Jump to content

Vi som snur oss etter taubåter


Gudrun

Recommended Posts

  • 4 måneder senere...
  • 5 måneder senere...
  • 10 måneder senere...
Kallethekid skrev 47 minutter siden:

Jeg lurer på om de har røde og grønne lanterner på begge sider, slik at de kan tenne de som passer? 

Det har vel i hvert fall ferger?

Det har jeg ikke tenkt på, men det har den helt sikkert. Styrhuset ser jo helt symmetrisk ut, så den har nok like styreposisjoner begge veier. 

 

Havarita skrev 10 minutter siden:

Noen av disse gjør større fart akterover enn forover.

Da sparer de diesel med å gå akterover.

Det var nytt for meg!

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Har de da mer kraft forover, men mer fart akterover @Havarita?

De har vel ofte like mye kraft i alle retninger når de skal skyve, dra og bevege seg sidelengs.

Med 2 azipoder eller Void-schneider propeller kommer kraften i den retningen man ber om. Det er veldig nyttig for taubåter og andre som skal holde posisjon.

Motstanden på eget skrog er kun interessant når de går transitt uten slep. Skrogformen gjør gjerne at motstanden er mindre akterover enn forover. Dette for å lede propellstrømmen mest mulig under objektet man sleper

De bruker uansett langt fra alle kreftene de har tilgjengelig under transit.

Da hadde de satt til og med halvplanere i forlegenhet hva angår hvor mye bølger det er mulig å lage.:flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Oi, her var det mye interessant å lære!

 

Mulligan skrev for 1 time siden:

Den trekker med 75 tonn i alle retninger. 2 stk Schottel azimuth thrustere.

 

Havarita skrev 1 time siden:

De har vel ofte like mye kraft i alle retninger når de skal skyve, dra og bevege seg sidelengs.

Med 2 azipoder eller Void-schneider propeller kommer kraften i den retningen man ber om.

 

Snakker dere om båten jeg la ut bilde av?

 

Link to post
Share on other sites

Både Bamse og Bob har Schottel-azimuther, tilsynelatende plassert langt akterut. Fascinerende å se kreftene og manøvreringsevnen disse har. Forskjellen til gamle Bukken, Connector, og forsåvidt Belos som henger rundt her enda er påtagelig. Bob/Bamse/Belos ligger til vanlig bare et par hundre meter unna hjem/båtplassen min. 
Mine gamle dager på taubåt med aksel og saktegående maskin/er kjennes som steinalder når jeg ser disse svinse rundt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Knipset noen bilder av denne i Arendal for noen dager siden. Nå forstod jeg at den nok brukes i Tall Ships Race.

 

20230729_123859.jpg.4281155c87e5cd4ade85fdc9ab07dedb.jpg

20230729_123904.jpg.9512911b3b57390e4d48b7bf886e3abf.jpg

 

20230802_125514.jpg.c2ece835873d8ef6985e71aa8a126acc.jpg

 

20230802_125524.jpg.a627ff9731d208857a9262d12d267023.jpg

 

20230802_125548.jpg.4c7ca730b46983d3973c8a0bd0b2776f.jpg

 

Og til slutt et bilde av Los-båten

 

20230802_125814.jpg.689318a7c6799370a5b5351cd0bcfacc.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...