Jump to content

Tråden for "dumme" båtspørsmål


Bjørktun

Recommended Posts

Eg lurer på eit par småting, kanskje for små til å starte opp ein eigen tråd om kvar ting. Difor tenkte eg at slike "dumme" småspørsmål som eg har her kunne samlast i ein eigen tråd...kan hende er det andre enn meg som sit på små grublerier. Det er ikkje så viktige spørsmål, sikkert, men her kjem mine.

 

1) Kvifor kjem kjølevatnet frå innanbordsmotorar ut støytvis og ikkje i ein jamn straum?

 

2) Livbøyer ombord i båt, kvifor har desse ofte hesteskoform?

Link to post
Share on other sites

Mulig dumt men på rette plassen :lol: når en har fast aksel i forek snekke,hvis denne aksel går mest rett ut bak og ikke heller nedover.Går båten bedre i vannet da eller graver denne seg mere ned i forhold til aksel som har slakk helling nedover?Værsegod :crazy:

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

1) Alle motorer har en jevn strøm men mange båter har liggende eksospotte /slange og denne fylles da opp med eksos og kjølevann til åpningene i potta /slange er stengt av vann for så og "bulpe" dette ut...så blir det igjen fri passasje for eksosen til kjølevannet igjen har fyllt opp potta/slangen og ny "bulp" kommer ut med kjølevann.

 

2) Tja...bringer vel lykke...eller er lett å tre seg inn i når personen ligger i vannet vil jeg tro???? Andre synspunkter?

Redigert av Jorg-1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal prøve å gi deg svar her:

 

Sp. 1: Kjølevannet må gjennom eksosslangen og støydemperen. Når dette har fylt seg opp, støtes vannet ut. Så samler det seg opp igjen og støtes ut på nytt når det er fullt .....o.s.v.

 

Sp 2.: Ved at man har en åpning i redningsbøyen, slik at den blir formet som en hestesko, er det enklere å tre seg innpå når bøyen flyter i vannet.

Link to post
Share on other sites

1) Fordi eksos og vann blandes og eksosen kommer "støtvis".

 

2) Livbøyer ombord er runde, til å vippes over hodet når du får tak i den. Da henger du med armene på utsiden.

Hesteskobøyer er livsfarlige da du kan gli ut av dem dersom du mister bevisstheten. Så det er ubegripelig at de lages, selges, kjøpes.

Kanskje det er enslags makelighet, jåleri, eller noe annet?

Link to post
Share on other sites

2) Livbøyer ombord er runde, til å vippes over hodet når du får tak i den. Da henger du med armene på utsiden.

Hesteskobøyer er livsfarlige da du kan gli ut av dem dersom du mister bevisstheten. Så det er ubegripelig at de lages, selges, kjøpes.

Kanskje det er enslags makelighet, jåleri, eller noe annet?

hmmm, eg burde se etter ein rund ein då, har tnekt på å skaffe ei bøye til båten.

Link to post
Share on other sites

Kjølevannet kommer ut av maskina temmelig jevnt( ellers har du et problem), noen typer motorinstallasjon er laget slik at kjølevannet får anledning til å samles opp litt her og der etter at det har kommet ut av maskin, men før det går ut av båten, eksempelvis i lydpotten. etter en stund er det fullt å eksostrykket presser en god slump kjølevann ut . Ser du på en installasjon med tørr eksos så vil du tydlig se forskjell på utstrømningen i forhold til våt eksos som jeg antar at du har.

 

Til ditt andre spørsmål har jeg ingen kommentar.

Link to post
Share on other sites

Mulig dumt men på rette plassen :lol: når en har fast aksel i forek snekke,hvis denne aksel går mest rett ut bak og ikke heller nedover.Går båten bedre i vannet da eller graver denne seg mere ned i forhold til aksel som har slakk helling nedover?Værsegod :crazy:

Det er en fordel at akselen ikke er for mye nedvinklet, tror 7 grader er typisk og 12 grader er et omtrent max. dette handler om propellens effektivitet. båter med liten stigning på akselen greier fint å grave seg ned de og

Link to post
Share on other sites

Eg lurer på eit par småting, kanskje for små til å starte opp ein eigen tråd om kvar ting. Difor tenkte eg at slike "dumme" småspørsmål som eg har her kunne samlast i ein eigen tråd...kan hende er det andre enn meg som sit på små grublerier. Det er ikkje så viktige spørsmål, sikkert, men her kjem mine.

God idè! Ellers sier et gammelt ord at det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar.

Link to post
Share on other sites

Det er en fordel at akselen ikke er for mye nedvinklet, tror 7 grader er typisk og 12 grader er et omtrent max. dette handler om propellens effektivitet. båter med liten stigning på akselen greier fint å grave seg ned de og

 

Takker for svar driver og skal sette i motor og nytt aksel utstyr. :cheers:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg og har et dumt spørsmål:

 

Hvor finner jeg motornummeret på motoren min? Mercedes motor :confused:

 

Se etter et blankt og svart skilt på venstre side av motoren, bak dieselpumpa. Hvis ikke er det bare å begynne å lete rundt omkring på blokka.

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...