Jump to content

plastsnekketråden


:båt1

Recommended Posts

Fikk en Sandvik 25 AC superbillig etter svigerfar i 2008. Jeg er kjempefornøyd. Det som fungerer aller best er: I så gammel båt slipper man å være nærvøs for riper etc. Båten er så "liten" at man rydder automatisk opp etter hvert som det oppstår rot. Jeg har enda til gode å krangle med frua på tur. Alt foregår i rolig tempo og dermed 0 stress.

Det eneste jeg er i tvil om er hvor mye sjø disse båtene tåler. Det er nok jeg som gir meg lenge før båten når sin grense vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Har vært ute i bølger på over 2 meter med snekka.

Tror det var et godt stykke igjen til båtens grense, men min grense ble passert.

Søkte havn så fort som mulig.

 

Antar at mye går greit så lenge motoren sviver og båten er manøvreringsdyktig.

Ved motorstopp er det nok ugreit å være i snekke når det er høye bølger.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder motor med lite forbruk treng du ikkje reise utanfor landetsgrenser. Så godt som alle kjenner til SABB, MARNA, FM, SLEIPNER, osv... Treng eg fortelje meir :lol:

 

For å fremme mi meining kan eg ta eit sitat frå FM boka: "Motoren var ein skikkeleg bensinslukar, heile 6-7liter timen ved fullfart" Dette var skrevet om ein svær fire-sylindra FM motor som virkelegt drog godt! Ikkje mykje forbruk til å vere ein stor bensinmotor frå 1953! :cool:

 

Norge var langt framme for ei stund sidan. :smiley::smiley:

Redigert av Diesel248 (see edit history)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Gjør 7 knop jeg også, men båten går greiest i 5,5 med tanke på turtall og ikke minst dieselforbruk.

:cryin: Jeg skrøt nok på meg en knob eller halvannnen jeg også Bastard. Kan gå 10 men ligger som oftest i 5 - 6. 7 når det "haster" - noe det sjeldent gjør.

Dog har jeg merket at i litt slingresjø går båten markant mer stabilt i 9+ knob, så det blir ombord definert som "Gula Humpen-fart".

Grei båt ja - norges største seriebygde snekke mener jeg å vite. Tror LarsH skrev noe på Saga-sidene sine om antall bygget - var ikke mange nei.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...