Jump to content

plastsnekketråden


:båt1

Recommended Posts

14 knop var nå litt drygt, får bare 6-7 på min med 15hk.

 

Hehe, dette var vell noe jeg sa uten og være helt sikker... Ble fortalt av forje eier at den gikk i 13-14 knop. At jeg bet på er rart :rolleyes: hehe.... Sjømann 22, med Yanmar 3GM30F går den no i 7 knop.. Men den spinner! Må få ny propell, litt tyngre, og mere vridnig, så satser jeg på 2-3 knop ekstra, så skal den selges! :nonod::sweat:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg sysler litt med tanken på å kjøpe snekke med tid og stunder.

"Drømmesnekka" Ser for tiden omtrent slik ut:

 

* 18-24 fot

* Ikke cabin, men vindskjerm eller hardtopp

* Selvlensende dørk (DET "kravet" kompliserer nok det hele)

* Pris: femsifret

 

Askeladden 555 er vel nokså nær, men den er sjelden og sikkert for dyr.

 

Båter som Viksund 660, Saga 20, Troll 20, Albin Siesta etc er også greie båter, men de er ikke selvlensende så vidt jeg vet.

 

Finnes båten jeg ser etter, eller kan jeg belage meg på å svelge en kamel eller to først som sist?

Link to post
Share on other sites

plast snekke er konge :)

vil presentere mi første og eneste snekke så langt :)

 

sjømann 22 vet ikke hvilken modell båt eller motor er.

stor fornøyd med båten. har vert på flere små turer og venter nå på sommer og sol så vi kan prøve og såve i båten 2 voksne og en liten hund:)

 

driver og planlegger og har kjøpt inn deler til bysse. vask og benke plate. blandebatteri og enkelt gass boks koke apprat.

som vanntank tenke jeg og prøve å bruke en NY 23liters bensin tank fra biltema som passer akkurat under passasjer sete og er praktisk og koble til og fra for fylling og rengjøring :)

hadde kalesja av for en mnd siden og fikk sydd skader og sydd opp gamle sømmer samt vasket og impr den :)

 

motor er en fin Marna MB10a m vrid propell og dyna start.

har nettop koblet opp med vende bryter og 2 batterier og.

 

snekka ligger ute i vinter og med fukt poser og solcelle ventilator i luka så går dette fint.

legger ved di få bildene jeg har av båten så langt.

 

sjoemann_22.jpg

Link to post
Share on other sites

viksund 660 tror jeg er selvlensende

dette er også den beste sjøbåten av de du har nevnt

pluss at den ser utrolig kul ut i gul :cool:

Jeg har tatt feil før, men jeg tror bestemt ikke at den er selvlensende. Men ellers liker jeg den godt, jeg også. Dessverre er den ofte belemret med det samme som mange andre eldre snekker: gammel, sjøvannskjølt motor.

Link to post
Share on other sites

Sniker meg innpå en liten tur, selv om jeg lever og ånder for trebåt. Har lest igjennom tråden, og kan så langt konkludere med at det er snekka som båttype som er greia her, ikke materialet den er laget av. Samme motorene, inventaret og filosofiene, så vi kunne jo nesten like gjerne laget en ren snekke-tråd. :cheers:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Tre er fint det, må ha masse av det i en plastbåt :thumbsup:

Kunne ikke tenkt meg en plastbåt, med masse plast invendig, det hadde blitt en kjedelig båt for min del

 

Holder for tiden på med dash, er ikke ferdig enda dog

Før var det bare plast her, som man kan lese om i prosjekt tråden jeg har

 

dashbord76.jpg

Link to post
Share on other sites

Får vel melde meg her etter å ha sett meg nødt til å "melde meg ut" av trebåttråden da jeg solgte Skaarkrysseren i sommer, men jeg elsker jo de deilige runde hekkene så det ble "ny" snekke i plast på meg. Fortsatt deilig rund hekk, dog ikke på langt nær like lekker som den forrige, men brei og rund!! Skarpnesen gir oss masse plass og et fint krypinn baki til barna og større seng forut enn vi har hjemme! God i sjøen (men jævlig våt)!! kribler i fingrene etter å sette saga i den gamle utesalongen og oppgradere betraktelig!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

hei alle sammen takk for at dere holder liv i tråden

og en spesiell takk til deg Christensen fdor at du hjalp meg når jeg tto fast med dreggtauet i proppen og ødelagt girkasse i Sjømannen min i fjor hjertelig takk for god hjelp der!!! :thumbsup:

til Dalton er det vel karnsje en god ide med en egen tråd for de med runde hekker bare å sette igeng :flag_bp:

og til alle dere trebåtentusiastene som har "sniki" seg inn på tråden syns jeg persjonlig at alle båten er en trebåt så lenge de har treinnredning! alle er hjertelig velkommen med tips om hvordan jeg skal pusse opp den gammle teakfiner innredningen i "Rosanna"

tusen takk :flag::flag_sw::flag_da:

Link to post
Share on other sites

spesiell takk til deg Christensen fdor at du hjalp meg når jeg tto fast med dreggtauet i proppen og ødelagt girkasse i Sjømannen min i fjor hjertelig takk for god hjelp der!!! :thumbsup:

tusen takk :flag::flag_sw::flag_da:

Sikker på at du ikke forveksler meg med noen annen?? Hvis ikke må du friske opp minnet mitt! Begynner riktignok å bli litt småsenil men!Hehe

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

hei, jeg kunne tenkt og være med i tråden har ei gammal comet snekke på 21 fot med volvo penta md 11 series på 23 hk med ferskvannskjøling, fin snekke og farte rundt i, den gjør ca 8 knop, men kjører i 5 knop, kommer med noen bilder av den cimg0384.jpg

 

her er etter jeg tok den opp for vinteren

 

 

 

cimg0264.jpg

 

og dette her er under sjøsetting i fjord

 

 

 

 

cimg0250.jpg pen motor ikke sant hehe

 

 

 

cimg0315.jpg

Her er jeg inne i Sandefjord by og venter på en kompis

 

 

 

 

 

cimg0275.jpg

 

her skal jeg og familien på tur.

 

 

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/30/30817/cimg0271.jpg

 

og her endte vi opp hehe

 

 

 

 

håper dere liker bildene mine som jeg har lagt ut :)

Link to post
Share on other sites

Dette er ein tråd etter mitt hjerte, ingenting er som ei fin snekke.

Er den heldige eigar av ei Viksund 880 snekke med ein MD 21 A under dekk. I denne snekka er det god plass for oss to ( frua og meg ). Stor fordel med adskilte køyer i baugen. Kjempeplass i salong. Motor er stillegåande ved eit normalt turtall.

Vi som har snekke med 7knop koser oss underveis, underveis er jo ein del av turen. Har ingen hast, avstressande i 7knop. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Snekke er det beste jeg vet, jeg skal aldri kjøpe noe annet enn snekke, jeg kan ikke tenke meg noe bedre enn og tøffe rundt i de 5 knopa som jeg kan kjøre da hehe, nei det er livet, jeg savner sommern allerede, nå ligger den i hagen og bare venter på og bli satt på vann igjen i mai :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...