass til både god vin og veeeeldig god vin :cheers_wine: ....

(Sterkere dråper som er overproporsonalt dyrere enn alkoholprosenten, vil finne sin plass i barskapet -MED utstillingsvindu :yesnod: )

 

08022010013.jpg

 

Bordet er laget av alm -ikke fordi jeg ville ha det, men fordi bonden ikke hadde mer svartor igjen.

Han anbefalte almen, og jeg gav den en sjanse..

Når man kutter/sliper alm stinker det nærmest som oppkast.. :puke: helt forferdelig lukt!

Det var derfor en glede å få på første lakkstrøk -Benar lukter i alle fall bedre enn oppkast..

 

Jeg syntes anbefalingen kan bringes videre.

 

Neste nå (som jeg skal skåne dere for) er å repetere den samme prosedyren for dollbordene på styrbord side. (same procedure as............)

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

kva tydar namnet på båten? (Svaap.)

 

Ask

 

Hyggelig å høre det!

 

Navnet SVAAP har jeg lånt fra William A. Robertsons 32`ketch "SVAAP" som han blandt annet seilte til Galapagos med .

 

Navnet "Svaap" er fra Sanskrit, og jeg har hele tiden trodd at det betød "Lykke"

Senere har jeg sett at samme ord kan bety "Drøm" .... Uansett så blir det riktig for meg.. :yesnod:

 

Dama er ikke døpt, men har vært "SVAAP" for meg i mange år..

Blir spennende (og sikkert rart) den dagen en god flaske deler sitt innhold med hennes blanke fribord, akkopagnert av gudmors ord

"Jeg døper deg til SVAAP....."

Link to post
Share on other sites

Navnet SVAAP har jeg lånt fra William A. Robertsons 32`ketch "SVAAP" som han blandt annet seilte til Galapagos med .

 

Jeg føler det påkrevet med litt utfyllende informasjon. Broder William seilte i 1927 fra New York via Bermuda gjennom Panamakanalen til Galapagos. Der han forøvrig ble god kompis med den norske Karin, m.fl. Deretter seilte han blant annet til Tahiti. Der tok han ombod en polynesisk 'gast' og tusenkunstner, spesielt når det gjalt damer, seilte han via Singapore, Madagaskar og Yemen via Suez til Frankrike. Via Gibraltar til Bermuda, og vannveiene opp til New York. Gasten fra Tahiti ble satt som passasjer på en liner tilbake til Tahiti etter ankomst NY.

 

Men så kommer det interessante. William visste ikke hva han skulle ta seg til. Derfor startet han et trebåtbyggeri. Bygde lystbåter frem til krigen. Deretter minesveipere, landgangsfartøyer og lystbåter i stor skala. I ca. 1938 ville han ut på tur igjen, hopper litt i tidsperspektivet her. Han seilte samme ruten en gang til, ankom Galapagos. Der ble han angrepet av bukhinnebetennelse. Overlot Svaap i sine norske venners varetekt og ble flydd tilbake til USA av US Marine. Chile sin administrasjon satte kjepper i hjulene for ettersyn av Svaap. Den ble som følge av chilensk byråkrati liggende lenge uten tilsyn, slet seg og gikk i brenningene. Den originale Svaap hadde nok utseilt distanse borti to jordomseilinger.

 

Personlig finner jeg det lite sannsynlig, med den jobben du gjør, at William vil snu seg i sin grav fordi om du oppkaller båten din etter hans. Forøvrig kjøpte han Svaap fullt ferdig på Nova Scotia (så vidt jeg husker fra boka). Forøvrig et verdig navn for et slikt nitidig prosjekt.

Redigert av Jernbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne tråden burde gis ut i bokform med arbeidsbeskrivelse :yesnod:

Må ikke sette han også på en slik idet før prosjektet er fedig. Risikerer at han også går inn i skrivestuen og forblir borte i sin egen verden :lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Godt at du trives i båten - vil helst se denne ferdig. Ville nok blitt for ensformig for deg hos Orust så hold deg til Svaap. Men det bør sies at med dette prosjektet har du de beste kvalifikasjonene til å fortsette hos en anerkjent båtbygger. Dokumentasjonen ligger jo herover.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Ja... Da hadde jeg lagt inn en oppdatering (brukte vel gode 30 min på å legge det inn) for å så "komme borti" en tast som lukket hele siden :headbang:

 

-Jeg prøver igjen....

 

Nå er alle skjøtene på dollbordet kommet på plass, og dollbordene er lagt ned.

Jeg skal ikke feste disse endelig før jeg får malt alle anleggsflatene med blymønje. Eika er såpass rå (ca 20% fuktighet) at jeg velger å la toppen forbli ubehandlet, og håper på det beste ift at den ikke sprekker for mye opp. Vil følge med på dette og olje eventuelt lakke for å sinke denne prosessen ned. Vi får se..

 

I dag har jeg tatt ut nødvendig plass til å få en midtfisk på plass på akterdekket. Denne er noe smalere bak enn foran:

 

11022010.jpg

 

Denne skal høvles ned til 40mm tykkelse, tilsvarende dekksplankene.

 

En annen ting jeg må få gjort før dollbordene boltes ned, er å få på plass 2 horisontale knær som støtte for den dekksbjelken som masten er staget mot.

Her ser dere et bilde av den gamle bjelken som dessverre var for dårlig til å kunne brukes. Dere ser knærne i hver ende.

(De 2 knærne som ligger løst oppå hadde jeg lagt til som en følge av svekkelse i hovedbjelken pga alder. Dobblet derfor bjelken og la ekstra knær fremover i båten. Disse blir overflødige nå).

 

22092009.jpg

 

Jeg hentet ut nødvendige røtter i høst, også til disse knærne:

 

24082009.jpg

 

Og bearbeidet disse som jeg har vist tidligere:

 

27092009.jpg

 

Det viste seg imidlertid at disse hadde påbegynt råte på enkelte områder, og måtte kasseres... :nonod:

Dere ser at jeg gikk fra å drikke Pepsi til å ta en "trøste-øl" :rolleyes:

 

Ettersom jeg ikke hadde noe flere rot-emner igjen, valgte jeg å laminere disse knærne i eik.

Jeg tok en 4" tykk eikeplanke som var lang nok til å kunne nyttes til kne (med overmål), og slisset den ene enden opp med båndsaga:

 

26102009001.jpg

(Ikke helt rette kutt men det gjør ingenting i denne sammenhengen)

 

Så låste jeg den til en kabeltrommel og jekket den rundt radien til denne, og lot den stå og "hvile" i en mnd:

 

26102009.jpg

 

Det skulle en god del kraft til for å få 90 graders bend -som jeg har her.

 

Laget 2 slike, og har etterpå limt disse med epoxy. Blir også veldig sterke.

Har igjen å lime på hjørnet på disse før jeg former den endelige fasongen og bolter dem på plass til den nye mastebjelken.

 

I helgen skal jeg høvle dekksplank :flag:

Blir spennende. Jeg vet at Iroko er vanskelig å høvle... Har en tendens til å rive fibre ettersom de endrer retning.

Vi får håpe på det beste...

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

En båtbygger fra Orust! batjonas.se/

 

Jo... Jeg kunne godt tenke meg en tur til Orust etter å ha sett hva de får til der..

Flott liten fiskebåt av eik :yesnod:

 

I ettermiddag fikk jeg tykkelseshøvelen ut av verkstedet så jeg får litt mer armslag når de lange dekksplankene skal dimensjonshøvles i morgen.

Et litt tvilsomt løft.. men det gikk bra:

 

12022010.jpg

Link to post
Share on other sites

Håndverktøy er det nok ikke :lol:

Jeg har over tiden opparbeidet et godt og innholdsrikt verksted.

 

Det går en tråd her om "billig-verktøy", og jeg har vel noen dyrkjøpte erfaringer fra det og..

 

Tenkte jeg skulle lage en streng som viser litt av de verktøyene jeg har hatt gleden av (og frustrasjon over) å bruke i mitt prosjekt etter hvert..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...