Jump to content

Vi som snur oss etter taubåter


Gudrun

Recommended Posts

  • 10 måneder senere...

Vet ikke om denne filmen er linket til tidligere, men likevel.

Isbryteren Thor III ble bygget i 1960 og har stort sett tjenestegjort i Drammensfjorden siden den gang.

Her er en film fra 1970 (NRK), fra den tiden vintrene var strengere og Thor III var helt uunnværlig for å holde fraktebåtene i gang på fjorden.

https://tv.nrk.no/program/fbua70002170/vil-du-hilse-paa-en-isbryter 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det var av litt nyere dato ja. Om 2 år har Thor III 60 års jubileum, den må jo sies å ha vært en god investering da jeg ikke kan huske å ha lest noe sted om noen store uforutsette utgifter. Lurer litt på hvor mange timer motoren har på telleren...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev On 27.2.2018 at 9.28:

Det var av litt nyere dato ja. Om 2 år har Thor III 60 års jubileum, den må jo sies å ha vært en god investering da jeg ikke kan huske å ha lest noe sted om noen store uforutsette utgifter. Lurer litt på hvor mange timer motoren har på telleren...

Den har noen og seksti tusen gangtimer ?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

For meg så høres det mye ut, men det er kanskje ikke det på en slik motor. Hørte Beffen fikk 100.000 timer ut av den lille SABB`n som sto der.

Hva tenker du om det Fru Jacobsen, drøyt 60.000 timer blir kanskje lite i forhold til hva mange av kysttraverne har på tilsvarende motorer ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Wow, det der var jo imponerende ! Når 300.000 timer skrives om på den måten der så er vel ikke 60.000 timer på en motor fra 1960 så galt heller. Hurtigrutene er jo tross alt en "rase" som knapt ligger til land.

Når jeg leser at de må planlegge og spesialbestille deler et halvt år før de har behov for den så kan jeg tenke med at det er litt av det samme utfordring med motoren(Sulzer var det vel) på Thor II med tanke på at den er 3 år eldre en motoren i Finnmarken.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

60.000 timer på 60 år, mye?

 

Tja, en bekjent som er taubåtskipper der starter de opp mandag rundt 0800 mandagen og stopper normalt fredag ettermiddag. Vel noen ganger er det hele helgen og. 

Ikke sånn hele året. Kan være en uke innimellom med noe mindre kjøring, men likevel, det er bare å gange opp på driftstimer....

 

Ellers får de skryt av mekanikerne på service. De opplyser motorene er veldig rein innvendig. Han pleier å svare at de holder timetall på oljeskift etter spec og det samme med oljekvaliteten.

Har ikke plass til noe smøroljeseparator.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei Gudrun, jeg mente ikke at 60.000 timer er mye på 60 år, men relativt mye totalt sett. Årene tatt i betraktning skulle den jo hatt nesten det dobbelte om den gikk tilsvarende et normalt arbeidsår og enda mer om den gikk skift(som den sikkert gjør de årene det er sprengkulde).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

En av de lokale ferjene her fikk riving i en sylinder etter 87.000 timer. Produsenten (Wichmann?) skjønte ingenting, motoren var jo snaut nok innkjørt :wink:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev On 26.2.2018 at 23.18:

Vet ikke om denne filmen er linket til tidligere, men likevel.

Isbryteren Thor III ble bygget i 1960 og har stort sett tjenestegjort i Drammensfjorden siden den gang.

Her er en film fra 1970 (NRK), fra den tiden vintrene var strengere og Thor III var helt uunnværlig for å holde fraktebåtene i gang på fjorden.

https://tv.nrk.no/program/fbua70002170/vil-du-hilse-paa-en-isbryter 

Husker en gang vi var innom drammensfjorden etter at vi hadde vært inne på sjursøya med sementlekteren fjordkalk.Da vi møtte Thor III husker jeg skipperen hadde regnet sammen alder på båt+mannskap (gammel båt+mannskap opp i åra) bikket godt og vel 200 år:lol: Tok det over radioen...ble en god latter det:lol:

Link to post
Share on other sites

For spesielt interesserte :-)

https://youtu.be/zs8AnSCX3jw

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Kanskje noen av de er bygget slik, så ikke etter. En isbryter er jo konstruert for å krabbe opp på isen og bryte den ned, så det er en spesiell konstruksjon.

 

I dag er jo mange taubåter bygget med ganske spesielt fremdriftssystem :-)

Voit Schneider tug

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

En isbryter kan fint krabbe opp på isen, men det er ikke slik den er designet for å fungere. Båten skal gå med en jevn bevegelse framover. Om den går for mye opp og ned brukes det bare unødvendig energi, men det er klart at om isen blir tykk nok, så blir det også vertikal bevegelse. En god isbryterkonstruksjon skal klare å bryte tykkest mulig is uten å bevege seg opp og ned. Det var i alle fall det jeg ble fortalt under omvisning på isbryterlaboratoriet og slepetanken i Finland for rundt femten år siden.

Link to post
Share on other sites

tilplan skrev for 7 timer siden:

En isbryter kan fint krabbe opp på isen, men det er ikke slik den er designet for å fungere. Båten skal gå med en jevn bevegelse framover. Om den går for mye opp og ned brukes det bare unødvendig energi, men det er klart at om isen blir tykk nok, så blir det også vertikal bevegelse. En god isbryterkonstruksjon skal klare å bryte tykkest mulig is uten å bevege seg opp og ned. Det var i alle fall det jeg ble fortalt under omvisning på isbryterlaboratoriet og slepetanken i Finland for rundt femten år siden.

 

Jeg har slett ikke vært på "Isbryterlaboratoriet", men dette låter rart i mine ører.

Ikke uenig i at det går mye energi til å jobbe seg opp og ned, men når man skal bryte is må den i min verden nesten presses ned. Til siden gå vel dårlig, da det rett og slett ikke er plass der(det ligger jo is der). Ellers er det kanskje forskjellig om man bryter ny råk eller bryter opp en eksisterende råk ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...