Double Weber Startet 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 11.Januar.2010 (redigert) Har nå bestemt meg for å plukke ned hele motoren for å komme til buns i hva problemet er. Jeg har funnet vann i systemet og ser antydninger til rust på veiva. Har bestilt alle pakninger og simmerringer så de kommer snart. Skal også skifte ut lagere og "annet" som måtte komme. Skal vel sikkert få honet opp diverse og gjøre det som trengs. Kan ikke ennå navnet på alle prosessene men det kommer Har ikke gått så gundig til verks på noen motor før så det skal bli interessant. Holder på med forberedelser som da mest går på å lese meg opp på prosessen og lage meg en handlingsplan. Skal angripe dette på en systematisk, metodisk og rolig måte. Hvis/når jeg står fast og trenger hjelp, noe jeg garantert kommer til å trenge, har jeg en kyndig person å henvende meg til som kan komme og vise vei. Jeg skal få lagt ut bilder og skrive litt underveis slik at de som eventuelt har noe interesse av det kan kommentere, gi meg tips og svar på spørsmål jeg måtte ha. Vet at det er mange her på forumet som har god peiling og sitter med mye erfaring. Jeg gleder meg til å komme i gang og har god tro på at dette skal jeg få til. Har lyst til å bli selvhjulpen og mer eller mindre uavhengi av merkeverksted. Ser frem til en sesong med en motor som har fått full overhaling. Kom gjerne med tips eller lykke-ønskninger. Trenger det veldig. Redigert 11.Januar.2010 av Double Weber (see edit history) Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Ingar Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Blir spennende å følge med på, rep av store påhengere er et meget aktuelt tema. (Tillot meg å redigere tittelen litt slik at det ble plass til "Prosjekt:", så blir du også med i sommerens konkurranse.) Lykke til!! Link to post
Double Weber Svart 11.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 (redigert) Takk for det. Prosjekt ja... Håper jeg kan følge opp med en fin tråd. Har jo sett på mange av de andre prosjekt trådene her på forumet og de holder en veldig høy standard. Skal gjøre mitt beste (følte med en gang litt press nå, He He (nervøs latter) ) Redigert 11.Januar.2010 av Double Weber (see edit history) Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Ingar Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Ok, blir det for skummelt så så ifra så skal jeg endre det tilbake til "Logg". Som du sikkert har sett så har jeg endel ganger omtalt problematikken med vanninntrengning i bunnen av 2-taktspåhengere. Ut fra min erfaring er dette en soleklar havariårsak nr. 1. Men jeg har aldri skrudd på motorer større enn 50hk, at de store Yamaha'ene også har problemer her var ikke bra. Hvilken årsmodell er det? Link to post
Double Weber Svart 12.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Det er en 1991 modell. Har opplevd at den er tung å starte når den er kald og sviver ugjevnt. Som beskrevet i en annen tråd driver den og spytter ut hvite dråper av autolube pumpen. Dette systemet skal være deaktivert men er usikker på hvordan det er blitt gjort. Har tidligere plundret litt med tenningen og trodd at det kan være feilen. Har nå slått det fra meg og er klar for den store jobben. Skal i dag begynne den praktiske planleggingen med å lage en handlingsplan og skrive den ut. Slik at jeg hele tiden har noe å forholde meg til. Abonerer på "Seloc online". Der har jeg tilgang til beskrivelser og bilder i høy kvalitet på prosessen. Skal komponere en manual som er lett å følge. Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 12.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Da har jeg samlet sammen tekst og bilder i en ryddig og oversiktlig komposisjon. Det er viktig for meg å føle meg trygg på det jeg gjør og da hjelper det med en bra følgeplan. Den består av 28 sider, 45 punkter med tilhørende bilder, for å plukke ned hele powerheaden. Det neste steget er å få ryddet i garasjen og legge en plan for å systematisere deler og komponenter. Skal ha masse esker, bokser og klipsposer klar slik at jeg kan merke alt og legge det i riktig rekkefølge. Vil ikke ende opp med et salig rot av alt mulig hulter i bulter. Da tar jeg meg heller god tid og får jobben gjort. Dette kan, hvis jeg ikke stresser og gjør en masse feil, bli en positiv opplevelse som jeg vil vokse på. Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
haraldt Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Ein reparasjonsmanual er til veldig god hjelp. Kjøpte ei bok når eg overhalte min Tohatsu 90 hk for nåken år siden. Står alt om justering og det er viktigt for å få ein totaktar til å gå orntlig. Min gjekk veldig fint etter overhaling, synd at eit stempel tok kvelden og då gjekk eg lei og solgte den. Link to post
Double Weber Svart 12.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Ja, manualer er til stor hjelp. Jeg har også liggende 2stk "seloc" manualer. En tar for seg yamaha v4 og v6 fra 1986 til 1989 og den andre yamaha 2hk og opp til de største frem til 1996. Men jeg fant det var lettere å følge en egen-komponert manual med elementer hentet fra "seloc online". Lagde den litt mer oversiktlig og ryddig. Skal begynne å skru i morgen og gleder meg til å komme i gang. Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Daffy Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Dette blir spennende Gleder meg til fortsettelsen... Håper på masse bilder Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Double Weber Svart 12.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Skal knipse etter beste evne Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 13.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Da er jeg i gang. Jeg arbeider i garasjen. Der er det ingen varme så det kan bli noe kaldt. Jeg kler meg godt og har en vifteovn jeg kan varme fingrene på i ny og ne. Her er åstedet Garasjen er bygd av gamle telefonstolper. Min far og en kamerat av han som jobbet i televerket, den gang det het det, hentet inn telefonstolper som av en eller annen grunn ikke skulle brukes lenger. De ble sagd opp til matrialer og brukt til å bygge garasjen. Den kommer til å stå i evigheter da disse matrialene er gjennomtrukket av kjære og kreosot. Råtner aldri. Her er arbeidsbenken som etter hvert skal bli fylt om med diverse deler. Og her er "offeret". Jeg hadde på forhånd skrudd av bensinpumpene, forgasserene og reed ventilene. Det var da jeg oppdaget rust tendenser i det nederste "hullet" og nederst på veiva. Bestemte meg da, etter en telefonsamtale med "hjelperen" min, for å gå løs på "dissekeringen". Jeg har til nå skrudd av startemotoren og tillhørende relèer, oljetanken, YMISen(yamaha microcomputer system) med de forskjellige sensorer og brytere og CDIen. Dette er jo bare ting som må løsnes/fjernes før jeg kan begynne på den virkelige jobben. Skal nå til å demontère svinghjulet men har noen spørsmål gjeldende det. Regner med at mutteren på svinghjulet er festet med locktite og er vanskelig å få av. Har dere et tips til hvordan jeg kan gjøre det? Burde jeg kjøpe/låne en MUTTERTREKKER? Har hørt at svinghjulet kan sitte ganske godt fast når det skal trekkes av. Kan jeg da bruke en AVTREKKE for å få det løst? Ser at det er tre hull med gjenger i svinghjulet rundt senter-mutteren. Kan jeg skru ned bolter der for å få tak med avtrekken eller skal jeg gripe rundt hele svinghjulet? Må jo ha en ganske stor avtrekker for det... Håper noen kan svare meg på disse spørsmålene. Fortsettelse kommer snart. Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
ivar Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Du må ha en skikkelig svinghjulsters som du da skrur fast med høyfaste bolter (disse må heller ikke være for lange - da kan de skade spoler under svinghjulet. Vanlig ters rundt ytterkanten = du må kjøpe nytt svinghjul. Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Double Weber Svart 13.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Du må ha en skikkelig svinghjulsters Hvor får jeg tak i en slik? Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 13.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Kan jeg bruke DENNE? Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 13.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 (redigert) Skal ta en runde på de lokale verkstedene i morgen. Kjenner jo et par mekanikere på diverse verksteder. Noen må jo ha en slik. Er jo et kjent verktøy der ute har jeg fått forståelse for. Ringte ned til en venn av meg på en bensinstasjon og han sa så. Redigert 13.Januar.2010 av Double Weber (see edit history) Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
ivar Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Den i bildet over ser ut til å kunne gjøre jobben. Et veksted som skrur vannscooter osv burde iallefall ha en sånn Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Double Weber Svart 14.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Da var enda en dag med skruing over Prøvde å få lånt meg en svinghjulsters men det viste seg å være vanskeligere en først antatt. Enten så hadde de ikke eller så ville de ikke låne vekk. Fikk til slutt lånt en men den var for stor og klumpete. Så jeg endte opp med å få lagd en på et mekanisk verksted. Traff en koselig kar på "OSR" i kristiansand og han lagde en til meg på en halv time. Og her er resultatet. En kraftig "stålklump" med tre hull som passer til M8 bolter (gjengestørrelsen i svinghjulet) og et senterhull gjenget opp med M16-1,5(fingjenger). Kjøpte deretter 3stk M8 bolter i sort legering og 1stk M16 bolt vanlig (husker ikke lengda på de). Det funket som bare det. Svinghjulet skvatt av etter litt stramming. Veldig fornøyd med den. Her er svinghjulet av og statorplaten er komt til syne. Og her det fjernet. Her er stator side ved side med svinghjulet, YMISen, CDIen og startemotoren. Demonterte så topp dekselet og toppen for å komme inn til sylinderene. Syns egentlig ikke det så så galt ut. Fant ingen sår eller synlige skader verken i godset eller i pakningene. Noe overflate-rust så jeg. Det var i de to nederste sylinderene på babord side. Blir vel sylinder 4 og 6. Styrbord side: Babord side: Her ser dere den rusten jeg nevnte. Jeg finner det i to av sylinderene. Den øverste ser bedre ut. Sylinder nr2: Bordet begynner å fylle seg opp med bokser og deler. Prøver etter beste evne å merke de forskjellige bokser og løse ledninger slik at det går ann å følge tilbake. Må prøve å holde orden. Da var dagens rapport over. Håper det ble nok bilder Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Bernt Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Du skrurr kansje for mye ||| Jeg ville begynt med å løftepower headen av stammen og sjekket den n-simmringen og oring før jeg skrudde motorn i atomer. Da hadde jeg spart mye arbeid og mange pakkninger !! Bernt Link to post
Double Weber Svart 14.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 (redigert) Jeg gjør egentlig dette mye forde jeg vil gjøre meg kjent med hvordan alt henger sammen. Er klar over at det kanskje er i meste laget, men jeg koser meg med det. Har jo bestilt fult pakningssett, alle pakningene. Tenkte å bruke hele gjengen. Skal også inn på veiva for å sjekke for rust og om autolube pumpa er riktig deaktivert. Planen er å fjerne den helt og blokkere igjen hullet der pumpa står. Skal også skifte diverse lagere og andre ting som er greit å ha nytt når en først er inne der og roter. Har satt av hele vinteren til dette og er veldig fornøyd med at jeg i det hele tatt tør å hive meg på en slik jobb. Full overhaling her i gården! Jeg lærer veldig mye av dette og det er halve vitsen med å gjøre det. "Farvel merkeverksteder, it has been a good ride. Noooot!!" Redigert 14.Januar.2010 av Double Weber (see edit history) Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
chagall Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Jeg lærer veldig mye av dette og det er halve vitsen med å gjøre det."Farvel merkeverksteder, jeg trenger dere ikke mer!" Blir litt imponert over den jobben du er igang med `Double Weber`. Interessant å følge med på din tråd fremover i løpet av vinteren. Lykke til. Link to post
Double Weber Svart 14.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Takk chagall. Å skrive/lage denne tråden hjelper meg mer en jeg trodde. Det blir en slags dagbok der jeg får reflektert over jobben. Den hjelper meg å roe det ned og holde orden. Skal jo ta bilder i ny og ne, kan jo ikke se ut som et grisehus da. Pluss at tips og lykkeønskninger fra dere gir meg pågangsmot. Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Daffy Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Dette ser ut til å bli bra. Bra med bilder også Synes det er fornuftig å bytte ut slitedeler når du først har det oppe. Men jeg synes kanskje du heller skal tenke på å koble til Autoluben istedet. Hvis du har alt du trenger da... Motoren har nok mye bedre av det. Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Double Weber Svart 14.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Men jeg synes kanskje du heller skal tenke på å koble til Autoluben istedet. Jeg har vært innom tanken. Har hørt så mye positivt om det systemet i det siste. Både her og på "iboats". Har alltid trodd at det var en av svakhetene til yamaha, at det gikk i stykker og motoren følgelig skjærte seg. Men nå blir jeg fortalt alt annet. At det er et system som nesten aldri feiler og er til å stole på. Noen erfaringer om det der ute? Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 14.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Dette ser ut til å bli bra.Bra med bilder også Takk for det Daffy Skal ha kameraet med hele tiden og forevige det som måtte komme Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Daffy Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 (redigert) Bra Da gleder jeg meg til fortsettelsen Noen erfaringer om det der ute?Jeg pratet med en Yamaha mekaniker for en stund tilbake og han var skikkelig oppgitt over at folk koblet ut denne.Det kunne selvfølgelig ha egeninteresse på ureal måte også men jeg tror ikke det. Han hadde nok å gjøre ellers. Han sa at Yamaha hadde det sikreste Autolube systemet og hvis jeg ikke husker feil så sa han at hvis det feiler så vil det bare gi mer olje. Eneste motor som Yamaha hadde hatt skadelige problemer med Autolube var en 30 eller 40 hk på slutten av 80 tallet. Husker ikke dette eksakt så det hadde vært fint om noen her kunne bekrefte dette. Det som kan være viktig når det har vært koblet fra er å sørge for at alt fortsatt virker som det skal og at slanger etc ikke er tett. Redigert 14.Januar.2010 av Daffy (see edit history) Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn