Jump to content

plastsnekketråden


:båt1

Recommended Posts

Jeg har en Nidelv 24 og har hatt den fra barna var 3 og 6 år. Det er nå 9. sesong med denne båten.

 

Med små barn er det helt perfekt med løsningen med sofaryggen som køyesenger, men når barna runder 11-12 år kan denne bli litt snau. Med bordet slått ned i kabinen er det stoooor plass under for de voksne. Det er flere andre snekker som har samme løsning.

 

Uteplassen er viktigst i en slik båt for det er der du oppholder deg dag og kveld, med eller uten kalesje. Kabinen blir bare et soverom, ev et lekerom for barna på dagtid. Jeg har en Nidelv med rundsitter bak og er glad for den løsningen.

 

Det er flere fabrikat som kan tilfredsstille dine ønsker, men mitt råd er å ikke gå på kompromiss med uteplassen.

 

Scand Classic er en fin båt, men etter min mening er dette med dassen bak en helt korka løsning. AV-utgaven er fin, men da er det bare 1 stikkabin inne. Men det går kanskje å ligge 3 pers i kabin og 1 i stikkabin?

 

Hva er budsjettet ditt?

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Budsjett er ikke fastsatt, men blir nok av typen "Helst under 50 kanskje opp til 100"

Går å håper på å finne en båt der motor og teknisk er bra men gjerne kosmetisk ser ut som en dass og dermed er billig. Så kan jeg heller fikse opp det kosmetiske selv.

 

Er absolutt AV-utgaven av Classic som er mest interessant ja. Og siden den ene lille bare vil være et par år gammel neste sesong og den andre er 14 vil nok en løsning der eldstetuppa ligger i stikk og minstefrøkna i salong med oss. Innen den minste er større og må ha plass i stikk vil det nok være sjeldnere fjortissen som da fort nærmer seg 18 vil være med ut på tur uansett :)

 

Er forøvrig helt enig i at uteplassen er pri 1 i båt.

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Share on other sites

Scanden er utvilsomt den mest "moderne" båten av de tre du nevner, og plassutnyttelsen er derfor også gjerne bedre. Solluxen er smal og har en rar toalettløsning i akterkabin, ikke så artig om du må jage ut de som sover der om behovet plutselig melder seg midt på natten :thumbsdown: . Scand i Dassic utgaven har mye plass, og en fordel er at lukt fra toalettrommet ikke kommer inn i kabin. Men litt begrensning i uteplass gir det jo. Jeg opplever i alle fall at vi skjelden er flere enn fire på tur, og at vi også tilbringer mye av tiden på land når vi ligger i uthavn. Så du trenger ikke nødvendigvis ha sitteplass til veldig mange så lenge familien får plass ute. Min Columbi har god sitteplass til fire i dinetten, og store vinduer. Så vi pleier alltid å spise inne, med mindre vi sitter på et svaberg og griller etc. Så uteplassen blir mest brukt av de voksne til å slappe av, gjerne på kvelden.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da ville jeg gått for en classic AV, men problemet ditt er at budsjettet ditt er litt snaut for denne båten... Det lå en ute til 85k for en tid tilbake, men jeg regner med at den ble solgt rimelig kjapt...og hører nok til sjeldenhetene.

 

Edit: fant annonsen (solgt)

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47973852

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jepp, er klar over at budsjettet er snaut for denne. Men det blir uansett ikke aktuelt før tidligst neste sesong, så man vet jo aldri hva som dukker opp da :)

 

Ser forøvrig det ligger en med utedass ute akkurat nå til 55000,- så er spørsmålet hva som er grunnen til at den er priset så langt under andre på markedet.

Redigert av joachimo (see edit history)

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Share on other sites

Realistisk prissetting...? ;-)

 

Synes den ser grei ut. Døren så litt merkelig ut. Linoleum der? Litt oppshining på treverk i cocpit må kanskje til, men dette så bra ut ellers. Er vel en saltvannskjølt motor, men den har jo gått i ferskvann hele livet skal vi tro selger. Merk også at en 8 år gammel kalesje ofte synger på siste verset... Det koster noen lapper å bytte.

 

Siden du ikke skal ha før neste sommer så ville jeg fulgt med på finn og særlig når det nærmer seg opptakstid. Da er det kanskje noen som vil bli kvitt båten og da får du den billig.

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser faktisk en del med utedass mellom 50 og 100 nå. Er mest sugen på AV-utgaven dog, og da ser prisen ut til å sprette opp litt med en gang. Tydelig at de er mer ettertraktet.

 

Ikke bare bedre uteplass om man har med venner på dagstur, men ikke minst mulighet for at madammen kan få solseng og kose seg baki :)

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Når jeg nå har flyttet fra Sveriges östside til "Bästkusten" har jeg endelig fått mulighet til å realisere mitt båtönske det ble en Nidelv 24 med byggenummer 130. Skal se hva jeg får gjort av forbedringer i löpet av vinteren og ser frem imot en riktig fin sommer. Håper at det dukker opp mange fine tips her på forumet.

Link to post
Share on other sites

Når jeg nå har flyttet fra Sveriges östside til "Bästkusten" har jeg endelig fått mulighet til å realisere mitt båtönske det ble en Nidelv 24 med byggenummer 130. Skal se hva jeg får gjort av forbedringer i löpet av vinteren og ser frem imot en riktig fin sommer. Håper at det dukker opp mange fine tips her på forumet.

Velkommen som Nidelv-eier. Selv har jeg en N24 med byggenummer 455. :smiley: Dette forumet er kjempebra, men hvis du er på Facebook vil jeg også anbefale deg å bli medlem av gruppa "Nidelvklubben på Facebook".

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...
  • 1 år senere...

Lenge siden denne tråden har vært oppdatert nå.
?Da passer det jo fint å dele et par bilder fra da vi hentet vår Risør 27ac i Risør i fjor sommer :)
?Har ikke sett det har blitt snakket om Risør 27 i denne tråden tidligere, så da passet jo det fint ;)

?Her fra innkjøp av proviant ved Langesund (om jeg husker riktig)

bilde

 

Og ca 30 minutter senere hvor vi bunkret drivstoff for turen hjem til Oslo :)
bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

E flott med sånne båtar både om sommrane og vintrane. Aller best like eg sommrar, med øl og diesel :) Har aldri gleda meg så mye te ein varm snekkesommar på vestlandet.. Den forrige var værre.

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nåken "throwbacks" fra interiørarbeid i snekka i fjord☺ Nå er alt bytta, pga råte...

Screenshot_2018-02-24-18-32-54.jpg.8b1248a06a630ad6490e04f5ff7ac424.jpg

Screenshot_2018-02-24-18-32-44.jpg.6ddb795b8165dbcbd3d079736893f670.jpg

 

Og så tilslutt eit kosebilde.. Kjenne kraftig lengsel på sommer nå..

Screenshot_2018-02-24-18-33-23.jpg.4f8bcf06dbb837e99965e2c0304b85c3.jpg

 

 

Redigert av sebba2
skriveleif (see edit history)

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da melder jeg meg på også :smiley:

Har akkurat handler meg en 1976 Nidelv 24 med en 1993 modell Volvo Penta MB 2003T installasjon.

Var å heldig å få snakket med han som både installerte motoren i sin tid, samt har hatt service på den i alle år.

Ikke den peneste damen innvendig, men hun skal få litt kjærlig pleie i sommer og i vinteren som kommer.

Gleder meg stort etter å ha vært uten båt i to år nå! :sailing:

 

Skal kjøres hjem fra Hvaler til Asker etter påske en gang, vil gjerne ha noenlunde varmt vær og rolig sjø med ny båt.

Skal prøve å holde dere oppdatert med utviklingen :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Båtsesongen nermar seg nå. ( eg har sesong heila året) men den egentlige  sesongen er rett rundt hjørnet. Yr.no seier den treffer rogaland nå denne uka :D Eg har bytta motoroljer, tetta eksoslekkasjer, bytta interiør(snekkerarbeid) og småpukla med båten igjennom heila vinteren og er f@en meg klar for å få brukt den..

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...