Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

Kjempebra at du laget en prosjekttråd Svaap.

Etter å ha lest meg igjennom tråden kan jeg jo forstå hvorfor du har måttet bruke så mange år på dette prosjektet.

 

Du er en av de som har skjønt at båtliv handler like mye om å ta vare på tradisjoner som det å faktisk være ute på sjøen.

Lykke til videre.

Skal selvsagt følge med på alt det som skjer i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Takk igjen for hyggelige kommentarer fra dere på forumet :smiley:

 

Det tar litt tid, men det viktigste er vel at vi koser oss med prosessen.

Jeg ser på hvert del-prosjekt som jeg fullfører som en "målgang" og blir veldig sjeldent lei.

Har hatt en periode på 4mnd hvor jeg ikke rørte noen ting, og da føltes det også greit.

Tror det er mange som stresser prosjektene sine unødig (selvsagt er det visse ting man ikke kan la ligge -vi jobber jo med treverk, og det blir påvirket av varme og sol, fukt og kulde).

Nøkkelen må uansett være å trives med den hobbyen man har -ikke sant? :smiley:

 

Jeg kom over en flott Kosterbåt i 2005.

Fikk den veldig billig -en fantastisk båt som vi kunne seile mens SVAAP var under arbeide.

Se så fin hun er:

img_0366.jpg

Med "CELIUS" hadde vi flotte seilaser og småturer på fjorden.

Min aller beste ferie noen gang var sommeren 2006 med Celius :sailing:

Link to post
Share on other sites

Innredningen var noe jeg hadde sett frem til å arbeide med.

Jeg har ingen erfaring med "møbelsnekring" men vet at det går nok -etter noen forsøk.. :headbang:

 

SVAAP er en liten skøyte så det er begrenset hva jeg har av plass ombord.

Ville forsøke å utnytte det volumet som er best mulig.

 

I forpiggen ville jeg ha en dobbelt-køye som er skråstilt, og det var det første jeg gikk igang med.

bilde036.jpg

Brukte 2x2" lekter og 2x4" til bærende deler.

 

Jeg fikk tak i en stor stasjonær fres (billig) som jeg fikk kjøpt et speildørs-sett til.

Den gjør det mulig å lage flotte innredningsdetaljer uten å måtte være møbelsnekker :flag:

Litt knot for å få stilt den inn riktig -samtidig som jeg har stor respekt for slike maskiner (de spør ikke om lov til å kutte av deg fingeren :eek: )

 

Her ser dere begynnelsen på noen av dørene/panelene jeg laget

bilde033.jpg

bilde038.jpg

bilde043.jpg

Jeg er ikke så begeistret for mørke flater i en liten båt -da virker den bare enda trangere.

Valgte derfor å male skroget hvitt innvendig, samtidig som de fleste innredningsflatene også er hvitmalte.

bilde044.jpg

Syntes det er pent å kombinere malte flater med lakkerte, så jeg har noen kanter som er av mahogny. Her en kant til køya:

bilde053.jpg

 

bilde112.jpg

 

Videre ville jeg ha en benk på hver side av salongen som også kunne benyttes til å sove på.

Samtidig ville jeg ha en muilghet til å varme opp båten på kalde/råe dager, og plass til en diesel ovn ble laget:

bilde107.jpg

Den buede fronten er rett og slett en tynn finerplate som jeg fuktet i varmt vann og presset over en stålbøtte :giggle:

Laget 2 stk så jeg skulle få litt tykkelse på fronten.

bilde108.jpg

For å få best mulig ventilasjon og sirkulasjon i båten har jeg laget åpninger her og der i form av et enkelt mønster som faktisk er litt dekorativt.

Det er de to liggende trekantene med en sirkel i midten som dere ser på fronten til ovn-platen, og på fronten til køya.

Disse går igjen i hele båten.

Her er ovnen på plass med ekte skifterstein som varmesikring :smiley:

bilde111.jpg

Selve ovnen som står der på bildet var noe som fulgte båten når jeg kjøpte den.

Er en slags koks eller vedovn. Den skal ikke brukes. Jeg har senere kjøpt en som går på diesel fra "Kabola" med et lite vindu som man kan se flammene fra = Koselig :yesnod:

 

Benkene ble enkle. Disse skal trekkes med faste madrasser som noen ( :giggle: ) skal få lage trekk til (ikke meg i allefall!!)

bilde109.jpg

bilde114.jpg

 

Neste blir byssa

Link to post
Share on other sites

Hmm, ligger/lå Celius på Storsand ?

 

Ja det stemmer :smiley:

Jeg har fortsatt plass på Storsand, men "Celius" var også preget av alderdom og jeg måtte til stadighet "rykke ut" for å hindre at hun gikk ned (mest pga en lensepumpe som kranglet :headbang: )

Med 1 times kjøring hver vei ble det for slitsomt..

 

Celius er nå hjemme og står klar til å komme inn på verkstedet for litt utskiftninger av skroget når jeg er ferdig med SVAAP.

Mye er bra/skiftet på den, men det som må taes er virkelig dårlig.

Celius er en båt med sjel :smiley: . Blitt godt tatt vare på av eiere som virkelig har satt pris på den.

Jeg lover at når tiden er inne så skal den få sin fortjente pleie :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Syns nok det var et kjent ansikt og båt:)

Jeg holdt på litt lengre ut på brygga med Canaima, flott å høre at også Celius får omsorg.

canaima_storsand_sm.jpg

 

Heisann er det deg :smiley:

Jeg husker godt prosjektet ditt med nytt dekk blandt annet.

Du reiste vel sørover med skuta di?

 

(Lagret deg på mobilen under navnet "Utowana" etter Colin Archer sin modell.

Var ikke din ganske så lik -bortsett fra baugen?

Hyggelig å "treffe" deg igjen!

Fremdrift på båten din da? :flag:

Link to post
Share on other sites

Flott arbeid, det må jeg si.

Hva gjør du på når du ikke er i båten siden du er selvlært innenfor "bygge båt"-faget?

 

TrondT

 

Hei Trond.

 

Hadde jeg skulle valgt skolegang/yrkeskarriere på nytt så ville jeg gjort mye anderledes :giggle:

Jeg ble økonom, og jobber med "stillesittende kontorarbeid"

 

Noen innenfor håndtverk ville nok blitt veien -hvis jeg fikk velge på nytt.

Men; da får en jo litt balanse i hverdagen -med begge deler mener jeg :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Av byssa har jeg lite bilder av selve prosessen.

Her er et bilde av benken som vask og kjøleboks er felt ned i:

bilde150.jpg

Selve "benkeplaten" er laget i svartor (samme som på skottet i salongen)

Under lokket fremst står vasken. Lokket bakerst inneholder en isolert kjøleboks med kjøle-element.

img_1848.jpg

Åpningen mot benken er ment som en forlengelse av benken når noen skal sove der.

Det er en liten båt, og jeg må prøve å få mest mulig ut av den plassen som er :lol:

img_1852.jpg

 

På motsatt side har jeg laget et kombinert kartbord og toalett :giggle:

-Det gir meg faktisk mulighet til å passe steika i ovnen samtidig som jeg kvitter meg med lunsjen :giggle:

(Blir ikke så privat å gå på do, men sånt lærer man seg å leve med.

Behøver jo ikke å sette seg "på dritern" når resten av selskapet sitter til bords heller...

Kartbord:

img_1847.jpg

Toalett:

img_1851.jpg

 

Resten av bildene fra byssa har jeg på mobiltelefonen.

Skal legge ut flere bilder når jeg har fått disse over på pc'n.

 

Ellers så jobbet jeg med dørk for en stund siden:

bilde013.jpg

Denne er laget av Sibirsk Lerk -et vanvittig flott trevirke.

Full av harpiks og tungt som f...

Vi kjøpte et stort parti på nesten 1000 lm og betalte kr 7,- pr meter i dimensjonen 25mm x 250mm Det er billig :flag:

Brukte nesten alt til "round pen" til hestene på gården

bilde001.jpg

bilde000.jpg

 

 

Legger ut mer når jeg har fått ut bildene fra arbeidet fra i fjor fra mobilen..

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å høre.

 

Jeg prioriterte å få litt god plass til pantry (i den grad "god plass" i det hele tatt er å oppdrive :crazy: )

Monterte inn en gasskomfyr, og laget mest mulig avsetningsplass til varer.

Skaffetøy (som servise/bestikk vel heter i maritime miljøer?) har jeg også laget god plass til.

 

Beklageligvis så er bildene fra mobilen av veldig varierende kvalitet, så dere får unskylde de som er dårlige :sad:

 

bilde207.jpg

Her skulle tallerkner, bestikk og glass holde seg på plass selv under seilas.

Jeg dimensjonerte de ulike rommene til det jeg hadde kjøpt av service -unskyld: Skaffetøy :lol:

 

Jeg ville ha et bord i mellom benkene i salongen med klaffer på hver side, så det ikke tar for mye plass når det ikke er i bruk.

Det skulle samtidig ha såpass stor "kropp" i midten at jeg kunne lage et lite vin-lager som jeg kunne nå gjennom luker i toppen.

Her er noen bilder fra det arbeidet:

22012009003.jpg

Dette er laget av svartor og ask

22012009006.jpg

Bena. Saget ut en kurve så de skulle få litt fasong

25012009.jpg

På plass ombord -før jeg lakkerte det

29012009001.jpg

Link to post
Share on other sites

Jobbet også litt "ute" med å lage dører og bakvegg til hytta eller kappen.

Denne ble laget i 2" eik som jeg laget not i på begge sider. Limte inn en løs fjær med epoxy så det skulle bli solid nok til å tåle en god brottsjø :diving:

 

16032009.jpg

Maler til dører er også laget.

Disse laget jeg i 40 mm eik som jeg freset et fint spel-mønster i langs ytterkant.

(Har ikke bilde av disse)

 

Hva er vel en båttur uten en liten "SKARP" en :cheers_wine:

Ville ha et lite barskap nede i salongen -mot skottet.

Dette ble også laget i svartor, og det var med hjertet i halsen jeg kjørte disse små delene gjennom fresen :eek: men det gikk.

Fikk bestilt meg glass som var slipt en fas på langs alle sider (kostet kr 700,- for to glass på ca 20 x 15 cm)

Ville ha det sånn, ettersom jeg skulle ha lys i skapet som fremhever akkurat den detaljen

Noen bilder:

bilde204.jpg

bilde211.jpg

En flaske med god vare har funnet sin plass.

bilde234.jpg

 

-Beklager igjen de dårlige bildene -med det er det eneste jeg har... :sad:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...