Jump to content

Prosjekt: Demontèring - rep. - montèring, Yamaha 225hk powerhead


Double Weber

Recommended Posts

Jeg tror alt er til stede. Alt utenom tanken som skal være ombord i båten og slangen fra den. Kan jo prøve å få tak i disse delene hvis jeg bestemmer meg for å aktivere det.

 

Skal høre med han jeg kjøpte den av hvorfor det ble deaktivert.

Så må jeg få testet at det fungerer før jeg eventuelt setter det i gang.

 

Hvis det blir for mye knot og rot :headbang: å kjøre det i gang igjen fjerner jeg det bare for godt.

 

"Time wil show"

Link to post

lykke til med prosjektet, skal bli spennende å følge med på. er litt større og mer komplisert enn de mopedmotorene jeg skrur på for tiden, men er jo en totakter, så er jo bygd opp på samme måte egentlig.

 

sylindrene så jo ikke så ille ut, burde vel vare en god stund til, tror ikke den ruster du har der er så farlig... men skal du bytte ut noe med high performance deler (ting som reedventiler etc) ?

Link to post

hadde jo vært litt tøft å få den porta, selv om det hadde kosta litt og motorens levetid hadde blitt betraktelig dårligere..

skulle nesten hatt meg et prosjekt der jeg testa ut hvor mye effekt som var mulig å få ut av en 25hk f.eks. :P

Link to post

Jeg er egentlig foreløpig fornøyd med hvor fort den går, omtrent 60knop. Og det er uten noe som helst rigging. Motoren står lavt og har bare en 21" stålpropell.

Hvis jeg vil ha noe mer fart hiver jeg på liften jeg har liggende(cmc hydraulisk), monterer nosecone og waterpickup, vanntryksmåler og kjøper meg et par kvasse propeller.

Da burde jeg få litt mer fart.

Det jeg liker best er egentlig akselerasjonen, for den er brutal!! :yesnod:

Link to post
Har alltid trodd at det var en av svakhetene til yamaha, at det gikk i stykker og motoren følgelig skjærte seg.

Det jeg har 'hørt' er at autolube systemet funker helt utmerket til vanlig bruk - men at i racing så kan det oppstå skumming i tanken og dermed trøbbel med smøringen...   

 

 

 

Ellers har jo Johnson/Evinrudes VRO system dårlig ord på seg ... (very rarely oiled..?)

Link to post

Begynte dagen med å gjøre forarbeidet til å få løftet av blokka fra stammen.

 

Etter å ha skrudd av dekselet rundt stammen fikk jeg løsnet de 10 boltene som holder blokka fast.

 

p1150846.jpg

 

Så var det frem med kjettingtalja, klikket den i løfteøyet og prøve å separere blokka av stammen. Det gikk overraskende lett. Den smatt av med en gang.

 

p1150848.jpg

 

Men når jeg heiste det opp fulgte det med ett "rør" av no slag. Det var festet til nedre fremre del av blokka og stakk ned i stammen.

Jeg peker til det på dette bildet.

Noen som vet hva det "røret/staget" er godt for?

 

p1150849_paint.jpg

 

Nå står stammen der, så ensom så ensom. Savner sikkert sin bedre halvdel. :giggle:

 

p1150851.jpg

 

Det ser kanskje litt rotete ut her. Men ville ikke fjerne for mye, løsnet det bare slik at det blir lettere å forstå når det skal på igjen.

 

p1150852.jpg

 

Her har "krafthodet" fått sin plass på arbeidsbenken.

 

p1150853.jpg

 

Da, bernt, er turen komt for den nedre simmerringen :wink:

 

p1150854.jpg

 

Du har hele tiden antydet at det kan være den som har skylden i u-gangen.

Og jeg tror du har rett. :yesnod:

Fant en hel del is i den når jeg åpnet opp. Enten kommer det inn der eller så har det rent ned dit fra en annen plass.

På bildet har det allerede smeltet litt. Det var mer der.

 

p1150855.jpg

 

Den ene o-ringen var også veldig vi syns jeg. Blitt for stor med tiden?

 

p1150856.jpg

 

Etter det fortsatte jeg med å skru av eksos coveret. For å få det av måtte jeg løsne en hel bråte med bolter. Er det mye trykk bak der? Er det derfor det er festet så omhyggelig?

Det var jo til og med delt i to. To lokk utenpå hverandre med hver sin pakning.

 

Jeg vet at jeg ikke trengte å ta de av. Men jeg hadde lyst til å se hva som befant seg bak.

Nå vet jeg det. :smiley:

 

p1150862.jpg

p1150865.jpg

p1150864.jpg

 

Men da jeg kikket inn på stemplene fant jeg at fem av dem var identiske og ett var u-likt de andre.

Det stempelet som skilte seg ut har en "riflet" overflate mens de andre er slette.

De slette stemplene er merket med UP 6R500 W

Det "riflet" stempelet er merket UP 5834L

Noen som vet forskjellen på riflet og slette eller vet hva nummerserien betyr?

 

Riflet

 

p1150867.jpg

p1150870.jpg

 

Slette, uten "rifler"

 

p1150868.jpg

 

Deretter begynte jeg å dele blokka. Løsnet 20 bolter for å få det til.

Den prosessen gikk også veldig bra. Møtte ikke på noen problemer. Kjapt og greit.

 

p1150873.jpg

 

Se der er veiva gitt :flag:

 

p1150875.jpg

 

p1150878.jpg

 

p1150879.jpg

 

p1150877.jpg

 

Jeg har også tatt av øvre-simmerring og rullelageret men har ikke bilder av det. Gikk tom for batteri. Den ene o-ringen der var også veldig slakk.

 

Jeg har heldigvis ikke funnet noen skikkelige graverende feil. Skal få besøk av "hjelperen" min i morgen slik at han kan ta en titt og se om han finner noe jeg ikke har sett. Han skal også hjelpe meg med å identifisere de forskjellige slitedelene jeg skal bytte ut. Slik at jeg kan legge in en bestilling på de.

 

Det var det for i dag.

God helg alle sammen! :cheers:

Link to post

Hei og takk for at du deler bilder og rep med oss. Denne motoren din var jo utrolig lik den Evindrude 225 Ficht Ram 2003 jeg overhalte for et par år siden...det er nok "samme jobben". Min hadde vært en tur under i sjøvann og det var nedre veivlager som ble byttet samt gjennomgang av hele blokka generellt. Her noen bilder....

Lykke til videre forresten...

 

Mvh Jørgen

 

tn_22022008084.jpg

 

tn_img_0388.jpg

 

tn_img_0387.jpg

 

tn_img_0389.jpg

Link to post
Denne motoren din var jo utrolig lik den Evindrude 225 Ficht Ram 2003 jeg overhalte for et par år siden. Det er nok "samme jobben".

 

Det er sikkert ikke så mye forskjell på de forskjellige motorene når en går litt i dybden.

Blokk, veiv, stempler m.m er sikkert bortimot likt.

 

Lykke til videre forresten...

 

Takk for det :smiley:

Link to post

sitat:double Weber

 

Men når jeg heiste det opp fulgte det med ett "rør" av no slag. Det var festet til nedre fremre del av blokka og stakk ned i stammen.

Jeg peker til det på dette bildet.

Noen som vet hva det "røret/staget" er godt for?

 

 

 

det er vel overføringen ned til giren.

Link to post

Hvis du søker på "shift rod"på Iboats så ser du at denne delen er noe av det som er herk med Yamaha. Før et visst årstall så var denne stanga laget av stål som ruster. Hvis din stang ikke er av rustfritt stål så bør du skifte denne også,kan spare deg for mye arbeid med demontering av blokka igjen. Jeg er kenneth80 fra tråden om fjerning av Auto Luben på Iboats forresten :cheers:

Link to post

Tror kanskje min er av metall som ruster. Ser iallefall ut som det. Skal se om jeg får skiftet den og når jeg først har det oppe.

Så du er kenneth80 ja. Tenkte nok jeg ville se deg her inne også. Verden er ikke stor. :smiley:

Har du tatt noen avgjørelse på hva du vil gjøre med ditt olje system?

Link to post

Flott å se at du slapp å slite med bolter som knekker, spes. de som holder eksosdekselet. Nesten fristende å tro at motoren har gått mye i ferskvann.

 

Ellers så har jeg aldri forstått hvorfor det tilsynelatende er nærmest umulig for produsentene å lage en løsning som sikrer at ikke vann kan komme inn i motoren via veivgjennomføringen. Yamaha later til å være mindre gode på dette, beste løsningene har jeg sett på eldre Evinrude/Johnson.

Bildet viser jo veldig tydelig rustavsetninger i den nedre del av veivhuset:

 

p1150877.jpg

 

Hvordan ser det nedre rammelageret ut? Ved større lekkasjer kan det være blåsvidd, men det kan virke som om "sykdommen" bare er i et tidlig stadium på denne motoren. :smiley:

Link to post
Ja og eller er nylig skrudd opp av tidligere eier

 

Det er nok heller det ja.

 

I dag har jeg ikke gjort annet en å kikke på nye deler på boats.net

"Hjelperen" min var på besøk og vi kom frem til at jeg skal skifte alle lagerene.

De er slitte med slark og u-lyder. 780$ pluss frakt og moms.

 

Så også at det går an å høvle av ca 1cm av blokka da vi så tydelig hvor langt ut stemplene har gått.

Vil få høyere kompresjon da med fler hester.

 

Hva annet fører det med seg? Hva trengs å gjøre i tillegg hvis jeg velger å gjøre det?

 

Har en følelse av at det drar med seg mye annet. Stemmer det?

Link to post
Så også at det går an å høvle av ca 1cm av blokka da vi så tydelig hvor langt ut stemplene har gått.

Vil få høyere kompresjon da med fler hester.

 

Regne med at du mener 1 mm :yesnod: ...

 

Det å høvle ned toppene litt vil bidra til litt mere futt i motoren ja, regnes som det trikset der du får igjen mest for pengene...

 

MEN sjekk litt med de som kjenner Yamaha motorene FØR du begynner på den veien.... litt høvling er positivet.. litt for mye er problemer.

( sjekk hvor mye du kan ta ned toppene FØR du må begynne å bruke høyoktan bensin )

 

Arne Kjetil

Link to post
Regne med at du mener 1 mm

 

p1150864.jpg

 

Hvis du ser ytterst i sylinderene kan du se hvor langt ut stempelet har gått.

Spesielt på sylinder 2 og 4 ser du klart "skitt linjen".

Den er i overkant 1cm.

 

Er ikke det sylinderplass som ikke blir brukt til no spesielt? Tomrom en kan fjerne for å få høyere komp?

 

Jeg er ikke spesielt kjent med trimming men like å lære. :yesnod:

Link to post
Hvis du ser ytterst i sylinderene kan du se hvor langt ut stempelet har gått.

Spesielt på sylinder 2 og 4 ser du klart "skitt linjen".

Den er i overkant 1cm.

Er du sikker på at dette ikke er der øverste stempelring stopper, og ikke der toppen av stempelet stopper?

Dieselmotoren jeg åpnet hadde samme ca. 1cm sot-randa øverst, men stempeltoppen snudde kant-i-kant med blokka.

Link to post
Er du sikker på at dette ikke er der øverste stempelring stopper, og ikke der toppen av stempelet stopper?

 

Jeg tror du kan ha rett der. Kikket på et annet bilde og det så slik ut. :yesnod:

 

Ville egentlig vært rart om yamaha skulle sløst bort så mye plass/effekt. :crazy:

 

Da slår jeg det fra meg ganske kjapt.

Link to post

Du kan ikke bare fjerne tomrom, det volum som er over stempelet når det står i øvre dødpunkt er viktig, for det er med og bestemmer motorens kompresjonsforhold. Å fjerne 1 millimeter her gir målbar forskjell i kompresjonsforholdet, og dermed også i kompresjonstrykk. Kan tenke meg at 1mm kan gå fint, spesielt hvis motoren opprinnelig er laget for lavoktan bensin. Sjekk instruksjonsboken hva som er angitt som riktig bensin. Er samme motoren brukt i statene, kan det være 87 oktan. Her er det jo 95 oktan, så med mildt forhøyet kompresjon kan du sikkert bruke original tenningsinnstilling. Økt kompresjon økt risiko for tenningsbank, noe man kan motvirke med høyere oktan..

Eller senere tenning, men senere tenning kan gi lavere effekt...

 

Som du ser, mange ting henger sammen her, ingen parameter står alene..

 

Foreta bare små endringer, gjør ting så bra som mulig, og du får en motor som er til å stole på, og som går godt! :smiley:

Link to post

Som skrevet et stykke ned i innlegg #32 tror jeg du kan ha rett bernt. :yesnod: Det nedre simmerring-huset var jo fylt med is.

Skal snart demontere det og sette i nye. Får de i posten om ikke lenge håper jeg.

 

Dette står på sporingen:

"Sendingen er sendt fra avsenderland

11.01.2010 06:54"

Link to post

Har også bestemt meg for å undersøke om autolube systemet kan aktiveres igjen.

Mest på grunn av at det systemet tilfører direkte smøring til både det øvre og nedre veiv-lageret.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...