Jump to content

Prosjekt: Draco 20


Superkul

Recommended Posts

Den begynner å hjelpe nå! =) Mangler fortsatt litt arbeid på dekk, men skroget begynner å hjelpe nå =) Ja, kalesjen som var på måtte jo byttes og lakken måtte også egentlig gjøres noe med, men det er jo bare slikt man må regne med på eldre båter =) Det er noe av sjarmen og stelle og ordne litt.

Skal få tatt noen bilder av den neste gang jeg er på tur med den =) Da skal den være i grei stand! Så blir det mer puss neste vinter da den skal bli lagret innendørs.

Ja, det sitter 2 store sylindere på drevet. Det som er litt pussig med tilten er at den virket helt fint den første dagen jeg satt ut båten, neste dag fungerte den ikke og laget da en kjempe rar lyd, en skrikelyd også bare sluttet den å fungere, så dro jeg ned dagen etter for å titte på det og da fungerte alt som det skulle. Da jeg skulle kjøre båten ut til hvaler fra sarpsborg neste dag fungerte den ikke.

Så motoren i seg selv har jeg jo fått greie på at fungerer, men det virker derfor som at det er dårlig kontakt.

En annen ting det kan være er at ledningene har "irret" ved festene på tiltmotoren da jeg hadde et uhell i vår og det kom en del vann fra snøen inn i båten slik at jeg lurer på om pumpen kan ha stått ubder vann og at det er dette som skyldes dårlig kontakt?

Jeg tenkte derfor at jeg kunne prøve å spraye på litt WD-40 på toppen av tiltmotoren for å prøve å få liv i strømmen igjen før jeg begynner å ta fra hverandre ledninger osv som jeg egentlig ikke har greie på i heletatt =P Finner nok en løsning på det! Men er nesten 95% sikker på at den ikke får strøm eller at det er en jordingskabel som ikke henger helt med.

 

Men over til båten din som hele tråden dreier seg om. Her får du en fin båt Jarle! =) Skal følge med videre på prosjektet ditt. Spennende å se slike prosjekter fra start til slutt =)

Link to post
Share on other sites

Hei 9kki!

 

Gratulerer med kjempefin båt! Godt det er fler som vil ta vare på Dracoer! Utrolig fine båter å kjøre, samt at de er spreke klassikere som jeg mener aldri vil gå av "mote" bare man tar godt vare på de =)

 

Søland i Fredrikstad er meget dyktige, men de har en litt høy pris. Sørlie Design på Tindlund (Sarpsborg) er også meget dyktige samt at de skal være noe rimeligere enn Søland. Kvaliteten på de to stedene er ganske lik tror jeg.

Jeg skal trekke om mine puter hos Sørlie Design.

 

Det spørs selvfølgelig hvor du bor i landet, men dersom du bor i Østfold vil jeg absolutt anbefale en av de to =)

 

Lykke til!

 

Mvh Jonas

Link to post
Share on other sites

Det høres bra ut! =) Da vil jeg anbefale de to stedene på det sterkeste! Skal trekke om mine puter også, men veit ikke om det blir gjort i år eller om jeg venter til neste år med å gjøre det. Putene innvendig trekker jeg om selv da det kun er 2 puter som skal få alcantara stoff.

 

Lykke til med kjøp av båt! =) Draco 20 er en suveren båt med utrolig gode kjøreegenskaper samtidig som den er sportslig og pen.

 

Du får rope ut om det blir båtkjøp! =)

 

Mvh Jonas

Link to post
Share on other sites

Takk for det.

Båten er kjøpt inn, men jeg vil ha den klargjort, sjøsatt og prøvekjørt før penger og båt skifter eier (",)

Regner med at dette skjer iløpet av neste uke.

Har gjort meg noen tanker om diverse oppgraderinger og i så måte er denne tråden til Jarle B glimrende. Den største utfordringen er å finne tid... :smiley:

Redigert av 9kki (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har de samme planene som deg angående elektronisk tenning, så det skal jeg følge godt med på. Foruten om det så ble motoren varm og kokte når jeg fikk båten i plan i fjor, så det må jeg få ordnet. Ellers blir det bare å bytte impeller, belger og olje på drev og motor. Noen andre forslag til hva som bør gjøres?

 

Hvilken fart oppnår du på din egentlig? Jeg fikk bare 25 knop i fjor med helt ny stålproppell (15x17) og ca. 4800 rpm på maks. Synes dette var litt lite og noe kan skyldes groe, men med den gamle aluproppellern (som var skadet) fikk jeg 1-2 knop mer og maks 5400 rpm. Mulig den gamle proppellen var 14x17, men jeg trodde ikke det skulle ha så mye å si da det er samme stigning?

 

Hva er det som er fordelen med å installere elektronisk tenning? Har helt lik motorkonfigurasjon. Ellers syntes jeg båten så veldig bra ut - kanskje motorrommet kunne vært ryddigere - jeg måtte gi kr 99' for min nå, men da med et ryddig og velholdt motorrom. Har tenkt på de samme oppgraderingene som deg, så du må fortsette og vise vei.

Link to post
Share on other sites

fått et par kvelder som jeg har slengt raua opp i båten og fant ut at sånn stålbørste med vridde buster og drill dro av alt til det ble blankt og fint

 

 

volvopenta_006.jpg

slik så det ut .......... grisete - rustete og flassa maling - æsj

 

003.jpg

her er det pusset rent og klint på 2 lag grunning

 

004.jpg

ett strøk maling

spent på hvordan det blir - syntes den var merkelig seig oppå grunninga

Link to post
Share on other sites

Hei Jarle.

Ser at registerremhjulene er noe rustne.... Sjekk sjøvannspumpen grundig og spesiellt akslingen...at den ikke har spor i seg og at simringen skiftes. Det som kan lure deg at den ser tilsynelatende tett og fin også med turtall når båten ligger stille. Ved fart på båten så blir det et overtrykk i pumpa (fordi drevet har god fart gjennom vannet) og vann kan presses ut av pumpa og inn i registerdekselet...ikke mye men nok til at remhjulene alltid er litt våte av saltvann. Disse hjulene ruster og sliter registerremmen raskt.

Men eller blir dette meget bra Jarle....men grunning? Jeg har alltid brukt motormaling direkte på blokka...uten noen form for grunning.

 

Mvh Jørgen

Redigert av Jorg-1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som Jørgen sier, så skal ikke motorblokken grunnes eller males med noe annet en maling som er fremstilt for motorblocker dvs motorfarge/motormaling.

Det er fordi malingen isolerer varmen, dvs at blocken leder varmen dåligere over til luft. Dette er blitt meg fortalt av min far som jobbet på Volvos motor støperi i sin tid.

Link to post
Share on other sites

oki - da lærte vi noe nytt i dag også - gjort er gjort så da får blokken leve med det - skal kline på minst et strøk til så da blir den vertfall "isolert"

skal ut i dag og male mere - begynner å bli litt stresset på tiden ......

kunne vært fristende og prøvd den strip of på div løse bettar som registerreimhjula etc - skruer/muttere

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

legger ut mere selvom det er stille på dere :rolleyes:

i dag har jeg bestillt nye gass og gearkabler

 

23700_auto.jpg

+ denna lekre kontrollboksen

 

var innom maritim og handlet nye motorlabber også

 

fikk med nest størstemann og vi gikk på motor rommet med skikkelig rengjøring

brukte kraftvask og det ble gullende rent - klar for et par strøk maling

 

eryreyrtyy.jpg

Redigert av Jarle B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...