Jump to content

Tråden for "dumme" båtspørsmål


Bjørktun

Recommended Posts

Tilbake til fyrsektorene med fks. grønt om sb osv.

I og med at på sjøen har man flere rutevalg så blir jo dette komplisert å få

til en gjennomgående regel på.

Går utifra at årsaken til at man ikke deler opp sektorene mer enn nødvendig

er faren for misforståelser for hvilken sektor man egentlig befinner seg i.

Og tynne sektorer er lettere å oversjå enn breie sektorer osv.

Link to post
Share on other sites

Dette får bli siste innlegg fra meg i denne debatten;

 

I leia:

For nordgående og inn mot havn skal du ha grønt om styrbord.

For sørgående og ut fra havn skal du ha grønt om babord.

 

Les kartet nøye, for i overgangene går du fra utgående og til ny inngående. Se når overgangen inntreffer.

 

Har aldri hatt et eneste uhell under 40 år på sjøen. Mener noen at jeg har jeg hatt flaks?

Redigert av lgboat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For eksempel hvis man har fått sikkert ankerfeste i en skjermet uthavn og skal ligge der til neste dag?

 

 

Nei, båten føres ikke når den ligge på anker, men behovet for å måtte føre båten kan fort oppstå. For eksempel hvis ankeret slipper eller det blåser opp fra ugunstig retning. Må ikke minst én person ombord ha promille under grensa når man ligger på svai?

 

 

Du spisser spørsmålet ditt i det siste, Fredrik. Her nærmer det seg en situasjon hvor det kan være påkrevet å utøve en nødrettshandling. Jeg har et råd til deg: Hvis du føler at det er tryggest å være edru når du ligger på svai, så vær det!!

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du spisser spørsmålet ditt i det siste, Fredrik. Her nærmer det seg en situasjon hvor det kan være påkrevet å utøve en nødrettshandling.

Er du sikker på dette? Altså at det å ha promille over grensa når man ligger på svai, for så å måtte flytte båten hvis f.eks. ankeret slipper, er en nødhandling og ikke et lovbrudd? Altså at promillen aldri skulle vært over grensa i utgangspunktet, fordi båten må regnes som "operativ" når man ligger på svai, siden det ikke er mulig å gå i land?

 

Tenkt situasjon: Man ligger på svai i en rolig bukt Oslofjorden. Alle ombord har drukket vin til middagen og tatt noen drammer+øl i ettermiddagssola på akterdekket. Samtlige har promille på over 1,0. Og så kommer politibåten opp på siden for rutinekontroll av flyteplagg til alle ombord. Vil de da reagere på at alle har drukket og ta en promillekontroll av båteier/-fører?

Link to post
Share on other sites

Det er svært beklagelig at du fortsetter med din hjemmesnekrede vranglære!

 

I leia:

For nordgående og inn mot havn skal du ha grønt om styrbord.

Dette stemmer ganske ofte, men slett ikke alltid!

Hvis man f.eks kommer inn til Stavanger fra NORD må man grønn på sb og RØD på bb.

...... Mener noen at jeg har jeg hatt flaks?

Ja, det ser faktisk slik ut :saint:

 

LA3939 la ut et fortreffelig kartutsnitt hvordan det ser ut når man kommer inn til Haugesund havn fra nord. Utsnittet viser med all mulig tydelighet at merkene kommer med RØD på sb og GRØNN på bb. Den ene grønne står forresten bare noen meter fra kaikanten til Kystverkets distriktskontor. Hvis denne merkingen skulle være feil slik som du påstår, da tillater jeg med å tro at de ville ha gjort noe med det.

 

_img_5245.jpg

Her kommer jeg INN til Haugesund havn fra NORD - og jeg ville absolutt ikke velge å ta denne grønne staken på styrbord side.

 

_img_5247.jpg

Her er den samme staken, sett i retning UT det nordre utløpet fra havnen i Haugesund - og da kommer den naturligvis på styrbord side. Som man ser er Kystverket nærmeste nabo og det er kystverkets fartøy STAVERN som ligger ved kaien og lenkter etter en vårpuss . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Sa jeg hadde sagt siste ord, men drittslengingen til Poseidon trigget meg:

 

Leiretningen er her nordover, ikke inn til havn.

Kan ikke forstå at dette er så vanskelig.

Selvfølgelig skal du ha grønn om babord når du går mot leia.

Det du hele tiden misforstår er at du tror du går inn til havn. Du gjør ikke det her. Du er allerede på havna, i leia, for sydgående.

 

Flotte bilder forresten. Og kartlesingen var vijo enige om.

Redigert av lgboat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva ville du gjort med en slik situasjon ?

Jeg drikker ikke ombord i det hele tatt, med mindre jeg har et par tamper godt festet i land. Nettopp fordi jeg tror det er ulovlig.

 

Jeg spør fordi jeg ser at mange er langt fra edru utover kvelden når de ligger på svai. Og fordi broren til en eks måtte spikre paller i noen uker etter å ha fått politiet ombord. Dette da de lå på svai i Indre Oslofjord, med promille et godt stykke over grensa. Politiet kom fordi nabobåter hadde klaget på høy musikk, og det endte altså med fengsel pga. promille i båt på svai.

 

Det er godt mulig at det fengselsoppholdet skyldtes mer enn bare promillen, men ifølge eks-svoger var altså promillen årsaken.

Link to post
Share on other sites

OK, du vil ikke forholde deg til kartet over nordre innløp til Haugesund havn, lagt ut av LA3939. Det tas til etterretning.

 

Siden du kaller mitt innlegg ovenfor for "drittslenging" ber jeg deg lese følgende setning grundig:

 

Hvis man f.eks kommer inn til Stavanger fra NORD må man grønn på sb og RØD på bb.

 

Hvordan stemmer det med dine postulat?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på dette?

 

Nei Fredrik. Det er flere momenter som vil kunne være avgjørende her. Om man ikke kan lastes for å ha kommet opp i situasjonen, ikke har opptrådt uaktsomt om du vil, men at det til tross for dette har oppstått en fare - vel så er det nettopp derfor vi har nødrettsparagrafen i straffeloven. Eller for å si det på en annen måte - hvis det kan vurderes at farepotensialet som oppstår ved at du utfører handlingen med 1,0 promille er vesentlig lavere enn faren som truer ved å inntreffe dersom du ikke handler, så både kan og bør du handle.

 

Men, blir du tatt for å føre båten din med 1,0 i promille, så har du jo et forklaringsproblem om du bare har slengt ut "kaffedreggen" for natten.... og påstår at dette er årsaken til at du plutselig fant ut at det var best å tøffe hjemmover..... :rolleyes:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men, blir du tatt for å føre båten din med 1,0 i promille, så har du jo et forklaringsproblem om du bare har slengt ut "kaffedreggen" for natten.... og påstår at dette er årsaken til at du plutselig fant ut at det var best å tøffe hjemmover..... :rolleyes:

 

Men det jeg lurer på er om det å ligge på svai kan sidestilles med å ligge fortøyd til land? Altså i forhold til promille? Så lenge båten er fortøyd til land er jo saken klar, men hvordan er loven ift å ligge på svai med promille? Da forutsatt at man har tenkt å ligge til neste dag, og først vinsje opp ankeret når promillen har sunket til godt under 0,8...?

Link to post
Share on other sites

...Nettopp fordi jeg tror det er ulovlig.

Det var en her på BP som uttalte seg omtrent slik: "Er du i tvil lar du være å utføre handlingen".

 

Båt på svai, ja selv en båt i marinaen, er en operativ båt hvor minst en kyndig person bør holde seg edru i tilfelle noe skjer ombord eller utenfor båten. Synes dette er en bra regel å leve etter. Uten at jeg skal opptre som noe moralpoliti for der sitter jeg i glasshuset :wink:

 

"Mathilde" ga et godt svar på denne problematikken. Forklaringsproblemet ditt ville bli stort.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Diskusjonen om de røde og de grønne vs babord/styrbord og vice versa, bringer meg usøkt til å tenke på noe en av min fars lærere visstnok skal ha slått fast: "Når jeg sier det er riktig, er det riktig selv om det ar aldri så galt!" :crazy:

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Nei, dette er ikke bare en tåpelig diskusjon, den viser dessuten trekk som i gitt situasjon kan gi grobunn til farlige situasjoner hvis man låner øre til skråsikre bedrevitere.

Og hvorfor er det så vanskelig for enkelte å akseptere, godta og erkjenne muligheten for at fagfolk med utdannelse og papirer på det kanskje har en viss peiling innen faget!

Hvis dere virkelig er av den formening at utdannelsen er vranglære og at profesjonelle skipsførere egentlig ikke har peiling, så forstår jeg heller ikke at dere tør å være på et så farlig sted som da sjøen åpenbart må være.

 

Og, vedrørende kardinalretning, det er greit med nord og inn, men glem "til havn". Kosterfjorden sydover er innseiling til Østersjøen. Det er en alvorlig ting å skifte hovedretning på leia (Lista), så det kan ikke skje for ofte. Men man må vite hvor det skjer, og derfor, som Poseidon sier: KART, KART, KART !!!

Link to post
Share on other sites

Ingen har vel vært uenige om kartlesningens enorme betydning Regina III?

 

Men det er vel allikevel greit å vite at det er forskjell på Kystverkets jurisdikson og det enkelte havnevesens?

Når leia er slutt, tar havnevesenets merking over. Det er hele forklaringen på at noen tror at grunnen til at de har røde staker om stb og grønne staker om bb har "uforklarlige" grunner. Det har de ikke. De er helt forklarlige med at du går mot leia akkurat der hvis kartet og terrenget viser at du har rød stake om stb. osv. osv.

Og bland ikke kardinalretninger inn i dette. Det er det ikke noe som heter. Og kardinalstaker har en annen funksjon enn leimerker.

 

Nei, nå må jeg gi meg med å svare, de fleste har vel fått med seg mitt poeng nå.

Link to post
Share on other sites

Nei, diskusjonen er ikke tåpelig. Den kan faktisk komme til å være klargjørende.

Så for å klargjøre: det var slett ikke vår "egen" lærer her på forumet jeg hadde til hensikt å antyde en parallell til, snarere tvert imot. Absolutt tvert imot! Men jeg ser nå at misforståelsesmuligheten ligger nær. Sorry! Dumt av meg.

Det er og blir grønne til styrbord og røde til babord ved fart i ledens retning. Motsatt ved fart mot ledens retning. Knallklar forutsetning: Ledens retning må avleses av kartet. Retningen har intet med ut eller inn fra by eller havn å gjøre.

Opprop: Innrøm feil! Fjern gammel vranglære fra både hukommelsen og hjernens arbeidsminne!

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Hvorfor kommer det ikke kloke spørsmål i motsatt tråd ?

Foreløpig er det for det meste kommet inn kommentarer til tråden og herav spørsmål i innlegg #2,#6,#8, men ingen som kan anses for "kloke" spørsmål. Med unntak i #2. Ellers skulle jo det meste ha vært slettet, men moderator har ikke tid så vi utsetter oppryddingen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor kommer det ikke kloke spørsmål i motsatt tråd ?

Foreløpig er det for det meste kommet inn kommentarer til tråden og herav spørsmål i innlegg #2,#6,#8, men ingen som kan anses for "kloke" spørsmål. Med unntak i #2. Ellers skulle jo det meste ha vært slettet, men moderator har ikke tid så vi utsetter oppryddingen.

 

Fordi vi (som har de kloke spørsmålene) bruker trebåttråden. :giggle::giggle::giggle:

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...