Jump to content

Prosjekt: Draco 20


Superkul

Recommended Posts

Sen sommern 2009 skjedde det mye på båtfronten vår

Vi solgte grombåten vår som har egen prosjekt tråd prosjekt beach craft

 

kjøpte oss husvogn med egen brygge nedenfor og fikk handlet først en 18 fot draco som jeg fant ut etter 3 turer ble for liten

så bråhandlet vi en 20 draco i stedet av en forhandler i Son -

 

etter mye om og men prutet vi den til 93000 -

Satte båten på vannet for prøvekjøring - den fusket og fikk ikke noe greie på motoren

trodde det var kondens siden den hadde stått uten tanklokk

Fikk tilbud om å ta den som den sto for 75000 og takket ja til det

Fant feilen - var kondensatoren som forøvrig så ut som den har sitti der siden 87 :giggle:

slik så den ut når vi hentet den

 

i307530410_57401_4.jpg

 

i307530411_80671_4.jpg

 

så til prosjektplaner

bestillt ny kallesje

lage nytt teakgulv

kle om puter og seter

handlet masse nytt til motoren på drevia

bla -

elektronisk tenning

pakninger/slipesett

mere bilder kommer

Link to post
Share on other sites

NEI :lol:

 

jo jeg klarer det nok - det jeg fant ut er at det var greit med en pause for båtlivet vårt ble altomslukende - dvs hus hjem biler etc fikk heller dårlig stell fordi vi prioriterte båten

Syntes egentlig livet med mange unger (minstejenta på 2) blei rett så trivelig med stor vogn med 60-70 m til brygga

og når man da har dracoen føler man seg ikke helt naken - kommer nok til og savne koster +++

Skjer veldig mye om dagen også så det passer greit - har kjøpt en stor 2 mannsbolig og driver for harde livet og gjør ferdig huset her for salg

så alt i alt kan jeg trøste meg med at et eller annet sted er det en stor båt som blir min engang :giggle:

ps

slang litt fort ut tråden her da det som sagt er mye på gang og fremdriften ikke kommer til og være like effektiv som med beach craften

men håper noen kan muntre opp og ha glede av å lese innemellom

Link to post
Share on other sites

her er noen av motorbitene

øverst til høyre er elektonisk tenning - coil og rep sett til impellerpumpa

 

008.jpg

 

midten til venstre er foringer til styregaffelen /drevet da det er litt slark der

og slipesettet øverst - blir spennende og se om toppen er bra når den blir tatt av eller om jeg må ut og finne en biltopp...

Link to post
Share on other sites

kjøpte ny henger også en brendrup easyline og dæven den var rå å dra båten med

grua meg til og trekke den med caravellen siden patrolen sto i biter men boggie er helt suverent

koster litt men regner med den holder seg bra i pris

 

78_-677108732.jpg

 

føler meg litt ensom her nå :cryin: .............

hadde håpet og få i gang litt fart her - men jeg har jo ikke gjort noe enda hehe

har vel fått så mange uvenner her etter et par tråder :giggle:

Link to post
Share on other sites

slik ser dracoen ut oppi foreløpig

 

39_1477303911.jpg

 

gulvet ser egentlig greit ut på bildet men er litt slitt og svellet opp et par steder og har slått seg litt

har bestemt meg for å legge ei plate (vet ikke helt hva -kom gjærne med forslag)

og bruke teakstaver som jeg skjærer fra noen fete teak bordplater jeg har

 

i304195967_8768_4.jpg

 

som disse jeg brukte på beach craften

må ramme inn og legge langsmed -driver og "designer" litt inni huet så får vi se

har jo sett et par gulv her på bp jeg kunne tenkt meg å få oppimot / så godt jeg klarer :sweat:

Link to post
Share on other sites

Flott båt Jarle naboen har en 23 fot tror jeg men ikke så pen :fishing: Når det gjelder temp så må en passe på når det er runt 0 g da går det fint med litt klær :drink: .Har ordnet litt selv jeg tatt ut motor i dag ,skal sette inn ny reklamasjon.lykke til :wink:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

tusen takk for det gutter

synd du ikke bor nermere så kunne jeg hjulpet deg - men råd og tips får man her - og skru volvo motor er nesten gøy :lol:

den 145 motoren er ganske dønn lik foruten om kjøletanken - hvis du må gå over hele så hiv i en b23 blokk (billig på bil høggern) i stedet for b21 blokka

 

ja tror det var den windy dørken jeg har friskt i minne - ble jo helt sinnsyk fin

 

ja jeg trives ute i vær og vind jeg - gode klær så er mye gjort - men akuratt nå om dagen blir det heseblesende oppussing av kåken for salg her men i begynnelsen av mai skal dracoen på vannet :smash:

Link to post
Share on other sites

den 145 motoren er ganske dønn lik foruten om kjøletanken - hvis du må gå over hele så hiv i en b23 blokk (billig på bil høggern) i stedet for b21 blokka

Dette er feil jarle! 145 motoren B-23, 140 motoren er B-21, Motoren din er forøvrig en stroket B-23 på 2,5l, Uansett, dette blir en flott båt :flag:

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Blir interessant å følge med på dette. Har akkurat kjøpt en aq151 til min Draco 20(79') da den gamle AQ140A tok kvelden. Skal igang med et lignende prosjekt, om noe mer omfattende da hverken transom, drev, motor, styring eller noe elektronikk er montert per dags dato.

 

Kommer vel med en egen prosjekttråd nærmere våren. Ser fram til gode ideer for plassering av diverse.

Link to post
Share on other sites

tusen takk for det gutter

synd du ikke bor nermere så kunne jeg hjulpet deg - men råd og tips får man her - og skru volvo motor er nesten gøy :lol:

den 145 motoren er ganske dønn lik foruten om kjøletanken - hvis du må gå over hele så hiv i en b23 blokk (billig på bil høggern) i stedet for b21 blokka

 

Har de samme planene som deg angående elektronisk tenning, så det skal jeg følge godt med på. Foruten om det så ble motoren varm og kokte når jeg fikk båten i plan i fjor, så det må jeg få ordnet. Ellers blir det bare å bytte impeller, belger og olje på drev og motor. Noen andre forslag til hva som bør gjøres?

 

Hvilken fart oppnår du på din egentlig? Jeg fikk bare 25 knop i fjor med helt ny stålproppell (15x17) og ca. 4800 rpm på maks. Synes dette var litt lite og noe kan skyldes groe, men med den gamle aluproppellern (som var skadet) fikk jeg 1-2 knop mer og maks 5400 rpm. Mulig den gamle proppellen var 14x17, men jeg trodde ikke det skulle ha så mye å si da det er samme stigning?

Link to post
Share on other sites

Hvilket merke er stålpropellen?

Den kan ha en utforming (cupping e.l.) som gjør at du får mindre slipp = lavere turtall

 

EDIT: i tillegg til at økt diameter kan gi noe lavere turtall

 

Det er en Solas New Saturn propeller. Den har sansynligvis noe mer cupping enn orginal alu propellen, men jeg trodde ikke det ville ha så mye å si.

 

Vil det være skadlig for motor (overbelastning osv) dersom jeg fortsetter å bruke denne og oppnår 4800-5000 rpm på maks? Motor er maks oppgitt til 5500 rpm som du/dere sikkert visste fra før.

Link to post
Share on other sites

oi her ble det liv rairai :giggle:

ecco:

jeg la ut setene for salg da jeg alikevel tenkte å trekke om alt innvendig

tenkte da og få tak i noen andre evnt fillete - litt synd å ødlegge det som står der da di er hele og fine og orginale

 

Draco aq140;

stemmer det - beg å bli gammel - langslagsveiva hadde jeg også glemt -brukte disse på trimming i bil mye

hadde bla en ganske heftig volvo 360 glt med en blodtrimmet 2,5 og stor turbo,intercooler etc den holdt følge med det meste phorshekiller :giggle:

 

sveinung:

få ut bilder - disse prosjekt trådene er flotte - gleder meg

har ikke tenkt så mye på slikt - har en liten bærbar kjøler og den blir vel bare plassert i cabinen?

 

blesp:

akuratt propell har jeg ikke så god greie på annet en at stålprop skal værtfall ikke redusere farten men fra 14 til 15 bremses jo turtall endel

hadde en nordkapp med b20 jeg skar av og slipte prop gra 14 til 13,5 ca og det hjalp vesentlig

husker ikke hvor mye dracon vår gjorde men 28 eller no uten å være bombesikker

elektoniske tenningen gleder jeg meg til -skal jo gå jevnere og billigere + lettstart etc

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...