Jump to content

Tråden for "dumme" båtspørsmål


Bjørktun

Recommended Posts

Vet ikke om Poseidon har mulighet for å laste opp kartet,legge inn den ruten han snakker om, og så bevise det han sier?

Akkurat nå er jeg ombord, med miserabel nettforbindelse. Men jeg kommer inn til Haugesund fra nord om ca en time. Da skal jeg forsøke å få tatt et par bilder - det blir tydeligvis enklere enn å forholde seg til sjøkart :giggle:

Jeg støtter også Poseidon her :wink:

Javisst, der fikk vi enda en erfaren yrkesnavigatør som gir sitt besyv i "diskusjonen" :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Nytt dumt spørsmål:

Er det lovlig å overstige promillegrensa hvis man ligger på svai? For eksempel hvis man har fått sikkert ankerfeste i en skjermet uthavn og skal ligge der til neste dag?

 

Promillegrensen er satt for fører av båten. Båten "føres" ikke når den ligger for anker.

Link to post
Share on other sites

Promillegrensen er satt for fører av båten. Båten "føres" ikke når den ligger for anker.

Nei, båten føres ikke når den ligge på anker, men behovet for å måtte føre båten kan fort oppstå. For eksempel hvis ankeret slipper eller det blåser opp fra ugunstig retning. Må ikke minst én person ombord ha promille under grensa når man ligger på svai?

Link to post
Share on other sites

Hentet frem kartet over Haugesund-området fra D5L-kurset og det synes helt klart at hovedretningen går inn i Karmsundet sørfra. Tilsvarende finnes det pilen med rød og grønn prikk sør ved inngangen til Karmsundet. I nord finnes denne pilen ikke på kartet (og dette er kanskje årsaken til forvirringen) men det finnes masse merker med grønn på BB (spiss topp) og rødt på SB når man kommer fra NW.

Link to post
Share on other sites

Flott kart, Trikola.

Og her ser vi at man har alle røde staker om babord og alle grønne staker om styrbord for nordgående i leia. Motsatt for sørgående.

Er de øvrige probemstillingene like med dette, har jeg fått bekreftet at Poseidon m.fl. må innse at de tok feil.

Men de kan helt sikkert lese alle andre informasjoner i et sjøart og dermed gå på riktig side av stakene.

 

Nå ser jeg din siste henvisning; skal gå inn der igjen.

 

Var inne nå, og fant ikke noe som motsier meg. Men hvis man tror at fyrlyktene har noe med leimerker å gjøre fordi de han rundtlysende grønt eller rødt lys, kan jo disse misforståelsene oppstå. Jeg har mine ord i behold. Man må vite om man er i leia eller har kommet inn på havna f.eks.

Redigert av lgboat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

du er i leia ut fra Oslo, og SÅ kommer du INN i leia til Tønsberg. Ser du at det stemmer lengre inn

 

 

Jeg vet utmerket hvordan det er tenkt, men din måte å kverulere på er tull. Vi kan kjøre INN til Tønsberg, og eller mange andre byer

i Norge fra flere retninger og da blir din påstand feil, som også Poseidon skriver. Kansje du ikke regner norske byer som havner.

I utlandet der man stort sett bare går inn en molo åpning blir det anderledes.

 

OLESVE

Link to post
Share on other sites

LA3939,

ser vi så ulikt? Flate topper (rødt) om stb og spisse topper (grønt) om babord for sydgående er det jeg ser.

Helt etter boka.

Skulle forresten svært gjerne hatt papirkart her; mye lettere å lese med et øyekast (er vel blitt for gammel med mine 63 år til å ha fullt utbytte av elektroniske).

Redigert av lgboat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...