Jump to content

Tråden for "dumme" båtspørsmål


Bjørktun

Recommended Posts

Sesongen for hummer er 1. oktober til 30. november i området svenskegrensen til Sogn og Fjordane, så med midre det finnes noen særlokale regler som feks. totalfredningen rundt Bollærene er det lovlig.

I linken kan du se områdene for totalfredning.

http://kart.fiskeridir.no/default.aspx?gui=1〈=2

 

Husk at hummer kun kan fiskes med godkjente hummerteiner, og maks 10 stk. per person. Det er også minstemål og rognhummer å forholde seg til.

 

Tror derimot ikke at det hverken er krabbe eller hummer så langt inn som Ulvøya. Selv gidder jeg ikke fiske etter hummer lengre inn enn nordspissen på Håøya.

Link to post
Share on other sites

Her kommer det 1 fra meg også :)

 

Når man kjøper bruktbil er det alltid viktig å se hvor mange km bilen har kjørt...

I en båt registreres det antall timer motoren har "gått" , selv om man ikke har kjørt båten. Hvorfor? Jeg bruker båten kun til fiske og ila fisketuren går motoren så å si hele tiden, selv om jeg ikke kjører. La oss si at ila en fiske dag på 8 timer så kjører jeg båten maks 3 timer- resten går det på tomgang eller driver.

 

Hvorfor blir ikke time antallet registrert når akselen "jobber" akkurat på samme måten som en bil, istedenfor når motoren er på ??

Link to post
Share on other sites

Det er nok derfor man teller timer i båt og km i bil. En båt's maskin(er) brukes ofte til mer enn kun fremdrift, tenker på lading, varme eller bare at den sviver tomgang ved fisking. Og siden det er timeintervaller på service, slik det er kmintervaller på en bil, er det derfor viktig å følge med på timetallet. Og da vil man få en indikasjon på om båten er mye eller lite brukt, og om den skal ha storservice rett etter du kjøper den...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Kjetil- Den er grei, men la oss si feks. at antall timer som registreres i motoren til en taxibåt som kjører kontirnuerlig kontra motoren i en båt der antall timer hovedsakellig er "stile timer", må timene til en taxibåt slite motorens deler betydelig mer.Derfor forstår ikke jeg hvorfor bruket ikker registreres når akselen går.

 

En trippteller registrerer antall nm også når man driver...,samt at om jeg kjører båten festet på bryggen med giret på om vinteren, så blir ikke dette registrert da båten "står stile festet på bryggen"

Redigert av Pescador1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg trodde faktisk timetelleren viste antall timer motoren gikk uavhengig om den sto i fri eller ikke ?

Det gjør den, dvs. det er en timeteller som teller når den får spenning, f.eks. så lenge tenninga står på, eller så lenge dynamoen lader el.l. Du kunne selvsagt hatt en bryter som gjorde at den teller kun når den står i gir, eller laget en teller som summerer antall liter drivstoff som forbrukes (BMW har brukt dette), du kunne lagt til en verdi for kaldstarter, integrert kvadratet av forbrenningstemperaturen m.m. På turbinmotorer er det vanlig å telle antallet sykler, dvs. hver gang turbinen spinner opp. Allt dette er egentlig ikke nødvendig på en fritidsbåt da det allikevel ikke forteller veldig mye om bruken. Antall timer forteller nok om når du skal bytte olje, litt om hvor mye båten er brukt per år osv.

Link to post
Share on other sites

I følge Volvo (Penta) ja...... Det er strekkbolter som bare skal brukes en gang. Med gamle bolter er det vanskelig å trekke til med riktig moment.

 

Bob-bob. Såkalte strekkbolter blir byttet fordi de kan ha strukket seg. Legg merke til tiltrekkingsprosedyren: boltene skal først tiltrekkes med et visst moment, deretter vris et antall grader. Boltene skal også smøres med olje på gjengene. Poenget er at vi ønsker å oppnå så høy strekkspenning som mulig, samtidig som boltene skal kunne holde dette spennet ved gjentatte utvidelser og sammentrekninger. Vi tillater oss derfor å strekke boltene til flytegrensa, gjerne over flytegrensa, det gir maks strekkspenning. Skal du bruke strekkbolter om igjen (noen motorfabrikanter tillater det) må forlengelsen måles. Hvis de ikke har strekt seg er de like gode. Men så spørs det om det lønner seg å risikere å måtte gjøre jobben om igjen da, for produsenten er svaret enkelt.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...