Jump to content

plastsnekketråden


:båt1

Recommended Posts

Så hadde den en nydelig, trygg og driftssikker Yanmar i kjellern.

 

Ja, den var jaggu flott!

Sånn båt jeg vokste opp i... (med en 4 sylindra BMC motor)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei Folkens!

 

Jeg har ett enkelt spørsmål! :lol:

 

Jeg kjøpte meg en Sjømann 22......... Deretter reiv jeg ut alt som var i den (unntatt cabinen). Igjen var jo fatter med. hehe

 

Nå er det meste av propell anlegg nytt, og det er nytt gulv, med nye "spanter". Ny innredning, og det meste nytt elektrisk. Da kom jo våren serru, og jeg rakk ikke å legge ny balast i den. Den gamle var råtten... Sement blandet med vann og olje er ikke særlig til luft fukter, og frescher ikke akkurat opp inne klimaet!! Jeg mener å ha lest noe om legging av balst fra en her inne. Han hadde en sjømann selv. Tror det var ifjor. Finner ikke den igjen nå.....

Uten balast er den litt skummel!!!!!!!!!!!! Den kælver jo lettere enn en badeball!! 3 personer på samme side, og den holdt på å gå rundt!!!

 

Når jeg søker på sjømann og balast, får jeg opp 21 sider. Derfor spør jeg her inne, om noen kan hjelpe meg? Kanskje han som la ny ballast i sin er her? Det sitter en yanmar ysb8 i den, hvis noen lurer på vekt og slikt. Det er 2* 115 A batterier rett ved døra inn i cabinen. Resten er vel standard skulle je tru...... :flag:

Link to post
Share on other sites

hei!!!

 

jeg har en Sjømann å ha erfart at det ikke hjelper så mye med balast som man skulle tro.

setter du i noe mitt i båten ut mot sidene i kjølen så burde dette ta det meste av den krengningen som du kan ta knekken på (noe blir det jo)

legger du litt i bauen og litt akter så kan du få vekk litt stamping også

dette er mine erfaringer i værtfall :smiley:

 

som starter av Plastsnekketråden så takker jeg deg for å ta opp tråden min igjen :cheers:

lykke til!!!

Link to post
Share on other sites

I fjor, var båten helt "ren" i kjølen. Så i år, skal vi legge ballast i hele kjølen. Men trodde det var en som hadde dratt litt utover sidene? Fikk da en mer stabil og "tregere" rulling. Stampinga er ikke store problemet, siden det går i lengden. Verre med rullinga, og små unger... Blir så bråe bevegelser. Men kjenner jeg norsk sommer rett, kan jeg nøye meg med å stappe kjølen med tyngde! hehe Blir sikkert ikke rare bruken med familien. Men mer fiske. Da klarer den seg jo.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en Scand Classic 25 i to sesonger før seilbåten og vi storkoste oss med den. Vi var ute nesten hver eneste helg og var av de første som satte ut og siste som tok opp.

 

Nå er det seilbåt som gjelder, men om jeg skal tilbake til motorbåt, står en Agder 840 høyest på ønskelisten.

 

RSL

 

(Siden Classicen ikke var en Joda, het den Neida - skulle den nye kalle opp den gamle på VHF ville det blitt: Neida, neida, dette er svADA)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Hei hei.

 

Tenkte å vise fram min plastsjekte. Båden er en Hanto 22, bygd på krokene litt utafor Grimstad.

 

Bilde av båden får e henta den

omfg.jpg

 

Bilde av motoren som var en Albin O-22. Den var defekt som e reinte med, og ble deretter tatt ut av båden. Delene er til salgs foresten.

dsc00397.jpg

 

Var så dum at e heiv de gamle malene. Noen som har noen tips til å få målt opp igjen? Det er gjorde på bildet ble veldig unøyaktig så det kan egentlig bare hives.

dsc00400.jpg

 

Det er motoren som skal inn snarest mulig

dscf2536.jpg

 

flere bilder skal e ta så fort snøen går vekk. Lei av denne snøen er på sørlandet :headbang:

 

Foresten RSL, Agder 840 er en kjempe fine båder, Romslige og fine er de også. Kan anbefales

 

:cheers: får den yngre båtgenerasjonen! ( under 20 )

Redigert av Retox_93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en Joda 24 Tour, 1979 model, med BMC 1.5 35hk.

Kjøpte den høsten 2008, da var den litt forfallen, så litt ombygging og div. oppussing blei det i løpet av vinteren og våren.

 

Båten så slik ut når jeg kjøpte den da...sliten og pusslete :-(

img_0558.jpg

img_0557.jpg

img_0555.jpg

img_0554.jpg

 

Under og etter oppussing :-)

img_0568.jpg

img_0567.jpg

img_0553.jpg

img_0540.jpg

img_0505.jpg

img_0499.jpg

img_0491.jpg

img_0472.jpg

img_0331.jpg

cimg1772.jpg

img_0544.jpg

img_0571.jpg

 

Det var godt å være så å si ferdig til sjøsettingen.

Men i år er det annet som skal gjøres....

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...