Jump to content

Prosjekt: Demontèring - rep. - montèring, Yamaha 225hk powerhead


Double Weber

Recommended Posts

Å legge på kromm på veivtappen som mann gjør på bilveiver er ikke bra nok til rulle lager, Har aldri hørt om noen som fixer 2t veiver i Norge.

Har hørt om tilfeller der det har blitt gjort.... holder ikke lenge, chromen skaller av etter kort tid med havari som resultat....

 

Jeg sendte som sagt veiva til et firma i LA ( MarineCrankshaft ), de gir en grei garanti på jobben i ettertid...

Jeg valgte å prøve disse etter det jeg leste på Scram&Fly forumet... og ifølge de "store" gutta var det bare et firma som kunne gjøre denne type jobb ( de store "gutta" = de som bygger/overhaler HØY effekts motorer profesjonelt )....

 

Veiva ble så fin så :yesnod: , men det vakke gratis....( $550,- + frakt ).

 

 

ja, jeg leste ikke godt nok, det jeg tenker på er selvsagt anleggsflaten for simmerringene.

:smiley:

 

Antagelig er veiva helt fin så disse siste postene bidrar bare til litt ekstra nerver :lol:

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Den Evinrude 85 Starflite 73 som jeg hadde var en fin motor :smiley: Syntes det var noe kraftig kjølevannsprut ut av eksoshullene,og skjønte at termostaten var låst åpen. Den ble ikke særlig varm heller.

Da ny temostat pussig nok ikke var å oppdrive,måtte jeg prøve å få liv i den gamle som var laget i nånslags bimetall,var iallefall messing.

Tok den på kjøkkenet og kokte den opp. Etter en liten stund begynte det å bli liv,og den spratt ut. Men den var treg,så jeg tok hammeren og banket den sammen. Etter å ha gjentatt prosessen 8-10 ganger var termostaten helt fin,og virket de 6 årene jeg hadde motoren etter overhalingen. Likte den :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Da ny temostat pussig nok ikke var å oppdrive,måtte jeg prøve å få liv i den gamle som var laget i nånslags bimetall,var iallefall messing.

Vernatherm (thermostat) OMC delenummer 384719, passer de fleste 3 og 4 sylindrede OMC motorer 1972 ?> 1990 ..

Er lett tilgjengelig ifra flere forhandlere.... dårlig service hos din lokale ??

 

eb016202986_xl.jpg

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Ja,den så slik ut :smiley: Å ja,elendig service hos daverende OMC forhandler,har dårlig erfaring på andre ting og.

De klarte ikke å finne ut at stoppledningen lå til jord da motoren fusket,brukte flere timer på det. Naboen fant feil etter 10 min. Nå forhandler dem Yamaha,og jeg hører om mange misfornøyde kunder..samme gutta på verkstedet idag..huff

Link to post
Share on other sites

Dumt at det skal være slik.

En burde jo kunne tro at verksterdene kan hjelpe deg...

 

SKF har et produkt som heter "SPEEDI-SLEEVE",
Det er ikke bare SKF som har det.

Dette skal du kunne få tak i hos en hvilken som helst maskinforretning.

Mulig det er et par dagers leveringstid noen steder men...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Mye bra lesning her. :yesnod:

 

Jeg håper som sagt at jeg ikke har noen skader på veiva, men jeg kommer selvfølgelig til å se etter.

 

Har ikke gjort noe i dag heller. Har vært store deler av dagen ute og gått på ski. Litt trim og frisk luft er godt for sjela.

 

Har i kveld komponert og skrevet ut handlingsplan/manual for å skru alt sammen igjen.

Den ble på 30 sider, 50 punkter med tilhørende bilder.

Liker å sette tekst og bilder sammen selv. Får lest gjennom det som er og ordnet tekst og bilder slik at det er enkelt å følge.

 

p1170881.jpg

 

p1170882.jpg

 

 

 

Skal også lage en for å gjøre service på innmaten. Har ikke bestemt meg ennå for hvor mye jeg skal ta med der, så det får bli siden.

 

 

Har forsåvidt fått veldig god tid da det kommer til å ta en stund før de siste delene er i hus.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Du må ikke ta av drevet på veiva: Du skal bare ta ut akslingen som sitter bak pumpa og montere pompa tilbake så er det i orden.

 

Takk for tipset bernt :smiley:

Skal bli interessant å se hvordan dette ser ut. Har vært så mye teori om dette både her og på iboats. Må få litt praksis på det nå. :yesnod:

 

 

Du skal se etter sår, riper,hakk, missfarging .....

 

Takk for god forklaring med fine bilder Droll. Det gjør det mye enklere for meg når jeg skal undersøke omfanget av eventuelle skader. :smiley:

 

 

Ellers vil jeg takke alle sammen for fine ord, bra diskusjoner, gode tips og svar på mine spørsmål :cheers:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Når eg overhalte Tohatsuen so fekk eg overhalt veiv frå USA. Kom frå eit firma i Seattle som heitte Outboard Crankshaft Company. Tohatsu her i Norge kunne ikkje hjelpe til med deler til den eg hadde, men kunne levere heilt ny til ca 14000. Er merkelig at det skal være so vanskelig å få fiksa ting her i landet, men no er USA eit større merked og valutaen er jo og gunstig. Min kom på ca 6500 levert til Norge.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg mottatt pakningssettet som jeg bestilte fra boats.net

Det består av 31 deler og inneholder alle pakninger, o-ringer og oil seals som jeg trenger.

 

p1280883.jpg

 

Skal snart få bestilt inn alle de andre delene jeg skal bytte ut. Det være seg div. lagere o.a.

Det blir til slutt en pen slump penger så må gjøre det når neste lønning er i hus.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Skal snart til med å gjøre rent på alle flatene der pakninger har sittet. Her henger det igjen rester av gamle pakninger o.l.

Er det noen som har et godt tips til hvilket verktøy, arbeidsmåte, som er greit å bruke?

Eventuelt andre måter.

Kjemikalier?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Det er ett stoff som heter gasket remover som du sprayer på og lar stå litt , så er det bare å skrape av . Jeg bruker et huggjern som er litt bredt og litt av runede hjørner så jeg ikke lager groper.

 

Du får sprayen på maskinforettninger , eller kan bestille hos en evinrude forhandler .

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

Jeg skal snart til å bestille deler til mitt lille prosjekt og lurer egentlig da på hvilke deler jeg bør bytte når jeg først har det åpent?

 

Jeg har mottatt fult sett med pakninger, o-ringer og oil seals.

 

Jeg kan ikke helt de norske ordene da jeg hele tiden følger amerikansk manual og bestiller deler fra "over there" :rolleyes:

 

Har bestemt meg for å bytte alle lagerene jeg kan finne. På veiva, rådene og nålelager. Igjen, er litt usikker på om det er riktig beskrivelse men...

 

Det står også i manualen at det anbefales å bytte råde boltene. At de ikke skal brukes igjen. Så da bestiller jeg vel de også...

 

Men når jeg først har det i biter vil jeg bare høre om det er mer jeg burde bytte ut?

Vet det er mange der ute som har gjort slik jobb og har god erfaring.

 

Gode tips taes imot med et kjempesmil! :yesnod:smiley_thumbs_up.gif

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Simmringer , pakninger , o-ringer og stempelringer står det at du skal bytte rådebolter så gjør du det .

 

Men husk att det mellom blokk og bunndel skal det brukes spesial tetning , jeg har sett folk bruke silicon og permatex det holder ikke !!!!

 

Kryss Hone sylinderne med en fin honer , pusse fint over lager tappene med fint vannsliper papir og wd 40 / crc 565.

 

Vaske ,vaske og vaske - montere og prøvekjøre / justere .

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

Simmerring=oil seal, ikke sant?

 

Jeg så en slik tube med pakning der jeg kjøpte pakningsfjerneren. Det stod skrevet at den var til det formålet. Regner med det er den jeg skal ha?

 

Stempelringer også ja.

Så prosedyren på hvordan jeg skulle skifte de samt rensing av sporet de sitter i. Bruke den gamle stempelringen og dra gjennom sporet.

 

Kryss honing. Er det en slik "christmas tree" hone sak til å feste på drillen jeg bør kjøpe da? "Dinglebær busk".

Er det greit å ordne selv eller burde jeg ta det med til et sylinderservice?

 

Lagertappene, er det enden av de "halvmåne" lagerene på veiva?

 

Det er vel veldig viktig å hole det støvfritt under montering?

Vaske med hva? Avfetting?

 

Hva mener du med justere? Forgasserene da eller?

 

Ble mange spørsmål her. Håper det går greit.

 

Mvh Lærlingen :smiley:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

simring er et merkevarenavn slik som sikaflex og Primus.

men ja det er Oil Seal eller tetningsring på Norsk :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Men husk att det mellom blokk og bunndel skal det brukes spesial tetning , jeg har sett folk bruke silicon og permatex det holder ikke !!!!
Jeg så en slik tube med pakning der jeg kjøpte pakningsfjerneren. Det stod skrevet at den var til det formålet. Regner med det er den jeg skal ha?

 

Har brukt Locktite 518 på tilsvarende jobber med godt resultat, er den som brukes på Mercury motorer...

Er viktig å bruke en tettningsmasse som IKKE bygger noe da dette kan gi klarings problemer ( blir klaring der det ikke skal klaring ), må også selvsagt tåle bensin og olje....

 

 

Kryss honing. Er det en slik "christmas tree" hone sak til å feste på drillen jeg bør kjøpe da? "Dinglebær busk".

Er det greit å ordne selv eller burde jeg ta det med til et sylinderservice?

Flexhone :smiley: , men hvis du må kjøpe en er det kanskje like greit å få blokka honet på et verksted ??

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Lagertappene, er det enden av de "halvmåne" lagerene på veiva?

 

Fant ut at det heter pivot på engelsk men vet ikke helt hva det er ennå...

 

Det er vel veldig viktig å hole det støvfritt under montering?

Vaske med hva? Avfetting?

 

??

 

Hva mener du med justere? Forgasserene da eller?

 

Det er vel ikke annet å justere på?

Skal skifte til boyesen reeds så det må vel litt justering til.

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke bruke kulehoner men det er jo sikkert forskjelige meninger .

 

kulehonern går inn i spyleportene og lager radius på den ene siden av portene,Jeg ville brukt en vanlig 3 armet honer med lange steiner Biltema har en som er grei.

 

Jeg ville vasket med wihtsprit, parafin el, mye trykkluft for å blåse.

 

masse totakts olje under monteringen.

 

Tenning forgasser må synkroniseres etter en slik jobb, prosedyre står i boka .

 

jeg bruker altid omc sin gel seal mellom blok og bunn del.

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...