Jump to content

Tråden for "dumme" båtspørsmål


Bjørktun

Recommended Posts

Betyr det at havnevesenet benytter en annen merking enn kystverket :confused::confused::confused:

 

De bruker nok IALA de også men står ganske fritt til å velge hvordan det skal merkes, dvs. hvilke grunner, farleder, retninger etc.

 

Kystverket har ansvaret for merking av stamnettet, dvs hovedleia og innseilingen til de viktigste havnene. Alle andre havner er det kommunene / havnevesenet som er ansvarlig for. Og hovedregelen i merkingen til sistnevnte er som det hevdes her av en enslig påståelig sjel at man ved seiling til havn har rødt merke til babord og grønt til styrbord. M.a.o. markeringen er i prinsippet inn til havn. På engelsk heter sistnevnte merker 'harbour approach buoys' men har ikke klart å finne tilsvarende på norsk. Disse merkene er farget som lateralmerkene i IALA, men brukes bare i havnemerking. Sett dem mye i større havner på kontinentet.

 

Det jeg tror noen her har problemer med er skillet mellom seiling i leia (til kystdirektoratet) mot havn i forhold til den siste biten av innseilingen til selve havnen som reguleres av havnevesenet. For ofte er dette stor sett samme led og det kan da noen ganger virke som man seiler mot leia heile distansen til havn, og spesielt i de tilfellene havnevesenet bare har ansvar for et par små merker helt innerst , f.eks på moloen. Problemet er mer når du er et langt stykke unna havnen du vil til for da sier ikke lateral-merkingen noe som helst om hvilken retning havnen befinner seg i, og da er det kartet med sine markerte retninger på hovedleder og tilhørende fyr-identifikasjoner som gjelder. Men alt dette er som tidligere nevnt egentlig flisespikkeri fordi med oppdatert kart betyr det ikke så mye om leia er merket den ene eller andre veien så lenge du til enhver tid vet nøyaktig hvor du befinner deg i kartet. COLREG tar seg uansett av trafikkhåndteringen.

 

 

Btw: Et annet moment som ikke ble nevnt her tidligere i forbindelse med å seile fyr (i ukjent farvann) er at det er meningsløst å seile hvite sektorer hvis du ikke kan forholde deg til samme fyret i et kart. Dette fordi den hvite sektoren i seg selv sier ingenting om hvor langt du kan seile før et nytt fyr bør overta. Dette kan man bare lese ut av kartet som man også trenger til å identifisere fyret i mengden slik at man kan lese av nødvendige dybder/avstander/peilinger man trenger samt hvilket fyr som er neste og når man skal endre kurs til dette.

Er du lommekjent i området og kan alle fyr og avstander i hodet så kanskje du kan klare deg uten, men bare kanskje...

Redigert av chryztaal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har tittet litt på kystverkets sider med beskrivelse av skipsleden for norskekysten

Leser man litt grudig vil man se at de norske fareledene er delt opp i to systemer. Hovedled og Biled. Hovedled er rød stiplet linje. Biled er blå.

Det er med andre ord ikke så vanskelig men man må jo som alle kloke hoder her har sagt ha kart for å vite om man er i en hovedled eller om man befinner seg i en Biled.

Kystverket har delt opp Norge i forskjellige regioner og det finnes ett ypperlig oversiktskart her: Oversikt over seilingsleder

Spørsmålet om hva som er rett eller galt angående innseilinger/utseilinger har derfor ingen absolutt regel. Man må se i kartet for å finne ut hvordan trafikksystemet fra Kystverket er lagt opp for den enkelte region. Logikken er å lage et system for flyt i skipstrafikken og ikke for å forvirre enhver småbåtfører som ikke har tid eller ork til å sjekke med kartet.

Link to post
Share on other sites

Mulig dumt men på rette plassen :lol: når en har fast aksel i forek snekke,hvis denne aksel går mest rett ut bak og ikke heller nedover.Går båten bedre i vannet da eller graver denne seg mere ned i forhold til aksel som har slakk helling nedover?Værsegod :crazy:

 

Dette spørsmålet er blitt lite belyst, (i motsetning til drøftinga om rød eller grøn lykt) så eg vil kommentere Hasla 26 sitt spørsmål. Eg har ein Nord West 740, halvplaner. I denne står det ein volvo 105 HK med rett aksel. Med eit gear nedvinkla med 7 grader og utveksling på 2,4:1. Også motoren noko nedvinkla, så akselen vart ein god del nedvinkla uten at eg veit akkurat kor mykje.

Eg har gjort fylgjande forandring: Snudd motoren og sett på vinkelgear, nedvinkla 12 grader og fått ganske mykje flatare aksel. Utveksling på dette gearet er 2:1.

Resultat: Motoren oppnår same turtal (med mindre utveksling) og båten får 3 knop høgare toppfart. Båtens sjøegenskaper ser ikkje ut til å ha endra seg noko vesentleg.

 

 

Dessuten har eg fått motoren lenger bak og betre plass i "salongen". Og held no på med ny innredning.

 

 

Og for dei som er interessert, så har eg eit Twin disc gear med sluregear til salgs.

Link to post
Share on other sites

Dette spørsmålet er blitt lite belyst, (i motsetning til drøftinga om rød eller grøn lykt) så eg vil kommentere Hasla 26 sitt spørsmål. Eg har ein

Resultat: Motoren oppnår same turtal (med mindre utveksling) og båten får 3 knop høgare toppfart. Båtens sjøegenskaper ser ikkje ut til å ha endra seg noko vesentleg.T

 

Takk for ett godt svar,da tror jeg går for mest rett aksel da hvis jeg forsto riktig :rolleyes:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Prøv og få den så neutral som mulig ja :yesnod:

 

Rettet selv opp vinkelen fra ca 10 grader til rundt 6 på en Agder 840 jeg hadde i forbindelse med motorbytte. Gjorde dette ved og løfte beddingen i bakkant og ta ut nytt hull lenger opp i hekken for hylserøret.. resultatet er at båten ikke setter seg så mye på hekken. - hos meg var igjen at min hadde den gamle skogformen til agder med kjøl hele veien.. Dette gjorde at den red på kjølen skikkelig over 18-19 knop,, men under dette så gikk det fint

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Sa jeg hadde sagt siste ord, men drittslengingen til Poseidon trigget meg:

.........................

 

 

Ikke det at jeg har noe spesiellt forhold til Vår Herre, men når selv Vår Herre ( iallefall hans representant :cool: ) godtar at Poseidon vet hva han snakker om når det gjelder navigering ( se denne tråden : https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...amp;hl=andakten ) så burde det holde for "folk flest" ............ :lol:

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når man har fått en STOR fisk, og forteller om den. Hvorfor blir den større og større for hver gang man forteller om den STORE fisken? :confused::giggle:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...