Jump to content

Vi som snur oss etter taubåter


Gudrun

Recommended Posts

Der har "i alle år" ligget en lignende denne på Engøy/Klasaskjeret:

Noen som har bilde og vet litt om historien til den?

 

Ja, den som lå ved Engøyholmen i mange år kjenner jeg godt til.

 

Den har navnet WUTA og kom til Norge med en nederlandsk ingeniør som flyttet hit for oljejobb på 1980-tallet. Han bodde delvis ombord mens båten lå her i Stavanger og senere tok han båten med seg og flyttet til Egersund. Dessverre døde han hastig omkring julen 1992 og båten kom da for salg fra boet. En venn av meg kjøpte båten og siden motoren var delvis demontert på maskinromsdørken ble det til at jeg slepte den til Stavanger med min gamle POSEIDON. Aktenfor WUTA hadde jeg forresten også kutteren BARCO som skulle hjem til Stavanger ved samme anledning ;-))

 

Den nye eieren brukte den litt, og han pusset og stelte med den i flere år. Så ble det til at han i forbindelse med jobbskifte flyttet til Irland og da tok han like så godt båten. Det ble en laaaaang tur med en slik "40-fots kajakk", via Kattegatt, Kielerkanalen, osv.

Han har fortsatt båten og jeg har sett bilder av den i mudderet i Irland for et par år siden.

Motoren er en koselig liten 2-cyl 4-takter på ca 60 HK og merket er MODAG, dvs Motorenwerke Darmstadt AG.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg er redd det er den samme, Fru Jacobsen (den er i hvert fall helt lik de andre båtene deres i fargene), og at de tester toppfarten - eller akselrasjonen eventuelt - ut fra indre havn (også retardasjonen på inngående).

Den ligger ikke så ofte i Larvik nei (men den ligger rett ned for huset mitt, så jeg ser når den er der) - og når den går derfra, så kan vi plukke flyndre og sånt tørrskodd et stykke ut i fjorden.

5 + 7 = 13 - Det er 5 knop innenfor en linje fra Revhaken (moloen) og i rett vest linje over til Rødberg.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

05022010034.jpg

Fant denne i Pascagoula, Mississipi

 

dette er av den typen de bruker når de skal ut i gulfen.

 

 

Her er to til av "samme" type. En driver og gjør klar bargene, den andre i full fart opp Mississippi. Denne typen har jeg kun sett i elvene der, aldri "utaskjærs"

113348_s.jpg

Bildet er cropet endel...

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Ja, den som lå ved Engøyholmen i mange år kjenner jeg godt til.

 

Den har navnet WUTA og...

Takk for den oppdateringen, Poseidon. Jeg har hatt den båten i bakhodet i 30 år etterhvert men ikke visst noe om den. Vet jeg har et bilde en eller annen plass men finner det ikke etter å ha lett gjennom noen tusen bilder, både arkiverte og "bulklagrede" :headbang: Noen andre som kan bidra med bilde?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kjenner dere denne båten? En virkelig gammel traver, synd jeg ikke skal tilbake til Halifax med det første.

Foundation Franklin og en annen link Foundation Franklin

 

Jeg har boka "The Grey Seas Under" av Farley Mowat i hylla hjemme og det er en av de bedre maritime bøkene jeg har lest.

Anbefales på det sterkeste.

 

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Nå vil nok Fruen selv komme å kommentere denne saken... jeg vil bare presisere at det var arbeidsplassen til Fruen jeg var ombord i..Og ikke Fruen selv. :lol: Fruen var imidlertid en svært trivelig person, med stor kyndighet når det gjelder båt.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

alphabrygga.jpg

KAR fotografert ved Alphabrygga i Moss.

Fra Tugboatlars.se: Byggd 1890 vid Lundby Mek. Verkstad AB, Lundby (stål)

15,02 x 3,56 x 2,03 m – 25,83 / (MB 1890)

14,90 x 3,87 x 2,07 m – 24,96 / u.10 (MB 1948)

Maskin: Varvets 2cy comp.ångmaskin på 60 Ihk, ersatt av en Avance Råoljemotor på 90 Ehk (194?) och en Bolinders Råoljemotor på 90 Ehk (1951) samt en GM-Detroit Dieselmotor på 248 Ehk (1958) /GM Bedford bogprop. 1977/

 

Byggdes för G.H. Hegardt & Co, Göteborg kostade 19.000 och döptes till HEGARDT. Köptes den 15 juni 1892 av Göteborgs Bogserings AB, Göteborg för 15.000 kr och döptes om till JOHN. Såldes till Norge den 20 april 1911 och ägare där blev Skienvasdragets Fællesflödningsforening, Skien för 11.500 kr och namnet ändrades till CARL. Motoriserades på 1940-talet och gick i flottningen till den 1 juli 1948 D/S A/S Tryg /A. Pedersen/, Høvik betalade 52.000 Nkr för henne och kortade namnet till KAR. Den 5 juni 1973 köptes hon av Bugser & Bjergningsselskabets A/S, Oslo, och den 1 april 1974 köptes båten av Jonasen & Østbø, Stavanger för 100.000 Nkr. Låg i Moss 2007.

Text: Bengt Westin

 

 

slepebaaten_hurum.jpg

HURUM gikk med sandlektere rundt i Oslofjorden og var stasjonert på Hurums vestside, Verket, vv Svelvik.

Fra tugboatlars.se: LAJT - SDBN (Sverige)

Byggd 1965 på Lysøsund Mek. Verkstad, Lysøysund, Norge (n.b.7)

19,90 x 5,20 x 2,0 m. 44/17 ton.

5-cyl Callesen 427 EO på 400 hkr vid 425 v/min.

 

Byggd för räkning Sand & Singel A/S i Oslo, men med hemmahamn i Drammen som HURUM. Köpt av Øystein Olav Nøss och använd som Bogser- och dykfartyg söder om Bergen. Såld till Simrishamn och Haglund Shipping AB 6/1 2006. Omdöpt till LILLSKÄR. Är för närvarande under ombyggnad för att kunna ta 20 passagerare på linjen Nogersund - Hanö under vinterperioden.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...