Jump to content

Hvor vanskelig er det å lære å seile


:båt1

Recommended Posts

Som mange her har vært inne på så lærer du det det grunnleggende på en helg. Kjøp den en bok å få inn litt av teorien først så slipper du å finne opp kruttet helt på nytt.

 

For min del så har det blitt ganske lite seiling de årene vi har hatt seilbåt og det har med så enkle ting som at når vi har vært på tur så har vi har hatt ganske mye relativt vindstille og den lille vinden vi har hatt har ofte vært i svært så ugunstig retning. "Det er jo bare å lære seg å seile så kan vinden komme fra hvor som helst" sies det. Joda, sant nok det men når vi skal 40NM nordover i løpet av en ettermiddag og vinden er 4-5 m/s fra nord, ja da har jeg motorbåt :smash: Men du verden så deilig det er å seile når det passer seg slik. Har f.eks. hatt et par fine seilturer i snittfart på 7.5 knop i løpet av 19 timer :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hvor vanskelig er det å seile........

 

 

På en helg lærer du deg å seile fra A-Å, men du kan bruke hele ditt voksne liv på å komme først i mål.

Ja det er riktig og ingen bør la være å kjøpe seilbåt fordi de tror at de ikke lærer å seile, men en annen sak er at starter en på null, kan det vise det seg at madammen har bedre tak på vindskift og trim en skipperen av guds nåde, noe som kan være vanskelig på takle for enkelte og lett komisk å observere :giggle: (har bedervet litt seilkursing)

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med de som sier at man lærer det grunnleggende på forholdsvis kort tid, men "et par timer" er vel litt underdrevet?..

For meg er noe av det jeg liker best med å seile at jeg lærer noe stadig vekk. Seilingen innebærer nye utfordringer hele tiden, og jeg var temmelig lei motorkjøring når jeg konverterte. Fremdeles er det sånn at vi i litt for stor grad setter oss geografiske mål, og dermed ender opp med mer motorbruk enn planlagt, men dette tror jeg kommer seg med årene. Det er i alle fall mye morsommere å la vinden styre i stor grad og etter 2-3 sesonger i 3-8 kn har jeg blitt mer tålmodig og ;)

Link to post
Share on other sites

Ja.

Først må jeg beklage 100% sitering av Sun Flyer sitt innlegg. :wink:

 

Fylte båten med kjerring, unga, mat og rødvin.

Jeg har seilt i 8 år i Middelhavet, men det er ikke grunnen til "idioterklæringen"

Vær kan endre seg brått overalt.

En seiler vet når, hvorfor og hvordan man rever. Og hva som skjer hvis man ikke gjør det.

Langt til havs er ikke stedet å lære seg å reve for første gang.

Bare en motorbåtmann kan si at "kommer det for mye vind - så tar jeg bare seilene ned" og tro på det.

Jeg formoder at kjerringa og unga har like lite seiler erfaring som kapteinen.

En "løpsk" seilbåt er et skremmende sted for ukyndige. spesiellt når de andre (kjerringa og unga) vet at kaptein ikke vet hva han gjør.

 

For å sitere rassmyk1:

Hvis du hadde råka ut før det samme, er jeg sikker på at familien din ville vært vaksinert mot seiling!

 

I rest my case!

Link to post
Share on other sites

Jeg er uenig med dem som kritiserer BMP for å ha vært uansvarlig i måten å lære å seile på. Lærte selv å seile ved at jeg dro langt fra land, og heiste seil. Det er virkelig synd at det finnes båtfolk som ikke tør konvertere til seil fordi det lever en myte om at seiling er vanskelig og krevende. Første sesongen brukte vi 85% motor, og seilbåter er utmerkede motorbåter. Siden ble det litt seiling som mannskap i den lokale seilforeningen for å få opp kunnskapsnivået. Nå vil jeg anta at vi seiler 50% av tiden, og resten av tiden er vi vanlige motorbåtfolk slik som før. Det er heller ingen ulempe at seilbåter er laget for å skli lett igjennom vannet. Vi bruker 0,5 liter pr. nautiske mil for motor. De fleste motorbåter på denne størrelsen(38ft) vil jeg anta bruker mer diesel på å komme ut av havna, enn vi bruker på 2 timers tur for motor.

Link to post
Share on other sites

Ser heller ingen grunn til å kritisere BMP, jeg tror veldig mange har lært på liknende måte.

 

Ja det har du helt rett i. :yesnod:

 

Jeg bare lurer på hva omtalen her hadde vært om en hypotetisk person hadde lagt ut under de rådende premisser, blitt overasket, selv falt over bord, kona fått bommen i hue og ungen reddet av redningstjenesten?

Link to post
Share on other sites

Jeg har seilt i 8 år i Middelhavet, men det er ikke grunnen til "idioterklæringen"

Vær kan endre seg brått overalt.

 

I rest my case!

 

Det er vel ikke din erfaring jeg reagerer på, men jegg opplever kommentarene dine som særdeles ufine.

 

Ingen har sagt at han skulle lære seg reving langt til havs i skiftende vind. Hva vet du om han tok det fryktelig forsiktig og trente på basiskunnskap i maxvær?

 

Det er noe som heter takt og tone, og det kan ikke jeg se du er særlig plaget med...

 

Å fremheve egen erfaring og samtidig drite ut andre er vel egentlig toppen av dumskap?

Link to post
Share on other sites

Alo Mikkel 26

 

I den størrelsen er det et godt valg.

Trenger litt vind før den leer på seg. Litt begynnelsesrank, men fryktelig sluttstiv med 50% kjølvekt.

Tåler nesten alt av vær og vind.

Varierer i kvalitet da nesten alle er solgt som halvfabrikat. Noen er sarv, og noen smykker.

En i god stand er relativt dyr.

Link to post
Share on other sites

men jegg opplever kommentarene dine som særdeles ufine.

Er ikke uenig i det, men lista har enkelte selv lagt.

Ingen har sagt at han skulle lære seg reving langt til havs i skiftende vind. Hva vet du om han tok det fryktelig forsiktig og trente på basiskunnskap i maxvær?

Det er spekulasjon, og ikke i tråd med det som ble skrevet. Men at det var intensjonen - det er jeg sikker på.

Det er noe som heter takt og tone, og det kan ikke jeg se du er særlig plaget med...

Det er nok riktig det også, men jeg prøver å unngå direkte personangrep her i ÅF.

Det var handlingen jeg kommenterte, ikke personen.

Å fremheve egen erfaring og samtidig drite ut andre er vel egentlig toppen av dumskap?

Enig at det å drite ut folk er toppen av dummskap.

Min erfaring fra Middelhavet er at været kan skifte veldig brått. Og drite ut folk, det prøver jeg å unngå.

 

Hadde jeg vært diplomatisk anlagt, hadde jeg kanskje skrevet: "Det synes jeg at var en meget uansvarlig handling, med et potensiale for alvorlige konsekvenser. En handling som viser en total mangel på tanker om andres sikkerhet"

 

Foreslår at vi dropper denne diskusjonen om mitt innlegg. De fleste er uenige med meg, noen er - litt enig.

Lenger kommer vi ikke.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bare lurer på hva omtalen her hadde vært om en hypotetisk person hadde lagt ut under de rådende premisser, blitt overasket, selv falt over bord, kona fått bommen i hue og ungen reddet av redningstjenesten?

 

Jeg tror faktisk han hadde blitt møtt med empati fra de fleste, trolig med unntak av juntan her som ville hogd hue av mann, kjerring, unger, båtvalg, motor og redningstjenesten sånn til å begynne med.

Link to post
Share on other sites

Litt på siden.... :wink: SamH båten din, en klassikker skjønner jeg, hvilken type?

 

Muligens Hejmen, følgehistorien sier så, Archer's Kutter no 30 for Rotterdam.

Fullstendig oppbygd og med nytt byggeår i 1930 fra Nederland.

"Restaurert" flere ganger i flere land, tilpasset og oppgradert hele tiden og fremstår

ikke idag på noen måte som en original klassiker, men som en gammel og relativt sett moderne båt.

Link to post
Share on other sites

Bare slap av 2en ikke alle er slike pysete femier som du. Noen av oss behersker haver og da er det stortsett ikke noe problem uansett båttype. Midelhaver er jo trosalt rene annedammen samenlignet med de havområder jeg vanligvis jobber i.

Fordi du ikke hade tørt deg ut på havet uten at noen holder deg i handa er ikke det grunn til og kritisere meg. Jeg har trosalt drevet med båt i 30 år uten og ha havnet i en eneste kritisk situasjon.

Link to post
Share on other sites

Er ikke uenig i det, men lista har enkelte selv lagt.

Hvem andre enn du er det som har lagt listen her med dine tåpelige kommentarer til medlemmet som tok med familien ut med leid båt i en liten del av middelhavet får og lære og seile..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...