Jump to content

Prosjekt: Demontèring - rep. - montèring, Yamaha 225hk powerhead


Double Weber

Recommended Posts

Blir godt som nytt dette!

 

Får da håpe det. :yesnod:

Skal ha tunga rett i munnen når jeg holder på med montering slik at jeg får med meg alt. Kjipt å ha deler til overs...

Link to post
Finner ikke noen synlig skader på veiva.

Bare denne missfargingen. Er det noe å bry seg med? Burde jeg våt-slipe det vekk?

 

Såfremt du IKKE kan kjenne noen riper/sår/hakk med neglen på noen av lagerflatene kan du la de være som de er, bare tørk rent med ei fille å ha på noe olje eller fett som beskyttelse.... legg gjerne hele veiva ned i en plast sekk eller lignende så den ligger tørt og reint

 

Puss gjerne bort den lille rusta du har ellers på veiva, rengjør godt for du vil ikke ha det rust "støvet" inne i en nyoverhalt motor...

 

 

 

Disse to gule injectorene som sitter under hvert sitt veivlager, er det fra autoluben?

Kjenner ikke noe til Yamaha så ta hensyn til det....

Regner med at dette er enkle enveis ventiler ( check valve ), disse har som oppgave å styre retningen på smøreolja inne i motoren....

Bærelagrene på de fleste motorer ( 2-takt, utenbords ) blir smurt av overskudds olje som samler seg inne i motoren ( olje er tyngre en bensin så noe av olja vil legge seg på motorens innvendige deler ), gravitasjonen vil sørge for at denne olja samler seg i bunn av motoren ( nedre bærelager )... men ved hjelp av enveisventiler OG veivhus trykk/vakuum vil olje suges opp til de høyereliggende lagre for så å smøre disse...

 

Nøyaktig hvordan det er bygget opp på DENNE motoren bør du sjekke i manualen :yesnod: .

 

 

Når jeg først er inne på autoluben.

Her er vel det stedet der autolube-pumpen skulle vært koplet til veiva? Nederst i blokka. Det hullet som går ut til pumpa. Der var det ingenting.

Er mulig det finnes et kit for de som ønsker å fjerne autolube systemet ??

Ellers burde det ikke være noe problem å lage et lite lokk som kan dekke hullet ?

 

 

 

Og her er vel stedet på veiva. Den er der fremdeles. Altså den delen bak lageret som er "gjenget". Skulle drevet gått i de gjengene på en måte?

Ja, er et "snekkedrev"

 

 

Legger ved noen bilder av et par av sylinderene. De ser jo forholdsvis greie ut. Men tror jeg spanderer honing likevell.

Skal du montere nye ringer MÅ du hone sylinderne ( deglace, "matte" ned sylinderene ), dette for at de nye ringene skal kunne "slite seg til", uten honing kan/vil innkjøringen ta laaang tid... vil muligens aldri bli optimalt innkjørt ...

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Takk for gode svar Droll. Som alltid har du god peiling :cheers:

 

 

Skal du montere nye ringer MÅ du hone sylinderne

 

Dette var jeg ikke klar over. Jeg har bestilt nye stempelringer så da blir det definitivt honing.

 

Er det noe spesielt de trenger å vite på sylinderservice verkstedet når jeg leverer blokka fra meg?

Skal jeg ta med noe mer en bare blokka? Som stempler, stempelringer eller toppen?

 

Takker for god støtte :yesnod:

Link to post
Er det noe spesielt de trenger å vite på sylinderservice verkstedet når jeg leverer blokka fra meg?

Egentlig ikke, de trenger bare å vite at blokka skal hones for nye ringer....

De trenger ikke noe mere en blokka såfremt du ikke vil de skal gjøre noe med de andre delene.

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Da er blokka tilbake fra "Sørlandet Sylinderservice" ferdig honet :smiley:

 

Nå venter jeg bare på delene.

De ligger enda i tolla.

Det siste jeg så var at de var blitt lagt til side forde de hadde "for høy verdi".

Håper ikke det skaper noen alvorlige forsinkelser.

Link to post

Da er delene lagt til fortolling enda en gang :headbang:

 

screenshot001.jpg

 

 

Er det noen som kjenner til prosedyrene med fortolling?

 

Hvorfor tar det så lang tid?

Kan jeg ende opp med en form for baksmell her?

Link to post

Da er delene i hus. Endelig! :cheers:

Det var gøy å hente de på posten i går. Litt sån barnslig gave-gøy, he he :wink:

 

Det jeg har fått er: stempelringer 12stk, noen andre ringer 9stk (veiv-ringer?), alle lagerene 10stk + nåler 190stk, rådebolter 12stk, div skiver og låseringer 12 + 12stk, trim-giver (den gamle knakk) og diverse andre småting.

 

Handlet også inn litt mer "brake cleaner" til å gjøre rent med, lagerfett, vannavskiller til kompressoren og litt yamaha-blå lakk. Må lakke opp litt til slutt da det er flasset av litt blått under rengjøring.

 

p3120957.jpg

 

 

 

Har tatt meg fri fra jobb hele neste uke for å holde på med monteringen.

 

Gruer meg litt nå rett før jeg skal sette i gang...

 

Det blir nok bedre bare jeg får komt i gang :yesnod:

Link to post
Gruer meg litt nå rett før jeg skal sette i gang...

 

Hei.

 

Har fulgt med i denne tråden og lurer på om du har erfaring med tilsvarende jobber, eller har du bare hoppet i det og satt i gang med denne jobben ?

Link to post

Jeg har nok bare hoppet i det...

 

Har aldri gått så dypt ned i noen motor tidligere.

Har skiftet ting som kam, vippearmer, toppakning etc. på bilmotorer men har aldri vært helt nede i en motor før.

 

Men satser på at det skal gå greit.

Tar meg god tid og følger tips og manualer nøye :smiley:

Link to post

Til Droll, Bernt og andre guruer :wink:

 

Jeg fant noen spor på veiva i dag da jeg pusset den rein.

Der det nederste rådelageret har stått.

Der det sansynligvis har vært vann til stede.

 

Hvis dere ser på bildet kan dere se spor etter der rulle-lageret har vært. Det er spor av "rullene".

Når jeg fører neglen over kan jeg vagt kjenne hakk.

Det er kun den nederste jeg kan kjenne noe på.

 

p3020932.jpg

 

 

Hvor alvorlig er dette?

Kan det repareres eller må jeg ha en ny veiv?

Link to post
Når jeg fører neglen over kan jeg vagt kjenne hakk.

Det er kun den nederste jeg kan kjenne noe på.

 

Hvor alvorlig er dette?

Kan det repareres eller må jeg ha en ny veiv?

 

Du kan prøve å pusse litt med 350 > 400 våt slip papir ( bruk godt med en tynn olje , 565 eller lignende ), bruk lange remser med papir ( tenk skopuss :smiley: )....

Etter litt pussing ( puss rundt hele lagerflaten ), hvordan blir det ??, som grunnregel gjør ikke et lite hakk/sår noe bare det IKKE går over hele lager bredden ( kan ikke være noen kjangs for at ei nål skal kunne "hekte" .... )

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Som alltid. Takk for godt tips. :yesnod:

 

Jeg skal ned en tur etter middag, skal kjenne etter igjen da. Men tror det er litt "lange" hakk. Kanskje ikke helt over lagerflaten men...

Men som sagt, skal ta en nøyere undersøkning.

 

Kommer uansett til å prøve meg på litt våtsliping og se om ikke det værste forsvinner. Krysser fingrene, tvi tvi osv. :smiley:

Link to post

Da har jeg vært nede i garasjen igjen.

Pusset med 350 papir og 556.

Fikk da en bedre oversikt over ripene/hakkene.

De går ikke over hele lagerflaten. De er fra 1,5mm til ca 2,5mm lange. Tversliggende.

 

Håper ikke de er til hinder for lageret.

Skal over til sylinderservice og få de til å ta av det nedre lageret på veiva. Det sitter ganske godt fast. Samt sette på det nye.

Kan høre med de om ripene er alvorlige eller ikke.

 

Har dere forresten noen gode forslag til hvordan jeg selv kan ta av det lageret?

Varme går sikkert, men jeg syns nå det er litt "skummelt".

Hvis noen kan fortelle meg at det er måten å gjøre det på, så gjør jeg det.

 

Men når det nye skal på, er det like trangt?

Link to post

Hvis noen av dere som følger denne tråden, eller bare er inn å kikker, ønsker å kommentere er dere hjertelig velkommen til det. :smiley:

 

Det skaper liv med noen innlegg og gir meg en giv til å fortsette :cheers:

Link to post

Kjøp en lageravdrager på Biltema og dra av lageret . For å få det nye lageret på : legg veiva i frysern over natta, legg lageret i stekovnen på lav varme gjerne med døra på gløtt varm lagerer så det er gjennomvarmt . Ha ett rør eller ei pipe som du kan dunke lagret forsiktig inn på veiva ,klart før du begynner (ps du må kun banke på innerringen på lagret og kun forsiktig slag ,helst med tung gummihammer)

 

Og selvfolgelig hadde det vært bedre med ei presse.

 

Jeg tror veiva klarer seg vist det bare er små hull og ikke lange striper.

 

Som Droll sa bruk 400 papir men helst smergel lærett som blir revet opp i strimmler og surr det en runde rundt veivtappen , Da sliper du likke mye rundt hele. Dette er måten de polerer bilveiver. Nb bruk mye tynn olje.

 

Ser du alt ar pusset :flag:

 

Bernt

Link to post
helst smergel lærett som blir revet opp i strimmler og surr det en runde rundt veivtappen , Da sliper du likke mye rundt hele.

 

Jeg pusset med 350 grått pussepapir. Er ikke det smergel?

Brukte masse 556 olje på spray boks.

 

Jeg delte bare opp papiret i like brede remser som veivtappen er bred. Pusset altså hele bredden av gangen men ikke helt rundt. Delte det opp i flere omganger.

 

Kan prøve å klippe opp papiret i smalere remser slik at jeg får tvinnet det helt rundt.

 

Men er usikker på hvor mye mer jeg skal pusse...

 

Tror jeg tar med veiva til "sørlandet sylinderservice" for å få av/sette på lageret. Kan da også få sjekket hakkene på veiva.

 

Skal ikke jobbe med motoren i dag da jeg skal over til min fetter og hjelpe han med å bygge spredenett for data. LAN.

Så det blir å legge kabler i dag :smiley:

 

Fortsetter i morgen

Ha en god lørdag alle sammen. :sailing:

Link to post

Nå skal jeg snart til å montere ting sammen.

 

Tok derfor en ekstra kikk på de stempelringene jeg kjøpte.

 

Jeg kjøpte to forskjellige typer, 6stk av hver, for det stod det på boats.

 

Men jeg lurer nå på om jeg har kjøpt riktig.

Ta en titt på deleoversikten fra boats.

Det er to forskjellige ringer til to forskjellige stempler.

 

Hva betyr "(0.50MM O/S)" og "AP" som står ved den ene typen stempler og ringer?

 

Ved den andre typen står det "STD"?

 

Noen som vet??

 

boats.jpg

Link to post

Da har jeg oppdaget noe jeg tror ikke er helt som det skal være.

 

Tok en nærmere kikk på det nedre simmering huset.

Det hullet som propell akslingen skal komme opp gjennom er jo helt skjevt.

Hullet er "off set" fra senter.

Veggene er tynnere på den ene siden en den andre.

 

Legger ved et bilde som beskriver hva jeg mener.

 

p3150964.jpg

 

 

Det stemmer vel ikke at det skal være slik??

 

Prøvde å tre det på propell akslingen og det var stor slakk.

 

Kan det være en av årsakene til at jeg har fått vann inn i systemet?

Link to post
Jeg kjøpte to forskjellige typer, 6stk av hver, for det stod det på boats.

 

Men jeg lurer nå på om jeg har kjøpt riktig.

Ta en titt på deleoversikten fra boats.

Det er to forskjellige ringer til to forskjellige stempler.

 

Hva betyr "(0.50MM O/S)" og "AP" som står ved den ene typen stempler og ringer?

 

Ved den andre typen står det "STD"?

 

Noen som vet??

 

0,50MM er til overdim stempler ( er til motorer med sylindere boret 0,50MM over standard )

STD er standard boring / original boring

 

For å vite hva du skal ha må du sjekke sylinderne + stemplene, standard/uborete stempler er enten merket med STD eller uten merking.

Overdim stempler er merket med hvor mye de er over standard boring (+ 0.50, +1.00 )

 

 

Da har jeg oppdaget noe jeg tror ikke er helt som det skal være.

 

Tok en nærmere kikk på det nedre simmering huset.

Det hullet som propell akslingen skal komme opp gjennom er jo helt skjevt.

Hullet er "off set" fra senter.

Veggene er tynnere på den ene siden en den andre.

 

**

Ser ikke slitt ut, ser bare ut som om noe var ute av senter under maskinering..... hvis du måler ifra hver av bolt hullene og inn til kanten på hullet vil jeg anta at avstanden er lik på alle 4 ??

 

Om dette kan være kilden til vann inntrengning ? .. tror ikke det såfremt simringene som sitter der er veldig slitte ...

 

Men du bør uansett prøve å finne ut hvordan vannet har kommet inn....

  • Lekkasje på en pakning ?, imellom kjøling og eksos side/innsugs side.
  • Lekkasje på topp pakning.
  • Sprekk/tæring som tillater vannet å komme inn.
  • Utslitte simringer ( regner med at det er 2 ? ).
  • Skader på anleggsflate på veiv..

 

 

Arne Kjetil

Link to post
0,50MM er til overdim stempler

STD er standard boring

For å vite hva du skal ha må du sjekke sylinderne + stemplene

 

Jeg skal sjekke stemplene i morgen å se hva de er merket med.

Tror iallefall at fem av dem er standard.

Kanskje en av sylinderene har vært skjært eller no tidligere da det ene stempelet er noe anderledes en de andre.

Så da har jeg nok hvertfall fem stempelringer som er feil...

Får vel høre på den lokale yamaha sjappa hvor mye de skal ha for noen ringer.

Trenger de ganske kjapt nå!

 

 

hvis du måler ifra hver av bolt hullene og inn til kanten på hullet vil jeg anta at avstanden er lik på alle 4 ??

 

Skal ta et mål av det.

Merkelig at de klarer å maskinere det så "skjeivt".

 

 

Igjen, takk for svar Droll :flag:

Link to post
Så da har jeg nok hvertfall fem stempelringer som er feil

 

He he. Tror jeg var litt stressa i går.

Det ligger jo to ringer i hver pakke smiley_thumbs_up.gif

 

Det vil si at jeg har 12std ringer og 12 +0.5 ringer.

 

He he. Er det noen som trenger stempelringer? :giggle:

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...