Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

Så er påsken for 2010 over, og vi må igjen justere oss tilbake til arbeidsmodus...

 

Planene om fremdrift på prosjektet gikk ikke helt som jeg hadde tenkt, men det er nå så..

Vi har fallende terreng mot inngangen av verkstedet og en drenering som ikke er helt som den burde være, med det resultat at vann renner inn på verkstedet. Telen sitter fortsatt i bakken og vannet renner ikke ut av verkstedet (som det vanligvis gjør), med det resultat at det bygger seg opp mye vann -MYE!

 

-Har hatt ca 25 cm med vann på 100kvm flate (skulle bli ca 25000 liter vann :sailing: ) -Joda... nesten som Noas ark og syndefloden..

 

29032010.jpg

 

Er litt demotiverende å plaske rundt med vann over alt :nonod:

 

Jeg har nå i allefall fått boltet ned alle dollbordene.

Talte antall kobberbolter jeg har laget til nå, og tallet ble 125 stk ( :eek: )

 

Her et bilde fra hekken og fremover:

 

05042010.jpg

 

Ellers så har det blitt tid til både:

 

03042010001.jpg og 03042010003.jpg

 

i påsken...

 

Ser frem til å kunne gå tørrskodd på verkstedet snart, og å slippe å skifte fra utesko til innesko for hver gang jeg skal opp/ned av stigen :rolleyes:

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Har jobbet mye med ting som ikke syntes for andre i det siste.

Avretting av dekksbjelkene tar tid (Dobbelt-krumme flater).

 

Jeg har også satt opp en senterlinje for å måle ut symmetrien i skroget ved dekksnivå.

Ikke helt overraskende så fant jeg skjevheter...

Har målt, målt og målt men skjevheten blir ikke borte av den grunn. :smiley:

Må bare passe på å ta hensyn til dette underveis, så ikke det blir synlig for det blotte øyet..

 

Det er viktig å begynne riktig på den første dekksplanken.

Alle endene på dekksplankene skal hakkes inn i dollbordet, og det er ikke særlig pent om disse havner ulikt på stb og bab side.

 

Fikk hjelp av min datter til å måle ut og legge to paraleller til senterlinjen, slik at vi kunne finne det bredeste punktet i dekksnivå.

Dette punktet danner starten for første plank.

 

bilde00021.jpg

 

Jeg vil at buen i dekksplankene skal være synlig, men ikke for mye heller..

Leker litt med den første planken for få et inntrykk av hvordan det tar seg ut.

 

Håper at jeg kan få ned den første planken i løpet av uken.

Når jeg først er kommet igang så vil dette gå relativt fort å legge. Noe som skal bli en bonus-etappe :wink:

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Har jobbet mye med ting som ikke syntes for andre i det siste.

Avretting av dekksbjelkene tar tid (Dobbelt-krumme flater).

 

Jeg har også satt opp en senterlinje for å måle ut symmetrien i skroget ved dekksnivå.

Ikke helt overraskende så fant jeg skjevheter...

Har målt, målt og målt men skjevheten blir ikke borte av den grunn. :smiley:

Må bare passe på å ta hensyn til dette underveis, så ikke det blir synlig for det blotte øyet..

 

Det er viktig å begynne riktig på den første dekksplanken.

Alle endene på dekksplankene skal hakkes inn i dollbordet, og det er ikke særlig pent om disse havner ulikt på stb og bab side.

 

Fikk hjelp av min datter til å måle ut og legge to paraleller til senterlinjen, slik at vi kunne finne det bredeste punktet i dekksnivå.

Dette punktet danner starten for første plank.

 

bilde00021.jpg

 

Jeg vil at buen i dekksplankene skal være synlig, men ikke for mye heller..

Leker litt med den første planken for få et inntrykk av hvordan det tar seg ut.

 

Håper at jeg kan få ned den første planken i løpet av uken.

Når jeg først er kommet igang så vil dette gå relativt fort å legge. Noe som skal bli en bonus-etappe :wink:

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

En oppdatering siden sist.

 

Å komme igang med dekkslegging er tidkrevende.

Alle som har lagt parkett eller fliser vet hvor viktig det er å starte riktig.

 

Legg til dobbeltkrummede flater i tillegg, samt litt usymmetriske fasonger og utfordringen vokser :rolleyes:

 

Etter mye måling ut ifra to parallelle plank jeg hadde plassert ut ifra senterlinjen, fant jeg det jeg var ute etter ; 2 punkter forut og akter som planken skulle tangere dollbordet i.

 

Dette temaet er vanskelig å forklare, så jeg tar en bilde-variant isteden:

 

bilde0003.jpgbilde0004.jpg

 

bilde0006.jpg

 

Noe av vurderingen var å holde seg mest mulig unna laskene når jeg skulle planlegge innhakkingen i dollbordet:

 

bilde0007.jpgbilde0011.jpg

 

Jeg må også ta hensyn til at skroget har litt spring, og at det vil gjøre planken noe "kortere" når den presses ned etter at endene er kuttet.

Her må man bare prøve seg frem, og sørge for at de er noe lengre enn nødvendig til å begynne med.

Ettersom jeg har hele plankelengder (uten skjøter) så må jeg treffe nøyaktig på begge ender samtidig....

 

bilde0014.jpgbilde0015.jpg

 

Denne planken måte jeg felle ned noe mer..

 

bilde0016.jpgbilde0023.jpg

 

bilde0025.jpgbilde0033.jpg

 

Her er en modell jeg laget i ungdommen:

 

bilde0036.jpg

 

Og her er den i full størrelse:

 

bilde0035.jpg

 

:cheers:

 

De neste plankene er lettere å legge siden de bare skal følge den etablerte kurven jeg har etablert.

Jeg har svært lange planker så det vil bli et lekkert dekk -uten noen skjøter i det hele tatt.

Tungvint å legge, men jeg er sikkert på at jeg ikke vil angre når jeg blir ferdig!!

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

I ettermiddag kom den første planken på plass i dekket :cheers:

 

Fikk smurt inn bjelkene med blymønje i går slik at det var tørt til jeg kom hjem fra jobb.

 

bilde0037.jpg

 

Skruer i A4 316 utførelse med torx spor i både 100 og 80mm lengder er innkjøpt i stort antall:

 

bilde0040.jpg

 

Her kommer den på plass:

 

bilde0041.jpgbilde0042.jpg

 

bilde0044.jpg

 

bilde0045.jpg

 

Her er jeg ferdig med å skru inn festemidler. Mellom hver dekksbjelke ligger det en 100mm skrue horisontalt inn i dollbordet for å dra det hele skikkelig sammen.

Jeg har på bildet under lagt ut plank nr 2 bare for å se på kurven den vil få... Blir fint!

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Det går litt raskere nå som de første plankene er lagt.

 

I dag fikk jeg på plass 1 ny plank på ca 3 timer, noe som må sies å være greit.. Regner med at jeg får ned den tiden etterhvert som jeg blir trygg på oppmålinga.

Tar gjerne et par ekstra mål for å ikke kutte feil...

 

Her et par bilder:

 

Hakkene på avslutningen mot dollbordet bestemmes ut ifra hvilken vinkel planken treffer dollbordet på.

Der innerkanten (inn mot midten av båten) treffer dollbordet setter jeg av et merke på både dollbord og dekksplanken (som da ligger riktig etter nøye oppmåling).

Endene skal ha ca 110 graders vinkel utover mot dollbord, for at ikke "tuppene" optisk ser ut til å peke utover i endeskipet. Dette gir et penere inntrykk av dekket.

Så måler jeg hvor bred enden skal være (30mm) og trekker en rett linje fra dette punktet og ned til forrige planks fremre "tupp".

 

Her har jeg saget ut planken, og lagt den på plass for å måle ut hvor mye jeg skal sage ut på dollbordet: (Klossen på bildet er bare for å hindre planken i å komme ut av posisjon)

 

bilde0054.jpg

 

Videre tar jeg sirkelsagen og justerer denne på en kuttedybde tilsvarende dekksplanken, altså 40mm.

Viktig å være veldig forsiktig... fort gjort å ødelegge dollbordet med et feilkutt.. :sweat:

 

Her har jeg hugget ut kuttet med stemjern. Dollbordet er 50mm tykt, så jeg har en 10mm kant som enden på planken ligger an mot:

 

bilde0056.jpg

 

bilde0052.jpg

 

Planken er her tatt ned igjen for å høvle skråkanten som drevgarnet skal bankes ned i.

 

Syntes dette er veldig gøy, og at resultatet blir bra!!

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Imponerende å se den tolmodighet og kjærlighet du har til dette prosjektet.

 

Dollbordet var og er jo litt av en utfordring.

Har planer om å bytte ut dollbordet på båten min etter hvert. Men skjønner jo at det er ikke bare-bare.

Mye å ta hennsyn til når en jobber med båter hvor det er både kurver og spring.

 

Lykke til videre.

Link to post
Share on other sites

DU må jo være en spesiell rase som får til no slikt :yesnod:

 

 

He he...

Vet ikke helt hvor jeg har hørt denne, men det var en som sa at; "...Du må jo være gal som holder på med dette... -Nei, må ikke det, men det hjelper..."

 

Jeg ser av håndtverket ditt at du ikke ville hatt problemer med å klare noe slikt.

Tålmodighet er vel det viktigste...

 

:wink:

Link to post
Share on other sites

Dollbordet var og er jo litt av en utfordring.

Har planer om å bytte ut dollbordet på båten min etter hvert. Men skjønner jo at det er ikke bare-bare.

Mye å ta hennsyn til når en jobber med båter hvor det er både kurver og spring.

 

Lykke til videre.

 

 

Takk skal du ha Wasco!

 

Dollbordet fikser du nok greit.

På båten min ble det ekstra "krøkkete" ettersom dollbordet ligger inntil øverste bordgang. De fleste snekker har dollbordet oppå øverste bordgang, og da slipper du litt lettere unna..

 

Ser ut som om sjarken din nyter sin andre ungdom -og bygger gode pensjonspoeng for et langt og godt liv, med den behandlingen du gir skroget om dagen.

Supert!

 

:cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

En laaang dag på verkstedet i dag har gitt resultater i form av 2 planker til på dekket.

 

Jeg bruker ca 5 timer på å få på plass en plank -fra jeg starter til den er påskrudd bjelkene.

Det er mye "opp og ned" med planken for å ta de nødvendige målene før kutting -både av selve dekksplanken, men også dollbordet.

 

Her er noen bilder fra dagens innsats:

 

Planken spent opp for oppmåling av hakket på den ene siden:

 

bilde0073.jpg

 

Her har jeg kuttet vinkelen på enden av dekksplanken og spent den opp igjen for å merke av sporet på dollbordet:

 

bilde0075.jpg

 

Etter at jeg har hugget ut hakket i dollbordet, spenner jeg den opp igjen for å måle ut den andre siden:

 

bilde0077.jpg

 

Når jeg har fått sagt og hugget ut sporet på begge sider, prøvemonterer jeg planken igjen for å se at alt er ok.

Så er det å bære planken ned til høvling av natespor, samt fresing av en fas på begge sider under:

 

bilde0081.jpg

 

Så spanderte jeg på litt blymønje i hakkene i dollbordet.

Det var en liten høydeforskjell på et par av dekksbjelkene som kom til syne når jeg prøvemonterte planken siste gangen.

Frem med høvelen for å justere ned litt:

 

bilde0083.jpgbilde0084.jpg

 

Og litt mønje igjen på alle bjelkene:

 

bilde0086.jpg

 

Så er det å spenne fast planken for siste gang... Går endel tvinger for å være sikker på få få en tight fit mot foregående plank -skal jo helst bli vanntett til slutt :smiley:

 

Det tar endel tid å borre alle hullene til skruene. De skal jo alle forsenkes, og jeg har 2 skruer pr bjelke, samt at jeg har en stor skrue horisontalt inn i foregående plank mellom hver dekksbjelke.

 

I dag ville ikke borrene mine samarbeide etter ønske:

 

Forsenkerborr:

bilde0088.jpg

 

Stort borr for de lange skruene:

bilde0091.jpg

 

:headbang::headbang::headbang:

 

Hell i uhell: Jeg fikk plutselig besøk av 3 gode venner som lovet å gjøre det de kunne for å få meg i bedre humør:

 

bilde0090.jpg

 

:cheers:

 

Fikk skiftet ut borrene og gikk videre med å få festet planken for godt.

 

Så begynte jeg på nytt igjen med plank nr 2 -glad og fin med litt øl innabords.

(Kan nevne at resultatet ikke bar preg av et "stigende humør"....

 

Ser frem til jeg er ferdig med å bruke fulle lengder -dvs når jeg kommer på fordekk og akterdekk.

Da vil det gå mye raskere, ettersom en side skal kappes og jeg slipper å tilpasse begge ender samtidig...

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det går lengre tid mellom hver post, men det skyldes at jeg repeterer over samme tema -noe som antakelig ikke er så interessant å lese om.

 

Har nå fått 5 dekksplank på plass på hver side, og det begynner å ligne et dekk :smiley:

 

Her er noen bilder:

 

bilde0161.jpgbilde0162.jpg

 

 

Riggen på skøyta skal ha en "løygang" som storseilskjøtet løper på.

Denne skal oppta store krefter -bare se for dere når bommen fyker over fra den ene til den andre siden og hvilke krefter som rår.

Disse skal taes opp av en metallstang (løygang) som er festet til to eikepullere som er godt fundamentert i skroget forøvrig.

 

Tidligere i vinter holdt jeg på med å tilpasse disse to pullerne (i -30 grader Celsius husker jeg..)

 

Jeg har ikke vært flink nok til å olje disse regelmessig, så de har sprukket opp ganske kraftig :nonod:

 

 

bilde0169.jpgbilde0170.jpg

 

jeg har gitt nødvendig førstehjelp ved å fylle sprekkene med olje og generelt påføre rikelig om å om igjen så får vi se.

Konkluderte med at hvis det fortsatt vil være sprekker i virket, så luser jeg bare inn litt virke slik at det ikke står og trekker vann.

 

Disse pullerne skal som sagt være godt forankret.

De er derfor felt inn over dekksbjelkene og selve bjelkeveieren (under dekk) og med en trang forbindelse.

 

Tiden var nå kommet til å få disse på plass før jeg kom for langt med dekket og ikke kom til lenger..

 

bilde0171.jpgbilde0172.jpg

 

Disse ble kryssboltet ved dekksnivå med ekstra kraftige bolter, og skal også feste i bunn mot et spant sideveis.

Vil ikke kunne bevege seg!!

 

For å ytterligere sørge for oljetilgang i virket, borret jeg et stort hull i endevenden (toppen) på bjelkene etter at de var installert.

Dette hullet fylte jeg med olje, og vil sørge for å holde det fullt en stund fremover :yesnod:

 

Ser nå at jeg ikke kommer til å få ut båten fra verkstedet lenger...uten å sage vekk noe av tak-konstruksjonen :flag::lol:

 

bilde0180.jpgbilde0178.jpg

 

bilde0184.jpg

 

Nå vil det snart gå vesentlig raskere å legge dekket, siden jeg slipper å tilpasse hele lengder.

Det skal bli deilig -er utrolig ensformig og tidkrevende det jeg har holdt på med i det siste...

 

:seeya::seeya:

Link to post
Share on other sites

Dette ser svært bra ut, bare ett spørsmål;

Mulig bildet lyver, men natesporene dine ser svært tynne ut?

Har du tatt høyde for ekstra tørking/krymping av deksplank, eller er det bare bildet som lyver?? Det optimale er vel ca. 10% natebredde sett i forhold til deksplankens bredde. Å frese opp i ettertid blir fort noe knot i og med at plankene har svai.

Link to post
Share on other sites

Hei FS!

 

Natesporene er ca 4mm brede og går 2/3 ned i planken før det blir "hel ved" mellom bordene.

Ut ifra hva jeg har lest så skal det være så smalt, men jeg vet at produsenter av natemasser gjerne ønsker en større bredde.

 

Har dette med natemassens mulighet/evne til å bevege seg, og at det krever noe bredde på natesporet?

 

Interessant spørsmål du stiller.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Natemassen er bare "toppingen" for å få dekket tett..

 

Jeg skal selvsagt nate med bommulstråd (to tråder i hvert nat).

 

Sporet jeg har høvlet er 4mm bredt i toppen, og går ut i null 2/3 av tykkelsen på planken -som en kileform.

Her skal drevet bankes ned, og drives hardt og jevnt over alle natene. Dette gir utrolig stor spenningskraft i selve dekket, en kraft man ikke skal undervurdere ift innfesting av både bjelker og valg av festemidler. Mange legger inn en drevstopp, som er en dekksplanke som er tykkere enn de andre, og som er felt ned i ytterkant (og gjerne innerkant) av dekket, som en slags ramme som tar opp kile-kreftene fra drevet. Jeg har installert strekk-bolter som går gjennom kravell og ut i skutesidene.

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei Svaap, beklager sen tilbakemelding.

Poenget med bredest mulig nater er at den prosentvise ekspansjonen/kompresjon som må opptaes av natemassen da minimeres. Jo smalere natene blir, jo mer prosentvis bevegelse må taes opp av natene. Ganske ironisk egentlig at leverandørene av "de utrolig gode vidundermidlene" spesifiserer relativt ekstremt stor bredde.

 

4mm synes noe smalt, men er sikkert ok. Det ser uansett mye bedre ut med noe smale nater enn for brede nater..

På min skøyte er det 5mm nater. Dekksbordene er 55-60mm i teak (teak er relativt stabil).

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...