Jump to content

Prosjekt: Demontèring - rep. - montèring, Yamaha 225hk powerhead


Double Weber

Recommended Posts

  • 9 måneder senere...

Hei! Det er med stor interesse og glede jeg leser om ditt prosjekt her på baatplassen ift. totalrenovering av Yamaha 225 V6 motoren.

 

Har selv kjøpt med en 21 fot RIB med denne motoren på, og skal igang med vedlikehold av denne. Mye bra tips å hente fra ditt prosjekt ift. dette.

 

Jeg har fått med et Seloc Online abonnement som heter "1989 Yamaha Outboard 225 Excel/225 hp, V6 (2596cc), 2-stroke", er det samme som du har hatt?

 

Hvor har du kjøpt delene du byttet ut fra? Og hvor mye ble det omtrentlig i deler?

 

Takker for svar :)

 

hilsen

Frode

Link to post
Share on other sites

Det abbonementet jeg har/hadde heter "1993 Yamaha outboard 225hp, V6 (2596cc), 2stroke"

Det er sikkert mye likt men også noe forskjellig. Fant ut at det går et skille i 1993 mtp enkelte deler. Dette varer frem til 1995.

Vet ikke eksakt hvor mye penger det gikk med. Bestilte alle mine deler fra "boats.net". Sammenlignet en sending med prisene i norge og ble temmelig sjokket. Delene i norge var 375% dyrere en delene fra usa, etter moms og frakt.

Mange av delene jeg trengte måtte de i norge bestille fra japan. Da ble leveringstiden lenger en hva det var fra usa.

 

Lykke til med prosjektet. Start gjerne en tråd om det. MYE god hjelp å hente her inne :)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Takk for info!

 

Min modell er noe eldre enn 1993 (har ennå ikke funnet ut nøyaktig årsmodell, men skal ta med serienummeret på motoren og sjekke hos en Yamaha forhandler).

 

Får evt. abonnere på en ekstra modell, de $ 34 er vel investerte penger!

 

Tror jeg skal begynne med forgasserne, og se hvor mye det hjelper på. Merker at den går litt ujevnt nå, har fått testet sylinderne og byttet en coil, det hjalp en del, men fortsatt er maks-farten rundt 43 knop. Tidligere eier har hatt den i 60, noe jeg så at du har klart også. Kjøpte du et repair kit til forgasserne som du brukte, eller hver del enkeltvis?

 

Gleder meg til å sette i gang, og din tråd har vært en stor inspirasjon! :)

 

hilsen

Frode

Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde også at min gikk ugjevnt og ikke ville yte max. Jeg startet også med forgassere og samtidig tenkte jeg å bytte reed ventilene. Det var da jeg oppdaget rust nederst på veiva. Lyste "inn i motoren" med en lommelykt.

Yamaha har vist en svakhet med den nedre simmerringen, at den slipper inn vann etter hvert.

Sjekk det hvis du skal ha forgasserene av. Bak forgasser rekken sitter reed ventilene. Demonter den "braketten" de sitter på og kikk inn på veiva.

 

Jeg kjøpte fult pakningssett til å renovere hele motoren.

Bare fortsett å les tråden. Alt står der ;)

Men selvfølgelig, spør gjerne :-D

Jeg svarer hvis jeg kan :)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

utrolig bra :) har sotte i 2 timer å lest hele tråden :) begynte å lese fordi jeg har en varmeskjært 30 hk 3 syl 1997 mod. den er varmeskjært på den nederste sylinderen. den starter å går på 2 sylindere å kommer ikke noe ulyder når jeg starter. må vel til å bytte stempel å hone sylindere, verken jeg eller naboen har gjort dette tidligere på slike motorer men vi fineer vel ut av det på en måte :)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Vanvittig bra tråd og en kjempe innsats ! Jeg kom helt tilfeldig over denne tråden og baatplassen etter at jeg kjøpte meg en 20fots Tintorera med samme motor som det du hadde. Jeg søkte egentlig bare rundt etter hvordan autolube systemet fungerte og hvordan det var med blandingsforholdene. Dette er da demontert og fjernet etter total overhaling av min powerhead. Jeg klarte rett å slett ikke stoppe å lese :) Utrolig underholdene !

 

Men da har jeg et lite spørsmål, etter innkjøring, hva ente du opp med av blandingsforhold mellom olje og bensin ? Lest litt rundt, det er jo like mange meninger om dette som det finnes hester i motoren ;) Har forstått det slik at vis man skal kjøre motoren hardt over lengere tid så bør man ha mer olje i enn ved "normal" kjøring :)

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...
  • 8 måneder senere...

Har vært lite aktivitet fra meg her på båtplassen de siste årene og har ikke fått melding om at det har skjedd noe i tråden her.

 

Draco ble kjøpt inn og renovert, både båt og motor. Dracoen ble kjempefin den og gjorde nytta frem til i vår. Da ble den solgt til flekkefjord, til en «Draco familie». Far og bror hadde allerede Draco.

Den ble vel og merke solgt med deffekt toppakning. Orket ikke flere runder og solgte den. Godt den «kom hjem» til slutt :wink:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...