Bjørktun Startet 23.Januar.2010 Del på Facebook Startet 23.Januar.2010 Eg lurer på eit par småting, kanskje for små til å starte opp ein eigen tråd om kvar ting. Difor tenkte eg at slike "dumme" småspørsmål som eg har her kunne samlast i ein eigen tråd...kan hende er det andre enn meg som sit på små grublerier. Det er ikkje så viktige spørsmål, sikkert, men her kjem mine. 1) Kvifor kjem kjølevatnet frå innanbordsmotorar ut støytvis og ikkje i ein jamn straum? 2) Livbøyer ombord i båt, kvifor har desse ofte hesteskoform? Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Jeg syns spørsmålene var greie jeg! jeg også lurer fælt på det med eksosvannet som kommer støtvis. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Hasla 26 Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 (redigert) Mulig dumt men på rette plassen når en har fast aksel i forek snekke,hvis denne aksel går mest rett ut bak og ikke heller nedover.Går båten bedre i vannet da eller graver denne seg mere ned i forhold til aksel som har slakk helling nedover?Værsegod Redigert 23.Januar.2010 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Jorg-1 Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 (redigert) 1) Alle motorer har en jevn strøm men mange båter har liggende eksospotte /slange og denne fylles da opp med eksos og kjølevann til åpningene i potta /slange er stengt av vann for så og "bulpe" dette ut...så blir det igjen fri passasje for eksosen til kjølevannet igjen har fyllt opp potta/slangen og ny "bulp" kommer ut med kjølevann. 2) Tja...bringer vel lykke...eller er lett å tre seg inn i når personen ligger i vannet vil jeg tro???? Andre synspunkter? Redigert 23.Januar.2010 av Jorg-1 (see edit history) Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
"Mathilde" Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Skal prøve å gi deg svar her: Sp. 1: Kjølevannet må gjennom eksosslangen og støydemperen. Når dette har fylt seg opp, støtes vannet ut. Så samler det seg opp igjen og støtes ut på nytt når det er fullt .....o.s.v. Sp 2.: Ved at man har en åpning i redningsbøyen, slik at den blir formet som en hestesko, er det enklere å tre seg innpå når bøyen flyter i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 1) Fordi eksos og vann blandes og eksosen kommer "støtvis". 2) Livbøyer ombord er runde, til å vippes over hodet når du får tak i den. Da henger du med armene på utsiden. Hesteskobøyer er livsfarlige da du kan gli ut av dem dersom du mister bevisstheten. Så det er ubegripelig at de lages, selges, kjøpes. Kanskje det er enslags makelighet, jåleri, eller noe annet? Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 2) Tja...bringer vel lykke...eller er lett å tre seg inn i når personen ligger i vannet vil jeg tro???? Andre synspunkter? Høres fornuftig ut. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Bjørktun Svart 23.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Aha! Så enkelt var det altså Sitér dette innlegget Link to post
Bjørktun Svart 23.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 2) Livbøyer ombord er runde, til å vippes over hodet når du får tak i den. Da henger du med armene på utsiden. Hesteskobøyer er livsfarlige da du kan gli ut av dem dersom du mister bevisstheten. Så det er ubegripelig at de lages, selges, kjøpes. Kanskje det er enslags makelighet, jåleri, eller noe annet? hmmm, eg burde se etter ein rund ein då, har tnekt på å skaffe ei bøye til båten. Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Hva var enkelt? En hesteskobøye er IKKE enkel å få på seg i vannet. Det er derimot en redningsbøye. Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Oooops, var for treg til å komentere...... Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 hmmm, eg burde se etter ein rund ein då, har tnekt på å skaffe ei bøye til båten. Det blir rund her også skjønner jeg plutselig Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
free Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Kjølevannet kommer ut av maskina temmelig jevnt( ellers har du et problem), noen typer motorinstallasjon er laget slik at kjølevannet får anledning til å samles opp litt her og der etter at det har kommet ut av maskin, men før det går ut av båten, eksempelvis i lydpotten. etter en stund er det fullt å eksostrykket presser en god slump kjølevann ut . Ser du på en installasjon med tørr eksos så vil du tydlig se forskjell på utstrømningen i forhold til våt eksos som jeg antar at du har. Til ditt andre spørsmål har jeg ingen kommentar. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Mulig dumt men på rette plassen når en har fast aksel i forek snekke,hvis denne aksel går mest rett ut bak og ikke heller nedover.Går båten bedre i vannet da eller graver denne seg mere ned i forhold til aksel som har slakk helling nedover?Værsegod Det er en fordel at akselen ikke er for mye nedvinklet, tror 7 grader er typisk og 12 grader er et omtrent max. dette handler om propellens effektivitet. båter med liten stigning på akselen greier fint å grave seg ned de og Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Eg lurer på eit par småting, kanskje for små til å starte opp ein eigen tråd om kvar ting. Difor tenkte eg at slike "dumme" småspørsmål som eg har her kunne samlast i ein eigen tråd...kan hende er det andre enn meg som sit på små grublerier. Det er ikkje så viktige spørsmål, sikkert, men her kjem mine. God idè! Ellers sier et gammelt ord at det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar. Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Det er en fordel at akselen ikke er for mye nedvinklet, tror 7 grader er typisk og 12 grader er et omtrent max. dette handler om propellens effektivitet. båter med liten stigning på akselen greier fint å grave seg ned de og Takker for svar driver og skal sette i motor og nytt aksel utstyr. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
BAN Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 God idè! Ellers sier et gammelt ord at det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar. Jeg har hørt denne, "Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme folk" Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Jeg og har et dumt spørsmål: Hvor finner jeg motornummeret på motoren min? Mercedes motor Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Woody Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Jeg og har et dumt spørsmål: Hvor finner jeg motornummeret på motoren min? Mercedes motor Se etter et blankt og svart skilt på venstre side av motoren, bak dieselpumpa. Hvis ikke er det bare å begynne å lete rundt omkring på blokka. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Lovart låring Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Takk for det! Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
bliss X Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Nok et "dumt" spørsmål (Spørsmålet bør bare besvares av motorbåteiere): Hvorfor har de fleste seilbåter bysse på venstre side (venste side sett fra styreposisjon) ? Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 (Spørsmålet bør bare besvares av motorbåteiere): Hvorfor har de fleste seilbåter bysse på venstre side (venste side sett fra styreposisjon) ? Fordi det er ikke plass på andre sida, for der er kartbordet. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Nok et "dumt" spørsmål (Spørsmålet bør bare besvares av motorbåteiere): Hvorfor har de fleste seilbåter bysse på venstre side (venste side sett fra styreposisjon) ? Tror at en del seilbåteiere kan godt være med her Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
avmønstret5 Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Fordi en kan se land i gjennom koøyet (øyet til skipskua)når en seiler mot syd og da blir man ikke sjøsyk når en koker stormsuppe. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 (redigert) Har nok med bidevindsseilas å gjøre dette her. Når man seiler med vinden om styrbord halser....... (men jeg vil ikke røpe svaret, dette var jo et spørsmål for motorbåtfolket) Redigert 23.Januar.2010 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.