Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

I dag var alt duket for den store høvle-dagen :flag:

 

Maskinen ble satt ut i går, og sponavsuget og materialruller kompletterte "riggen" som skulle få tygge Iroko i en del timer.

Det var -20 grader når vi begynte i 10 tiden, og det var flott for da kunne plankene legges rett på bakken uten fare for fukt..

 

13022010002.jpg

 

Fattern hadde velvillig stilt opp for å hjelpe til med de kostbare materialene.

-Det eneste han krever er en jevn tilførsel av kaffe, så holder han ut til vi er ferdige :yesnod:

 

Kværna gikk og sponhaugen vokste...

 

13022010001.jpg

 

Jeg hadde justert valsene til høvelen, og satt inn høvelbordet med stearin. Den oppførte seg eksemplarisk gjennom en hel dag -akkurat som om den visste hva plankene var verdt.. :blush:

 

13022010006.jpg13022010014.jpg

13022010010.jpg13022010011.jpg

 

Lurte fælt på hva jeg skulle kunne bruke høvelsona til...NOE må jeg jo bruke den til ettersom det var en ikke ubetydelig kostpris på den..

:giggle:

 

Nå høvlet jeg ikke hele partiet, ettersom jeg har en del til overs..

Et raskt overslag over hvor mye arealet i snittet er redusert i %, lagt inn i hva herligheta kostet så kunne jeg nesten tatt en tur til syden for svinnandelen... :eek: (Vi snakker nesten om et to sifret antall "båtpenger" i svinn....)

 

Jeg var ikke klar over at Iroko kryper svært lite. Hadde jeg skulle gjort en ny bestilling av materialer ville jeg gått ned på dimensjonen.

Men men...

Da søker man trøst i at plankene var skikkelig fine, og at detta blir fantastisk flott å invitere ombord båtvenner på den dagen jeg blir ferdig. :yesnod:

 

Vi holdt på i 6 timer -mer eller mindre uavbrutt.. (Kun tariff-bestemte og ufravikelig antall kaffepauser og den tid det tok å tømme posen på sponavsuget :lol::yesnod: )

 

Her er stabelen kommet inn på verkstedet:

 

13022010015.jpg

 

Og høvelen løftes inn igjen, etter en formidabel arbeidsøkt :yesnod:

 

13022010016.jpg

 

Det neste jeg skal gjøre med disse plankene, er å frese en perlestaff på den ene siden under, samt å frese et spor til drevgarn på den andre siden..

 

...to be continued...

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Ja... Da hadde jeg lagt inn en oppdatering (brukte vel gode 30 min på å legge det inn) for å så "komme borti" en tast som lukket hele siden :headbang:

 

-Jeg prøver igjen....

 

Den tabben leste jeg at også Walter gjorde et par ganger på sitt prosjekt, løsning hans var så enkelt som å skrive i word, deretter copy-paste så slipper du dette.

 

Ellers må jeg gratulere med et kanon prosjekt,vannvittig pågangsmot: Til sammenligning sitter jeg i god stolen å vurderer om jeg gidder å gå ned i 1 etg å hente ei øl til, neei for vente til kjerringa skal ned å hente et eller annet :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det har ikke blitt tid til fremdrift siste tiden.

 

Har imidlertid fått kjøpt inn skruer til dekket -syrefaste 6mm x80mm og 100mm, torx spor. (1000 stk !)

5 liter med blymønje, samt 10 meter med 10mm kobberbolt.

 

Til uken som kommer vil det nok skje en del..

Har fått fullført knærne som skal forsterke mastebjelken, og disse skal monteres inn.

 

Deretter vil siste justering av dollbordene/maling med mønje, og nedbolting/lasking av disse starte.

 

Dekksplankene skal også freses (perslestaff under, og natespor over)

Håper å starte på dekkslegging om 14 dager -hvis alt går etter planen.

 

Kommer med bilder til uken..

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Du har et beundringsverdig pågangsmot, og ikke minst, tålmodighet. Har du noen idè om når skuta kan sjøsettes? Blir det dette året eller om 5 år? Eller er ikke dette noe tema i det hele tatt og at du bare koser deg med restaureringen? I såfall------god arbeidlyst videre :cheers::sailing:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

En gang i året besøker jeg en fyr som helt alene bygger en kjempestor (50") seilbåt i stål. Han har holdt på i ca. 10 år, og etter min vurdering vil det gå like lang tid til han er "ferdig". Så det er andre båtbyggere med pågangsmot og tålmodighet, og da er jo du godt "i rute" med ditt prosjekt :sailing:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet hva du kan bruke sponet til! Etter at jeg og faren min la teak-dekk på Colin Archeren hans fikk vi nemlig mye teak og mahogni-spon til overs. En del av dette tok jeg vare på og har brukt det som røykespon til røkeovnen :lol: Om fisken blir noe bedre av den grunn vet jeg ikke, men du verden så eksklusiv den blir!

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

Kværna gikk og sponhaugen vokste...

 

13022010001.jpg

 

Jeg hadde justert valsene til høvelen, og satt inn høvelbordet med stearin. Den oppførte seg eksemplarisk gjennom en hel dag -akkurat som om den visste hva plankene var verdt.. :blush:

 

13022010006.jpg13022010014.jpg

13022010010.jpg13022010011.jpg

 

Lurte fælt på hva jeg skulle kunne bruke høvelsona til...NOE må jeg jo bruke den til ettersom det var en ikke ubetydelig kostpris på den..

 

På bildet ser det ut som om materialene kunne vært klyvd før høvlig. Er det bildet som juger på dimensjonene eller har du høvlet bort veldig mye?

Link to post
Share on other sites

På bildet ser det ut som om materialene kunne vært klyvd før høvlig. Er det bildet som juger på dimensjonene eller har du høvlet bort veldig mye?

 

 

Hei,

 

Jeg var usikker på hvor mye materialene ville krype når de tørket, så jeg bestilte 70mm x 50mm (bredde x tykkelse).

Har høvlet disse ned til 65mm x 40mm.

Når jeg nå vet hvor dimensjons-stabilt iroko er, kunne jeg nok fått de saget nærmere den endelige dimensjon, og sånn sett kunne redusert svinn-andelen. Men man lærer jo hele veien :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen..

 

Har fått kommet litt i gang med arbeidet igjen.

(Slitt litt med å få div verktøy til å virke så det har gått litt tid til det, samt at den evinderlige snø-måkinga syntes å aldri skulle ta slutt.. :sad: )

 

Knærne som skal forbinde hovedbjelken ved masten er nå snart ferdige. De er bygget ut ifra en massiv 4x4" eikeplanke som er slisset i enden som skulle bøyes, for å så limes til en 90gr fasong.

Videre har jeg limt på fyllstykker til hjørnene:

 

15022010.jpg

 

18022010001.jpg01032010.jpg

 

Så er det inn for å lime den siste runden:

 

02032010.jpg

 

Disse skal fin-tilpasses til bjelken/skrogsiden, før jeg sliper og runder kantene med en fres.

Boltes gjennomgående med 12mm kobberbolt med klinerhode.

 

Jeg får en utfordring i monteringen, ettersom kravellen (den bjelken som hyttesidene er boltet til) skal festes til dette kneet med en svalehaleskjøt.

Utfordringen blir å få det til "feil vei" -dvs at kneet må tres inn nedeifra og nødvendig posisjonering for å ta mål ikke lar seg gjøre... :sweat:

 

Veldig kjeldelig hvis jeg gjør en feil der og, ettersom disse knærne har tatt litt tid å få til (spesielt med mange ukers opp-spenning for at de skulle anta formen..

-Vi får krysse fingrene og håpe på det beste :flag:

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Fra tid til annen kommer jeg opp i situasjoner hvor elementenes rekkefølge ikke stemmer helt optimalt -så har skjedd igjen :headbang:

 

Jeg nevnte det ville bli vanskelig å få lasket kravellen (langsgående bjelke som hytta er boltet inn i) inn i kneet jeg har laget.

Problemet oppstår ved at jeg må tre kneet inn i svalehaleskjøten nedenifra, og da blir det en vinkel som gjør det umulig å få en tett sammenføyning til å entre...

 

Lett skal det ikke være... :sweat:

 

Her er noen bilder som viser ettermiddagens innsats -uten at jeg har kommet helt i mål:

 

Den mørke bjelken skal laskes sammen med kneet. Kneet vil fylle mellomrommet som er på bildet, inn mot bjelken:

 

04032010001.jpg.

 

Det første blir å lage svalehalen på den gamle bjelken:

 

04032010003.jpg04032010004.jpg

 

Den skal ikke være gjennomgående, men skal hvile på en "skulder" mot den nye bjelken. Derfor tar jeg ut litt av tykkelsen.

 

Så er det å måle opp som "vanlig"... Litt vanskeligere her, ettersom jeg ikke kan legge svalehalen over emnet for oppmåling.

Jeg måtte rett og slett måle meg frem til hvordan både plassering og fasong skulle bli (tar TID :rolleyes: ):

 

04032010005.jpg04032010007.jpg

04032010008.jpg04032010009.jpg

Verktøy som skal brukes for å ta ut trevirket.

 

Så er det bare å være forsiktig så man havner på riktig siden av de ulike strekene, og å ta det rolig.. :smash:

 

04032010010.jpg04032010011.jpg

04032010012.jpg04032010013.jpg

 

Så etter litt opprenskning med et skarpt jern, er den klar for å prøvemonteres -og det er her jeg møter problemer :rolleyes:

 

Selve kneet ligger helt ut mot skutesiden, og oppå bjelkeveieren. Det vil si at jeg måtte forsøke å presse kravellen opp for å kunne snike skjøten jeg har laget inn under bjelken med "hann-sporet". Bare da vil disse passe sammen.

Den riktige måten å gjøre dette på, hadde vært å lage kneet og lasken før jeg festet alle stikkbjelkene (de korte dekksbjelkene) til kravellen. Da kunne jeg lagt kravellen ned i skjøten jeg har laget ved å entre de sammen ovenifra (Do I make sense??).

 

04032010014.jpg

 

Her er den på vei ned, men det er litt i trangeste laget:

 

04032010015.jpg

 

Ikke bare sliter jeg med å få dette sammen, men jeg måtte demontere barskapet jeg har laget, ettersom det var umulig å i det hele tatt komme til uten..

Det gikk i og for seg greit (ødela en liten del) men sånn er det bare noen ganger... :crazy:

 

Vel vel...

 

I morgen skal jeg gjøre de siste justeringer på skjøten slik at den går litt lettere sammen.

 

Så er det å gå i gang med den andre siden ("Same Procedure"), men der er det litt lettere å komme til.

 

Skal bli godt å bli ferdig med disse!! Ikke alt som er like gøy :smash:

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Dagens gjøremål:

 

Fikk målt opp og hugget ut den andre skjøten i dag.

Løste problemet med å få disse til å entre skikkelig ved å jekke opp kravellen med en liten hydraulisk jekk :smiley: så nå er de på plass..

 

Litt fra arbeidet:

 

06032010.jpg

Her snakker vi skikkelig tørr eik.....omtrent like lett å sage i som gråstein!! :lol:

 

Kommet på plass:

 

06032010002.jpg

 

De var ikke endelig fasong-formet, så jeg tegnet inn en lit smekrere kurve inn mot midten:

 

06032010004.jpg06032010005.jpg

 

Og så etter en tur gjennom båndsaga:

 

06032010007.jpg

 

Går litt rutine i dette nå :smiley: ....litt sliping, så var det ned i olje-karet:

 

06032010008.jpg

 

Mens de fikk trekke til seg litt "go-saker" kunne jeg smøre anleggsflatene i båten med blymønje.

Mønja var kald (-14 her i dag), så jeg varmet den forsiktig opp med en propanbrenner (måtte slokke mønja...den tok fyr! :giggle::giggle: )

 

Her har jeg påført et godt strøk, spesielt spantetoppene som kneet vil ligge oppå:

 

06032010009.jpg

 

Overskytende olje er tørket vekk, og jeg er klar for å gjøre den endelige monteringen. (Det blir som regel ganske mange repetisjoner under tilpassing, og det er derfor å anse som en målpassering å vite at "nå er det siste gang" :flag: )

 

06032010010.jpg

 

Og på plass i båten:

 

06032010013.jpg06032010014.jpg

 

Videre så målte jeg opp bolt-plassering og borret hullene til disse.

Festes gjennomgående med 12mm kobberbolt som jeg klinker i hver ende.

 

Det får bli til uka, ettersom jeg har gått tom for acetylen-gass.

 

Disse knærne har vært en skikkelig kneik å komme rundt, og jeg er veldig glad og tilfreds med at det nå er gjort.

-En passe anledning til å "klikk" -åpne en boks øl og nyte seieren... :cheers:

 

Neste blir de siste stikkbjelkene som må på plass før jeg kan feste dollbordet ned til bjelkene.

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg har blitt så inspirert av jobbinga di nå at jeg har bestilt mahognyplank fra Oslo Finerfabrikk for å frese å sage nye fenderlister, og materialer til ny skylight. :smash:

 

Virkelig bra arbeid det du gjør. :yesnod::cheers: Tror jeg tar en "KLIKK" jeg også. :giggle:

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Har de helved plank der også???

Hvordan er utvalget?

(Trodde de kun hadde finér-produkter)

 

-Er prisene ok?

 

Hyggelig at du blir inspirert -jeg blir inspirert av at du blir inspirert :rolleyes:

 

:cheers:

 

Bare let opp hjemmesiden deres. Jeg forstod det slik at de bare hadde Sipo, men den er ok i fargen synes jeg(Som kakaopulver, men skal beises). den har de i: 3/4", 1", 5/4", 1 1/2", og 2" som jeg bestilte. De kommer i fallende bredder, så det kan lønne seg å få de til å sjekke hva de har på lager. Uansett, litt materialer er kjekt å ha.Tror de snakket om 5-600,- pr kubikkfot. Jeg måtte ta den igjennom et firma her oppe, men de er behjelpelige med å tipse om hvor du kan henvende deg. :smiley: Ble egentlig positivt overrasket av folkene der, for noen ganger føles det som om du er en belastning for enkelte firma når du ringer som privatperson. :sad:

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg passert en milepel... -Den siste svalehaleskjøten er hugget ut :flag:

 

Tok en opptelling....og jeg har nå laget 34 stk av disse knutene :sweat::crazy: .

Nå jobber man jo raskere og raskere etter hvert som man får erfaring, men det er ikke tvil om at vi snakker en del timers arbeide her :smash:

Det er jo også krav til nøyaktighet, så det tar sin tid.

 

Her er siste episode om disse knutene:

 

Sporet hugget ut:

07032010001.jpg

 

Bjelken formet, måler opp hvor mye som skal fjernes av tykkelsen i skjøten:

07032010002.jpg

 

Og sager vekk overskytende virke:

07032010.jpg

 

Det som er utfordringen er å få til en trang sammenføyning, men ikke for trang heller -da går det galt når den skal opp igjen :nonod:

 

Her er den på vei ned:

07032010003.jpg07032010005.jpg

 

07032010006.jpg07032010007.jpg

 

Nå har jeg altså fått alle bjelkene til dekket på plass -store og små..

 

Dollbordene blir det neste, og de skal da først og fremst justeres inn slik at de kan boltes ned.

 

Disse plankene fremhever kurvatoren i skroget -sett ovenifra, og skal bli flott å se på når de er kommet på plass!!

 

(Da skal jeg ikke plage dere med flere fugle-halser fremover i alle fall :wflag::giggle: )

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...