Jump to content

Tråden for "dumme" båtspørsmål


Bjørktun

Recommended Posts

Et annet spørsmål...

 

Hvorfor er det ikke mer utbredt med duo-prop på påhengere, med tanke på at nesten alle drev har det?

Hadde et annet knallbra men dumt spørsmål ang båt, men husker det ikke akkurat nå :lol: ...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Er ikke Poseidon skipper og har seilt norskekysten?

Jo, og nettopp derfor kan jeg si at du tar heidundrende feil :giggle::giggle:

I Nordnorge kan man komme over noen spesielle tilfeller.

Ja, der også.

Men jeg har egentlig aldri tenkt på hverken Stavanger, Haugesund, Måløy, Ålesund eller Kristiansund som Nordnorge :saint::saint:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Poseidon, gi ... eksempel på at du får rødt om styrbord på vei inn leia!

Eller grønt om babord.

 

Han har jo allerede gitt flere eksempler! Hvorfor må du ha ett eneste når du allerede har fått flere? :giggle:

 

Jeg gjengir eksemplene til Poseidon her(utheving av meg), men det er mange flere eksempler å velge mellom: :wink:

 

Men jeg har egentlig aldri tenkt på hverken Stavanger, Haugesund, Måløy, Ålesund eller Kristiansund som Nordnorge :saint::saint:
Link to post
Share on other sites

Dette er ikke flisespikkeri, SandAnker. Leimerker, det være seg med eller uten lys, er ALLTID 100% til å stole på idet de viser sikker lei inn til havn ved at man går med grønt om styrbord og rødt om babord.

Jeg avventer eksempel fra Poseidon på noe annet. Isåfall må Kystverket varsles.

Link to post
Share on other sites

Poseidon, gi ett eneste eksempel på at du får rødt om styrbord på vei inn leia!

Eller grønt om babord.

 

"Inn i leia"? Nå spør du vel om noe helt annet enn det som ble diskutert?

 

Men hvis vi holder oss til tema så vil du f.eks få rødt om styrbord og grønt om babord når du kommer inn til Stavanger fra øst. Det samme får du når du kommer inn til Haugesund og Måløy fra nord.

 

Trenger du flere eksempler er det bare å gi beskjed :giggle::giggle:

 

- - - -

 

Nå så jeg nettopp din tilleggskommentar - og du må gjerne varsle Kystverket, men de kommer til å le på seg et dobbeltsidig brokk hvis du tviholder på din vranglære . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Kom plutselig på at når du kommer inn fra øst til Stavanger, så forlater du vel utgående lei fra Sandnes.

Derfor grønt om babord.

Vi har noe av det samme tilfelle i ytre Oslofjord når vi nærmer oss Koster for sydgående; svenskene har hovedretning sydover i leia mens vi har nordgående i leia.

Leias retning er ikke altid lett å forstå for utrenede kartlesere.

Link to post
Share on other sites

Men hvis vi holder oss til tema så vil du f.eks få rødt om styrbord og grønt om babord når du kommer inn til Stavanger fra øst. Det samme får du når du kommer inn til Haugesund og Måløy fra nord.

 

Mulig jeg ikke har fått med meg alle detaljene i diskusjonen og driter meg ut nå, men seiler du ikke da mot leia? "lgboat" nevnte ingenting om man var på vei inn til en by, havn eller lign. :confused:

Link to post
Share on other sites

Til Poseidon,

jeg har ikke disse kartene tilgjengelig, men såsnart jeg har, skal jeg forklare deg at du ikke går INN til disse med rødt om styrbord og grønt om babord, men UT fra noe annet.

Ja, jeg venter i spenning.

Jeg er forøvrig forberedt på å måtte vente nokså lenge ettersom du vil måtte tegne kartene først :wink::wink:

Til SandAnker,

det er ikke snakk om å tolke leia, men å lese kartet korrekt.

Ja, det stemmer - og det er nettopp der at du sliter . . . .

 

PS

I mellomtiden kan du kikke en gang til på innlegget til Capitaine ovenfor; han er nemlig også en erfaren skipper :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Da er vi enige da, at det er kartet som viser leia,

 

Det er vel neppe noen her som mener at det er opp til navigatøren å bestemme hvilken vei leia går. I så tilfelle ville nok enda fler kjørt på feil side av røde og grønne flytestaker (eller hva de nå heter, alle sammen). :cool::lol:

Link to post
Share on other sites

"lgboat" nevnte ingenting om man var på vei inn til en by, havn eller lign. :confused:

 

Jo, det er jo nettopp det han gjør i innlegg nr. 53 og som er utgangspunktet for diskusjonen. For ordens skyld gjengir jeg deler av dette innlegget til Igboat her:

 

Finnes ikke ett innløp mot havn med rødt om styrbord og grønt om babord. Det skulle tatt seg ut!!
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...